Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatteko äidit lyyran rintaan äitienpäivänä merkiksi, että olette ylioppilaan/ylioppilaiden äiti? Mun anoppi laittaa.

Vierailija
26.04.2026 |

Hänellä hieno neljän lyyran koru.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, missähän minun lyyrat on...

Vierailija
62/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska tykkään vanhanaikaisista asioista. Myös niistä epämuodikkaista, jotka voivat provosoida muita. Pidän myös vappuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on naurettavaa, menneen maailman juttuja. Pelkkä ylioppilas ei ole yhtään mitään vaan tuon jälkeen vasta opiskellaan se ammatti ja mennään töihin. Huvittavaa, kun keväisin aina iso haloo ylioppilaista ja samaan aikaan ammattiin valmistuu myös paljon (nuoria) ihmisiä ja näistä ei juurikaan puhuta tai lehdissä ilmoitella. Miksi? Niin juu, mä olen ylioppilas ja aikoinani kohtuullisen koulutuksen opiskellut ja työelämässä edelleenkin. Pistäkää mammat ne lyyrat johonkin pöytälaatikkoon talteen, ei rintapieliin.

Vierailija
64/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin lapselleni, ettei tuhlaa rahojaan siihen lyyraan, en halua sitä. Mielestäni se ylioppilastutkinto on lapsen saavutus, ei minun, varsinkin, kun lapsi asui puolet lukioajastaan (4 vuoden urheilulukiolainen) toisella paikkakunnalla eli hoiti täysin itsenäisesti kaiken.

Ja miksi se lyyra pelkästään äidille pitäisi ostaa? Eikö isillä ole mitään tekemistä sen ylioppilaaksipääsyn kanssa, jos kerran äidillä on? 

Vierailija
65/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, missähän minun lyyrat on...

Tyypillistä. Kun ei itsellä ole edes sitä yo-tutkintoa, halutaan päteä lasten kautta.

Vierailija
66/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole yhtään lasten ostamaan lyyraa kun ollaan itsekin ylioppilaita. Miksi pitäisi? Omalla äidilläni on meidän lasten ostamat mutta hän ei olekaan ylioppilas.

Vierailija
67/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai äitienpäivänäkö sitä saa pitää? Hyvä tietää. Laitanpa lyyrani sitten esille.

Vierailija
68/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on naurettavaa, menneen maailman juttuja. Pelkkä ylioppilas ei ole yhtään mitään vaan tuon jälkeen vasta opiskellaan se ammatti ja mennään töihin. Huvittavaa, kun keväisin aina iso haloo ylioppilaista ja samaan aikaan ammattiin valmistuu myös paljon (nuoria) ihmisiä ja näistä ei juurikaan puhuta tai lehdissä ilmoitella. Miksi? Niin juu, mä olen ylioppilas ja aikoinani kohtuullisen koulutuksen opiskellut ja työelämässä edelleenkin. Pistäkää mammat ne lyyrat johonkin pöytälaatikkoon talteen, ei rintapieliin.

Saako ottaa arkkuun mukaan?

Vierailija
69/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tietenkin. Enkä ole mikään yli kuuskymppinen mamma. Mun lyyra on lahja mun pojalta ja laitan sen kaulaan, en rintaan. Olen ylpeä lapsestani. 

Vierailija
70/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän kaikki tietää, että ylioppilas ei ole vielä mitään. Mutta tiettyjä vanhanaikaisia perinteitä on ihan hauska ylläpitää. Onhan niitä muuallakin maailmassa, eikä sielläkään hävetä kaikkea tällaista pientä hassuttelua.

Vierailija
71/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai äitienpäivänäkö sitä saa pitää? Hyvä tietää. Laitanpa lyyrani sitten esille.

En ole ikinä kuullut että sitä äitienpäivänä käytettäisiin.

Vierailija
72/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain lyyran jokaiselta lapselta. En ole käyttänyt kertaakaan, minulla ei ole osaa eikä arpaa heidän menestyksessään. Ihan itse ovat lukeneet ja ahkeroineet. Minusta äidinlyyra on ihan tyhmä perinne. 

Vierailija
73/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein istu nykyaikaan.

Ennen se oli oikeasti saavutus ja lyyran arvoinen, kun lapsen kouluttaminen ylioppilaaksi oli taloudellinen ponnistus.

Vierailija
74/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinultako se on jotenkin pois, jos joku lyyraa käyttää?

Vierailija
75/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei halunnut käyttää lyyraa edes minun YO-juhlissani. Toisaalta ymmärrän, koska äitini ei olisi halunnut, että käyn lukion. Isäni kannusti, joten hän olisi sen lyyran ansainnut.

Itse olen sanonut lapsilleni, että en mitään lyyraa halua. Ihan yhtälailla lasteni isä ansaitsisi sen lyyran. Eivät ole ostaneet kummallekaan.

Vierailija
76/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. 

Olen itsekin ylioppilas, samoin kolme lastani. Mun kolmen lyyran koru ei ole mikä tahansa, vaan suvussa kulkenut. 

Vierailija
77/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopus kirjoittaa nyt ylioppilaaksi, enkä aio lyyraa hankkia. Hänen saavutuksensahan se on, ei minun. Esikoinen kävi ammattikoulun ja tulisi se fiilis, että olisin muka ylpeä vain kuopuksesta. Anopilla neljä lyyraa ja hän tykkää niitä käyttää, mikäs siinä.

Eihän äiti sitä lyyraa hanki itse, vaan lapsi lahjoittaa sen. Etkö ota vastaan, jos lapsesi sen sinulle haluaisi antaa?

Niinhän se etiketin mukaan menee mutta meillä kyllä sovittiin lasten kanssa etteivät osta lyyraa vaan säästävät nekin rahat opintoihin tai ostavat itseleen ihan sitä mitä haluavat. . Vaikka ei ne äirinlyyrat mahdottimia maksa mutta siltikin noin sovittiin.

Oi kun harmi. Minusta on kyllä kiva kun minun äiti käyttää minun antamaa lyyraa. Se tarkoittaa, että on ylpeä omasta lapsesta. 

Vierailija
78/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini ei halunnut käyttää lyyraa edes minun YO-juhlissani. Toisaalta ymmärrän, koska äitini ei olisi halunnut, että käyn lukion. Isäni kannusti, joten hän olisi sen lyyran ansainnut.

Itse olen sanonut lapsilleni, että en mitään lyyraa halua. Ihan yhtälailla lasteni isä ansaitsisi sen lyyran. Eivät ole ostaneet kummallekaan.

Kamala mutsi. 

Vierailija
79/80 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein istu nykyaikaan.

Ennen se oli oikeasti saavutus ja lyyran arvoinen, kun lapsen kouluttaminen ylioppilaaksi oli taloudellinen ponnistus.

Et selvästi osaa arvostaa lukion käymistä ja ylioppilaaksi kirjoittamista. Se on oikeasti ison työn takana, verrattuna vaikka amikseen, josta pääsee kaikki läpi. Ehkä se maksoi ennen myös rahaa, mutta eikö ole hyvä, että nykyään myös köyhätkin voi tehdä lukion? Yhtä rankkaa se kuitenkin on edelleen muilta osin. Ei kaikki siihen pysty. 

Vierailija
80/80 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme