Laitatteko äidit lyyran rintaan äitienpäivänä merkiksi, että olette ylioppilaan/ylioppilaiden äiti? Mun anoppi laittaa.
Kommentit (38)
En, mutta ex-anoppini röyhisteli seitsemällä lyyrallaan. Nehän olivat hänen omia saavutuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin noloa, itse en kehtaisi. Makuasioista ei voi kyllä kiistellä, jokainen tekee miten tykkää, itse en tykkää. Tuskin se anoppi on kirjoituksia suorittanut.
Miksi olisi noloa?
Sain lyyrat lapsiltani lahjaksi nuorimman lakkiaispäivänä. Toki kunnioitan lasteni ilmeistä toivetta.
T. äiti (FM, jos se nyt on olennaista tämänkertaisessa äitikisassa)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä noloa.
Siinä, että perheessä on ylioppilaslapsia, ja äiti on siitä onnellinen ja ylpeä, ei ole mitään noloa. Saa pitää, jos tahtoo. Ihan positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta ex-anoppini röyhisteli seitsemällä lyyrallaan. Nehän olivat hänen omia saavutuksiaan.
Oli pystynyt osaltaan tarjoamaan lapsilleen sen verran lukurauhaa, että saivat koulunsa käytyä.
Kyllä seitsemän äiti saa olla ylpeä katraansa saavutuksista.
Junteille toki kaikki kaunis on noloa. Äidilläni on ainakin kolmen lyyran koru merkiksi siitä, että kaikki kolme lasta ovat ylioppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pystynyt osaltaan tarjoamaan lapsilleen sen verran lukurauhaa, että saivat koulunsa käytyä.
Kyllä seitsemän äiti saa olla ylpeä katraansa saavutuksista.
Jo siitä että kasvattaa seitsemän täyspäistä lasta aikuiseksi tässä ajassa.
Se on vanha tapa joka juontuu ajalta kun ylioppilaaksi pääseminen ei ollut niin yleistä kuin nyt. Varsinkin vähävaraisemmissa perheissä opiskeluun varustaminen vaati panostamista vanhemmilta enemmän kuin nykyisin. 1900 syntynyt mummini piti niitä, omasta tai äitinikään sukupolvesta en tiedä kenenkään käyttävän. En kumminkaan tunne tarvetta pilkata vanhoja perinnäistapoja vaikka ne tuntuvat vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Luuraa saa käyttää vain jos lapsi on kirjoittanut laajasta matematiikasta laudaturin.
Kyllä mun mielestä englannin, ruotsin ja ranskan laudatureillakin (samassa todistuksessa) mamikin yhden l:n ( lyyran) ansaitsee rintapieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Laitan sen näkyvästi rintaani ja menen tarkoituksella sitä korostaen esiintymään amisten äideille. Nauran hersyvästi akateemista naurua noille alempiarvoisille, jotka eivät onnistuneet kasvattamaan lapsestaan ylioppilasta ja joilla oli huonot geenit jo alkujaan.
Vai niin. Itselläni on tohtorintutkinto vaativalta alalta, mutta lapseni valitsi käydä ammattikoulun, hänen vahvuutensa kun on käsillä tekeminen. Vähän naurattaa nämä lyyraäidit, joiden omat saavutukset usein on enintään amktutkinto ja tusinatyö. En toki naura ääneen, itsekseni vain.
Kyllä minusta ylioppilaslapselta annettu kultainen lyyrakoru on hieno ele äidilleen.
Onhan äiti ollut tärkeä vaikutin ylioppilaslapsensa elämässä koko ajan.
Itselläni on muutama lyyra.
Eihän ylioppilaslakkikaan olisi sitten niin tärkeä, jos ei lyyrakaan.
Kateelliset ei-ylioppilaiden äidit vaan vinkuu tästäkin asiasta.
T. Kaikki ylioppilaslapseni ovat akateemisen tutkinnon suorittaneita yliopistossa ja töissä.
Napakoruja käyttää nykyään naisetkin.
Vain neljä?
Tiedän naisen, jolla on 16 lyyraa :D
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi kusi hunajaa kun mä annoin sille lyyran.
diapeettes?
Sehän laitetaan kun mennään yo juhlille, mutta en nyt muista onko minulla lyyraa/lyyria, voi olla ettei ole, vaikka kolme yo lasta on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lyyra vitjassa, eli siis kaulakoru. En ole käyttänyt sitten lapsen lakkiaisten, ostin ihan vain huvikseni .
Syy miksi kaulakoruna kun koskaan en ole tykänyt ns. rintarosseista, en edes lapsena.
En ole käyttänyt koskaan , mutta lapseni halusi ostaa sen minulle kiitokseksi kannustuksesta. Tuo onkin hyvä ajatus, että laitan sen kaulaketjuun.
Vaimoni ei arvosta ylioppilastutkintoa ollenkaan.
Mun tytär sai kaupan päällisiksi lyyran kun lakille tuli aika paljon hintaa. Mutta käyttää en aio.
No toisaalta, voihan lyyra olla myös kaunis kiitos hyvästä kasvatuksesta ja tukemisesta vuosien varrella. Mutta eipä siihen tarvitse rahaa käyttää, voi ilmaista kiitoksen muutenkin.