Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (7664)

Vierailija
181/7664 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette voi antaa lestadiolaisten uskoa niin kuin haluavat? Jos joku ei koe sitä omakseen, on vapaa lähtemään tai olla liittymättä.

Ei-lesta

Vl usko on yhteiskunnallinen ilmiö (vieläpä melko suuri ilmiö) siinä missä vaikkapa kokoomuslaisuus tai veganismi. Minua ainakin kiinnostaa puhua monista ilmiöistä ja niistä perusteista, joiden pohjalta ihmiset niitä kannattavat.

Vierailija
182/7664 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette voi antaa lestadiolaisten uskoa niin kuin haluavat? Jos joku ei koe sitä omakseen, on vapaa lähtemään tai olla liittymättä.

Ei-lesta

Toivon ettei kukaan tässä maailmassa tule huijatuksi ja joudu sen takia kärsimään tarpeettomasti. Sitä paitsi mua kiinnostaa ihan suunnattomasti opin epäloogisuudet, kuten se mittaamattoman pieni pelastuvien määrä. Kristillinen sanoma yhteisössä on kaunis, mutta miksi siihen on pitänyt rakennella ihan omia tulkintoja rinnalle, jotka vaan vesittää kristillistä uskoa? …

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/7664 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autuaita ovat rauhantekijät. 

Huom. rauhan Tekijät, ei rauhan Pitäjät.

Rauhaa voidaan rakentaa vain kun totuus tuodaan esille. Älkää siis kieltäkö puhumasta siitä mikä on totta, mikä on tapahtunut. Jos totuus kielletään, se on valheellisen rauhan Pitämistä. Ei todellista rauhan Tekemistä. 

Vierailija
184/7664 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryhdyin itsekseni pohtimaan ja etsimään viisautta ja kaiken lopputulosta ja ymmärsin, että jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen sokaistumisesta.

Vierailija
185/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan Eeva kertoo odottavansa viidettä lasta? Takuulla tämän vuoden puolella kertoo asiasta. 

Vierailija
186/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi ei-vl:t poistattavat vl:ien asiallisia viestejä. Kirjoitin illalla ennen nukkumaanmenoa täysin asiallisen, asioita selventävän viestin ja nyt aamulla se oli poissa. 
Mutta: totuus ei pala tulessakaan, niin kuin on todettu.

Näitä viestejä poistuu kyllä puolin ja toisin. Itse en ole niitä poistoon ehdottanut. Poikkeuksena viestit, joissa jotakuta on haukuttu koneeksi tms.

Vierailija
187/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ryhdyin itsekseni pohtimaan ja etsimään viisautta ja kaiken lopputulosta ja ymmärsin, että jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen sokaistumisesta.

(Saarnaaja 7:25)

Vierailija
188/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun ja kristillisen opin valossa oli oikeastaan odotettavaa, että tässä keskustelussa kävi taas näin. Jumalan seurakuntaa ja sen uskoa katsotaan ulkopuolelta kriittisesti ja siitä puhutaan pahaa. Profeetta Jesaja kuvaa Jumalan kansaa 'hakomajaksi yrttitarhassa' (Jes. 1:8) – se on maailman silmissä vaatimaton ja hyljeksitty.

Myös Jeesus muistutti: 'Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä pilkkaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa' (Matt. 5:11). 

En kanna kaunaa näistä kommenteista., vaan toivotan teille kaikkea hyvää.

Varmaan yritän pysyä pois tästä keskustelusta, koska ystävällisiksi tarkoitetut, umpirehelliset viestini provosoivat osaa keskustelijoista vain huonoon käytökseen.

Muistakaa, että Jumalan valtakunnan kutsu kuuluu kaikille <3

Minä en viittaa nyt tämän keskustelun kommentteihin. Minusta on älytöntä vedota tuohon Matteuksen evankeliumin kohtaan tilanteissa, joissa saa kritiikkiä osakseen. Tällä voi vaientaa kaiken asiallisenkin kritiikin. En tarkoita, että asiaton kommentointi olisi ok. Mutta tuohon kohtaan vedotaan aina vl-puheissa, jos joku sanoo ihan asiallistakin kritiikkiä. 

Toisekseen. En koe, että vl-liikkeen mukainen Jumalan valtakunnan kutsu kuuluu kaikille. On pitkä lista ihmisiä, jotka eivät tuota kutsua voi vastaanottaa: naispuoliset papit, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvat (jotka elävät suuntauksensa mukaan), seksiä ilman avioliittoa harrastavat ihmiset, kilpaurheilijat, muun kuin klassisen musiikin ammattilaiset, tanssijat, alkoholistit ja muun päihdeongelmaiset, meikkaajat/maskeeraajat, lävistäjät/tatuoijat, baarityöntekijät, Alkon myyjät jne. Minulle on yksinkertaisesti mahdoton ajatus, että rakastava Jumala sulkisi nämä ja lukuisat muut ihmiset pelastuksen ulkopuolelle ja ehdollisesti sanoisi, että olet tervetullut sitten, kun et ole enää pappi/kilpaurheilija, alkoholisti tms.

Tänään näin jonkun kysyvän täällä voiko liittyä vanhoillislestadiolaisiin kun on tehty sterilisaatio. Ei tuollaista pitäisi edes miettiä.

Vierailija
189/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi ei-vl:t poistattavat vl:ien asiallisia viestejä. Kirjoitin illalla ennen nukkumaanmenoa täysin asiallisen, asioita selventävän viestin ja nyt aamulla se oli poissa. 
Mutta: totuus ei pala tulessakaan, niin kuin on todettu.

Olen huomannut saman ja luulen ymmärtäväni (psykologisen) syynkin: Kun keskustelijalla on hyvin vahva ennakkokäsitys uskovaisista, hänen on psykologisesti helpompi leimata vl:n puhe valheeksi kuin muuttaa omaa (väärää) käsitystään. Viestien poistaminen osoittaa halua hallita keskustelun narratiivia ulkopuolisten silmissä.

Ymmärrän, että hyökkäykset vl:ia vastaan kumpuavat usein syvistä, jopa kivuliaista henkilökohtaisista kokemuksista. On inhimillistä ja psykologisesti ymmärrettävää yleistää vl-ihmisen väärät teot tai rakkaudeton käytös koko yhteisön opetukseksi. Jos ihminen, jonka olisi pitänyt olla turva, onkin toiminut vastoin uskon ydinviestiä, puhe armosta ja vapaudesta tuntuu loukkaavalta valheelta.

Haluan kuitenkin satunnaiselle lukijalle todeta, että vaikka me uskovaiset olemme erehtyväisiä ja voimme jopa satuttaa lähimmäisiämme, se ei ole yhteisömme oppi. Kristillisen opin ydin on se, että ihminen on samalla kertaa vanhurskas ja syntinen. Kun kirjoitan liikkeemme opista, kerron siitä, mitä me uskomme ja mitä Jumalan sana opettaa – en siitä, miten hyvin kukin meistä siinä aina onnistuu.

Se, että minun viestejäni (ja muiden vl:en) poistetaan (varmaan myös tämä viesti poistetaan) ja puheeni leimataan valheeksi, on minulle surullista, mutta raamatullista. Jumalan seurakunta on aina maailman silmissä väärinymmärretty ja ulkopuolelta katsottuna usein jopa vihattu. Tiedän itse olleeni hyvin rehellinen ja se riittää minulle.

Toivon sydämestäni, että ne haavat, joita uskon nimissä on ehkä lyöty, voisivat joskus parantua aidon armon kautta.

Tässä vielä pääpointit:

On inhimillistä ja psykologisesti ymmärrettävää yleistää vl-ihmisen väärät teot tai rakkaudeton käytös koko yhteisön opetukseksi.

Kun kirjoitan liikkeemme opista, kerron siitä, mitä me uskomme ja mitä Jumalan sana opettaa – en siitä, miten hyvin kukin meistä siinä aina onnistuu.

Vierailija
190/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-uskossa oikeaa on lähinnä evankeliumin julistaminen. Kaikki muu ihmislähtöistä puppua. 

Vierailija
191/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi, jossa on syvästi traumatisoivia elementtejä.

Vierailija
192/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hänen on psykologisesti helpompi leimata vl:n puhe valheeksi kuin muuttaa omaa (väärää) käsitystään"

Päin vastoin. Pidän erittäin loukkaavana, että kun kerron omista kokemuksistani ja havainnoistani yhteisön sisältä, niin se leimataan systemaattisesti valheeksi tai kielletään. Vaikka jokainen vl-yhteisössä tietää näistä asioista. 

Vierailija
193/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"hänen on psykologisesti helpompi leimata vl:n puhe valheeksi kuin muuttaa omaa (väärää) käsitystään"

Päin vastoin. Pidän erittäin loukkaavana, että kun kerron omista kokemuksistani ja havainnoistani yhteisön sisältä, niin se leimataan systemaattisesti valheeksi tai kielletään. Vaikka jokainen vl-yhteisössä tietää näistä asioista. 

En missään nimessä halua leimata sinun kokemuksiasi tai havaintojasi valheeksi tai kieltää niitä. Päinvastoin: uskon, että ne ovat sinulle täysin totta ja ne ovat jättäneet kipeitä jälkiä.

Tässä on ehkä se suurin väärinkäsitys välillämme: kun minä puhun siitä, mitä vl-yhteisössä opetetaan ja mitä me uskomme, en yritä kumota sitä, että yksittäiset ihmiset yhteisön sisällä voivat toimia väärin, rakkaudettomasti tai jopa julmasti. Se väärin toimiminen ei kuitenkaan ole kristillisyytemme oppi.

On traagista, jos yksittäisten ihmisten lankeemukset peittävät sinun silmissäsi alleen sen armoevankeliumin, jota uskovaiset haluavat julistaa.

Vierailija
194/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskonnollisen yhteisön voi haastaa oikeuteen haitallisesta opetuksesta, jos opetus tai toiminta rikkoo Suomen lakia, aiheuttaa konkreettista vahinkoa tai vaarantaa alaikäisen kehityksen.

Tässä keskeiset periaatteet:

Lapsen etu ja suojelu: Jos opetus on luonteeltaan psyykkisesti vahingoittavaa, pelolla hallitsevaa tai lapsen terveyttä vaarantavaa, kyseessä voi olla lastensuojelullinen asia. Lapsen huoltajat tai viranomaiset voivat puuttua tällaiseen toimintaan.

Uskonnonvapaus vs. haitallisuus: Suomessa vallitsee laaja uskonnonvapaus, joka suojaa myös opetusta. Kuitenkin "positiivinen uskonnonvapaus" ei kata toimintaa, joka loukkaa toisen ihmisen perus- ja ihmisoikeuksia.

Vahingonkorvaus: Jos uskonnollinen yhteisö on aiheuttanut jäsenelleen todistettavaa henkistä tai aineellista vahinkoa (esim. painostuksen kautta), on periaatteessa mahdollista vaatia korvauksia."

Vierailija
195/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä halua leimata sinun kokemuksiasi tai havaintojasi valheeksi tai kieltää niitä. Päinvastoin: uskon, että ne ovat sinulle täysin totta ja ne ovat jättäneet kipeitä jälkiä.

Tässä on ehkä se suurin väärinkäsitys välillämme: kun minä puhun siitä, mitä vl-yhteisössä opetetaan ja mitä me uskomme, en yritä kumota sitä, että yksittäiset ihmiset yhteisön sisällä voivat toimia väärin, rakkaudettomasti tai jopa julmasti. Se väärin toimiminen ei kuitenkaan ole kristillisyytemme oppi.

On traagista, jos yksittäisten ihmisten lankeemukset peittävät sinun silmissäsi alleen sen armoevankeliumin, jota uskovaiset haluavat julistaa.

Kiellät jatkuvasti totuuden. Väität, ettei esim. laajaa ankaraa ehkäisykieltoa ole julistettu, se että monet naiset ovat tuosta kärsineet johtuu sun mielestä vain yksilöiden väärinkäsityksestä. Et halua myöntää, että nimenomaan yhteisön oppi on monen pahan asian takana ja moni haitta on seurausta siitä. 
Sulla on joku ihan oma pumpuli-lintukotokäsitys vl-opista ja haluat väkisin väittää, että se olisi totuus. Mutta kun ei ole. Joten älä yritä antaa sellaista kuvaa, että liikkeen opetus olisi ollut vuosikymmeniä armollista ja rakkaudellista kun se ei todellakaan ole sitä ollut. 

Vierailija
196/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jumalan seurakunta on aina maailman silmissä väärinymmärretty ja ulkopuolelta katsottuna usein jopa vihattu."

Kirjoitit muutoin kauniisti ja viisaasti, mutta kaksi asiaa särähtää pahasti korvaani. Tarkoitat ilmeisesti "Jumalan seurakunnalla" vain sitä ihmisjoukkoa, joka uskoo juuri samalla tavalla kuin SRK opettaa. Eli vain noin runsasta 100 000 ihmistä. Kovin on pieni seurakunta maailman mittakaavassa.  Miksi käytät noin poissulkevaa kieltä? 

Ja toisaalta tuo "väärinymmärretty" jne. puhe on aina ollut myös  paljon käytetty tapa torjua kaikki aiheellisetkin kritiikin aiheet.  Varmasti hyvin tuttua monelle. Jos haluat olla fiksu ja avoin keskustelija, et käytä tällaisia yleisiä puolustuspuheita tyyliin "se, että meitä arvostellaan todistaa, että olemme oikeassa", sillä näinhän ei suinkaan ole. 

Vierailija
197/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiellät jatkuvasti totuuden. Väität, ettei esim. laajaa ankaraa ehkäisykieltoa ole julistettu, se että monet naiset ovat tuosta kärsineet johtuu sun mielestä vain yksilöiden väärinkäsityksestä. Et halua myöntää, että nimenomaan yhteisön oppi on monen pahan asian takana ja moni haitta on seurausta siitä. 
Sulla on joku ihan oma pumpuli-lintukotokäsitys vl-opista ja haluat väkisin väittää, että se olisi totuus. Mutta kun ei ole. Joten älä yritä antaa sellaista kuvaa, että liikkeen opetus olisi ollut vuosikymmeniä armollista ja rakkaudellista kun se ei todellakaan ole sitä ollut. 

Niin, kumpi meistä voi mielestäsi paremmin tuntea tämän päivän vl-opetuksen: minä sisäpuolelta vai sinä ulkopuolelta? 

Ymmärrän viestisi perusteella, että puhumme kahdesta eri asiasta. Kun minä sanon, ettei ehkäisykieltoa ole, tarkoitan sitä, ettei uskomme ydin ole laki, vaan elämän kunnioittaminen (myös äidin elämän!) ja luottamus Jumalaan. Mihinkään "sääntökirjoihin" ei meillä ole mitään kirjattu, vaan tukeudumme Raamattuun.

Minä myönnän kyllä historian tosiasiat: puhetapa (esimerkiksi joissain vanhoissa Päivämies-lehdissä, olettaisin)  on  varmaan ollut niin ankaran sävyistä, että se on monen kohdalla käytännössä toiminut vaativana sääntönä ja aiheuttanut pelkoa ja hätää. Silloin se on koettu sellaisena, ettei se ole jättänyt tilaa ihmisen terveydelle.

Se, mitä sinä kutsut "yhteisön opiksi", on minulle historian raskasta puolta ja ihmisten lakihenkisyyttä (joka on syntiä!), josta meidän on aina syytä tehdä parannusta. Minulle se keskeinen ja oikea oppi on kuitenkin se armo, joka nostaa ja kantaa ja vie perille.

Vierailija
198/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkille ja älykkäille lapsille tässä yhteisössä kasvaminen voi olla hengellinen/henkinen helvetti.

Vierailija
199/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kumpi meistä voi mielestäsi paremmin tuntea tämän päivän vl-opetuksen: minä sisäpuolelta vai sinä ulkopuolelta? 

Ymmärrän viestisi perusteella, että puhumme kahdesta eri asiasta. Kun minä sanon, ettei ehkäisykieltoa ole, tarkoitan sitä, ettei uskomme ydin ole laki, vaan elämän kunnioittaminen (myös äidin elämän!) ja luottamus Jumalaan. Mihinkään "sääntökirjoihin" ei meillä ole mitään kirjattu, vaan tukeudumme Raamattuun.

Minä myönnän kyllä historian tosiasiat: puhetapa (esimerkiksi joissain vanhoissa Päivämies-lehdissä, olettaisin)  on  varmaan ollut niin ankaran sävyistä, että se on monen kohdalla käytännössä toiminut vaativana sääntönä ja aiheuttanut pelkoa ja hätää. Silloin se on koettu sellaisena, ettei se ole jättänyt tilaa ihmisen terveydelle.

Se, mitä sinä kutsut "yhteisön opiksi", on minulle historian raskasta puolta ja ihmisten lakihenkisyyttä (joka on syntiä!), josta meidän on aina syytä tehdä parannusta. Minulle se keskeinen ja oikea oppi on kuitenkin se armo, joka nostaa ja kantaa ja vie perille.

Jos olen ollut syntymästäni asti tässä liikkeessä niin voitaneen sanoa, että minä sisäpuolelta tiedän nämä asiat myös. Yritätkö viimeisenä oljenkortena väittää, että olisin ulkopuolinen? :D Ei ulkopuolisia lahkolaisten touhut kiinnosta. Yhteisön keskeinen oppi on armo, kun on ensin julistettu miljoona ihmislähtöistä ehtoa. Siinä vaiheessa ihminen on sisäisesti niin paniikissa ja helvetinpelossa, että ottaa yhteisön armon mielellään vastaan.

Vierailija
200/7664 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla, niin että ihminen, joka käy seuroissa Helsingissä kuulee erilaista opetusta kuin ihminen, joka käy seuroissa Pudasjärvellä? Tai vaikka samallakin paikkakunnalla puhuja x puhuu asiasta eri sanakääntein kuin puhuja y? Näinhän se yleensä elämässä on, miksi ei sitten tässä asiassa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme