Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (9565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivämiehen kolumnissa oli näin: "Vaikuttaako se, kuinka kehollinen ihminen on, siihen, millaisia kiusauksia hänelle tulee? Pohdin tätä ystäväni kanssa. Hän kertoi, ettei hän koe vahvaa viettelystä kaunistautumisen suhteen, mutta hän ihanan rehellisesti tunnusti sortuneensa tuomitseviin ajatuksiin niiden tuttavien kohdalla, jotka eivät ole syystä tai toisesta vastustaneet näitä kaunistautumisen kiusauksia. Tämä tuomitsevuus on lähellä myös itseäni. Onko helpompaa tuomita muita siitä, mikä itselle ei ole niin vaikeaa, ja onko helpompi tukea ja ymmärtää sellaisia, jotka lankeavat samantyyppisiin kiusauksiin kuin itse?
Itse olen silloin tällöin kokenut kiusausta kaunistautua esimerkiksi kynsilakalla. Lopulta viimeksi, kun tämä kiusaus tuli taas mieleeni, muistin, miten edellisellä kerralla oli käynyt: vaikka kiiltävän kynsilakan käyttö ei sinänsä himmennä Jumalan luomistyön kauneutta, häpesin kuitenkin näyttää kynsiäni muille. Pelkäsin, että minut nähtäisiin turhamaisena, ja lopulta olo lakat kynsissä oli aika tukala ja häpeilevä. Olo helpottui, kun sain lakat pois."
On surullista että omia tarpeita näyttää kauniilta pidetään kiusauksena. Eikö se ole luonnollista että jokainen haluaa näyttää hyvältä muiden seurassa. Jo pienet lapset. Muuten ei peilejäkään tarvittaisi. Se että katsotaan toisia ja arvioidaan ulkositen perusteella heidän uskoa. Tuomitaan muita kynsilakan käytöstä. Eihän tämä ollenkaan raamatun neuvojen mukaista "älkää tuomitko". Vaan pelkistää uskon omiksi teoiksi, ulkonäöksi. Ei kaikilla kyse olekkaan omasta valinnasta että ei halua lakata kynsiä vaan mitä muut sanoo. Onko tämä epäluottamusta siin että Jeesuksen ristinkuolema riittää. Toisille näyttämistä että ollaan hyviä. Tarvitaanko lakkaamattomia kynsiä taivaaseen pääsyyn sen enempää kuin muita omia tekoja jos uskoo että kaikki laki on täytetty ristillä.
Mun täytyy sanoa, että suorastan hirvittää ja rintaa pusertavasti ahdistaa ja surettaa lukea tuollaista. Että jostain niin pienestä ja viattomasta asiasta kuin kynsilakasta, voi tulla jollekin tuollainen taakka! Miten ahtaaseen poteroon ihmiset on puserrettu, ihan loppuu itseltäkin happi, kun ajatteleekin.
Missä ilo, missä armo, missä vapaus, missä leikki? En usko, että usko on tarkoitettu tuollaiseksi kivireeksi.
Ja sitten taas toisaalta: jos et elä tätä, miten voit kenenkään puolesta sanoa että usko on kivireki.
Niin, ehkä. Paitsi, että jos joku kirjoittaa omasta elämästään noin, että pelkkä kynsilakka ahdistaa ja hävettää ja pään täyttää " mitähän ne muut ajattelevat" - ajatukset, niin silloin voi.
Kaiken voi vääntää negatiiviseksi kun niin vain sitkeästi päättää. Sinä varmaan vastaat hyvän huomenen toivotukseenkin jotain hankalaa. Tai sitten asioita voisi mietiskellä monitahoisemmin. Mihin kirjoitus oikeaan tähtäsi? Mikä oli sen lopputulema? Sekö, että haluaa vain roikkua mukana tässä uskossa vaikka kaikki on niin kovin ahdistavaa ja kaikin tavoin huonoa - vai sittenkin jokin muu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes tulkoon kaikki vl- naiset sanovat että heitä ei kaunistautuminen kiinnosta. No minä taas sanon että minua kaunistautuminen kiinnostaa ja meikkaan kyllä esim. Työpaikalle ja kovasti toivon että vl- naiset voisi irtautua tästä ajattelutavasta että meikkaus olisi syntiä. Ei ole.
Ei se syntiä olekaan, omantunnon asioita.
Jos olisi omantunnon asia, niin ry:lle saisi varmaan sunnuntaina tulla täydessä tällingissä? Kukaan ei kommentoisi, että oletko sinä luopunut uskostasi, kun näytät tuolta?
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä sellaistakin, että joillekin naisille tulee synnytyksistä pahoja repeämiä, todella isoja raskausarpia raskaudesta, suonikohjuja ja vaikka mitä vaivoja. Ei se ole mun mielestä mitenkään reilu ajatus, että nainen joutuu aina vaan uhraamaan sekä ulkonäkönsä että ottamaan terveydelliset ongelmat ja miehille ei tuu mitään seurauksia seksistä. Ei mitään. En todellakaan suostuisi. Kyllä noi jutut vaikuttais omaan oloon.
Pakko sanoa. Ne repeämät, raskausarvet, suonikohjut ja pysyvät raskauden jättämät vaivat voi saada ihan yhdestäkin raskaudesta.
T. Itselläni yksi lapsi ja raskaus laukaisi pysyvän sairauden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes tulkoon kaikki vl- naiset sanovat että heitä ei kaunistautuminen kiinnosta. No minä taas sanon että minua kaunistautuminen kiinnostaa ja meikkaan kyllä esim. Työpaikalle ja kovasti toivon että vl- naiset voisi irtautua tästä ajattelutavasta että meikkaus olisi syntiä. Ei ole.
Ei se syntiä olekaan, omantunnon asioita.
Jos olisi omantunnon asia, niin ry:lle saisi varmaan sunnuntaina tulla täydessä tällingissä? Kukaan ei kommentoisi, että oletko sinä luopunut uskostasi, kun näytät tuolta?
En ole tuo jolle vastasit, mutta jäin pohtimaan tätä.
Onhan se totta että tässä on tiettyä ristiriitaa, juuri esimerkiksi sen suhteen miksi jotain asiaa saa tehdä ja jotain ei. Ehkä permanentti on sallittu, koska papiljotit ja lettikiharatkin ovat ok 🤔
Eihän tuo sinänsä mikään uskomisen asia ole, minusta enemmänkin osa tapoja ja perinteitä sen osalta millainen raja itsensä kaunistamiseen on nähty hyväksi.
Sinänsä hiusten värjääminen ei minun käsityksen mukaan itsessään tee ihmisestä epäuskoista tai tarkoita että hän olisi kieltänyt uskon. Mutta joskus tällaiset asiat voivat viedä kauemmas Jumalasta ja kohta ihminen huomaa tekevänsä monenlaista muutakin asiaa ensin kauneudenhoidon, sitten kenties jo muiden asioiden saralla. Näistä voi tulla helposti epäjumalia.
Minusta isompi ongelma on se, että nämä ulkonäkösäännöt eivät ole yhtään loogisia. Miksi korviksia ei saa käyttää, mutta muut korut ovat ok. Miksei kaikki korut ole koreiluna kielletty? Miksi meikkaaminen ei ole ok, mutta monien v-lestadiolaisten mielestä kulmat voi nyppiä, laittaa väritöntä kulmageeliä ja värillistä huulirasvaa? Miksi hiuksia ei voi värjätä, mutta permanentit ja hienot kampaukset on ok? Miksi ei kielletä kaikkea hiusten käsittelyä?
Minä ymmärtäisin paremmin sen, jos pidättäydyttäisiin kaikesta laittautumisesta. Mutta tuollainen nypitään rusinat seurapullasta lajittelu kuulostaa oudolta.