Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (8910)

Vierailija
8821/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hengellistä hierarkiaa ei ole, miksi kaikki eivät pääse ääneen eli seurapuhujiksi? Eihän yhden tyypin puheet ole sen "pyhempiä" kuin toisenkaan eikä kyse ole pappisvirasta.

Hyvä että kaikki eivät ole puhujia tai ettei ole sellaista käytäntöä että kuka tahansa voi mennä eteen höpöttämään mitä hyvänsä. 

Teologian tohtori nainen ei voi ”mennä höpöttämään” muille, mutta täysin kouluttamaton, mahdollisesti hengellisesti laiska maanviljelijä Martti on täysin pätevä selittämään teologiaa. 😅 Ei ihme, että alkukirkosta eronneet suuntaukset on teologian villi länsi täynnä sekalaista oppia ja muuta sekoilua.

Vierailija
8822/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te hiukankin tuntisitte Raamattua, niin tietäisitte että puhujien asettaminenkin ohjeistetaan siellä.

Jos hiukan tuntisit traditiota ja historiaa niin ymmärtäisit ettei asia ole noin yksinkertainen.

Kuinka kerrot epäsuorasti ettet tiennyt tuota ohjetta Raamatusta... Ei se haittaa, ihan ymmärrettävää ettei seurakunnan toiminta ole kaikille tuttua, jos sitä omaa seurakuntaa ei tavallaan ole ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8823/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ei kiinnosta hengellinen tila. Justhan eilen kerroin miten mut on peloteltu niin pahasti tän yhteisön toimesta, etten uskalla lähteä kokonaan yhteisöstä. 😭 Olin myös nuorempana hädissäni muista ihmisistä, tuokin herttainen mummo tuossa kirjaston käytävällä menossa helvettiin? 😭😭 Sain pahoja paniikkiioireita ja pelkotiloja, koska pelkäsin olevani Liian Syntinen. 😭 Mun jumalakuva on edelleen erittäin ankara ja autoritaarinen, joudun työstämään asiaa.😭 

Sitten kuulin, että yhteisössä on raiskailtu samaan aikaan lapsia vuosikausia kun minä podin syyllisyyttä ja pelkoa ties mistä pikku asiasta samaan aikaan. 😭

Ja sitten Sinä, Ah Niin Hurskas Kristitty väität, ettei meitä kiinnosta hengellinen tila?!😭😭

Oletko saanut apua tuohon Jumalakuvasi työstämiseen? 

En. Mun apu on tieto, etsin sitä mistä tahansa kuin diileri huumekätköänsä. Tieto -> totuus -> vapaus. 

Tieto on tosiaan mikä voi auttaa pääsemään turhista peloista. Siinä on vain se juttu, että me ihmiset emme koskaan saavuta lopullista totuutta edes maallisista asioista tietomme avulla ja hengellisissä asioissa vielä vähemmän. Aina jää se mahdollisuus, että entä jos asia onkin toisin kuin uskon sen olevan.

Tästä seuraa se, että rauhan löytääkseen on lopulta kyettävä hyväksymään jonkinlainen epävarmuus. Siinä auttaa se perusturvallisuuden tunne. Ja jos sitä ei ole saanut alunperinkään lapsena tai se on rikkoutunut myöhemmin niin sen saaminen on toipumisessa oleellista. Ainakin traumaterapiassa on keinoja tähän. Myös muut hyvät, turvalliset ihmissuhteet voivat korjata paljon, mutta tarvittaessa ammattiapu voi olla suureksi hyödyksi.

Ja jos etsit nimenomaan armollisempaa jumalakuvaa niin hengellisiä traumoja ymmärtävä sielunhoitaja voi myös auttaa asioiden käsittelyssä.

Jos päädyt hakemaan apua jostakin niin pidä mielessä se, että pätevä ammattilainen, olipa hän terapeutti tai sielunhoitaja tai kuka tahansa, ei edellytä sinulta mitään tiettyä lopputulosta uskossasi tai maailmankuvassasi. Ammattitaitoinen traumaterapeutti ei vaadi sinua jättämään uskoa tai uskonnollista yhteisöä ja hengellisiä traumoja ymmärtävä sielunhoitaja ei edellytä sinua uskomaan Jumalaan tai päätymään mihinkään hengellisyyttä sisältävään maailmankuvaan. Heidän tehtävänsä on hyväksyä sinut ja ajatuksesi sellaisena kuin ne ovat ilman vaatimuksia tai pelottelua ja antavat sinun myös muuttaa mieltäsi, jos koet tarvetta tehdä niin. 

Ja ammattiavun hakeminen ei ole sekään pakollista eikä se korvaa sitä tiedonhakua mitä nyt teet. Se kuitenkin voi auttaa siinä turvallisuuden tunteen saamisessa mikä on minun ymmärtääkseni oleellista siinä armollisemman jumalakuvan löytämisessä. Pelkkä tieto ilman turvallisuuden kokemusta ei ehkä riitä siihen.

Nämä ovat tämän saman asian kanssa kamppailleen ja asiaa pohtineen maallikon näkemyksiä eli suhtaudu niihin sellaisina, älä totuutena.

Omasta kokemuksesta tiedän, että turvallinen maailmankuva on mahdollista löytää. Toivottavasti myös sinä löydät sen mitä etsit. 

Kiitos. 

Vierailija
8824/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te hiukankin tuntisitte Raamattua, niin tietäisitte että puhujien asettaminenkin ohjeistetaan siellä.

Jos hiukan tuntisit traditiota ja historiaa niin ymmärtäisit ettei asia ole noin yksinkertainen.

Kuinka kerrot epäsuorasti ettet tiennyt tuota ohjetta Raamatusta... Ei se haittaa, ihan ymmärrettävää ettei seurakunnan toiminta ole kaikille tuttua, jos sitä omaa seurakuntaa ei tavallaan ole ollenkaan. 

Raamatussa sanotaan, että seurakunnan johtajan on oltava esimerkillinen kaikin tavoin. Kun nyt tiedän, miten puhujia on sotkeentunut milloin mihinkin asiaan ja väärinkäytökseen niin eipä tuo toteudu. Alkukirkolla ei ollut hierarkista instituutiota, se on muotoutunut paljon myöhemmin, samalla hiljennettiin naiset. 

Vierailija
8825/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vl-puhujista Raamatussa ei puhuta mitään

Vierailija
8826/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

H.S. laitettiin tosiaan syntipukiksi ja vielä tänäkin päivänä on saarnamiehiä ihan virassaan jotka oli yhtä lailla syyllisiä ja mukana hoitokokouksissa. Niissä saatettiin laittaa ihmisiä seurakunnan eteen ja kaikkien nähden piti kertoa mitä on tehnyt väärin ja pyytää anteeksi. Ihmisiä nolattiin ja nöyrytettiin. Yksikin mummo laitettiin seurakunnan eteen koska hänen aikuisella pojalla oli televisio. Myös meikkaamisesta, television katsomisesta, Siwassa asioimisesta, kirkkokuorosta, parrasta, epäuskoisten kanssa veljeilemisestä jne. saattoi joutua ihmisten eteen töllisteltäväksi ja puhuteltavaksi. 80-luvulla oli aivan tavallista että pyhäkoulussa puhuttiin tulimerestä ja varoitettiin tuomiopäivästä. Nuortenillassa saatettiin puhua masturboinnin synnistä. 

Se oli todella pelottavaa aikaa ja traumatisoi monet että itse ei saa ajatella ja että milloin vain itselle tärkein asia usko voidaan ottaa toisten toimesta pois.  Ja samalla saatoi menettää yhteyden läheisiin koska silloin suositeltiin että ei pidetä enää yhteyttä. Ja näillä tuomitsijoilla ei todellisuudessa ole sen enempää valtaa kuin muillakaan rivijäsenillä.

Miksi jonkun mielipide olisi oikeampi kuin toisen? Tulee ihan huono olo kun osa vakuuttelee miten turvassa ollaan ja miten itse ei ole tarvinnut pelätä. Empatiakyvytöntä kun totuus on että hyvin hyvin moni ihminen on joutunut pelkäämään ja joutuu yhä jos uskalta elää oman omantunnon mukaisesti. Selän takana saatetaan supista miten verkossa on mukana mätiä kaloja. Ajat on muuttuneet mutta jos ei olla rehellisiä menneisyydelle ja tämän päivän virheille, jos niistä ei oteta opiksi. Mikään ei todella muutu vaikka pintaa silotellaan kuinka. Pinnan alle jää tuomitsevat katseet, supina, ajatus omasta paremmuudesta, omahyväinen "ei meillä ainakaan" asenne, huolissaan oleminen niin että itse katselee ylempää niitä huonoja ja surkuteltavia jne. Mikään ei muutu niin kauan kun totuutta vääristellään ja ihmisten kokemuksia kaasuvalotetaan että ne todellisuudessa oli ja yhä on jotain muuta kuin ne oikeasti oli eli hengellistä ja henkistä väkivaltaa.

Vierailija
8827/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin eräs perhetuttu nuori mies, ”sidottiin” vuodeksi, ei tiennyt edes syytä. Siis sitominen tarkoittaa, että kielletään synninpäästö kokonaan. Kumma kyllä suhtautui aika rauhallisesti ja jäi vielä yhteisöön. En ollut vielä syntynyt tuolloin mut kyllähän näitä juttuja kuulee. Eräs opiston rehtori sanoi joitakin vuosia sitten hyvin, että synninpäästön voi kieltää vain jos ihminen ei sitä halua ottaa vastaan. Ei millään mielivaltaiselle päätöksellä.

Vierailija
8828/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosiaan onni että tuollaiseen tässä ketjussa kuvailtuun, parjattuun joukkoon ette kuulu te arvostelijat, enkä myöskään minä!

T. Onnellinen uskovainen vl-äiti, jonka kotisiioni ja koko Jumalan lasten joukko on ihan erilainen kuin teidän viesteissänne.

P.S. Olen oikeasti aika huolissani teistä kirjoittajista, jotka ilman järjellistä motiivia keksitte juttuja kymmenien tuhansien viestien verran toisten ihmisten uskosta. Nykykielellä pitänee kehottaa hankkimaan oma elämä 🌸

Vierailija
8829/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin eräs perhetuttu nuori mies, ”sidottiin” vuodeksi, ei tiennyt edes syytä. Siis sitominen tarkoittaa, että kielletään synninpäästö kokonaan. Kumma kyllä suhtautui aika rauhallisesti ja jäi vielä yhteisöön. En ollut vielä syntynyt tuolloin mut kyllähän näitä juttuja kuulee. Eräs opiston rehtori sanoi joitakin vuosia sitten hyvin, että synninpäästön voi kieltää vain jos ihminen ei sitä halua ottaa vastaan. Ei millään mielivaltaiselle päätöksellä.

Siis ei meillä, vaan meidän perhetuttu. 😅

Vierailija
8830/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"luojan lapset"...kertoo just siitä, että vaan he on luojan lapsia ja muut ei. Ärsyttää lestadiolaisten tapa nostaa itsensä muiden yläpuolelle ainoina luojan lapsina. 

Vierailija
8831/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosiaan onni että tuollaiseen tässä ketjussa kuvailtuun, parjattuun joukkoon ette kuulu te arvostelijat, enkä myöskään minä!

T. Onnellinen uskovainen vl-äiti, jonka kotisiioni ja koko Jumalan lasten joukko on ihan erilainen kuin teidän viesteissänne.

P.S. Olen oikeasti aika huolissani teistä kirjoittajista, jotka ilman järjellistä motiivia keksitte juttuja kymmenien tuhansien viestien verran toisten ihmisten uskosta. Nykykielellä pitänee kehottaa hankkimaan oma elämä 🌸

Kai täällä saa omista traumoistaan kertoa? Kun ne liittyy yhteisöön? Luen myös välillä aika järkyttyneenä noita prinsessamielikin instagramissa olevia juttuja. Varmaan hänet voi täällä mainita kun on julkisuudessa niin paljon ollut. 

Vierailija
8832/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä käsität sitomisen lähes päin vastoin kuin se oikeasti on. On muuten tosi harvinaista, itse en tunne ketään. Kannattaisi tarkistaa Raamatusta mitä se oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
8833/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai täällä saa omista traumoistaan kertoa? Kun ne liittyy yhteisöön? Luen myös välillä aika järkyttyneenä noita prinsessamielikin instagramissa olevia juttuja. Varmaan hänet voi täällä mainita kun on julkisuudessa niin paljon ollut. 

On varmasti kovat traumat, kun vielä vanhuusiässä pitää niitä näin ahkerasti purkaa!

Vierailija
8834/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H.S. laitettiin tosiaan syntipukiksi ja vielä tänäkin päivänä on saarnamiehiä ihan virassaan jotka oli yhtä lailla syyllisiä ja mukana hoitokokouksissa. Niissä saatettiin laittaa ihmisiä seurakunnan eteen ja kaikkien nähden piti kertoa mitä on tehnyt väärin ja pyytää anteeksi. Ihmisiä nolattiin ja nöyrytettiin. Yksikin mummo laitettiin seurakunnan eteen koska hänen aikuisella pojalla oli televisio. Myös meikkaamisesta, television katsomisesta, Siwassa asioimisesta, kirkkokuorosta, parrasta, epäuskoisten kanssa veljeilemisestä jne. saattoi joutua ihmisten eteen töllisteltäväksi ja puhuteltavaksi. 80-luvulla oli aivan tavallista että pyhäkoulussa puhuttiin tulimerestä ja varoitettiin tuomiopäivästä. Nuortenillassa saatettiin puhua masturboinnin synnistä. 

Se oli todella pelottavaa aikaa ja traumatisoi monet että itse ei saa ajatella ja että milloin vain itselle tärkein asia usko voidaan ottaa toisten toimesta pois.  Ja samalla saatoi menettää yhteyden läheisiin koska silloin suositeltiin että ei pidetä enää yhteyttä. Ja näillä tuomitsijoilla ei todellisuudessa ole sen enempää valtaa kuin muillakaan rivijäsenillä.

Miksi jonkun mielipide olisi oikeampi kuin toisen? Tulee ihan huono olo kun osa vakuuttelee miten turvassa ollaan ja miten itse ei ole tarvinnut pelätä. Empatiakyvytöntä kun totuus on että hyvin hyvin moni ihminen on joutunut pelkäämään ja joutuu yhä jos uskalta elää oman omantunnon mukaisesti. Selän takana saatetaan supista miten verkossa on mukana mätiä kaloja. Ajat on muuttuneet mutta jos ei olla rehellisiä menneisyydelle ja tämän päivän virheille, jos niistä ei oteta opiksi. Mikään ei todella muutu vaikka pintaa silotellaan kuinka. Pinnan alle jää tuomitsevat katseet, supina, ajatus omasta paremmuudesta, omahyväinen "ei meillä ainakaan" asenne, huolissaan oleminen niin että itse katselee ylempää niitä huonoja ja surkuteltavia jne. Mikään ei muutu niin kauan kun totuutta vääristellään ja ihmisten kokemuksia kaasuvalotetaan että ne todellisuudessa oli ja yhä on jotain muuta kuin ne oikeasti oli eli hengellistä ja henkistä väkivaltaa.

Onko tämä totta? Syyllisiä yhä mukana toiminnassa ja puhujina?? Kysyin tätä aiemmin ketjussa ja minulle vakuuteltiin, ettei kukaan heistä ole enää edes hengissä.

Tänä on sitten kyllä jo halpamaisuuden huippu vl liikkeeltä, jos asiaa ei siis mitenkään käsitellä ja selvitetä, vaikka tekijöitä on vielä riveissä?? Ymmärtäisin jotenkin, että toimintaan osallistumattomien jälkipolvien voi olla vaikea ottaa vastuu tapahtumista, mutta totta mooses tekijöiden itsensä olisi selvitettävä tekonsa, taivas varjelkoon ja tarvittaessa vaikka käräjille. Miten tämmöinen luikurointi voi olla mahdollista edes??

Vierailija
8835/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti kovat traumat, kun vielä vanhuusiässä pitää niitä näin ahkerasti purkaa!

No on. Nimenomaan osuit naulan kantaan. 

Vierailija
8836/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei stana mikä sinua vaivaa että pitää traumatisoituneita vielä traumoistaan herjata.

Vierailija
8837/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta? Syyllisiä yhä mukana toiminnassa ja puhujina?? Kysyin tätä aiemmin ketjussa ja minulle vakuuteltiin, ettei kukaan heistä ole enää edes hengissä.

Tänä on sitten kyllä jo halpamaisuuden huippu vl liikkeeltä, jos asiaa ei siis mitenkään käsitellä ja selvitetä, vaikka tekijöitä on vielä riveissä?? Ymmärtäisin jotenkin, että toimintaan osallistumattomien jälkipolvien voi olla vaikea ottaa vastuu tapahtumista, mutta totta mooses tekijöiden itsensä olisi selvitettävä tekonsa, taivas varjelkoon ja tarvittaessa vaikka käräjille. Miten tämmöinen luikurointi voi olla mahdollista edes??

Kertokaa te jotka olette tuon 60-luvun kammotuksen käyneet läpi! 

Vierailija
8838/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä käsität sitomisen lähes päin vastoin kuin se oikeasti on. On muuten tosi harvinaista, itse en tunne ketään. Kannattaisi tarkistaa Raamatusta mitä se oikeasti tarkoittaa.

Nyt en ymmärrä. Sitomiseen viittasin tässä kohtaa tähän, ”minkä te sidotte maan päällä, se on sidottu taivaassa ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu”. Siis synninpäästöksi ja sen kieltämiseksi tämä useimmiten tulkitaan. Mitä siis tarkoitat? Kun ihminen ”sidotaan” hengellisesti, häntä ei vapauteta synneistään. Tämä kohtaa on laajasti väärinkäytetty hoitokokouksissa.

Vierailija
8839/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on. Nimenomaan osuit naulan kantaan. 

Terapiaketjuhan tämä on. 

Vierailija
8840/8910 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sitominen sitten on?