Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (7564)

Vierailija
6601/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lestadiolaismies on seksuaalisesti haluton, saako hänet viedä jonnekin puhutteluun?

Miksi pitäisi? Ei toisen seksielämä muutenkaan kuulu ulkopuolisille oli sukupuoli mikä hyvänsä.

Vierailija
6602/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahans. Mikään ei siis tässä ketjussa ole muuttunut viiden tai vaikka kymmenen päivän takaiseen.

Yksi ja sama lestavihajankuttaja vain jaksaa jankata samojaan. 

Hoh-hoijaa. 

Onko niin vaikeaa myöntää joutuneensa aivopestyksi, että siitä pitää viimeiseen asti kiinni?

Miksi kuvittelet yhden kirjoittaneen kaikki viestit?

Ja miksi luulet, että viestillä on vihamotiivi?

Itsellä ei ainakaan ole viha motiivina, vaan haluaisin rehellisempää keskustelua jatkuvan tapakulttuuri valheen sijaan. Ei aivopestyn tavat ole tapakulttuuria, vaan aivopesun seurausta.

Turhaa puhetta minulle. En ole tällä hetkellä enkä ole ollut minkäänlaisen aivopesun kohteena.

En kuulu mihinkään ryhmittymiin.

Ihmettelen vain tätä hyvin asenteellista "keskustelua". 

Tottakai sinä johonkin ryhmään kuulut. Vanhoillislestadiolaisuudesta et joko tiedä mitään, tai et ainakaan tunnusta faktoja. 

Et kai oikeasti väitä, että ihan sattumalta yksi ryhmä on päätynyt pitämään heidän uskonnollisen johdon määrittelemiä sääntöjä ja kieltoja omina valintoinaan?

Eihän se olisi mahdollista, jos sääntöjä ei olisi koskaan ollut, ei olisi tuollaista "tapakulttuuria".

Eikö esimerkiksi musiikkimaku riipukkaan uskosta?

Kuitenkin meidän luokan vl-oppilaat vihasivat mm. rokkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6603/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan vastaa kieltojen perumista koskevaan kysymykseen? 

Ei ole mitään instanssia mikä voi kumota kiellon. Moni pappi ja puhuja on sanonut että nuo on tapakulttuuria ja ehdonvallan asioita. Mitä muut  vielä tarvii? Jokainen ihminen toimii omantunnon mukaan. Muita ei voi syyttää jos ei jotakin tee vaikka oma omatunto ei neuvo vääräksi. Jos jättää tekemättä varmuuden vuoksi että kukaan ihmine ei tuomitsette,  noudattaa siinä lakia ihmisten tähden. Ei Jeesuksen. Omia oppeja ei saa lisätä pelastukseen.

Taas valheita niin, että korvat heiluu.

Jos kielloista oikeasti haluttaisiin eroon, siihen on keinot. Ihan vaikkapa selkeä SRK:n johdon kannanotto. 

Te ulkopuoliset koette ne kieltoina, me itse ei. Meille ulkonäköjutut on vanhoja tapoja, jotka pikkuhiljaa muuttuu kun ympäröivä yhteiskunta muuttuu.

Ei ole meille mikään ongelma. Ei pitäis olla teillekään, saatte olla ihan minkälaisia haluatte, antakaa meille sama vapaus. Kiitos

Onko kielto sama asia kuin vapaus? Sehän juuri on vapauden puutetta, jos ei voi tehdä jotain asiaa jos haluaa kuulua yhteisöön. 

Vierailija
6604/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lestadiolaismies on seksuaalisesti haluton, saako hänet viedä jonnekin puhutteluun?

Miksi pitäisi? Ei toisen seksielämä muutenkaan kuulu ulkopuolisille oli sukupuoli mikä hyvänsä.

Kyllä kuuluu vanhoillislestadiolaisuudessa. Tiedät varmaan, että näitä asioita on käsitelty hoitokokouksissakin?

Vierailija
6605/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonon naisen MERKKI meikit .  Oikeasti .  Miten paljon te oikein loukkaatte maapallon ihmisiä erityisesti naisia . 

Ja sitten olen nähnyt kolmen vanhoillislestadiolaisen kaverini käyttävän meikkiä, hyvin hillittyä, mutta meikkiä kuitenkin. 

Kyllä meikitön nainen on kauneimmillaan. Ihan miehenä olen tätä mieltä. 

Siis korjaan. Ihan tavismies olen. 

Vierailija
6606/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan vastaa kieltojen perumista koskevaan kysymykseen? 

Ei ole mitään instanssia mikä voi kumota kiellon. Moni pappi ja puhuja on sanonut että nuo on tapakulttuuria ja ehdonvallan asioita. Mitä muut  vielä tarvii? Jokainen ihminen toimii omantunnon mukaan. Muita ei voi syyttää jos ei jotakin tee vaikka oma omatunto ei neuvo vääräksi. Jos jättää tekemättä varmuuden vuoksi että kukaan ihmine ei tuomitsette,  noudattaa siinä lakia ihmisten tähden. Ei Jeesuksen. Omia oppeja ei saa lisätä pelastukseen.

Taas valheita niin, että korvat heiluu.

Jos kielloista oikeasti haluttaisiin eroon, siihen on keinot. Ihan vaikkapa selkeä SRK:n johdon kannanotto. 

Te ulkopuoliset koette ne kieltoina, me itse ei. Meille ulkonäköjutut on vanhoja tapoja, jotka pikkuhiljaa muuttuu kun ympäröivä yhteiskunta muuttuu.

Ei ole meille mikään ongelma. Ei pitäis olla teillekään, saatte olla ihan minkälaisia haluatte, antakaa meille sama vapaus. Kiitos

Onko kielto sama asia kuin vapaus? Sehän juuri on vapauden puutetta, jos ei voi tehdä jotain asiaa jos haluaa kuulua yhteisöön. 

Vapaus noudattaa kieltoja🤭

Vierailija
6607/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6608/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu vanhoillislestadiolaisuudessa. Tiedät varmaan, että näitä asioita on käsitelty hoitokokouksissakin?

Enpä ole niiden lähes kolmenkymmenen vuoden aikana, jona lestadiolaisuudessa olen ollut, ikinä joutunut ruotimaan toisen seksielämää. Hyvä niin.

Vierailija
6609/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sitä mieltä, että on hienoo, että Suomesta löytyy edes yx kristillinen poppoo, joka kunnioittaa perinteisiä kristillisiä arvoja. Kuten just avioliitto, lapset, perheen arvo, naiset on kauniita ilman turhi tekohärpäkkeita, isänmaan kunnioitus, työn arvo yms. Laitetaan oikeesti se usko etusijalle ja se jotenki näkyy siinä elämässä.  

Vierailija
6610/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko joku IL-tunnukset omistava kertoa, mitä jutussa sanotaan?

Vanhoillislestadiolaiset kertovat nyt, millaista puolisoa etsivät – Yksi asia on kumppanissa täysin ehdoton

Ei ole IL-tunnuksia. Veikkaan kuitenkib että tuo ehdoton asia on sama usko.

Vierailija
6611/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko joku IL-tunnukset omistava kertoa, mitä jutussa sanotaan?

Vanhoillislestadiolaiset kertovat nyt, millaista puolisoa etsivät – Yksi asia on kumppanissa täysin ehdoton

Minulla ei ole tunnuksia, mutta tuossa tekoälyn vastaus kyseisestä artikkelista:

"Vanhoillislestadiolaiset nuoret korostavat puolison valinnassa ennen kaikkea samanlaista uskonnollista vakaumusta ja samoja elämänarvoja. Ehdoton vaatimus on, että myös tulevan puolison tulee jakaa sama usko, sillä se luo pohjan yhteiselle elämälle ja esimerkiksi perheen periaatteille.Yhteisön nuoret kertovat avoimesti seurustelun ja parisuhteen reunaehdoista. Keskeisiä arvoja ja sitoumuksia ovat:Yhteinen usko: Puolison on sitouduttava vanhoillislestadiolaiseen elämäntapaan ja uskoon.Perhearvot: Ehkäisystä luopuminen ja lapsien toivominen ovat luonnollinen osa avioliittoa ja yhteistä tulevaisuutta.Seurustelukulttuuri: Seurustelussa odotetaan sitoutumista ja tavoitteena on avioliitto. Esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen kuuluu yhteisön normeihin."

Vierailija
6612/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sitä mieltä, että on hienoo, että Suomesta löytyy edes yx kristillinen poppoo, joka kunnioittaa perinteisiä kristillisiä arvoja. Kuten just avioliitto, lapset, perheen arvo, naiset on kauniita ilman turhi tekohärpäkkeita, isänmaan kunnioitus, työn arvo yms. Laitetaan oikeesti se usko etusijalle ja se jotenki näkyy siinä elämässä.  

Kiitos -vl

Vierailija
6613/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahans. Mikään ei siis tässä ketjussa ole muuttunut viiden tai vaikka kymmenen päivän takaiseen.

Hoh-hoijaa. 

Onko niin vaikeaa myöntää joutuneensa aivopestyksi, että siitä pitää viimeiseen asti kiinni?

Itsellä ei ainakaan ole viha motiivina, vaan haluaisin rehellisempää keskustelua jatkuvan tapakulttuuri valheen sijaan. Ei aivopestyn tavat ole tapakulttuuria, vaan aivopesun seurausta.

Turhaa puhetta minulle. En ole tällä hetkellä enkä ole ollut minkäänlaisen aivopesun kohteena.

Tottakai sinä johonkin ryhmään kuulut. Vanhoillislestadiolaisuudesta et joko tiedä mitään, tai et ainakaan tunnusta faktoja. 

Et kai oikeasti väitä, että ihan sattumalta yksi ryhmä on päätynyt pitämään heidän uskonnollisen johdon määrittelemiä sääntöjä ja kieltoja omina valintoinaan?

Eihän se olisi mahdollista, jos sääntöjä ei olisi koskaan ollut, ei olisi tuollaista "tapakulttuuria".

Ei, mutta se mitä SAA kuunnella riippuu uskosta.

Vierailija
6614/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan uskon laittamista etusijalle se, että kielletään korvakorut, meikit ja hiusvärit? Puhumattakaan ehkäisystä. Miten se liittyy uskoon? 

Vierailija
6615/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos -vl

Älä aina itseäsi kiitä🤦‍

Vierailija
6616/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan uskon laittamista etusijalle se, että kielletään korvakorut, meikit ja hiusvärit? Puhumattakaan ehkäisystä. Miten se liittyy uskoon? 

Ehkäisy kuuluu erittäin olennaisesti uskoon. Kaikki kristilliset kirkot ovat pitäneet sitä syntinä tuhansia vuosia viime vuosisadalle asti.

Vierailija
6617/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos vl itse saa määritellä asian. Anonyyminä sen voi helposti tehdä tällaisella palstalla.

Vierailija
6618/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo itsetyydytyskielto toimii? Arvaan että siinä tapahtuu paljon enemmän lankeamisia kuin alkoholin suhteen.

Niin kuinka lestadiolaisuudessa saa itsetyydytyksestä synninpäästön noin henkilökohtaisesta asiasta?  Pitääkö tunnustaa jollekulle?

Vierailija
6619/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on kauniita osa ei. Jotkut on harmaita, värittömiä ja huonoihoisia, toiset ei. Sama on olipa ihminen tai ei-vl. Kysymys on siitä mihin jokainen asettaa omat rajansa kaunistautumisessa kun puhutaan hiuksista, vaatteista, koruista tai ehostamisesta. Ei ole olemassa mitään selkeää rajaa näissä missään. Jos olisi se sanottaisiin raamatussa. Että uskossa tärkeää on se minkä näköinen ihminen on. Nyt niin ei sanota vaan päinvastoin. Sisäinen tila on ainoa pelastuksessa merkitsevä. Muu on vain tapoja ja tavat muuttuu.

Vierailija
6620/7564 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh-hoijaa. 

Ei, mutta se mitä SAA kuunnella riippuu uskosta.