Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

 

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (6484)

Vierailija
6181/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset ei toivota esim Siunausta koskaan muille kuin omilleen. Sen huomaa Ollen videon kommenttikentästä. Pitävät luterilaisia, helluntailaisia, kaikkia muita vääräuskoisina.

Kyllä toivotamme. Mutta vain niille, joista tiedämme että eivät suutu siitä.

Niin moni kokee sen loukkaavana uskonnon tuputuksena, ettei sitä uskalla toivottaa kuin tutuille.

Onnitellaanko ei-vl:n kanssa kihloihin tai naimisiin mennyttä vl:ää?

Ilman muuta. Kaikki tarvitsevat onnea ja Jumalan siunausta. Ei onnittelu ole mikään kannanotto tilanteeseen.


Mulla ei ole lapsia, niin siksi en voi vastata tuohon lapsikysymykseen

Kiitos vastauksesta. Onkohan tuossakin perhe- tai paikkakuntakohtaisia eroja vai onko käytäntö muuttunut viime vuosina? Ainakin kun itse olin vielä vl ja harkitsin seurustelua ei-vl:n kanssa olin siinä käsityksessä, että seurustelusta, kihlautumisesta tai avioliitosta ei onnitella, jos toinen osapuoli ei ole vl. En muista mistä tuosta luin. Mahdollisesti Päivämiehestä tai jostain muusta Srk:n julkaisusta. Siinä jotenkin tuotiin esille se, että parisuhde epäuskoisen kanssa ei ole "onniteltava asia". Onko nykyään ihan hyväksyttyä mennä naimisiin ei-vl:n kanssa? Aiemmin asiasta puhuttiin ja opetettiin sillä tavoin, että kaikkein tärkein asia seurustelukumppanissa ja puolisossa on sama usko. Kaikki muu tuntui olevan sen rinnalla ihan toisarvoista.

Olet oikeassa siinä että parisuhde ulkopuolisen kanssa on väärin (raamatun mukaan).

Minä olen kuitenkin aina ajatellut että kaikille voi toivottaa onnea (ihan hyvien käytöstapojenkin puitteissa) ja kaikki tarvitsevat Jumalan siunausta.

En ole koskaan kuullut tai lukenut, että asiasta olisi jotenkin ”ohjeistettu”.

Raamatun mukaan🤔

Miksei omista opetuksista voi koskaan ottaa vastuuta?

Ei muutkaan uskonnot tai lahkot joitakin poikkeuksia lukuunottamatta puutu jäseniensä pariutumiseen.

Ei meillä ole mitään ”omaa opetusta”, uskomme Raamatun opetukseen.

Raamatussa näkyy kaksi samanaikaista periaatetta:

Uskovan ja ei-uskovan jo olemassa olevaa avioliittoa ei tule purkaa pelkästään uskonnollisen eron vuoksi (1. Kor. 7:12–16).

Uskovia kehotetaan solmimaan avioliitto vain uskovan kanssa, ja hengellisesti eriparista liittoa pidetään ongelmallisena tai ainakin vältettävänä (1. Kor. 7:39; 2. Kor. 6:14; 5. Moos. 7:3–4)

Onhan teillä oma opetus, ja jopa määritelmä uskovaiselle, vain vl on teidän määritelmissä uskovainen.

Vierailija
6182/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarrat kehiin! Hehän saivat jonkun palkinnon ja tulevat tänä vuonna isommalla väellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6183/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Uskomatonta😱

Käsittääkö kukaan, miten yhteen porukkaan voi edes noin paljon mahtua pahaa?

Vierailija
6184/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaa videotaan mainostava ja jatkuvasti nosteleva tyyppi on myös sotkemassa tätä ketjua. Ei tipu klikkauksia sulle.

Hän kai se tksinpuhelija onkin. 

Vierailija
6185/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku vl on tännekin kerennyt kirjoittamaan, vai eikö puheiden kuuntelu kiinnosta?

Vierailija
6186/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset ei toivota esim Siunausta koskaan muille kuin omilleen. Sen huomaa Ollen videon kommenttikentästä. Pitävät luterilaisia, helluntailaisia, kaikkia muita vääräuskoisina.

Kyllä toivotamme. Mutta vain niille, joista tiedämme että eivät suutu siitä.

Niin moni kokee sen loukkaavana uskonnon tuputuksena, ettei sitä uskalla toivottaa kuin tutuille.

Onnitellaanko ei-vl:n kanssa kihloihin tai naimisiin mennyttä vl:ää?

Ilman muuta. Kaikki tarvitsevat onnea ja Jumalan siunausta. Ei onnittelu ole mikään kannanotto tilanteeseen.


Mulla ei ole lapsia, niin siksi en voi vastata tuohon lapsikysymykseen

Kiitos vastauksesta. Onkohan tuossakin perhe- tai paikkakuntakohtaisia eroja vai onko käytäntö muuttunut viime vuosina? Ainakin kun itse olin vielä vl ja harkitsin seurustelua ei-vl:n kanssa olin siinä käsityksessä, että seurustelusta, kihlautumisesta tai avioliitosta ei onnitella, jos toinen osapuoli ei ole vl. En muista mistä tuosta luin. Mahdollisesti Päivämiehestä tai jostain muusta Srk:n julkaisusta. Siinä jotenkin tuotiin esille se, että parisuhde epäuskoisen kanssa ei ole "onniteltava asia". Onko nykyään ihan hyväksyttyä mennä naimisiin ei-vl:n kanssa? Aiemmin asiasta puhuttiin ja opetettiin sillä tavoin, että kaikkein tärkein asia seurustelukumppanissa ja puolisossa on sama usko. Kaikki muu tuntui olevan sen rinnalla ihan toisarvoista.

Olet oikeassa siinä että parisuhde ulkopuolisen kanssa on väärin (raamatun mukaan).

Minä olen kuitenkin aina ajatellut että kaikille voi toivottaa onnea (ihan hyvien käytöstapojenkin puitteissa) ja kaikki tarvitsevat Jumalan siunausta.

En ole koskaan kuullut tai lukenut, että asiasta olisi jotenkin ”ohjeistettu”.

Raamatun mukaan🤔

Miksei omista opetuksista voi koskaan ottaa vastuuta?

Ei muutkaan uskonnot tai lahkot joitakin poikkeuksia lukuunottamatta puutu jäseniensä pariutumiseen.

Ei meillä ole mitään ”omaa opetusta”, uskomme Raamatun opetukseen.

Raamatussa näkyy kaksi samanaikaista periaatetta:

Uskovan ja ei-uskovan jo olemassa olevaa avioliittoa ei tule purkaa pelkästään uskonnollisen eron vuoksi (1. Kor. 7:12–16).

Uskovia kehotetaan solmimaan avioliitto vain uskovan kanssa, ja hengellisesti eriparista liittoa pidetään ongelmallisena tai ainakin vältettävänä (1. Kor. 7:39; 2. Kor. 6:14; 5. Moos. 7:3–4)

Onhan teillä oma opetus, ja jopa määritelmä uskovaiselle, vain vl on teidän määritelmissä uskovainen.

Meidän määritelmä on tämä raamatusta löytyvä:

1. Uskovainen uskoo Jeesukseen Kristukseen

“Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta.” (1. Joh. 5:1)

“Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä.” (Joh. 3:36)

Raamatun mukaan uskon kohde ei ole oma hurskaus, seurakunta tai elämäntapa, vaan Jeesus Kristus.


2. Uskovainen turvaa syntien anteeksiantamukseen

“Hänen nimensä kautta saavat synnit anteeksi kaikki, jotka uskovat häneen.” (Ap.t. 10:43)

“Koska siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet…” (Room. 5:1)

Uskovainen ei luota siihen, että olisi itse riittävän hyvä, vaan siihen, että Jumala antaa synnit anteeksi Kristuksen tähden.


3. Uskovainen rakastaa Jumalaa ja tahtoo seurata häntä

“Jos te rakastatte minua, niin pidätte minun käskyni.” (Joh. 14:15)

Täydellisyydestä ei puhuta, mutta uskovainen ei halua elää Jumalaa vastaan.


4. Uskovainen taistelee syntiä vastaan

Paavali kirjoittaa omasta kamppailustaan:

“Sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee…” (Room. 7:19)

Raamatun uskova ei ole synnitön. Hän tunnistaa syntinsä ja kokee niiden vuoksi murhetta.


5. Uskovainen rakastaa muita uskovaisia

“Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä.” (1. Joh. 3:14)

Yhteys muihin uskovaisiin kuuluu uskon tuntomerkkeihin.


6. Uskovainen pysyy apostolisessa opissa

Ensimmäisestä seurakunnasta sanotaan:

“He pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä…” (Ap.t. 2:42)

Raamatun mukaan usko ei ole vain henkilökohtainen kokemus, vaan siihen liittyy oikea oppi.


7. Uskovaiset muodostavat yhden seurakunnan

“Yksi ruumis ja yksi Henki… yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.” (Ef. 4:4–5)

Raamattu ei tunne ajatusta, että jokaisella olisi oma yksityinen oppinsa. Uskovaisilla on yhteinen usko ja yhteinen tunnustus.


8. Uskovainen haluaa olla seurakuntayhteydessä

“Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme…” (Hepr. 10:25)

Raamatun mukaan kristityt kokoontuvat yhteen, kuulevat Jumalan sanaa ja rakentuvat yhdessä uskossa.


9. Uskovaiset tunnistavat toisensa yhteisestä opista

“Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo tätä oppia, älkää ottako häntä huoneeseenne.” (2. Joh. 10)

“Pitäkää silmällä niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta vastoin sitä oppia…” (Room. 16:17)

Raamatussa seurakunnan yhteys perustuu sekä rakkauteen että yhteiseen oppiin.


10. Uskovaisen elämässä näkyy Hengen hedelmä

“Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys…” (Gal. 5:22–23)

Nämä eivät ole pelastuksen ehto, vaan uskon seurauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6187/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisten pilkkaajia löytyy aina. Niin on ollut aikojen alusta ja aina tulee olemaan.  

Vierailija
6188/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäseuraradio on avautunut

https://kesaseuraradio.fi/nettiradio/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6189/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäseuraradio on avautunut

https://kesaseuraradio.fi/nettiradio/

Ihanaa! Pittääpä kuunnella. 

Vierailija
6190/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisten pilkkaajia löytyy aina. Niin on ollut aikojen alusta ja aina tulee olemaan.  

Kaksi joilla on huono omatunto, päivystää jatkuvasti, että ehtii alapeukuttaa kaikkea. 🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6191/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisten pilkkaajia löytyy aina. Niin on ollut aikojen alusta ja aina tulee olemaan.  

Kaksi joilla on huono omatunto, päivystää jatkuvasti, että ehtii alapeukuttaa kaikkea. 🤭

Nyt on kyllä törkeä ja lähimmäistä väheksyvä viesti sinulta. 

Pystytkö ymmärtämään, että huono omatunto ei ole välttättä syy ja jos olisikin niin tirskuva nauruhymiö on hyvin sopimaton tuossa viestissäsi?

Vierailija
6192/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo videotyyppi on päästään sekaisin. Pitäs jaksaa tehä rikosilmo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6193/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo videotyyppi on päästään sekaisin. Pitäs jaksaa tehä rikosilmo.

Osaatko sinäkään sanoa, oliko videossa jotain väärää tietoa?

Jos on, kannattaisi se se tuoda ilmi.

Vierailija
6194/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että oletetaan täällä keskustelevan ainoastaan joko vanhoillislestadiolaisia tai sitten heihin negatiivisesti suhtautuvia. Meitä on muitakin. Meitä jotka olemme eläneet heidän lähellään, tiedämme ja tunnemme heidän elämäänsä ja arvojaan ja pidämme heitä aivan tavallisina ihmisinä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6195/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo videotyyppi on päästään sekaisin. Pitäs jaksaa tehä rikosilmo.

Miksi olet sitä mieltä, ettei vodeossa keskusteltuja asioita saisi täällä käsitellä?

Eihän niitä tietysti pystykkään, kun poistatat kaiken keskustelun videosta.

Joten katsokaa kaikki itse, ja tehkää omat päätelmänne.

Vierailija
6196/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo videotyyppi on päästään sekaisin. Pitäs jaksaa tehä rikosilmo.

Miksi olet sitä mieltä, ettei vodeossa keskusteltuja asioita saisi täällä käsitellä?

Eihän niitä tietysti pystykkään, kun poistatat kaiken keskustelun videosta.

Joten katsokaa kaikki itse, ja tehkää omat päätelmänne.

Et pistänyt linkkiä, joten tuossa:

Vierailija
6197/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mm. yksi muulla tavalla uskovainen kuin vl, mutta en pidä heitäkään mitenkään outoina. Kristittyjä olemme kaikki. Kaikkea hyvää heille, ei kannata kuunnella kaikkia soraääniä! 

Vierailija
6198/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mm. yksi muulla tavalla uskovainen kuin vl, mutta en pidä heitäkään mitenkään outoina. Kristittyjä olemme kaikki. Kaikkea hyvää heille, ei kannata kuunnella kaikkia soraääniä! 

En ymmärrä, mitä soraääniä ei kannata kuunnella🤔 

Tarkoitatko tällä että ihan kaikki, mitä uskonnon varjolla on tehty on hyväksyttävää, jopa lasten raiskaukset?

Onko ehkäisykiellosta puhuminenkin näitä soraääniä?

Vai mihin viittast soraäänillä?

Vierailija
6199/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mm. yksi muulla tavalla uskovainen kuin vl, mutta en pidä heitäkään mitenkään outoina. Kristittyjä olemme kaikki. Kaikkea hyvää heille, ei kannata kuunnella kaikkia soraääniä! 

Mä myös mielenkiinnolla seurailen täällä. Suvussa vl:a ja mukavia ovat.  

Vierailija
6200/6484 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku uskovainen syyllistyy rikokseen, siitä vastaa vain sen tekijä, ei koko uskovaisten joukko. Tällä logiikalla minua ei voi pitää vastuullisena muiden lestadiolaisten, äänestämäni puolueen poliitikkojen, opettajakollegoiden tai muiden kanssani samaan viiteryhmään kuuluvien ihmisten rikoksista.

Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi