Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (3787)

Vierailija
3681/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kaksi ihmistä on aina keskenään erilaisia. Sitä en hahmota, miksi se erilaisuus vaatii sen, että naisen on oltava miehelle alamainen. Se, mitä kotityötä tai millainen kumpikin on luonteeltaan ei nosta toista ylemmäksi. 

KUkaan ei ole väittänyt, että naisen olisi oltava miehelle alamainen. 

Vierailija
3682/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vl, mutta kristittynä kommentoin: mitä minulle merkitsee tuo, että mies on perheen pää?

Tulkitsen asian niin, että mies on se tukipilari, johon minä vaimona saan nojata ja luottaa. Miehen on tarkoitus olla vahva, tukena ja turvana vaimolle sekä jälkikasvulle. Ajattelen tämän myös käytännön asioissa: jos on joku hätä, oletan miehen fyysisesti vahvempana tulevan avuksi. Tätähän se on historian saatossa ollut, että naiset ovat valinneet vahvan miehen turvakseen. Ei minua hävetä myöntää, että olen pyytänyt miestä menemään selvittelemään tilannetta häiriköivien nuorten kanssa sen sijaan, että olisin mennyt itse. Tai jos tulisi yhteiskunnallinen kriisitilanne, esim. so.t.a, niin oletan miehen olevan se, joka suojelee meitä ja tätä maata.

Olemme mieheni kanssa arjen asioissa tasavertaiset. Kumpikin käy töissä, hoitaa jälkikasvun asiat ja pitää huolta kodista. Kotitöitä jaamme sen mukaan, mikä on kummallekin mieleistä ja luontevaa. Minä siivoan enemmän, mies kokkaa enemmän. Mutta tässä avioliitossa me olemme tasavertaisuuden lisäksi myös mies ja nainen - erilaisia. Minä olen hoivaavampi, mies enemmän käytännön ihminen. Minä olen meillä se, joka paikkaa rikkinäiset vaatteet, leipoo juhliin ja tekee muita ns. naisten töitä. Ei tämä minua haittaa tippaakaan. Mies puolestaan hoitaa ns. miesten työt meillä aika pitkälti. Täydennämme toisiamme.

Vl täällä, hyvinkin samoja ajatuksia. Hienosti kiteytetty, toki varmasti on erilaisia näkemyksiä tästä :)

Siitä muuten pisteet lestadiolaisille, että tekin pidätte vielä kiinni perinteisestä mies ja naiskuvasta. Itsekin pidän. Ärsyttää nykyään, kun joka paikassa hoetaan sukupuolineutraaliutta ja muuta. Meillä mies on mies, minä olen nainen ja lapset sitä sukupuolta, mikä syntymässä on määritetty. Ja ihan sellaisilta vaikuttavatkin, poika on kiinnostunut työkoneista, autoista ja vastaavista, tyttö taas hoivaleikeistä. Ja ihan itse ovat lapset tuollaisiin leikkeihin mieltyneet jo pienestä asti, kun joku siitäkin keksii kommentoida.

Typerä ja lapsellinen vl-ajatusmaailmasta kertova kommentti(vaikka esitätkin muuta).

Siinä ei ne sinun perinteiset sukupuoliroolit merkitse mitään, jos poikasi olisi alkanut leikkiä tyttöjen leikkejä, tai pukeutua mekkoon. 👗🥻

Olen vl ja minua ei haittaisi yhtään, vaikka mahdolliset lapseni leikkisivät "toisen sukupuolen" leikkejä.

Onko mielestäsi sukupuolia vain kaksi? Eikö sekin ole vanhemtunut käsitys?

Hänen mielipiteestä en tiedä, mutta nykykäsityksen mukaan luku on 72. Epävirallisissa listauksissa tai tietokannoissa on jopa yli 200 erilaista termiä ja mikroluokitusta sukupuoli-identiteeteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3683/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on täydellinen sellaisena kuin on. Hän on Jumalan kuvaksi luotu. 
Ihmisen ei tarvitse leikellä eikä muokata itseään mahtuakseen ihmisten luomiin ”lokeroihin”. 
Jos mielenterveyttä pitää hoitaa siksi, että henkilö kokee olevansa syntynyt ”väärään kehoon”, niin sitten hoidetaan ja tuetaan sitä mieltä, ei muokata kehoa. Minusta olisi ihanteellista, että jokainen pystyisi hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Pukeutuisi juuri niin kuin itse haluaa (paitsi ei siveettömästi).

Seksuaalisuudesta vain tämä: se on tarkoitettu miehen ja naisen välille avioliitossa toteutettavaksi. Muu on Raamatun mukaan väärin.

-vl

Vierailija
3684/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kaksi ihmistä on aina keskenään erilaisia. Sitä en hahmota, miksi se erilaisuus vaatii sen, että naisen on oltava miehelle alamainen. Se, mitä kotityötä tai millainen kumpikin on luonteeltaan ei nosta toista ylemmäksi. 

Et siis tiedä mitään vanhoillislestadiolaisuudesta. Jos kukaan ei ole tänne tästä tosiasiasta kirjoittanut, ei se tee asiaa olemattomaksi. Sinun kannattaa tutustua liikkeen käsityksiin ja varsinkin historiaan.

Vierailija
3685/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen on täydellinen sellaisena kuin on. Hän on Jumalan kuvaksi luotu. 
Ihmisen ei tarvitse leikellä eikä muokata itseään mahtuakseen ihmisten luomiin ”lokeroihin”. 
Jos mielenterveyttä pitää hoitaa siksi, että henkilö kokee olevansa syntynyt ”väärään kehoon”, niin sitten hoidetaan ja tuetaan sitä mieltä, ei muokata kehoa. Minusta olisi ihanteellista, että jokainen pystyisi hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Pukeutuisi juuri niin kuin itse haluaa (paitsi ei siveettömästi).

Seksuaalisuudesta vain tämä: se on tarkoitettu miehen ja naisen välille avioliitossa toteutettavaksi. Muu on Raamatun mukaan väärin.

-vl

"Pukeutuisi juuri niin kuin itse haluaa (paitsi ei siveettömästi)."

Eikä pojat pukeutuisi tyttöjen vaatteisiin😉

Tätähän sinä tarkoitit, vaikket uskaltanut sanoa.

Vierailija
3686/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti vl on ”ei kukaan”, kun kirjoitti tänne, että vaimot olkoon kaikessa miehilleen alamaiset. 

Nytkö tämä kiistetään? Siitähän koko keskustelu miehen ja naisen asemasta lähti. Kyllä vaan naisen alamaisuudesta on kirjoitettu, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, se on sitten ollut vaikeampi määritellä.

Vierailija
3687/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis tiedä mitään vanhoillislestadiolaisuudesta. Jos kukaan ei ole tänne tästä tosiasiasta kirjoittanut, ei se tee asiaa olemattomaksi. Sinun kannattaa tutustua liikkeen käsityksiin ja varsinkin historiaan.

On kirjoitettu. En tajua, miksi nyt väitetään ettei olisi. 

Vierailija
3688/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

MItä ovat "tyttöjen ja poikien" vaatteet? Mielestäni nämä tällaiset määritelmät vain edesauttavat sukupuoliin liittyvien stereotypioiden syntymistä.

-vl

Vierailija
3689/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Ei, sekä pojat että tytöt saavat pukeutua ihan miten tahtovat, kunhan eivät paljastele liikaa.

Älä kuvittele lukevasi toisten ajatuksia, kun et siihen pysty.

Vierailija
3690/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usea vl on sanonut noin, toiset vain suorempaa kuin toiset. Asiasta näyttää olevan vaikea keskustella, kun pelätään sanoa asioita jotka ei ole yleisesti hyväksyttyjä. Eli jälleen sitä todellisuuden kaunistelua, josta varsinkin nimimerkki vl tunnetaan.

Vierailija
3691/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu käskee kaikkia olemaan toisilleen alamaisia.

"Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa"

Vierailija
3692/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti vl on ”ei kukaan”, kun kirjoitti tänne, että vaimot olkoon kaikessa miehilleen alamaiset. 

Nytkö tämä kiistetään? Siitähän koko keskustelu miehen ja naisen asemasta lähti. Kyllä vaan naisen alamaisuudesta on kirjoitettu, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, se on sitten ollut vaikeampi määritellä.

Ja lisään vielä, että siteerattiin Raamattua siinä alamais-asiassa. Tämä vieläpä vastauksena siihen, että nainen voisi olla perheen elättäjä. 

Mulle jäi epäselväksi, kuuluuko naisen siis saada huonompaa palkkaa, jotta mies voi pitää perheen pään roolin.

Vierailija
3693/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei koske vain vl:ia, vaan kaikkia kristittyjä. Se sana "alamainen" on ihan yleinen Raamatussa.

Vierailija
3694/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli perutaan se, että vaimot ovat miehilleen alamaisia? Eikö mies olekaan perheen pää?

Vierailija
3695/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Ei, sekä pojat että tytöt saavat pukeutua ihan miten tahtovat, kunhan eivät paljastele liikaa.

Älä kuvittele lukevasi toisten ajatuksia, kun et siihen pysty.

Eli lestadiolaisuudessa hyväksytään, että pojat kulkee hameessa/mekossa? 

Juu, uskotaan😁 että takapajuisuudestaan tunnettu lahko sen hyväksyy. Hyväksyvätkö edes naispappeutta?

Vierailija
3696/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli perutaan se, että vaimot ovat miehilleen alamaisia? Eikö mies olekaan perheen pää?

Oletko kristitty? Miten itse selität kyseisen kohdan? 

Vierailija
3697/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei koske vain vl:ia, vaan kaikkia kristittyjä. Se sana "alamainen" on ihan yleinen Raamatussa.

Miksi aihetta kierretään sitten kuin kuumaa puuroa? Ei mielellään sanota, että näin se on, nainen on miehelleen alamainen. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten se näkyy perheessä. Kotitöiden jako ei nähdäkseni kerro siitä. 

Vierailija
3698/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyse on oikeasti siitä, että epämieluisat asiat pyritään kiertämään.

Vierailija
3699/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kirjoitettu. En tajua, miksi nyt väitetään ettei olisi. 

Juuri sinä, joka et ole vl, kirjoitit sen provokatiivisen ”nainen olkoon alamainen”- viestin jossa esiinnyit vl-kirjoittajana.

On säälittävää yrittää pitää kiinni omasta provostaan, vaikka kaikki muut näkevät sen läpi.

Tämä koko keskustelu on tällä hetkellä turhaa, kun monta vl-ihmistä yrittää vastailla yhden trollin hölmöihin viesteihin.

Vierailija
3700/3787 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kristitty? Miten itse selität kyseisen kohdan? 

Raamatussa orjia kehotetaan olemaan kuuliaisia isännilleen. Miten tulkitset tämän kohdan? Pitääkö orjan totella isäntäänsä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan