Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirantaluttajat, miksi koiranne alkavat räyhäämään vastaantulijoille kadulla?

Vierailija
25.04.2026 |

Usean kerran ollut niin, että koira kokee minut kuin pahimmaksi vihollisekseen, ja yrittää hyökätä kimppuuni, ja omistajalla täysi työ painaa koiransa tien sivuun, ettei pääse hyökkäämään kimppuun. Monesti joutuvat ihan pysähtymään siihen ja jatkavat matkaa, kun olen mennyt ohi. Ja itse menen aina niin toiselle puolelle katua koirantaluttajan vastaan tullessa kuin mahdollista, mutten ihan ojassa sentään viitsisi rypeä. Sitten on näitä koiria, jotka ei onneksi räyhää, mutta tulevat silti kohti ihan kuin minulla olisi tarjota niille herkkua.

HS:n lemmikkimessu-jutun kommenttiketjussa oli tällainen huomio:

" (...) olen huomannut että tilastotiede näyttää olevan oikeassa kun koirat on lisääntynyt kokoaja, niin kun on aina tietty prosentti ihmisiä jotka ei välitä kouluttaa koiriaan (vapaa kasvatus) niin niiden lukumäärä myös on kasvanut,
nähdään arjessa kun kadulla tulee koiran ulkoiluttaja vastaan niin aika monesti alkaa koira suu vaahdossa haukkumaan."

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt seuraavaa, tätä tapahtuu erityisesti sellaisten himokoirailijoiden, joilla on retkihousut ja koiranpipanoita vyölaukussa:

Kun jonkun tällaisen ihmisen koira selkeästi reagoi vastaantulevaan, miksi ihmeessä sitä pysähdytään, jäädään ihan maksimoimaan se aika minkä koira saa räkyttää vastaantulijalle?

Miksei voi vaan rivakasti kävellä ohi?

On mulla itsellänikin koiria ollut, ilmeisesti olen aina toiminut väärin kun näissä tilanteissa vedän hihnaa tiukemmalle ja rivakoin askelin kävelen tilanteesta ohi, minimoiden sen ajan mitä koirani räkyttää.

Jos kyseessä on vaikka juuri saapunut rescue tms., helpompi hallita koiraa, kun pysähtyy. 

Kannattaako ylipäätään hankkia sellaista koiraa, jota ei hallitse joka tilanteessa?

Vierailija
62/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen sitä koiranomistajien röyhkeyttä. Huomattava osa vain kävelee paikalta kun koira puree sivullista.

Eivät koirat nyt kovin usein pääse sivullisia puremaan.

Kyllä tätä hullua mikä laittaa näitä jankutuksia puree joka viikko koira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinussa on jotain pelottavaa jos tätä tapahtuu sinulle useinkin. Oma koirani ei todellakaan "yritä hyökätä" mutta muutaman kerran on alkanut haukkua vastaantulevalle ihmiselle. Jotain pelottavaa heissä on ollut, arkuuttaan on haukkunut. 

Lyhyt Simpsonien "myyrämiehen" näköinen kulkija olen. Tuskin kovin pelottava.

AP

Susta huokuu vittumaisuutta myös varmaan livenä.

Ööö, siis lauhkean näköisestä ihmisestä huokuu vittumaisuutta? 

Oletsä joku koulukiusaaja tms?

Koirat reagoi sellaisiin ihmisiin, jotka kokevat uhaksi. Ja koirat ovat oikeassa, ne haistaa sen.

Ja uhkaksi ne kokevat... lauhkean näköisen ihmisen. Vaikuttaa luotettavalta arvioinnilta.

Vierailija
64/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt seuraavaa, tätä tapahtuu erityisesti sellaisten himokoirailijoiden, joilla on retkihousut ja koiranpipanoita vyölaukussa:

Kun jonkun tällaisen ihmisen koira selkeästi reagoi vastaantulevaan, miksi ihmeessä sitä pysähdytään, jäädään ihan maksimoimaan se aika minkä koira saa räkyttää vastaantulijalle?

On mulla itsellänikin koiria ollut, ilmeisesti olen aina toiminut väärin kun näissä tilanteissa vedän hihnaa tiukemmalle ja rivakoin askelin kävelen tilanteesta ohi, minimoiden sen ajan mitä koirani räkyttää.

Jos kyseessä on vaikka juuri saapunut rescue tms., helpompi hallita koiraa, kun pysähtyy. 

Kannattaako ylipäätään hankkia sellaista koiraa, jota ei hallitse joka tilanteessa?

Kannattaako jankuttaa jokapäivä?

Vierailija
65/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat vaistoaa, millainen ihminen on.

Jos tota sattuu useinkin, olisin huolissani

...jaa vaistoaa millainen ihminen on, kun se kävelee kadulla vastaan? Onko ne rakit muka ajatustenlukijoita ja telepaatikkoja? Ja vtut ne mitään vaistoaa, ne on vaan typeriä eläimiä. Uskotko oikeasti tuollaiseen hölynpölyyn?

Research indicates dogs can "sense" bad people by picking up on subtle stress, fear, and aggression cues, including changes in scent (cortisol), body language, and vocal tones.

Vierailija
66/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen sitä koiranomistajien röyhkeyttä. Huomattava osa vain kävelee paikalta kun koira puree sivullista.

Viimeksi kun lenkkipolulla vastaantullut saksanpaimenkoira puri pohkeeseen, omistajalta tuli sentään se suomalainen anteeksipyyntö, eli "oho". Sitten nappasi koirasta kiinni ja puolijuoksua karkuun.

T. Seitsemän tikkiä 

Vierailija
67/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piikille sellaiset koirat. 

Sinut tapetaan heti kun tunnistetaan.

Kyllä mä olen sanonut koiran omistajalle, että nyt se koira piikille pikavauhtia, kun vammautti ihmisen pahasti (kaatoi pyöräilijän). Mutta kun ei se tahallaan, oli hätääntynyt kun oli taas kerran karannut. Kyllä, oli iso koira, rotu maantiejalostettu, karkasi usein. Mutta rescue, eli piskiaatelia. 

Kyllä se koira piikille saateltiin, kun uhrin pari sukulaista kävi keskustelemassa jatkotoimenpiteistä. 

Sanoin tälle aivokääpiölle myös suoraan, että ei kannata hankkia uutta, kun ei selkeästi osaa eikä halua kouluttaa koiraa. Esim karkailusta oltiin sanottu useasti, minä ja moni muu. Räksytti myös yötä päivää, kyllähän se puussa tuulessa lepattava lehti pitää räksyttää? Mitä iloa tuollaisesta on edes sille omistajalle?

Vierailija
68/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako jankuttaa jokapäivä?

Mun mielestä joku hiton rescuekoirien pelastaminen on nykyajan anekirjojen ostoa, hölmöläisten peitonjatkamista ja kuivaan kaivoon veden kantamista.

Vierailija
69/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun lenkkipolulla vastaantullut saksanpaimenkoira puri pohkeeseen, omistajalta tuli sentään se suomalainen anteeksipyyntö, eli "oho". Sitten nappasi koirasta kiinni ja puolijuoksua karkuun.

T. Seitsemän tikkiä 

Koiralle kiitos tuli tarpeeseen sinulle.

keksit päivittäin näitä satuja ja jankutat täällä tota paskaa.

Vierailija
70/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian usein. Vai mikä sun mielestä on sopiva määrä?

Vierailija
71/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jaa vaistoaa millainen ihminen on, kun se kävelee kadulla vastaan? Onko ne rakit muka ajatustenlukijoita ja telepaatikkoja? Ja vtut ne mitään vaistoaa, ne on vaan typeriä eläimiä. Uskotko oikeasti tuollaiseen hölynpölyyn?

Tässä keskeisiä tutkimustuloksia:

Stressi ja pelko haistetaan: Tutkimuksissa on osoitettu, että koirat tunnistavat ahdistuneelta tai stressaantuneelta ihmisiltä otetut hikinäytteet yli 90 prosentin tarkkuudella.

Kemosignaalit: Ihmisen tunteet, kuten pelko, tuottavat kemosignaaleja, joita koira pystyy haistamaan. Koiran syke nousee, kun se haistelee pelokkaan ihmisen hajua.

Sairauksien tunnistaminen: Koira pystyy haistamaan ihmisestä myös sairauksia, kuten syöpää tai matalan verensokerin, mikä voi näkyä koiran käytöksessä varoittamisena.

Reagointi ympäristöön: Koira aistii ihmisen tunnetilan, kuten ilon tai surun, ja reagoi siihen. 

Tieteellisesti kyse on siis koiran äärimmäisen tarkasta hajuaistista (joka on tuhansia kertoja parempi kuin ihmisen), jonka avulla se tulkitsee ihmisen fysiologisia reaktioita.

Vierailija
72/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Seitsemän tikkiä 

Aikaa sillä tuntuu olevan keksiä ja kirjoittaa noita tarinoitansa. Ei sillä muuta aktiviteettia taida sitten ollakaan.

Vierailija
73/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narttukoirille tulee aina riitaa kun kohtaavat! 

Vierailija
74/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Seitsemän tikkiä 

Karkuun pötkijöille korvaukset maksettavaksi kymmenkertaisena, koira piikille ja ikuinen eläintenpitokielto. Joka jää asiallisesti selvittämään asian, niin korvaukset + koira piikille.

Vierailija
75/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Seitsemän tikkiä 

Aikaa sillä tuntuu olevan keksiä ja kirjoittaa noita tarinoitansa. Ei sillä muuta aktiviteettia taida sitten ollakaan.

Eikä reppanalla rahaa.ilta satu taas meneillään.

Vierailija
76/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Seitsemän tikkiä 

Miksi sinä olet täällä päivittäin sitten lukemassa niitä, jos noin kovin ahdistaa?

Vierailija
77/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Seitsemän tikkiä 

Miksi sinä olet täällä päivittäin sitten lukemassa niitä, jos noin kovin ahdistaa?

Ahdistaako narkkia koirat päivittäin? voi voi sinua.

Vierailija
78/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole nykyisissä remmirähjiä. Yksi on ollut aikanaan jonka kanssa asiasta sai vääntää ennen kuin oppi ohittamaan koirat nätisti (ihmiset ja pyörät oli helpompi oppia jättämään rauhaan). Ja sitten yksi kodinvaihtaja, josta ei ikinä tullut täysin reaktiivisuudesta vapaata. Kaksi kouluttajaakin nosti kädet pystyyn. Toisille koirille siis räyhäsi. Päästiin koulutuksella sentään reaktioiden lyhenemisiin ja siihen että oppi ohittamaan kontaktissa vaikka saattoi samalla täristä oikeasti suu vaahdossa :') 

Joo oli hermoheikko muutenkin, siksi vaihtoi kotiakin. 

Kimppuun saati luokse en ole kuitenkaan ikinä yhtäkään koiraani päästänyt. Olen itse hyvätapaistenkin koirieni ja vastaantulijan välissä. Ja muille koirakoille annan aina paljon tilaa, koska en tiedä missä he menevät koulutuksellisesti. 

No, nykyään asutaan niin syrjässäkin, ettei kotikulmilla nähdä ketään. Mutta silti. 

Vierailija
79/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskeisiä tutkimustuloksia:

Stressi ja pelko haistetaan: Tutkimuksissa on osoitettu, että koirat tunnistavat ahdistuneelta tai stressaantuneelta ihmisiltä otetut hikinäytteet yli 90 prosentin tarkkuudella.

Kemosignaalit: Ihmisen tunteet, kuten pelko, tuottavat kemosignaaleja, joita koira pystyy haistamaan. Koiran syke nousee, kun se haistelee pelokkaan ihmisen hajua.

Sairauksien tunnistaminen: Koira pystyy haistamaan ihmisestä myös sairauksia, kuten syöpää tai matalan verensokerin, mikä voi näkyä koiran käytöksessä varoittamisena.

Reagointi ympäristöön: Koira aistii ihmisen tunnetilan, kuten ilon tai surun, ja reagoi siihen. 

Tieteellisesti kyse on siis koiran äärimmäisen tarkasta hajuaistista (joka on tuhansia kertoja parempi kuin ihmisen), jonka avulla se tulkitsee ihmisen fysiologisia reaktioita.

Silti se koiran ulkoiluttaja on vastuussa siitä, ettei se piski pääse aiheuttamaan muille haittaa. Olkoon minkälainen hajuaisti tahansa.

Vierailija
80/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira puhuu haukkumalla. Ilmaisee noin niin iloa kuin suruakin. Minusta ihmisiäkin voisi kieltää toteuttamasta lajityypillistä toimintaa, kuten nyt vaikka puhumista. Monet ihmiset on aika ärsyttäviä lånkyttäjiä ja saisivat olla hiljaa.

Pyh. Kaipa hyvän käytöksen kannustaminen, kiittäminen ja palkitseminen toimii koirillakin.  Siis koira kuuluu kouluttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme