Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirantaluttajat, miksi koiranne alkavat räyhäämään vastaantulijoille kadulla?

Vierailija
25.04.2026 |

Usean kerran ollut niin, että koira kokee minut kuin pahimmaksi vihollisekseen, ja yrittää hyökätä kimppuuni, ja omistajalla täysi työ painaa koiransa tien sivuun, ettei pääse hyökkäämään kimppuun. Monesti joutuvat ihan pysähtymään siihen ja jatkavat matkaa, kun olen mennyt ohi. Ja itse menen aina niin toiselle puolelle katua koirantaluttajan vastaan tullessa kuin mahdollista, mutten ihan ojassa sentään viitsisi rypeä. Sitten on näitä koiria, jotka ei onneksi räyhää, mutta tulevat silti kohti ihan kuin minulla olisi tarjota niille herkkua.

HS:n lemmikkimessu-jutun kommenttiketjussa oli tällainen huomio:

" (...) olen huomannut että tilastotiede näyttää olevan oikeassa kun koirat on lisääntynyt kokoaja, niin kun on aina tietty prosentti ihmisiä jotka ei välitä kouluttaa koiriaan (vapaa kasvatus) niin niiden lukumäärä myös on kasvanut,
nähdään arjessa kun kadulla tulee koiran ulkoiluttaja vastaan niin aika monesti alkaa koira suu vaahdossa haukkumaan."

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinussa on jotain pelottavaa jos tätä tapahtuu sinulle useinkin. Oma koirani ei todellakaan "yritä hyökätä" mutta muutaman kerran on alkanut haukkua vastaantulevalle ihmiselle. Jotain pelottavaa heissä on ollut, arkuuttaan on haukkunut. 

Lyhyt Simpsonien "myyrämiehen" näköinen kulkija olen. Tuskin kovin pelottava.

AP

Susta huokuu vittumaisuutta myös varmaan livenä.

Vierailija
22/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

se johtuu vaan siittä ku pelkäätte . s e o teiän vika, koira aistii sen ja käy pääle

terv: Riksun Peltosaaren taistelukoirayhistys (rekisteröimätön yhdistys) pj.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ala kun olen kouluttanut koirani.

Noita tulee meitäkin vastaan, oma koira ei korvaansa lotkauta kun muut yrittää hyökkiä päälle.

Tule kouluttamaan meidänkin koira. Kolme vuotta olen yrittänyt, omat taidot ei selkeästi riitä. 

Vie piikille.

Ei ku saunantaa ja valmista lihoiksi ruokiin. japaini-kiiina-koreia. Kts. reseptejä.

Vierailija
24/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetuspiikki kaikille räyhääjä - ja pureskelijarakeille.

Hakattiin ja vedettiin autonperässä tollaista kusipäätä 6 vuotta sitten tuli pari vuotta linnaa mut oli sen arvoista.

Voisin maksaa sulle jos teet saman tälle ap kusipäälle.

Minä kans.

Vierailija
25/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja v*ttumaislle ihmisille. Koirien omistajissa on paljon luonnevikaisia, koiriansa kasvattamattomia mielenterveyspotilaita, joille se piikki pitäisi antaa koirien sijaan.

Vierailija
26/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira puhuu haukkumalla. Ilmaisee noin niin iloa kuin suruakin. Minusta ihmisiäkin voisi kieltää toteuttamasta lajityypillistä toimintaa, kuten nyt vaikka puhumista. Monet ihmiset on aika ärsyttäviä lånkyttäjiä ja saisivat olla hiljaa.

En minäkään ala haukkumaan, enkä mitään puhumaan, kun satunnaisia kulkijoita tulee vastaan.

AP

Jaa niin koira ja ihminenkö on sitten sama asia? Ei se koira ajattele samalla tavalla kuin ihminen ja ilmaisee itseään mm. haukkumalla. Koeta kestää, tai hyppää suohon jos niin peppua kutittaa, että koira ilmaisee itseään. Kunhan eivät pure ketään, niin kyllä haukkua maailmaan mahtuu. Toki toivoisi että kaikki ihmiset panostaisivat koirankoulutukseen. 

Vierailija
27/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat tunnistaa kusipäätyypit.

Vierailija
28/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt seuraavaa, tätä tapahtuu erityisesti sellaisten himokoirailijoiden, joilla on retkihousut ja koiranpipanoita vyölaukussa:

Kun jonkun tällaisen ihmisen koira selkeästi reagoi vastaantulevaan, miksi ihmeessä sitä pysähdytään, jäädään ihan maksimoimaan se aika minkä koira saa räkyttää vastaantulijalle?

Miksei voi vaan rivakasti kävellä ohi?

On mulla itsellänikin koiria ollut, ilmeisesti olen aina toiminut väärin kun näissä tilanteissa vedän hihnaa tiukemmalle ja rivakoin askelin kävelen tilanteesta ohi, minimoiden sen ajan mitä koirani räkyttää.

Vierailija
29/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita tulee meitäkin vastaan, oma koira ei korvaansa lotkauta kun muut yrittää hyökkiä päälle.

Tule kouluttamaan meidänkin koira. Kolme vuotta olen yrittänyt, omat taidot ei selkeästi riitä. 

Ei se välttämättä ole helppoa, jos on vaikka vahtikoira kyseessä. Sen luonteeseen kuuluu ilmoittaa ja voi olla hankala kitkeä pois.

Jännäherkkupalaa suukkuun. Taju pois.

Vierailija
30/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sussa on selvästi jotain outoa. Minuun eivät kyllä koirat reagoi mitenkään.

Vierailija
31/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt seuraavaa, tätä tapahtuu erityisesti sellaisten himokoirailijoiden, joilla on retkihousut ja koiranpipanoita vyölaukussa:

Kun jonkun tällaisen ihmisen koira selkeästi reagoi vastaantulevaan, miksi ihmeessä sitä pysähdytään, jäädään ihan maksimoimaan se aika minkä koira saa räkyttää vastaantulijalle?

On mulla itsellänikin koiria ollut, ilmeisesti olen aina toiminut väärin kun näissä tilanteissa vedän hihnaa tiukemmalle ja rivakoin askelin kävelen tilanteesta ohi, minimoiden sen ajan mitä koirani räkyttää.

Jos kyseessä on vaikka juuri saapunut rescue tms., helpompi hallita koiraa, kun pysähtyy. 

Näytä aiemmat lainaukset

Koirien ja muiden eläinten luonnehäiriöt ovat yhteydessä kasvattajansa vastaaviin. Sitä niittää, mitä kylvää. Persoonallisuus on kasvatuskulttuurin ja kasvattajan geenien tulos. Eliökunta luonnollisesti suosii samankaltaisuutta.

Koti: Levoton Länsi

Rooli: Farmaseutti

Luonne: Sensitiivinen

Äly4️⃣ Voima1️⃣ Tahti2️⃣ Kiukku3️⃣ Data: "Keinottelijoiden inhokki."

Kulta: Tuntematon❤️

Vierailija
33/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata koiraa hankkia, jos ei niiden kanssa pärjää. Ihan samalla lailla kuin ei autoakaan pidä hankkia, jos ei saa suoritettua autokoulua.

Niin kun koiran hankkimiseen nyt ei tarvitse korttia. Ehkä pitäisi, kuten lastenkin hankkimiseen, mutta se on toinen keskustelu. Pitäisikö koirasta sitten todella luopua, jos se joskus haukkuu vastaantulevalle ihmiselle? Sekö on sitoutumisen taso? 

Vierailija
34/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinussa on jotain pelottavaa jos tätä tapahtuu sinulle useinkin. Oma koirani ei todellakaan "yritä hyökätä" mutta muutaman kerran on alkanut haukkua vastaantulevalle ihmiselle. Jotain pelottavaa heissä on ollut, arkuuttaan on haukkunut. 

Lyhyt Simpsonien "myyrämiehen" näköinen kulkija olen. Tuskin kovin pelottava.

AP

Susta huokuu vittumaisuutta myös varmaan livenä.

Ööö, siis lauhkean näköisestä ihmisestä huokuu vittumaisuutta? 

Oletsä joku koulukiusaaja tms?

Vierailija
35/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räyhääjän voi usein vielä kouluttaa melko pienellä vaivalla. Purijasta vähän riippuu millainen purija (saalis/aggressio/pelkopurija tms.) En kauhean aggressiivista koiraa pitäisi muualla kuin maalla. Rähinään on eri syitä. Voi johtua esim. pelosta tai suojelunhalusta. Yleensä rähisijän saa lopettamaan ihan kouluttamalla ja kertomalla sille, ettei sen kertakaikkiaan tarvitse rähistä. Minulla oli aiemmin pelkopurija ja sen sai onneksi liian hyvillä herkuilla muuttumaan kuola valuen herkkupalaa odottavaksi ohittajaksi. Muut koirani ovat olleet ihan täyspäisiä. Rähinä ei ole vielä syy lopettaa koiraa. Yleensä ovat vain osaamattoman ihmisen käsissä. Pureminen on sitten aivan eri juttu, koska riippuu niin paljon tilanteesta, muista tekijöistä, jne. En pienestä näykkäisystä lopettaisi, vaan koulutusta, koulutusta. Sitten taas sellainen oikeasti vaarallinen pureva koira pitää lopettaa kaikkien turvallisuuden vuoksi. Niin pitäisi vaaralliset ihmisetkin lopettaa: Väkivaltarikolliset pois muonavahvuudesta samalla periaatteella.

Vierailija
36/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sussa on selvästi jotain outoa. Minuun eivät kyllä koirat reagoi mitenkään.

Sama ! .pitää olla kusta päässä kun koira puree joka viikko.

Vierailija
37/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koiraa ei kiinnosta, jos ei oudosti käyttäydy eli tuijota koiraa ja usein vielä hidastetaan vauhtia, niin että alan itsekin epäilemään "mikä v**tu tuota vaivaa, aikooko päälle käydä" 

Vierailija
38/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sanot koiralle räksytyksen alkaessa lässyttäen, että nooh nooh turre, olepas nyt hyvä poika/tyttö. Sitten irvistät vastaantulijalle, että kiltti ja ystävällinen on, vaikka irti päästessään purisi vastaantulijasta ison kimpaleen pakarasta. Vai miten olet "kouluttanut"?

Vierailija
39/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on vaikka juuri saapunut rescue tms., helpompi hallita koiraa, kun pysähtyy. 

Miksi hankkia piski, jonka taustasta ja taudeista ei tiedä mitään?

Vierailija
40/98 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikille sellaiset koirat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän