Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirantaluttajat, miksi koiranne alkavat räyhäämään vastaantulijoille kadulla?

Vierailija
25.04.2026 |

Usean kerran ollut niin, että koira kokee minut kuin pahimmaksi vihollisekseen, ja yrittää hyökätä kimppuuni, ja omistajalla täysi työ painaa koiransa tien sivuun, ettei pääse hyökkäämään kimppuun. Monesti joutuvat ihan pysähtymään siihen ja jatkavat matkaa, kun olen mennyt ohi. Ja itse menen aina niin toiselle puolelle katua koirantaluttajan vastaan tullessa kuin mahdollista, mutten ihan ojassa sentään viitsisi rypeä. Sitten on näitä koiria, jotka ei onneksi räyhää, mutta tulevat silti kohti ihan kuin minulla olisi tarjota niille herkkua.

HS:n lemmikkimessu-jutun kommenttiketjussa oli tällainen huomio:

" (...) olen huomannut että tilastotiede näyttää olevan oikeassa kun koirat on lisääntynyt kokoaja, niin kun on aina tietty prosentti ihmisiä jotka ei välitä kouluttaa koiriaan (vapaa kasvatus) niin niiden lukumäärä myös on kasvanut,
nähdään arjessa kun kadulla tulee koiran ulkoiluttaja vastaan niin aika monesti alkaa koira suu vaahdossa haukkumaan."

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme koiravihaa täällä. Säälin teitä. Elämänne on surkea ja köyhä. Hyvää yötä nyt kummiski.

Pitää muistaa, että tämä kaikki viha kertoo ihan siitä ihmisestä itsestään ja ajatusmaailmastaan aika paljon. Niin paljon, että minä en ainakaan haluaisi olla tuollaisen ihmisen kanssa missään tekemisissä. Todennäköisesti vihaa paljon muutakin ympärillään ja ei kykene inhimilliseen ajatteluun eläimiä kohtaan.  

Mun antipatiat koiria kohtaan johtuu 99% niistä omistajista, jotka eivät ymmärrä kouluttaa koiriaan ja silmät kirkkaana väittävät, että se hulluna räksyttävä ja hihnassa tempova hurtta on kiltti eikä ikinä tekis pahaa kenellekään. Kunnes tekee. Sitten ihmetellään hämmentyneenä, että ei se ikinä ennen, eikä se tarkoittanut... vaikka koko naapurusto on nähnyt ennusmerkit. Mutta tämä omistaja ei.

Vierailija
102/135 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme koiravihaa täällä. Säälin teitä. Elämänne on surkea ja köyhä. Hyvää yötä nyt kummiski.

Pitää muistaa, että tämä kaikki viha kertoo ihan siitä ihmisestä itsestään ja ajatusmaailmastaan aika paljon. Niin paljon, että minä en ainakaan haluaisi olla tuollaisen ihmisen kanssa missään tekemisissä. Todennäköisesti vihaa paljon muutakin ympärillään ja ei kykene inhimilliseen ajatteluun eläimiä kohtaan.  

Mun antipatiat koiria kohtaan johtuu 99% niistä omistajista, jotka eivät ymmärrä kouluttaa koiriaan ja silmät kirkkaana väittävät, että se hulluna räksyttävä ja hihnassa tempova hurtta on kiltti eikä ikinä tekis pahaa kenellekään. Kunnes tekee. Sitten ihmetellään hämmentyneenä, että ei se ikinä ennen, eikä se tarkoittanut... vaikka koko naapurusto on nähnyt ennusmerkit. Mutta tämä omistaja ei.

Tuskin kuitenkaan kannattaa etukäteen maalailla piruja seinälle. Et edes selkeästi osaa tulkita koiria vaan laitat kaikki haukkumiset samaan koriin. Katsos kun haukkuminen on yhtä luontaista koiralle kuin sinulle puhuminen ja suurin osa haukkumisesta ei ole aggressiivisuutta. Meidänkin koira haukahtelee, mutta ei ole kyllä mikään aggressiivinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat vaistoaa, millainen ihminen on.

Jos tota sattuu useinkin, olisin huolissani

...jaa vaistoaa millainen ihminen on, kun se kävelee kadulla vastaan? Onko ne rakit muka ajatustenlukijoita ja telepaatikkoja? Ja vtut ne mitään vaistoaa, ne on vaan typeriä eläimiä. Uskotko oikeasti tuollaiseen hölynpölyyn?

Tässä keskeisiä tutkimustuloksia:

Stressi ja pelko haistetaan: Tutkimuksissa on osoitettu, että koirat tunnistavat ahdistuneelta tai stressaantuneelta ihmisiltä otetut hikinäytteet yli 90 prosentin tarkkuudella.

Kemosignaalit: Ihmisen tunteet, kuten pelko, tuottavat kemosignaaleja, joita koira pystyy haistamaan. Koiran syke nousee, kun se haistelee pelokkaan ihmisen hajua.

Sairauksien tunnistaminen: Koira pystyy haistamaan ihmisestä myös sairauksia, kuten syöpää tai matalan verensokerin, mikä voi näkyä koiran käytöksessä varoittamisena.

Reagointi ympäristöön: Koira aistii ihmisen tunnetilan, kuten ilon tai surun, ja reagoi siihen. 

Tieteellisesti kyse on siis koiran äärimmäisen tarkasta hajuaistista (joka on tuhansia kertoja parempi kuin ihmisen), jonka avulla se tulkitsee ihmisen fysiologisia reaktioita.

.. ja Meidän Koira keksi lääkkeen syöpään ja sai lääketieteen Noobelin.

Vierailija
104/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinussa on jotain pelottavaa jos tätä tapahtuu sinulle useinkin. Oma koirani ei todellakaan "yritä hyökätä" mutta muutaman kerran on alkanut haukkua vastaantulevalle ihmiselle. Jotain pelottavaa heissä on ollut, arkuuttaan on haukkunut. 

Lyhyt Simpsonien "myyrämiehen" näköinen kulkija olen. Tuskin kovin pelottava.

AP

Susta huokuu vittumaisuutta myös varmaan livenä.

Ööö, siis lauhkean näköisestä ihmisestä huokuu vittumaisuutta? 

Oletsä joku koulukiusaaja tms?

Koirat reagoi sellaisiin ihmisiin, jotka kokevat uhaksi. Ja koirat ovat oikeassa, ne haistaa sen.

Kyllä kyllä, ja joulupukki kiertää jouluaattona ja jouluaamuna koko maailman ja vie kaikille joululahjoja.

Voin jo viestejäsi lukissa nähdä sinut sellaisena ihmisenä.

OK, sä siis uskot kaikkiin näihin satuihin joulupukeista koiriin, jotka omaa ylimaallisia kykyjä tunnistaa "uhaksi" vastaantulevan ihmisen jota ne ei ole koskaan aiemmin kohdanneet. 

Juuri tuollaisia pällejä ovat ne ongelma rakkien omistajat.

Vierailija
105/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan noin käynyt, eikä minun koiraa kiinnosta ohikulkijat kuin joskus harvoin. Ensimmäinen oli joku humalainen joka yritti hoippua jäisellä nurmikolla 

Vierailija
106/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisin keissi varmaan on, että koiraa pelottaa ja se yrittää sanoa että mene pois.

Nyansseja tulee sitten siitä, onko koira pipipää, onko sillä toistaitoinen omistaja (jotkut koirat alkavat suojella tällaista omistajaa), onko koira sittenkin vain innoissaan, onko koiralla juuri aloittajan olemuksen kanssa ongelmia... Syitä varmaan riittää. Mutta rohkea ja täyspäinen koira ei yleensä louskuta kaikille vastaantulijoille.

Vierailija
107/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohitatko koirat tarkoituksella mahdollisimman läheltä kädet heiluen ja vihaisesti puuskuttaen? Ja sitten tulet taas avautumaan tänne palstalle? 

Yleisellä tiellä saa esimerkiksi juosta puuskuttaen ja vaikka viuhtoa käsillä kuin tuulimylly. Jos sun p/\ska rakki saa siitä hepulin, se ei kuulu yleisille paikoille. Pidä se TIUKASSA narussa kun mä juoksen ohi...

Vierailija
108/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohitatko koirat tarkoituksella mahdollisimman läheltä kädet heiluen ja vihaisesti puuskuttaen? Ja sitten tulet taas avautumaan tänne palstalle? 

Joo, sori kun en vaan sukella ojaan joka kerta kun koira ja ulkoiluttaja löysine hihnoineen tulee vastaan ja omii koko tien.

Hetkonen, eikös tuo ojaan hyppääminenkin provosoisi koiraa? Sehän laukaisee saalivietin. Hienoja lemmikkejä.

Jep, tekee jalankulkija / lenkkeilijä niin tai näin, se on näiden kullnamurujen omistajien mukaan aina väärin.

Vierailija
109/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kuitenkaan kannattaa etukäteen maalailla piruja seinälle. Et edes selkeästi osaa tulkita koiria vaan laitat kaikki haukkumiset samaan koriin. Katsos kun haukkuminen on yhtä luontaista koiralle kuin sinulle puhuminen ja suurin osa haukkumisesta ei ole aggressiivisuutta. Meidänkin koira haukahtelee, mutta ei ole kyllä mikään aggressiivinen. 

En ole koira-asiantuntija, mutta erotan kyllä aggressiivisen räkyttämisen ja iloisen haukahduksen toisistaan. 

Kysymyksiä näiden remmiräyhääjien ulkoiluttajille: Onko pakosuunnitelma valmiina tilanteeseen, kun koira pääsee irti ja raatelee lapsen? Miksi viet arvaamattomasti reagoivan koiran paikkaan, missä on ihmisiä?

Vierailija
110/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koira-asiantuntija, mutta erotan kyllä aggressiivisen räkyttämisen ja iloisen haukahduksen toisistaan. 

Kysymyksiä näiden remmiräyhääjien ulkoiluttajille: Onko pakosuunnitelma valmiina tilanteeseen, kun koira pääsee irti ja raatelee lapsen? Miksi viet arvaamattomasti reagoivan koiran paikkaan, missä on ihmisiä?

Et selkeästi erota. Koira voi haukkua kiivaastikin, mutta ei silti ole aggressiivinen. Ja minä kyllä tiedän, kun aika monta vuotta olen koiria katsellut. 

Vierailija
111/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun koira alkaa räyhäämään jollekin vastaantulijalla, sillä on siihen hyvää syy. Todellakin luotan mun koiraan enemmän kuin johonkin random ihmiseen.

Sinun kirppuja kuhisevalla ja tautisella paskaelukallasi ei ole MITÄÄN syytä pelotella ja uhkailla ketään tuntematonta vastaantulijaa. Sinä olet taas yksi murheellinen esimerkki niistä monesta sadasta tuhannesta (suomalaisesta) koiranomistajasta, joilla ei saisi olla koiraa ollenkaan.

(Koko maailmassa Sinunlaisiasi on varmaan kymmeniä miljoonia.)

Koira vetoaa Ad.ol.f - Hi.tle.rin ja Vladimir Putinin kaltaiseen sadistiseen ja julmaan persoonallisuustyyppiin. Koiranomistajat ovat yhtä pahoja ja alkeellisia ihmisiä kuin lemmikkinsäkin: hukkukaa pökäleisiinne.

Anti - Canis Lupus

Vierailija
112/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä missä päin Suomea näitä ihmisille rähiseviä koiria oikein tulee vastaan. En ole koskaan törmännyt sellaiseen, vaikka koiria on ollut aina ja alueella on todella paljon koiria muutenkin.

Oma koira rähisee toisille uroksille välillä ja otankin aina lyhyelle koiran ohitustilanteissa. Mutta muuten annan kulkea pitkässä hihnassa, eikä 99% ihmisistä kiinnosta sitä ollenkaan. Sitten joitain harvoja yllättäen vähän lähestyy nuuhkaisten ja harmittaa, jos ihminen säikähtää koska koira on todella kiltti ja ulkonäöltäänkin on lelukoiran näköinen luppakorva. 

Toivoisin, että ihmiset luottaisivat siihen, että aggressiivisen koiran ei anneta kulkea pitkässä hihnassa. Ja kun en 40 vuoteen ole törmännyt koiraan joka ihmistä lähestyessään rähisee ja tempoo (joitain pelokkaita pikkukoiria lukuun ottamatta), on vaikea välttyä ajatukselta että nämä aloitukset ovat koirapelkoisten/vihaajien provoja. Minusta on ylimielistä odottaa, että koira pitäisi aina heti kiskaista lyhyelle jos joku tulee vastaan, koska juuri sinua jännittää koirat. Hyvin, hyvin harvassa on koiranomistajat, jotka aggressiivisen koiran kanssa kulkevat piittaamatta muista. 45 v. en ole törmännyt yhteenkään.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5da20bcc-60d4-4d6f-92a0-9b204c2c951c

Huom! Useita purtu koiramessuilla. 

Vierailija
113/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira puhuu haukkumalla. Ilmaisee noin niin iloa kuin suruakin. Minusta ihmisiäkin voisi kieltää toteuttamasta lajityypillistä toimintaa, kuten nyt vaikka puhumista. Monet ihmiset on aika ärsyttäviä lånkyttäjiä ja saisivat olla hiljaa.

Rakit eivät tunne surua.  Ärsyttäviä räkyttäjiä.

Vierailija
114/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selkeästi erota. Koira voi haukkua kiivaastikin, mutta ei silti ole aggressiivinen. Ja minä kyllä tiedän, kun aika monta vuotta olen koiria katsellut. 

Just joo ja lehmät lentää seuraavaksi sanot että on se kiltti samalla kun raatelee vastaantulijan jalkaa

Vierailija
115/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinussa on jotain pelottavaa jos tätä tapahtuu sinulle useinkin. Oma koirani ei todellakaan "yritä hyökätä" mutta muutaman kerran on alkanut haukkua vastaantulevalle ihmiselle. Jotain pelottavaa heissä on ollut, arkuuttaan on haukkunut. 

Tai ehkäpä sinä et ole kouluttanut koiraasi kunnolla. Ei ole vika vastaantulijoissa vaan koiranlmistajassa, jos ei ole osannut kouluttaa koiraansa, mutta tykkää silti käydä sen kanssa muita ihmisiä pelottelemassa. Koiranomistajuuteen pitäisi olla jokin pakollinen kurssi.

Vierailija
116/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein noi räkyttäjät ja näykkijät on pikkukoiria, harvoin isommissa kourissa vaikka niistäkin löytyy. 

Vierailija
117/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä näkee herttaisia puudeleita vilkkuluomet sulkeutuneena räksyttävänä hammastona haukkaamassa palasia ilmasta. Hihna kireällä ja omistaja raahautumassa pitkänä perässä.

Vierailija
118/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koiran rotu on jalostettu vahtimaan ja ilmoittamaan kaikesta oudosta omistajalleen. Siihen ei liity agressiota. Eikä se yleensä hauku ihmisiä, joskus harvoin jotain. Yleensä ne ihmiset heiluu oudosti, puhuu kovalla äänellä, käyttäytyy poikkeavasti tai heissä on joku outo vaibi.

Vierailija
119/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset koirat on pidettävä häkissä, tai jos se ei ole optio, sitten piikille. 

Vierailija
120/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset koirat on pidettävä häkissä, tai jos se ei ole optio, sitten piikille. 

Kyllä me nyt ollaan jo huomattu, että olet täynnä vihaa ja kohdistat vihasi koiriin. Terapia voisi tehdä sinulle hyvää. Oletko kenties joskus harkinnut asiaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan