Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirantaluttajat, miksi koiranne alkavat räyhäämään vastaantulijoille kadulla?

Vierailija
25.04.2026 |

Usean kerran ollut niin, että koira kokee minut kuin pahimmaksi vihollisekseen, ja yrittää hyökätä kimppuuni, ja omistajalla täysi työ painaa koiransa tien sivuun, ettei pääse hyökkäämään kimppuun. Monesti joutuvat ihan pysähtymään siihen ja jatkavat matkaa, kun olen mennyt ohi. Ja itse menen aina niin toiselle puolelle katua koirantaluttajan vastaan tullessa kuin mahdollista, mutten ihan ojassa sentään viitsisi rypeä. Sitten on näitä koiria, jotka ei onneksi räyhää, mutta tulevat silti kohti ihan kuin minulla olisi tarjota niille herkkua.

HS:n lemmikkimessu-jutun kommenttiketjussa oli tällainen huomio:

" (...) olen huomannut että tilastotiede näyttää olevan oikeassa kun koirat on lisääntynyt kokoaja, niin kun on aina tietty prosentti ihmisiä jotka ei välitä kouluttaa koiriaan (vapaa kasvatus) niin niiden lukumäärä myös on kasvanut,
nähdään arjessa kun kadulla tulee koiran ulkoiluttaja vastaan niin aika monesti alkaa koira suu vaahdossa haukkumaan."

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani

Me koitetaan kävellä ns hiljaisina aikoina kun ei ole muita liikkeellä, mutta jos kohdataan toinen kävelijä tai koira, siirrytään koirien kanssa toiselle puolelle tietä tai lähdetään toiseen suuntaan. En saa niitä millään lopettamaan haukkumista vieraille ihmisille. Ainoastaan skuuttailijoille, autoilijoille ja pyöräilijöille eivät jostain syystä hauku

Koirien tärkeä sosiaalinen kehitysvaihe meni meillä koronan takia pieleen, kun ketkään ei liikkunut missään paitsi me ja ei tavattu ketään eikä ollut pentutapaamisia

Vierailija
122/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoja vastauksia, siis ihmisestä huokuu negatiivista energiaa jos koira haukkuu? Niin herkät koirat ei kuulu ihmisten ilmoille kyllä. Mä olen pienikokoinen ja pidän tummia vaatteita, koirat usein haukkuu, varsinkin saksanpaimenkoirat. En ala muuttuman kouluttamattomien koirien mieliksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset koirat on pidettävä häkissä, tai jos se ei ole optio, sitten piikille. 

Kyllä me nyt ollaan jo huomattu, että olet täynnä vihaa ja kohdistat vihasi koiriin. Terapia voisi tehdä sinulle hyvää. Oletko kenties joskus harkinnut asiaa?

Minä en ole tuon kirjoittaja , kenelle tuossa vastaat, mutta etkö huomaa? Hän kirjoittaa "sellaiset" koirat, ja tässä keskustelussa nyt on keskusteltu niistä ongelma rakeista joita ei pitäisi julkisella paikalla ulkoiluttaa lainkaan.

Älä vääristele ja valehtele, että täällä esitetty kritiikki kohdistuis kaikkiin koiriin. 

Vierailija
124/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koiran rotu on jalostettu vahtimaan ja ilmoittamaan kaikesta oudosta omistajalleen. Siihen ei liity agressiota. Eikä se yleensä hauku ihmisiä, joskus harvoin jotain. Yleensä ne ihmiset heiluu oudosti, puhuu kovalla äänellä, käyttäytyy poikkeavasti tai heissä on joku outo vaibi.

Minulla on myös kokemuksia täysin tuntemattomien koirien yllättävistä haukkumisista. Kiva kuulla että "joku outo vaibi" on koiranomistajien mielestä validi syy pitää tuntemattomia vastaantulijoita epäilyttävinä.  Jotain on mennyt kyllä pieleen jalostuksessa, jos esim. ohikulkijan näyttävät silmälasit saavat koiran pois tolaltaan. Olen myös todistanut mm. kun koira on haukkunut ja murissut kehitysvammaiselle nuorelle. Aika erikoinen ihminen saa koiranomistaja olla, jos pitää tuollaista käytöstä lemmikiltään jotenkin hyväksyttävänä.

Vierailija
125/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoja vastauksia, siis ihmisestä huokuu negatiivista energiaa jos koira haukkuu? Niin herkät koirat ei kuulu ihmisten ilmoille kyllä. Mä olen pienikokoinen ja pidän tummia vaatteita, koirat usein haukkuu, varsinkin saksanpaimenkoirat. En ala muuttuman kouluttamattomien koirien mieliksi. 

Eei, kyllä sun nyt pitäisi pinnistellä itsestäsi esiin sellainen positiivisempi vibe, ja pitää vaaleita, vähemmän pelottavia vaatteita, ja katsoa silleen luontevasti, ei yhtään uhkaavasti koiraa jota lähestyt. Kyllä sunkin pitää nähdä vähän vaivaa, ettei mun koira koe sua uhkaksi ja syö sua.

Vierailija
126/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla samanlaisia kokemuksia, koirat haukkuvat aika yllättäen ja koen niiden seurassa oloni turvattomaksi. Asun Helsingin kantakaupungissa, ja etenkin koronan jälkeen on näkynyt paljon taitamattomia omistajia hihnan toisessa päässä. Oma teoriani on että pienissä kämpissä virikkeettöminä päivisin yksin elävät koirat vaan on todella herkillä sitten kun pääsevät kahdeksan tunnin jälkeen hetkeksi ulkoilemaan sähköskuuttien ja katumelun keskelle. 

Kerran joku omistaja totesi että koiran haukkuminen johtuu siitä kun olen niin tummapiirteinen. Meinasin siihen kommentoida että ai teillä on arjalaiset kasvatusmetodit, mutta jätin sitten välistä. 

Vierailija
127/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä muuta reittejäni sinun takiasi. Eiks silloin mene kaikki hyvin? Koira haukkuu sinut nähdessään, mutta kun menet vaan ohi, niin sitten se lopettaa. Ei kai tuo nyt niin vaikeaa ole? Mikä tässä nyt se ongelma oli, en ymmärrä.

Vierailija
128/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä muuta reittejäni sinun takiasi. Eiks silloin mene kaikki hyvin? Koira haukkuu sinut nähdessään, mutta kun menet vaan ohi, niin sitten se lopettaa. Ei kai tuo nyt niin vaikeaa ole? Mikä tässä nyt se ongelma oli, en ymmärrä.

Mikä sun koiralla on vikana jos se haukkuu vastaantulijille? Kuitenkin suuri osa ei tee niin. Ei herätä luottamusta sun koiran kasvattajan taitoihin ...joku kerta se friikahtaa sitten tarpeeks ja puree.

Vierailija
129/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun koiralla on vikana jos se haukkuu vastaantulijille? Kuitenkin suuri osa ei tee niin. Ei herätä luottamusta sun koiran kasvattajan taitoihin ...joku kerta se friikahtaa sitten tarpeeks ja puree.

Ei mikään ole vikana. Koirilla nyt on tapana haukkua ja se on niille ihan luontainen tapa. Joskus enemmän, joskus vähemmän ja joskus ei ollenkaan. Riippuu vähän päivästä. Ei kannata tehdä ongelmaa asiasta mikä ei edes ongelma ole. Menet vaan ohi ja sillä selvä. Saatko samanlaisia ajatuksia esim. lapsista? Ne ei saisi päästää mitään ääniä ja jos päästävät, niin ovat huonosti kasvatettuja? 

Vierailija
130/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ole vikana. Koirilla nyt on tapana haukkua ja se on niille ihan luontainen tapa. Joskus enemmän, joskus vähemmän ja joskus ei ollenkaan. Riippuu vähän päivästä. Ei kannata tehdä ongelmaa asiasta mikä ei edes ongelma ole. Menet vaan ohi ja sillä selvä. Saatko samanlaisia ajatuksia esim. lapsista? Ne ei saisi päästää mitään ääniä ja jos päästävät, niin ovat huonosti kasvatettuja? 

kommentoin yllä olevaan vain, että älä väännä keskustelua ihan offtopic raiteille, lapset nyt on ihan eri asia kuin jotkut elukat.

Vierailija
131/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kommentoin yllä olevaan vain, että älä väännä keskustelua ihan offtopic raiteille, lapset nyt on ihan eri asia kuin jotkut elukat.

Eikä ole. Lapset metelöi ja häiriköi käytöksellään useinkin. Alkoholia käyttäneet ne vasta metelöiviä ja rasittavia ovatkin. Ja tupakoivat. Ai että ärsyttää kun sitä käryä on joka puolella. Ei saa koiran kanssa rauhassa kyllä kävellä missään. Jos ei muuta, niin joku trikoopelle ajaa pyörällä kauheeta vaihtoa ohi, niin että minä sekä koira säikähdetään oikein kunnolla. 

Vierailija
132/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat ovat oma rotunsa! Kulkevat kevyen liikenteen väylillä AINA väärää laitaa piskinsä kanssa, ja hihna on AINA niin pitkällä että ohikulkeva saa pelätä koiran tarraavan kiinni, ja ohi pyöräilevä saa pelätä, että pyöräilee suoraan hihnaan. 

Säännöistä ja laeista eivät koiranomistajat välitä! Eräs nainen päästää koiransa ulkoilemaan vapaana kunnan kuntopolulle, pitää aluetta omana takapihanaan, törkeyden huippu! Kuulee koiranomistajien, jotka tulevat alueen parkkipaikalle autoineen, puhuvan, että jokohan tässä parkkipaikalla voi jo päästää "sessut" irti...! Tietävät kyllä, että koirien irtipito kuntopoluilla on laissa kiellettyä, ja siellä on taulu, joka kertoo sen! Eivät ymmärrä, että myös koirapelkoisilla, ja heitä on paljon!, on oikeus lenkkeillä siellä pelkäämättä! Lisäksi tietysti koirat ajavat takaa alueen oravia, jäniksiä ym. eläimiä, jotka ovatkin kummasti hävinneet sieltä...

Katso peiliin, koiranomistaja, ja ota muut ihmiset ja luonto huomioon! Koiranäyttelyn tapahtumat kertovat yleistä kieltään, että koirat ovat päässeet omistajiensa niskan päälle, omistajat eivät noudata lakeja ja sääntöjä, eivätkä osaa kouluttaa koiriaan. Koira ei ole kuin kissa, vaan laumaeläimenä ja suden jälkeläisenä tarvitsee vahvan ja rationaalisen johtajan, joka saa koiransa kuriin. Muuten piru on irti!

Vierailija
133/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajat ovat oma rotunsa! Kulkevat kevyen liikenteen väylillä AINA väärää laitaa piskinsä kanssa, ja hihna on AINA niin pitkällä että ohikulkeva saa pelätä koiran tarraavan kiinni, ja ohi pyöräilevä saa pelätä, että pyöräilee suoraan hihnaan. 

Säännöistä ja laeista eivät koiranomistajat välitä! Eräs nainen päästää koiransa ulkoilemaan vapaana kunnan kuntopolulle, pitää aluetta omana takapihanaan, törkeyden huippu! Kuulee koiranomistajien, jotka tulevat alueen parkkipaikalle autoineen, puhuvan, että jokohan tässä parkkipaikalla voi jo päästää "sessut" irti...! Tietävät kyllä, että koirien irtipito kuntopoluilla on laissa kiellettyä, ja siellä on taulu, joka kertoo sen! Eivät ymmärrä, että myös koirapelkoisilla, ja heitä on paljon!, on oikeus lenkkeillä siellä pelkäämättä! Lisäksi tietysti koirat ajavat takaa alueen oravia, jäniksiä ym. eläimiä, jotka ovatkin kummasti hävinneet sieltä...

Katso peiliin, koiranomistaja, ja ota muut ihmiset ja luonto huomioon! Koiranäyttelyn tapahtumat kertovat yleistä kieltään, että koirat ovat päässeet omistajiensa niskan päälle, omistajat eivät noudata lakeja ja sääntöjä, eivätkä osaa kouluttaa koiriaan. Koira ei ole kuin kissa, vaan laumaeläimenä ja suden jälkeläisenä tarvitsee vahvan ja rationaalisen johtajan, joka saa koiransa kuriin. Muuten piru on irti!

Onneks monen ihmisen elämä ei ole noin hankalaa kuin mitä sinun elämäsi tuntuu olevan. Voimia sulle.

Vierailija
134/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinussa on jotain pelottavaa jos tätä tapahtuu sinulle useinkin. Oma koirani ei todellakaan "yritä hyökätä" mutta muutaman kerran on alkanut haukkua vastaantulevalle ihmiselle. Jotain pelottavaa heissä on ollut, arkuuttaan on haukkunut. 

Lyhyt Simpsonien "myyrämiehen" näköinen kulkija olen. Tuskin kovin pelottava.

AP

Helvetti, jotkut koirat pelkäävät ja raivoavat kuollakseen lattiaharjoja tai vaikka kaikkia miehiä joilla on parta. Ei niillä mitään rationaalista järkeä ole päässä. Pahimpia ovat arat ja ylisuojelevat koirat, jotka kuvittelevat vieläpä olevansa jotain laumanjohtajia kun ihmiset ei niitä osaa kouluttaa.

Vierailija
135/135 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat koirani ovat tottuneet vieraisiin ihmisiin. Harrastetaan niiden kanssa monenlaisia juttuja sekä liikutaan paljon ihmisten ilmoilla. Ne ovat kilttejä ja niitä saa tulla silittämään kunhan ensin kysyy luvan.

Kodin ympäristössä koirani ovat selvästi valppaampia ja valitettavasti joskus saattavat haukkua mielestään epäilyttävää vastaantulijaa juuri kodin lähellä. Onneksi tätä tapahtuu aika harvoin. Tietenkään se ei ole minusta ok ja tosi ikävää jos joku pelästyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän