Meillä on tili tyhjänä ja luotto tapissa...
Eli Visan luottokatto on täynnä ja tilillä ehkä kaksi euroa. Puurohiutaleita löytyi tänä aamuna 2 desilitraa kaapista, siitä sitten taiottiin kuudelle hengelle aamupuuro.
Jauhoja onneksi on vielä, täytyy leipoa leipää siihen mennessä kun lapset tulevat koulusta. Juomaksi kraanavettä.
Mihinkään sossuun tai seurakuntaan en aijo mennä, huudossa on vaatteita myytävänä mutta huonosti menee... 20 sentin lumppuvaatepaketit ostetaan mutta 20 euron käyttämättömät vaatteet ei ;(
Yhden lapsen luokkaretkeen piti just pistää 50 euroa ja lainasin sen toiselta lapselta. Enempää ei taida olla rahaa lapsillakaan. Bensaa on tänään pakko ostaa, joten teen sitten tilinylityksen, ei voi mitään.
Mielenkiintoinen survival-game...
Kommentit (81)
mikä voi suistaa talouden alamäkeen ja siitä esimerkkini tuosta sairaalamaksusta...että kaikkea voi sattua, vaikka tulot ei ihan pienet olekaan, niin ylimääräiset menot voivat tehdä pahan, kuukausien loven toimeentuloon
Meillä oli juuri vähän aika sitten kuopus sairaalassa 5 päivää. En nyt ihan tarkkaa sairaalapäivämaksua muista, mutta vajaa 30 eur se oli, eli 150 eur. Lisäksi päälle poliklinikkamaksu, 22 eur, joka muodostui ennen sairaalaan sisäänottoa olevasta lastenpäivystyspolin käynnistä.
Sairaalamaksuissa muistaakseni 7 päivää per vuosi on maksettava lapsen käynneistä. Meillä ei (onneksi) ollut kuin tämä yksi käynti, mutta tuli kerralla liki 200 euron lasku. Siihen lisäksi sitten lääkitys (ab-kuuri), ja pari käyntiä tuolla osastolla sairaalassa olon jälkeen, 22 eur per kerta, niin avot: jo oli 250 eur ylimääräistä yhdelle kuulle kasassa.
mutta emmä niitä sukanvarsia tyhjennä jos rahaa on vähän ja kortit tapissa. Kortin voi aina ylittää, kultakellot kanittaa, lainata kavereilta, käydä lapsen possulla tai yksinkertaisesti käydä kavereillä/mummulassa syömässä...
Vierailija:
mikä voi suistaa talouden alamäkeen ja siitä esimerkkini tuosta sairaalamaksusta...että kaikkea voi sattua, vaikka tulot ei ihan pienet olekaan, niin ylimääräiset menot voivat tehdä pahan, kuukausien loven toimeentuloon
Meillä " ylimääräinen meno" iski voimakkaasti vasten kasvoja siinä vaiheessa kun saimme " lievästi sairaan" lapsen. Ei mitään vakavaa tms, ei suuria sairaalareissuja MUTTA kallis ruokavalio, lääkkeitä just alle maksukaton, paljon lääkärissä ravaamista jne. Kotihoito oli MUST, mutta lapsen sairaus ei ollut (eikä ole) riittävä muun kuin alimman hoitotuen (77 eur kk) saamiseksi -- minä jatkoin hoitovapaata (ei ennalta suunnitellusti) lapsen kunnollisen hoidon turvaamiseksi jne.
Tätä sen kolme vuotta ja oli tyhjennetty sukanvarret, myyty osakkeita, venytetty penniä jne.
No, lapsi kasvaa ja hänen tilanteensa helpottaa.
ja kertoo, ettei koti tosiaan ole nätti eikä elämä meilläkään niin kauhean auvoista tai ihmeellistä -- kommentoin vaan kirjoittajaa, joka sanoin että ei KANNATA TEHDÄ TYÖTÄ KUN TUET MENEE. Minä olen sitten pro äiti tai mikä vaan, mutta vielä KOSKAAN en ole elämässäni jättänyt hommia väliin tuolla perusteella. Aina olen pärjännyt, vaikka välillä on meilläkin ollut tosi tiukkaa. Muillakin saroilla kuin taloudessa, esim. sairaudet eivät kierrä edes meitä pro-perheitä.
Olen tappiin saakka sitä mieltä, että suurin osa ihmisistä voisi vaikuttaa omiin asioihinsa valittamisen sijasta. Varsinkin talousasioihin. Tuet voisi jättää suosiolla sille porukalle, joka on ihan todella vaikeuksissa. Täällä suurin osa nitisee ja natisee pikkuasioista ja kaikki kohennusehdotukset ovat aina jonkun elämästä mitään tietämättömän kermaperseen höpötystä. Tärkeintä on saada ruikuttaa kun elämä potkii päähän. Ja ei, en puhu ap:sta vaan näistä toisten torpedoijista. Ap:lle toivon jaksamista ja kekseliäisyyttä -- varmasti sinulla on joku taito, jonka ovit lyödä rahoiksi ja tilanne tasoittuu ajan myötä?
En valitettavasti ehdi kaikkeen kommentoimaan, mutta todellakaan, en ole valittanut että ilman omaa syytä köyhiä oltaisiin, päin vastoin oma valintahan se on kyseessä että halutaan panostaa lasten harrastuksiin ja myös huvituksiin (vaikka aikasta vähäistä huvittelua meillä harrastetaan, mutta edes nyt muutaman kerran vuodessa).
En ole epätoivoinen, koska miehelle pitäisi olla tulossa ainakin 500 euroa matkapäivärahoja työnantajalta, mutta sitä kun ei koskaan tiedä milloin ne tulevat, niin voi olla että joudutaan kärvistelemään vielä pitkäänkin! Eikä muutenkaan kyllä ole tapana olla epätoivoinen, asioilla on taipumus selvitä. Visan kattoa voi nostaa, mies itse asiassa juuri sitä pari kuukautta sitten nosti, mutta eivät suostu tekemään sitä jos ei vanhoja velkoja maksa edes vähän pois (viimeksi ainakin 200 euroa, nyt ei semmoisia rahoja löydy).
Meillä on ollut jo monta kuukautta tosi tiukkaa (ja monta vuotta eletty " yli varojemme" , tuhlattu niitä mitä säästettiin OPISKELUAIKANA), siksi varastot niin vähissä. Ja toiselta puolen - ei niihin kaappeihin määräänsä enempää mahdu ja meillä on kuitenkin 6 henkeä niitä tyhjentämässä, joista kolme nopeasti kasvavia koululaispoikia. Onneksi he saavat koulussakin ruokaa, toi yksi pikkanen joka on kotona hoidossa, on niin vähäruokainen että se syö kolme päivää yhtä isoa pilttipurkkia (joo, niitä oli hätävarana kaapissa ja siksi niitä on syötetty nyt hänelle, yksi purkki on vielä avaamatta).
Ja jos vihjaisin äidille että rahaa ei ole, niin kyllä hän laittaisi tilille. Mutta ei me vielä kuoleman partaalla olla! Ollaan kuitenkin n. 4000 euroa velkaa jo hänellekin (lainattiin talon käsirahaan aikanaan).
Eikä kukaan av-mamma kyllä meidän " holtittomasta taloudenpidosta" kärsi. Lapsilisät neljästä ja kotihoidontuki yhdestä saadaan, mutta se me saatais vaikka tilillä olisi muutama miljoona. Edes kotihoidontuen lisäosaa ei saada kun miehellä on niin hyvät tulot. Mikä tarkoittaa että kolme tonnia brutto, reilu kaksi tonnia netto ja velanmaksun jälkeen vajaa puolitoista tonnia. Paitsi nyt vähän enemmän kun mies haki lyhennysvapaata että saadaan edes laskut maksettua. Korkoihin menee silti melkein 500.
Toki pidemmällä tähtäimellä jotain tarttis tehdä, taitaa tulla jo pää vetävän käteen. Kai se on töihin mentävä, vaikka periaatteessa minusta on väärin että yhden ihmisen palkalla ei elä niin ette tarvi kitua.
Ja joo, lasten harrastuksista ei luovuta kun ne on kerran aloitettu ja niissä pitkälle päästy! Parempi laittaa rahat siihen nyt kuin kohta kaljaan lähimetsässä, kun sinne sitten kuitenkin ajautuvat turhautuneina ilman järkevää tekemistä.
Iloista kevättä kaikille kumminkin. Pihalle nousee jo nokkosia, kohta saadaan terveellistä soppaa :D
ap
Ihan asian vierestä, tuo lehtienjako / mammajumppakeskustelu kiinnitti huomioni:
Lehtienjako 6 kertaa viikossa, 4 h kerta, 7 ¿ / h, tekee kuussa n. 670-710 euroa. Miten tämä eroaa siitä mammajumpan 600 eurosta? ;)
Sori, että viilaan pilkkua, ei kuulu tapoihin. Mutta ihmetytti vaan, että lehtienjako kuitattiin " muutamalla kympillä" , kun sen mainitsija kertoi mitä siitä olisi palkkaa saanut... Muuten, lehtienjaosta sellainen pointti (kaveri tehnyt), että jos se jakoaika on 02-06, palkan saa siltä ajalta, vaikka usein ne lehdet on puolta nopeammin jaettu.
Vierailija:
Muuten, lehtienjaosta sellainen pointti (kaveri tehnyt), että jos se jakoaika on 02-06, palkan saa siltä ajalta, vaikka usein ne lehdet on puolta nopeammin jaettu.
Minulla aina meni puolet enemmän kuin piti :(
Vaikka siis hölkkäsin niin lujaa kuin vaan pystyin. Ei kunto kestä sellaista. Palkkakin on sinänsä aika vähän yötöistä.
Halusin ainoastaan huomauttaa siitä niille, jotka vertasivat sitä mammajumpan 600 euroon sanoilla " lehdenjaosta muutama kymppi" .
Ja koska tämä kaveri on mies, hän käytti autoa :)
Sehän se kotihoidontuen pointti on: lapset hoidetaan kotona. Ja nukkuakin pitäs.
Vaikea nähdä kyseistä perhettä minään sosiaalitukien pummaajana jotka eivät viitsi itse hankkia toimeentuloaan, päinvastoin. Hehän olivat päättäneet kitkutella vähällä rahalla. Eivät olleet menneet sossun luukulle.
Onhan se yöllä lehtien kanssa juokseminen vähän eri hommaa kuin muutaman tunnin mammajumpat viikottain. Olis varmaan tämä lehdenjakaja äitikin vastaanottanut sellaisen työn.
Joidenkin on vaan hankalä ymmärtää, ettei niitä töitä ole ihan kaikkialla ja ihan noin vain saatavilla...
Nyt kyllä provosoiduin. Erehdyin siis huomauttamaan täällä " pienestä" laskuvirheestä.
Nyt olen ilmeisesti sanonut, että se lehtienjakotyö olisi pitänyt ottaa vastaan? En tietääkseni. Ainakaan itse en todellakaan pystyisi hoitamaan lapsia, jos olisin valvonut yöllä. Ja ei, minun ei todellakaan ole vaikea ymmärtää sitä, että työtä ei ole kaikille tarjolla. Enkä ole mielestäni näin väittänytkään.
Minun tarkoitukseni ei missään vaiheessa ollut mitenkään ottaa kantaa ap:n tai kenenkään muunkaan tilanteeseen. Kun laskeminen on minulle työtä, niin tuollaiset heitot jota kukaan ei pysähdy tarkastamaan, ottavat silmään. That' s it.
Ja koska en ole tätä ilmeisesti vielä sanonut, niin ap:lle kovasti voimia ja jaksamista!
jo pelkästään kotihoidontuen hoitolisä kuuluu sosiaalitukiin joita saa ottaa vastaan vain jos ei ole mitään työtä tarjolla, olipa työ sitten kannattavaa tai ei.
Olipa siitä etua perheelle tai ei. Pääasia, että on vastuullinen ja rataa vaikkei talous siitä kummenisikaan.
Mikäli kuulut tähän joukkoon niin provosoidu rauhassa, mikäli et, vouhkaat turhasta...
että jos heille jää velanmaksun jälkeen vajaa puolitoista tonnia ja lisäksi lapsilisät ja kodinhoidontuki, niin kyllä sillä tuonkinkokoisen perheen luulisi tulevan toimeen.
Nyt vaan kirjaamaan menoja ylös ja katsoa mikä on oikeasti tarpeellista ja minkä voi karsia. Löytyisikö niille lasten harrastuksille mitään edullisempaa vaihtoehtoa?
Yksinkertaisiin ongelmiin on yksinkertaiset ratkaisut.
Jos rahasi ovat loppu voitko sanoa käsi sydämellä
-Että asut tulojasi vastaavassa asumismuodossa. Esim yhden taaperoikäisen perhe pärjää hyvin 50neliöisessä kunnanvuokrakaksiossa, lapsi tarvitsee oman huoneen vasta kouluikäisenä. Kolmilapsinen perhe voi hyvin asua kolmiossa jossa suurin makuuhuone on omistettu lapsille (kerros-sänky). Suomessa ei ole koskaan eletty näin väljästi kuin nykyään, että ei kolmikiloisen vauvan takia tarvita OKT-taloa!
-että perheen ruokamenot on kunnossa. Aamulla ruoaksi käy kaurapuuro, niinkuin on käynyt vanhemmillemmekin. Aterioilla keittoa (perunaa, porkkanaa, sika-nautaa, ja lihaliemikuutio). Sämpylät ja pullat voi leipoa itse eikä ne maksa juuri mitään. Keiteeyä perunaa ja nakkikastiketta. Herkuksi joskus vaniljajätskiä ja hilloa. Meidän perheen ruokakulut 150e/kk, neljä henkeä
-Että TARVITSET kaikki ne vaatteet jotka omistat, ja TARVITSET UUSIA vaateita. Eilen minä ostin kirpputorilta kaksi perus siistiä kauluspaitaa ja suorat housut 10 e yhteensä.
-että sinun TÄYTYY tilata kotiin lehtiä, laske huviksesi mitä ne maksaa!!
-että TÄYTYY olla UUSI auto, joka on pakko käyttää merkkihuollossa joka vie 600e/kerta. Perhe pärjää 4000e autolla ihan hyvin. ja kaupungissa myös ilman autoa
-TÄYTYY päästä matkustelemaan. Varsinkin kesällä suomi on niin kaunis maa että on ihan turha lähteä täältä pois.
-TÄYTYY OSTAA KAUPASTA. Lähes kaiken voi myös ostaa alle puoleen hintaan käytettynä. Esim. vaunut, pyörät, vaatteet, kengät, huonekalut jne.
-JOS TOTEUTAT JOKAISEN KOHDAN, mutta olet köyhä niin teillä on rahat oikeasti vähissä. Nyt vain töitä hankkimaan ja väliaikaisesti vaikka kahta työtä kunnes saat rahaa säästöön->sijoitukseen ja poikimaan. Kyllä se siitä!
-Me elämme todella tässä hetkessä, kesällä pidämme kolmen kuukauden palkattoman vapaan ja vietämme sen mökillä. Jätämme taas talvella ravintolat, baarit, sisäfileet, lehtitilaukset, shoppailut väliin.
-Ajattele että esim uusi auto maksaa 20 000euroa. Ja se todellakin on vain AUTO. Meidän perheeltä menisi kaksi VUOTTA ainutlaatuisesta elämästä että saamme auton maksettua omaksi. Sekä äiti että ISä heräävät jokapäivä ja työskentelevät joka päivä kahdeksan tuntia kahden vuoden ajan että AUTO saadaan maksettua. RAHA on ELINVOIMAA!
ME TODELLA SÄÄSTÄMME!! KOSka tavoitteenamme on taloudellinen riippumattomuus! MEillä on jo kaksi sijoitusasuntoa ja rahaa myös pörssissä. Menomme ovat todella pienet, mutta arvostamme eniten aikaa yhdessä, emme materiaa. Raha on meille TÄRKEÄ VÄLINE jotta pystymme elämään ihanaa kiireetöntä elämää yhdessä.
99% prosenttia niistä ihmisistä (joilla tili on tyhjä ja jääkaapissa vain valo) on aika pitkälle itse tilanteensa aiheuttanut. Ja varmaan sama määrä ihmisiä on itse ne rahansa tienannut millä " pröystäilee" . Elämä on valintoja, jos valitsee lasten kalliit harrastukset ruoan tilalta, ei ehkä kannata täällä sitä itkeä!
Vierailija:
rahoillaan pröystäilevä joutuu joskus kokemaan sen että rahaa ei oikeasti ole!!!
Jos rahasi ovat loppu voitko sanoa käsi sydämellä
-Että asut tulojasi vastaavassa asumismuodossa.
*****Me haluamme kuitenkin mahtua elämään kodissamme. Meillä on 130 neliötä, 6h + keittiö. Mutta lapsilla on käytössä vain 2 huonetta. Yhdessä nukkuu 3 kouluikäistä poikaa, toinen on heidän " oleskeluhuoneensa" , jossa on tietsikat ja lautapelit ja palapelit askartelutarvikkeet. Sama huone on myös 2-vuotiaan leikkihuoneena. 2-vuotias nukkuu perhepedissä eikä omista omaa sänkyä. Ai mihin muut huoneet? 1 olohuone, 1 miehen työhuone, 1 vanhempien makuuhuone, 1 varastohuone, koska tässä vanhassa talossa ei ole varastotilaa eikö tilaa sijoitella kaappeja. Kodinhoitohuoneena toimivat wc ja 2x2 m aula sen edessä.
-että perheen ruokamenot on kunnossa.
****ruokamenoissa vois kyllä pihistää enemmän, mutta aina ei jaksa. Sitä paitsi olemme niin nirsoja että mieluummin emme syö kuin syömme sika-nautaa. Jos olen tarkka, ruokamenot tippuu lähelle 300, jos ostan vapaammin, ne ovat 500 kuussa.
-Että TARVITSET kaikki ne vaatteet jotka omistat, ja TARVITSET UUSIA vaateita. Eilen minä ostin kirpputorilta kaksi perus siistiä kauluspaitaa ja suorat housut 10 e yhteensä.
*** meillä on kyllä ylimääräisiäkin vaatteita, mutta 90% on kirpputorilta ostettua
-että sinun TÄYTYY tilata kotiin lehtiä, laske huviksesi mitä ne maksaa!!
****Aku Ankkaa lukuun ottamatta meile ei tule ainuttakaan lehteä.
-että TÄYTYY olla UUSI auto
*****meillä on kaksi autoa, joista toinen maksoi markka-aikaan n. 1000 e, toinen on 7 hengen auto joka maksoi 800 e. Mies tekee kaikki korjaukset itse. Ajamiskustannukset on sitten toinen juttu. Meillä menee kuussa n. 500 euroa, joista osa toki tulee takaisin työmatkakustannuksina, mutta iso osa on lasten harrastuskuskauksia.
-TÄYTYY päästä matkustelemaan. Varsinkin kesällä suomi on niin kaunis maa että on ihan turha lähteä täältä pois.
*****meidän perhe ei ole koskaan käynyt ulkomailla (paitsi mies työmatkoilla) eikä paljon Suomessakaan.
-TÄYTYY OSTAA KAUPASTA. Lähes kaiken voi myös ostaa alle puoleen hintaan käytettynä. Esim. vaunut, pyörät, vaatteet, kengät, huonekalut jne
**** vaunut ja turvaistuimet on kirpparilta, suurin osa vaatteista, jopa kengistä (niitä on kyllä uutenakin, mutta halpoja), huonekalut on lähes kaikki sukulaisten hylkäämää roinaa...
-Jätämme taas talvella ravintolat, baarit, sisäfileet, lehtitilaukset, shoppailut väliin.
****jätämme nämä kaikki väliin.
***** mutta meiltä ei todellakaan jää mitään säästöön, koska:
-Lasten soittoharrastukset maksavat 1000 e/nenä/vuosi
-Lasten luistelu- ja uintiharrastuksiin menee 300e/kk
-myös lasten leireihin yms menee rahaa
Mutta näistä emme siis luovu, koska raha on meille väline, jolla hankimme lapsille kykyjä ja tieto-taitoa joita he eivät muuten saisi.
Ja tosiaan mies remontoi taloamme, ja siihen menee väkisin rahaa jos haluaa saada sitä eteenpäin (jo 3 vuotta rempattu...).
ap, joka menee heti töihin kun nälkäkuolema alkaa uhata.
Vierailija:
99% prosenttia niistä ihmisistä (joilla tili on tyhjä ja jääkaapissa vain valo) on aika pitkälle itse tilanteensa aiheuttanut. Ja varmaan sama määrä ihmisiä on itse ne rahansa tienannut millä " pröystäilee" . Elämä on valintoja, jos valitsee lasten kalliit harrastukset ruoan tilalta, ei ehkä kannata täällä sitä itkeä!
Ap ei oieastaan koe kovasti " itkevänsä" . Toki on harmillista etteivät rahat riitä sellaiseen elämään mitä haluaisi elää, mutta toisaalta tässä on huvittavatkin piirteensä. Sanottaisiinko sitten että pröystäilen sillä ettei meillä ole rahaa ;)
AP
että taloudellinen tilanne on välillä tiukka kun omakotitalossa asuu kuusi henkilöä, joista vain yhdellä on palkkatuloja?
En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Jos olet ollut 12 vuotta kotiäitinä ja rahat ovat lopussa, tilanteen helpottuminen on ihan omissa käsissäsi. Aikuinen, työkykyinen ihminen elättää itsensä ja perheensä palkalla, jota saa kun tekee työtä.
omat tulot ovat n.1000e/kkm hoitolisää ei saada, mutta kotihoidotuen perusosa kuitenkin. Teen n 3 vuoroa viikossa, ammatltani olen sh, mikä mahdollistaa vuorotyön.