Meillä on tili tyhjänä ja luotto tapissa...
Eli Visan luottokatto on täynnä ja tilillä ehkä kaksi euroa. Puurohiutaleita löytyi tänä aamuna 2 desilitraa kaapista, siitä sitten taiottiin kuudelle hengelle aamupuuro.
Jauhoja onneksi on vielä, täytyy leipoa leipää siihen mennessä kun lapset tulevat koulusta. Juomaksi kraanavettä.
Mihinkään sossuun tai seurakuntaan en aijo mennä, huudossa on vaatteita myytävänä mutta huonosti menee... 20 sentin lumppuvaatepaketit ostetaan mutta 20 euron käyttämättömät vaatteet ei ;(
Yhden lapsen luokkaretkeen piti just pistää 50 euroa ja lainasin sen toiselta lapselta. Enempää ei taida olla rahaa lapsillakaan. Bensaa on tänään pakko ostaa, joten teen sitten tilinylityksen, ei voi mitään.
Mielenkiintoinen survival-game...
Kommentit (81)
Kerrohan omasta tilanteestasi.
Miten suunnittelit elämäsi, entä miehesi?
Millaisessa tilanteessa olette nyt ja elätkö mielestäsi sellaista elämää mitä olet aina halunnut?
ja jolle kaikki kivat asiat vaan tapahtuu. Yhtään rankka elämänkokemusta ei ole vielä eteen tullut. Ja jos tulee, hänellä ei ole hajuakaan miten niistä selviää mutaa onneksi isi ja äiti on paikkaamassa tilannetta ja kannattelemassa kultastaan läpi elämän...
Ja jos et ole, sulla on muuten vaan tosi paskamainen asenne toisia kohtaan ja tunnet jostain syystä, perusteettomasti, olevasi muita parempi.
Tekstisi ja mielipiteesi antaa sinusta tälläisen kuvan minulle... Vaikka en ole edes ylivelkaantunut mutta empatiakykyä minulla taitaa olla sinua enemmän.
huolimaton ihminen, ei maksa laskujaan, elää luotolla, pummaa rahaa pitkin poikin, ei huolehdi lapsilleen riittävästi ruokaa, ei osaa asua varojensa mukaisesti jne. kyllä minusta saarna on moiselle paikallaan!
Miksi aina me säntilliset ihmiset joudumme kärsimään teidän luuserien takia?
Vierailija:
asumalla velkaisessa omakotitalossa ja yrittämällä remontoida sitä, olemalla 12 vuotta kotiäitinä (mies kyllä töissä mutta valtion virassa...), kustantamalla lapsille harrastukset joihin ei ole oikeasti varaa ja muutenkin elämällä yli varojen, mitenkäs muuten?
ap
Sitten vielä sanot, ettei köyhyys johdu omista valinnoista...
Entä jos rahat on loppu huolimatta siitä, että ei ole tehnyt mitään mainitsemistasi asioista?
T: tilanteessa monesti ollut.
Mun talouteen ei ainakaan ole toisten ylivelkaantuminen suoranaisesti vaikuttanut..
Ehkä verot on vähän korkeemalla kun pitää maksaa tuota toimeentulotukea (jota ylivelkaantuneet eivät kuulemma saa) mutta vielä olen ne pystynyt maksamaan joutumatta itse velkakierteeseen....
Rahat ovat silti aina riittäneet mihin tarvitsee.
että kotihoidontuki ei kyllä töistä pienene. Meillä 2-vuotias lapsi kotona ja sumplitaan miehen kanssa " tietotyöläisinä" työt niin, että aina on jompi kumpi hoitamassa. Viikonloppuisinkin on tosin työpäivä, mulla lauantaisin 5h ja miehelle sunnuntaisin. Koko perheen yhteistä aikaa ei paljoa jää, mutta toisaalta lapsi saa olla vielä kotona, talous ei kärsi ja molemmat hoitavat tasapuolisesti.
perusosaa, tuloihin sidottua hoitolisää sekä jotkut vielä sisarkorotuksenkin...
Että silleen...
En kysynyt sinun omaa tilannettasi vaan että mihin lokeroisit esimerkiksi minut, kun en ole toiminut mainitsemillasi tavoilla ja silti olemme olleet niin köyhiä että rahat on olleet lopussa..
Ihme harhaluulo että tulot vaikuttaisivat kotihoidontukeen!!
Siis sitä kotihoidontukea saa jos lapsi ei ole KUNNALLISESSA taikka YKSITYISESSÄ päivähoidossa!!
Niin kauan saat tienata vaikka 4000¿ kuussa..
opetettu. Tuntuu että nykyään varsinkin nuoriso odottaa että kaikki tulee valmiina eteen ja mitään ei tarvitse tehdä.
Yksikin naapurin rouva valittaa kun ei ole koskaan rahaa ja lapsille pitäisi saada sitä ja tätä ja tuota tavaraa ja harrastusta ja ovat niin kalliita. Minä sitten sanoin että meillä tarvittaisiin silloin tällöin lapsen likkaa katsomaan kuopuksen perään pihamaalla että saan hommia tehtyä esim. pyykit narulle, ruohot leikattua yms. ja ehdotin että heidän teini voisi tulla avuksi ja antaisin aina 5e kerralta. Aikaa n. 30min-1h ja minä koko ajan siis itse paikalla. Ei kelvannut homma tytölle kun palkkaa liian pieni. Olisi pitänyt aina kymppi maksaa jotta olisi suostunut tulemaan. Yritin sanoa että tuo 5e on kuitenkin aika iso raha ja voisi niitä säästää sitten ratsastustunteihin mutta ei niin ei.
Itse olen kotihoidontuella ja miehellä pieni palkka (n 1500ekk) ja meillä kohta neljä lasta. Pärjätään kuitenkin ihan kivasti kun asutaan ahtaasti rivarikolmiossa, ostetaan pakastimeen ruokia tarjouksista, ei juoda eikä polteta eikä muutenkaan pistetä rahaa mihinkään ylimääräiseen kun sitä ei ole. Jos joskus on enemmän rahaa laitetaan se säästöön ja tuolla rahalla sitten kustannetaan välillä jotain ylimääräistä perheellemme tai käytetään yllättäviin menoihin. Lapsetkin tietävät että jos haluavat jotain pitää siihen ensin säästää rahaa ja vanhin on vasta 6v.
Kannattanee siis ruveta suunnittelemaan tarkemmin taloutta ja karsia lapsiltakin liian kalliit jutut pois tai laittaa lapset osallistumaan niiden kustantamiseen jotenkin niin eivät sitten ole samassa jamassa aikanaan kuin vanhempansa nyt.
onneksi isovanhemmat maksavat osan. Muuten olisi meilläkin varmasti tili jo miinuksella. Sitä vaan ei taida ymmärtää ihmiset joiden lapset evät harrasta. Helpommallahan sitä pääsis kun ei olis koskaan lasta soitto- ja tanssiharrastuksiin tullut tutustuttaneeksi, mutta mulla ainakaan ei olis sydäntä lapselta kieltää noita siksi ettei ole enää varaa. Kyllä sitä sit oltais vähän aikaa kaurapuurolinjalla täälläkin. Nykyisessä peruskoulussa keskitytään suurimmaksi osaksi lukuaineisiin, taideaineiden tuntimäärää on karsittu rajusti. Meidän taiteellisesti lahjakkaille, lukuaineissa ei niin hyvin pärjääville lapsille haluan tarjota onnistumisen elämyksiä jotka kasvattavat itsetuntoa ja taitoja joita e9i koulussa opita.
Eli juuri siihen perusosaan. hoitolisään joka ON tulosidonnainen sekä sisarkorotukseen. Ja jotkut saavat sitten vielä kuntalisääkin...
Ei ole järkeä tienata lehtiä jakamalla 50 euroa kun se tulo sitten vähentää samalla summalla hoitolisää eli kotihoidontukea kokonaisuutena.
miten voi olla ruokakaapit noin tyhjillään? Meillä on ainakin aina kaapit niin täynnä ruokaa, että hätätapauksessa varmasti koko perhe eläisi kuukauden, jos kaikki kaapeista löytyvä ruoka syötäisiin.
Meilläkin mies on pitkäaikaistyötön ja saa vaan 500 e /kk työmarkkinatukea, mutta tämä jää joka kuukausi säästöön. Itsellä tulot 1700 e/kk + kahden lapsen lapsilisät (joista toinen nyt loppuu) + sairaan lapsen hoitotuki n.80 eli noin 2000 euroa ja jopa minulta jää joka kuukausi säästöön 300 - 400 euroa. Hyvin rahat riittävät vaikka toinen onkin työtön.
Meillä on tosin vuokra-asunto, johon maksamme vuokraa vain 750 e/kk kun oma omistusasunto on tyhjillään ihan jossain muualla.
ja itse kyllä mieluummin tienaan kuin saan sitä hoitolisää. Se ei taida edes kovin suuri summa olla kuukaudessa?
En voi sille mitään mutta helppo se on varmaan kerätä kaapit täyteen ruokaa noilla tuloilla. :(
Meillä tulot yhteensä 800 vähemmän kuin teillä ja kaksi pientä lasta.
Yritän minäkin aina varata kaappiin " pahan päivän varalle" mutta harvoinpa sieltä yli viikoksi riittää ruuat..
että otatko 50 hoitolisänä viettäessäsi aikaa omien lastesi ja perheesi kanssa vai saman rahan iltatöissä pois lastesi ja perheesi luota, valitsisin itsekkäästi sen ekan vaihtoehdon.
Kun perheen taloudellinen tilanne ei siitä kerran heilahtaisi suuntaan eikä toiseen, paitsi työnteko lisäisi työmatkakuluja joita hoitolisää saadessa ei olisi.
Hoitolisä on täysimääräisenä n. 170 euroa eli ei nyt ihan tyhjä raha kuitenkaan
joo ihmettelinkin ap:tä, kun hänenkin mies on valtionvirassa niinkuin minä itse, joten heillä pitäisi olla tulot meidän tulojen luokkaa.
Eri juttu tietysti sinulla.
Vierailija:
Meidän lapset elävät ihan mielellään puurolla jos sen ansiosta pääsevät luokkaretkelle = Linnanmäelle ja Heurekaan huvittelemaan.
ap