Jos neuleohjeen mallilla saa tehdä joitakin kappaleita paitoja myyntiin, niin mikä on ajatuksesi montako paitaa saa tehdä myyntiin?
Teen nyt ensimmäistä paitaa eräästä paitamallista ja kyseistä paitaa saa suunnittelijan luvalla tehdä joitakin kappaleita myyntiin ilman, että maksaa suunnittelijalle lisenssimaksun. Lisenssimaksu on siis neulekohtaisen ns. lupa mikä maksetaan suunnittelijalle ja sen lisenssin kanssa saa myydä neuleita.
Tämän paitaohjeen suunnittelija on ulkomaalainen ja toki häneen varmaan saisi yhteyden Instagramissa ja hän osaa englantia. En nyt kuitenkaan haluaisi heti häntä vaivata, kun varmaan saa paljon viestejä. On suosittu suunnittelija.
Ei ole siis mitenkään lukumäärällä rajattu montako paitaa saa myydä. On vain, että joitakin kappaleita eikä ammattimaisesti. Mitä itse ajattelisit mikä olisi sopiva määrä? 2, 3, 4, 5 vai mikä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele itse.
Kai ymmärrät, että se ei ole ihan yksinkertaista puuhaa? Mä teen ensimmäistä tällaista kaarrokevillapaitaa ja kyllä pitää ensin saada kokemusta näistä ennen kuin alkaa itse suunnittelemaan.
ap
Ei sitä paljon tarvitse muuttaa. Eihän kaarrokevillapaita sinänsä tavaramerkkisuojattu ole sen enempää kuin villasukat.
Te jotka nyt kirjoitatte pitkiä tekstejä, että kyllä se on oma jos muokkaa ohjetta paljon. Lukekaas nyt ihan ajatuksella tuo jo aiemmin lainaamani viesti. Siinähän lukee selvästi, että ei tarvitse paljon muuttaa. Sitä mä kommentoin ja sitten aloitta jeesustella, että no kyllä se on oma jos muuttaa paljon.
ap
Jos ymmärsin oikein niin ap otti ohjeen kirjasta eli ohjeelle ei ole varsinaista lisenssiä? Lisenssin ostaminen ratkaisisi ongelmasi kertaheitolla.
Ei ole olemassa kovinkaan paljon mitään suunniteltuja tuotteita jotka ei olisi saaneet inspiraatiota jostain aiemmasta tuotteesta, eli jotenkin mallinnettu muista ympärillä olevista. Siten niitä ei siis voi omistaa täysin. Mieti vaikka tuoli. Et voi omistaa tuolia yksin vaan muutkin saavat tehdä tuolin kunhan eivät kopioi sitä vaan lisäävät tuoliin jotain omaa. Jos joku suunnittelee sydän kuvion niin muillakin on oikeus käyttää sitä, eihän siitä mitään tule jos joku omii täysin jonkun asian/kuvion itselleen. Joku teki kakun ja toiset alkoivat matkia ja tehdä omia erilaisia täytekakkuja. Itse osaan suunnitella tuotteita ja asioita alusta loppuun itse, mutta kyllä ne aina ovat jostain saaneet jotain inspiraatiota jos alkaisin suunnitella vaikkapa housut. Osaisin piirtää siihen kaavat ja suunnitella siihen yksityiskohtia, mutta sadat tuhannet muutkin ovat ennen minua tehneet samalla ajatuksella housuja. Käytät jotakin pipo mallia, pipo ei sovi päähäsi, alat muovata ohjetta ja muutat sitä aika paljonkin. Lopulta siitä tulee enemmän oman näköisesi eikä se muistuta enää edes sitä mistä katsoit mallia niin ei se silloin ole kopiointia.