Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos neuleohjeen mallilla saa tehdä joitakin kappaleita paitoja myyntiin, niin mikä on ajatuksesi montako paitaa saa tehdä myyntiin?

Vierailija
25.04.2026 |

Teen nyt ensimmäistä paitaa eräästä paitamallista ja kyseistä paitaa saa suunnittelijan luvalla tehdä joitakin kappaleita myyntiin ilman, että maksaa suunnittelijalle lisenssimaksun. Lisenssimaksu on siis neulekohtaisen ns. lupa mikä maksetaan suunnittelijalle ja sen lisenssin kanssa saa myydä neuleita.

Tämän paitaohjeen suunnittelija on ulkomaalainen ja toki häneen varmaan saisi yhteyden Instagramissa ja hän osaa englantia. En nyt kuitenkaan haluaisi heti häntä vaivata, kun varmaan saa paljon viestejä. On suosittu suunnittelija.

Ei ole siis mitenkään lukumäärällä rajattu montako paitaa saa myydä. On vain, että joitakin kappaleita eikä ammattimaisesti. Mitä itse ajattelisit mikä olisi sopiva määrä? 2, 3, 4, 5 vai mikä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut lisenssisuunnittelijoiden ohjeet, joita haluan tehdä, koska sitten ei tarvitse miettiä mitä saa tehdä kun sen lisenssin on ostanut. Onko se lisenssi kallis? Jos sulla on rahaa lankoihin niin lisenssiinkin varmaan pystyt panostamaan ja olet vapaa tekemään vaikka 100 villapaitaa myyntiin sen jälkeen. Pieni investointi ja saa loppuelämäksi käyttöönsä. 

Vierailija
2/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max 10 kpl

Vierailija
4/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät, että tuollaisilla lisensseillä ei ole mitään laillista pohjaa? Hyvää hyvyyttäsi voit sen maksaa, mutta mitään seuraamuksia et tule saamaan jos jätät maksamatta. 

Vierailija
5/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ostanut lisenssisuunnittelijoiden ohjeet, joita haluan tehdä, koska sitten ei tarvitse miettiä mitä saa tehdä kun sen lisenssin on ostanut. Onko se lisenssi kallis? Jos sulla on rahaa lankoihin niin lisenssiinkin varmaan pystyt panostamaan ja olet vapaa tekemään vaikka 100 villapaitaa myyntiin sen jälkeen. Pieni investointi ja saa loppuelämäksi käyttöönsä. 

En nyt tätä kysynyt ja se selviää aloituksesta kyllä. Haluan tehdä muutaman tätä paitaa myyntiin ja sitten ehkä joitakin muita lisenssillä. Tuosta paidasta en ole edes nähnyt missä sitä lisenssiä myydään.

ap

Vierailija
6/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittele itse.

Kai ymmärrät, että se ei ole ihan yksinkertaista puuhaa? Mä teen ensimmäistä tällaista kaarrokevillapaitaa ja kyllä pitää ensin saada kokemusta näistä ennen kuin alkaa itse suunnittelemaan. 

ap

Vierailija
7/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään,  vain omaan käyttöön. Sieltä varmasti löytyy teksti: ohjetta ei kaupalliseen tarkoitukseen

Hanki suunnittelijalta lisenssi, näin taataan jatkossakin ohjeita. 

Vierailija
8/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään,  vain omaan käyttöön. Sieltä varmasti löytyy teksti: ohjetta ei kaupalliseen tarkoitukseen

Lue aloitus ihan ajatuksella. 

ap

Vierailija
9/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varastamista sekin, jos kaupan karkkihyllystä ottaa muutaman karkin maksamatta.  

Joillekin se on ok. jos ei moraalia,  mutta jonkun omatunto kolkuttaa, jos haluaa hyvää elämää. 

Vierailija
10/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät, että tuollaisilla lisensseillä ei ole mitään laillista pohjaa? Hyvää hyvyyttäsi voit sen maksaa, mutta mitään seuraamuksia et tule saamaan jos jätät maksamatta. 

Itseasiassa jos käsityö on suunniteltu niin sitä koskettaa kyllä tekijänoikeudet eikä sitä voi suoraan kopioida. Periaatteessa voi kyllä syyttää plagioinnista, mutta suurin osa suunnittelijoistakin suunnittelee vanhan työn päälle uudistaen/muokaten, se on ihan laillista. Suora käsityön/käsityöohjeen kopiointi ei ole laillista. Tiedän kun opiskelen kässä opeksi. Esim. jos löydät käsityöohjeen netistä et voi ottaa sitä omiin nimiisi sellaisenaan tai et voi ottaa opetukseen suoraan toisen käsityö opettajan käsityöohjetta koska kyseessä on tuote. Mutta monet jakaa ilmaiseksi ohjeitaan ja myös antaa luvan käyttää jos pyytää. Ihan sama kun esimerkiksi tekisit Mona Lisa maalauksesta kopioita ja myisit niitä, sun pitäisi myydä niitä jäljitelminä ja antaa kunnia alkuperäiselle taiteilijalle. Ilmaisia ohjeita on netti täynnä  niin ei tarvi varastaa eikä kopioida kenenkään toisen suunnittelutyötä. Se on kuitenkin aikaa viepää joten olisi hyvä kunnioittaa sitäkin, että joku teille niitä jaksaa tehdä. Ostin itse mm. sydänsairaan lapsen äidin tekemän ja suunnitteleman huivi ohjeen, rahat menivät lapsen hoitoon eli hyvään tarkoitukseen. Älkää viitsikö normalisoida kopiointia ja varastamista. Se minkä saa tehdä on, katsoa mallia toisen suunnitelmasta ja tehdä siitä omannäköinen. 

Vierailija
11/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10

Vierailija
12/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varastamista sekin, jos kaupan karkkihyllystä ottaa muutaman karkin maksamatta.  

Joillekin se on ok. jos ei moraalia,  mutta jonkun omatunto kolkuttaa, jos haluaa hyvää elämää. 

Huoh. Miksi te jotkut ette osaa lukea aloitusta? Kirjoitin erittäin selvästi, että suunnittelijan luvalla saa tehdä joitakin kappaleita myyntiin. 

ap

Vierailija
13/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max 10 kpl

Max 10 kuulostaa isolta määrältä.

ap

Vierailija
14/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tätä kysynyt ja se selviää aloituksesta kyllä. Haluan tehdä muutaman tätä paitaa myyntiin ja sitten ehkä joitakin muita lisenssillä. Tuosta paidasta en ole edes nähnyt missä sitä lisenssiä myydään.

ap

Jos tarkoitus on harjoitella niin miksi et ota netistä ilmaisia ohjeita, niitä on todella paljon saatavilla. Jos kyseessä on suunnittelijan lisenssi ohje niin on luultavasti vähän vaikeampi ohje ollut myös suunnittelijalle toteuttaa ja siksi maksaa. Jos siellä sanotaan, että tuotteita saa tehdä muutaman myyntiin niin itse tekisin 2-3 kappaletta suunnitelijan mainiten. En enempää. 

Vierailija
15/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa jos käsityö on suunniteltu niin sitä koskettaa kyllä tekijänoikeudet eikä sitä voi suoraan kopioida. Periaatteessa voi kyllä syyttää plagioinnista, mutta suurin osa suunnittelijoistakin suunnittelee vanhan työn päälle uudistaen/muokaten, se on ihan laillista. Suora käsityön/käsityöohjeen kopiointi ei ole laillista. Tiedän kun opiskelen kässä opeksi. Esim. jos löydät käsityöohjeen netistä et voi ottaa sitä omiin nimiisi sellaisenaan tai et voi ottaa opetukseen suoraan toisen käsityö opettajan käsityöohjetta koska kyseessä on tuote. Mutta monet jakaa ilmaiseksi ohjeitaan ja myös antaa luvan käyttää jos pyytää. Ihan sama kun esimerkiksi tekisit Mona Lisa maalauksesta kopioita ja myisit niitä, sun pitäisi myydä niitä jäljitelminä ja antaa kunnia alkuperäiselle taiteilijalle. Ilmaisia ohjeita on netti täynnä  niin ei tarvi varastaa eikä kopioida kenenkään toisen suunnittelutyötä. Se on kuitenkin aikaa viepää joten olisi hyvä kunnioittaa sitäkin, että joku teille niitä jaksaa tehdä. Ostin itse mm. sydänsairaan lapsen äidin tekemän ja suunnitteleman huivi ohjeen, rahat menivät lapsen hoitoon eli hyvään tarkoitukseen. Älkää viitsikö normalisoida kopiointia ja varastamista. Se minkä saa tehdä on, katsoa mallia toisen suunnitelmasta ja tehdä siitä omannäköinen. 

Tekijänoikeus koskee vain sitä ohjetta, ei tuotetta joka sillä tuotetaan. Ei sitä tietenkään omaksi suunniteluksi saa sanoa, mutta myydä saa vapaasti, onhan se sinun valmistamasi tuote. Ja plagiointi on sitten jo ihan toinen juttu, sillä(kään) ei ole mitään laillista pohjaa, pelkkää moraalista. Terveisin käsityöläinen, joka suunnittelee kaiken myymänsä, mutta tietää nämä koukerot

Vierailija
16/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos tarkoitus on harjoitella niin miksi et ota netistä ilmaisia ohjeita, niitä on todella paljon saatavilla. Jos kyseessä on suunnittelijan lisenssi ohje niin on luultavasti vähän vaikeampi ohje ollut myös suunnittelijalle toteuttaa ja siksi maksaa. Jos siellä sanotaan, että tuotteita saa tehdä muutaman myyntiin niin itse tekisin 2-3 kappaletta suunnitelijan mainiten. En enempää. 

Lukutaito taas joillakin huipussaan. 

Vierailija
17/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikset voi kysyä itse suunnittelijalta jos aiot rahastaa hänen ideallaaan?

Vierailija
18/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla yleensä halutaan välttää se, että käistyötaitelijan/suunnitelijan malli ei päädy massatuotantoon johonkin tehtaalle. Jos sinä jonain käsityöläisenä alat tehdä omin kätösin niin et ole varsinaisesti mikään kaupallinen taho ja silloin kyllä uskaltaa lähestyä suunnittelijaa ja kysyä saako tehdä hänen malleilla töitä myyntiin. Tehtaidenkin pitää maksaa suunniteloille palkkio malleista. 

Vierailija
19/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele säkin luetun ymmärtämistä 🙄

Vierailija
20/43 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Max 10 kpl

Max 10 kuulostaa isolta määrältä.

ap

No tee vähemmän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi