Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa ajatus olla niin riippuvainen autosta kun useimmat on

Vierailija
22.04.2026 |

Jo nuorena päätin etten päästä autoa ratkaisevan tärkeäksi elämässä. Taustalla on se että intissä eräs toinen myöhästyi lomaltaan koska auto hajosi alta... menomatkalla.
Olen aina käyttänyt ensisijaisesti muita liikennevälineitä. Yleensä joko pyörää tai julkisia. Nykyään voin hyvin käydä kymmenenkin kilometrin päässä ostamassa ruokaa. Tällä voittaa oikeastaan kaikki. Ympäristö, lma lompakko sekä terveys.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mullakin on kerran auto hajonnut kesken matkan. En myöhästynyt mistään. Soitin hinurin ja sen jälkeen taksin. Taksi tuli alle kymmenessä minuutissa, vaikka oltiin reilusti taajama-alueen ulkopuolella. Hinuri haki auton ja vei korjaamon pihaan. Minä menin taksilla lähimpään kaupunkiin ja sieltä matka jatkui junalla. Vakuutus korvasi niin hinauksen, kuin mun taksin ja junalipunkin. Auton noutoon en viitsinyt lähteä itse 250km päähän, joten otin palvelun, jossa kuljettaja nouti auton korjaamolta ja ajoi sen mulle kotiin. Hauskinta oli, että auton tankki oli kotiinsaapuessa täydempi, kuin sillon kun se jäi sinne tien poskeen. Vakuutus korvasi tämän kotiintuonninkin. Itselle ei jäänyt maksettavaa, kuin itse korjaus. 

Sanoivat silloin puhelimessa hinuria soittaessa, että 500 euroon saakka korvataan matkanjatkumiskuluja. Eli jos matka olisi ollut esim. lentokentälle, olisin voinut mennä taksilla ja vakuutus olisi maksanut sen. En olisi myöhästynyt mistään. Aina kannattaa varata vähän ylimääräistä aikaa yllätysten varalta matkustaessa. Oli kyseessä sitten oma auto, juna, bussi, vene tai lentokone.

Vierailija
22/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Riippuvuus autosta on lopulta todella rajoittavaa. Ihana vapaus on kun paikkoihin pääsee kävellen tai pyörällä. Auton voi aina vuokrata jos sellaista oikeasti tarvitsee.

Miksi ei pääse menemään kävellen tai pyöräillen, vaikka se auto olisikin pihassa?

Tai kaupungissa autopaikalla? Toki jossain suurissa (Suomen mittakaavassa) kaupungeissa ei välttämättä omaa autopaikkaa saa helposti. 

Miksi auto pitäisi olla pihassa? Mitä sillä tekee jos ei ole käyttöä moiselle kuin pari kertaa vuodessa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi paljon enemmän olla ilman autoa ja riippuvainen jonkun toisen päättämistä aikatauluista. Lisäksi en pääsisi ilman autoa esim. mökille ollenkaan ja se olisi todella pyllystä.

Vierailija
24/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Riippuvuus autosta on lopulta todella rajoittavaa. Ihana vapaus on kun paikkoihin pääsee kävellen tai pyörällä. Auton voi aina vuokrata jos sellaista oikeasti tarvitsee.

Olet kuin iso lapsi joka ei pääse minnekään jollei joku vie.

Häh? Tässä kommentissa ei ole järjen hiventäkään. Miksi kenenkään pitäisi viedä minua minnekään kun pääsen ihan itse kulkemaan?

Vierailija
25/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mä taas päätin yks kesäloma,et huomenna lähen 1000kilsan päähän lomalle. Ei tarvinnut katsella mitään juna tai bussilippuja,kun vaan pakata auto ja lähteä aamulla. Onneks on lompakko, terveyttä,kaunis ajoilma oli ja ennenkaikkea hyvä auto.

Tarvitseeko tätä varten pitää autoa 365 päivää vuodessa?

Kyllä se on käytössä liki joka päivä. Ei tartte katsella bussiaikatauluja, sen kun lähtee.

Vierailija
26/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustassa asumisella säästää jo yhen pattayan reissun verran rahaa vuodessa  ku ei pidä autoa, puhumattakaan ajasta ,sitä säästää ties kuinka monen vuorokauden verran.

Lentämällä kaikki pidemmät matkat,aina, taksilla lyhemmät ja motskarilla kesäsin muute vaa ajelut.

Vierailija
27/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Auton helppoudesta tulee riippuvaiseksi. Hankin ajokortin ja auton vasta yli 25-vuotiaana muuttaessani silloisen puolison perässä kaupungista maalle. Nuorena tuli liikuttua aina jalan, pyörällä ja julkisilla, enkä kokenut sitä hankalaksi tai rajoittavaksi. Nyt asun taas kaupungissa eikä auto olisi enää välttämättömyys, mutta autoiluun kerran totuttuani koen tulleeni siitä riippuvaiseksi. Rahaakin autoiluun menee aivan liikaa.

Vierailija
28/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla pääsee paikasta toiseen tavaroiden kanssa. Mitä siinä on ahdistavaa?

Ahdistavaksi se muuttuu, kun se on ainoa järjellinen kulkupeli koko perheelle. Jos auto hajoaa, bensan hinta nousee liikaa tms. niin arki pysähtyy aika nopeasti. Jos öljystä tulee pulaa niin sitä aletaan säännöstellä, enkä usko, että perämetsissä asuvat olisivat mikään ykkösprioriteetti.

Olen lapsena siis asunut autosta riippuvaisena, enkä kaipaa siitä kyytien kerjäämisestä mitään.

Vierailija
29/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin painvastaista mieltä. Muutaman kilometrin säteellä kuljen aina kävellen ja se on mukavaa. Mutta sen ympyrän ulkopuolelle matkustaminen ilman autoa on tuskaa. Ilman autoa muutaman minuutin pikavisiitti muuttuu koko päivää hallitsevaksi vaellukseksi. 

Ei se ole tuskaa jos ei ole rapakunnossa. Kauemmas kulkee todella kätevästi sähköpöyrällä, jolla myös tavarat kulkevat helposti kuormattuna. Usein pyörä on autoa nopeampi kaupunkiolosuhteissa. Autoa ei välttämättä edes saa pysäköityä sinne, minne haluaa. Pyörällä pääsee suoraan liiketilan eteen näppärästi.

Näppäröin itseni ja perheeni tuossa taannoin Lappiin ja takaisin. Lapissa siirryimme vähintään yhtä näppärästi autolla alarinteeseen ja päivän päätteeksi takaisin. Ei todellakaan kiinnosta jotkut kävely + pätkä tuettua liikkumista + lisää kävelyä kaikkien kamojen kanssa ja tämä kertaa kymmenen, ennen kuin on perillä joku päivä tai yö. Jos johonkin ei kaupungissa pääse autolla, se johtuu vain ja ainoastaan, ilman poikkeusta, surkeasta kaupunkisuunnittelusta.

Vierailija
30/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 tonnin kaara ja liikennevakuutus ja itse huollot niin ei tarvi maksaa 100€ tunnista asentajalle, helppoa ja ei edes kallista.

Vierailija
31/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, auto on kallis ja autoilu on myös stressaavaa. Korjaukset syövät rahaa, polttoaine on kallis ja bussi olisi monesti edullisempi. Silti autolla on paljon hyviä puolia.

Autoilun suurin etu on vapaus. Voit lähteä milloin ja minne haluat ilman, että joudut odottamaan bussia tai junaa. Tämä säästää aikaa ja tekee arjesta paljon joustavampaa. Jos sinulla on kiire tai tarvitset jotain tiettyyn aikaan, auto on paras ratkaisu. Jos autossa on muitakin ihmisiä tai kuljetat tavaroita mukanasi, auto on edullisin!

Vierailija
32/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mä taas päätin yks kesäloma,et huomenna lähen 1000kilsan päähän lomalle. Ei tarvinnut katsella mitään juna tai bussilippuja,kun vaan pakata auto ja lähteä aamulla. Onneks on lompakko, terveyttä,kaunis ajoilma oli ja ennenkaikkea hyvä auto.

Ei. Mutta jos auto on, mksi myisin sen?

Vierailija
33/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ihmisellä harrastus olla.

Ap harrastaa marisemista muiden asioista.

Vierailija
34/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea on oma auto.

Vierailija
35/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok kytkeä venetraileri veneineen bussin perään? Tuleeko dösäkuski jeesaamaan vesillelaskun kanssa, vai pakittaako dösä vain liuskalle ja odottaa, että matkustaja tekee kaiken?

Vierailija
36/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, auto on kallis ja autoilu on myös stressaavaa. Korjaukset syövät rahaa, polttoaine on kallis ja bussi olisi monesti edullisempi. Silti autolla on paljon hyviä puolia.

Autoilun suurin etu on vapaus. Voit lähteä milloin ja minne haluat ilman, että joudut odottamaan bussia tai junaa. Tämä säästää aikaa ja tekee arjesta paljon joustavampaa. Jos sinulla on kiire tai tarvitset jotain tiettyyn aikaan, auto on paras ratkaisu. Jos autossa on muitakin ihmisiä tai kuljetat tavaroita mukanasi, auto on edullisin!

Pyörä on kyllä paljon nopeampi kaupunkialueella, erityisesti Helsingissä. Autolla körröttelee ruuhkassa helposti tupla-ajan, kun pyörällä on jo perillä. En itse ole yli viiteen vuoteen kulkenut julkisillakaan,  mutta ei esim. joku metro olisi hidas jos kulkee kantakaupungin läpi sillä.

Vierailija
37/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin painvastaista mieltä. Muutaman kilometrin säteellä kuljen aina kävellen ja se on mukavaa. Mutta sen ympyrän ulkopuolelle matkustaminen ilman autoa on tuskaa. Ilman autoa muutaman minuutin pikavisiitti muuttuu koko päivää hallitsevaksi vaellukseksi. 

Ei se ole tuskaa jos ei ole rapakunnossa. Kauemmas kulkee todella kätevästi sähköpöyrällä, jolla myös tavarat kulkevat helposti kuormattuna. Usein pyörä on autoa nopeampi kaupunkiolosuhteissa. Autoa ei välttämättä edes saa pysäköityä sinne, minne haluaa. Pyörällä pääsee suoraan liiketilan eteen näppärästi.

Näppäröin itseni ja perheeni tuossa taannoin Lappiin ja takaisin. Lapissa siirryimme vähintään yhtä näppärästi autolla alarinteeseen ja päivän päätteeksi takaisin. Ei todellakaan kiinnosta jotkut kävely + pätkä tuettua liikkumista + lisää kävelyä kaikkien kamojen kanssa ja tämä kertaa kymmenen, ennen kuin on perillä joku päivä tai yö. Jos johonkin ei kaupungissa pääse autolla, se johtuu vain ja ainoastaan, ilman poikkeusta, surkeasta kaupunkisuunnittelusta.

Onneksi en ole noin persaukinen, että tarttis ajaa Lappiin. Alpeillekin pääsee, ja nopeammin oon rinteissä kuin sinä.

On yllättävän paljon paikkoja, joihin ei autolla ole asiaa, kuten monet Euroopan vanhat kaupungit. Toki jos elämä on Suomen perämetsissä asumista ja siihen tyytyy niin mikäs siinä.

Vierailija
38/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten siinä on vielä se että julkisissa voi käyttää matka-ajan johonkin hyödylliseen. Autossa yleensä ei.

Vierailija
39/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko sitä, tarvitseeko tätä? Teemme töitä, ansaitsemme rahaa ja ostamme rahalla sellaista mitä haluamme, kysymättä itseltämme, eikä eteenkään keneltäkään muulta, tarvitsemmeko tätä? Se kun ei kuulu kenellekään.

Vierailija
40/68 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vapauttahan se auto tuntuu tutuille ainakin tuovan, mahdollistaa asuntojen ja töiden hakemisen suhteen isomman alueen jne. Itselle autoilu ei vaan ole keskittymisongelmien takia vaihtoehto, niin sitten seuraavaksi paras on vaan tämä, asua lähellä välttämättömimpiä palveluita, lomamatkat ja mökkeilyt jne aika vähäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän