Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asuntoyhtiö teki häädön väärään asuntoon -Kaikki tavatat murskattiin

Vierailija
22.04.2026 |

Millaisetkohan korvaukset tuosta Suomessa saa? Melko mielenkiintoinen kysymys. Tässä siis on asukkaiden poissaollessa vaan menty sisään ja kirjaimellisesti tyhjennetty aivan kaikki pois, kun oikea kohde oli eri talossa...Aivan järkyttävää miettiä että noin tapahtuisi. Tuossa ei todellakaan riitä pelkkä omaisuuden aineellisen arvon korvaaminen. Olikohan edes laillista?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011942464.html

Kommentit (757)

Vierailija
181/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tässä jotain hyvää on niin voi ehkä tästä ottaa oppia. 
Aion käydä koko asuntoni läpi ja luokitella tavarat sen mukaan miten suuri katastrofi niiden yhtäkkinen katoaminen olisi.

Kuitteja olen jo pitkältä ajalta kerännyt laatikkoon kaikista arvokkaammista ostoksista mutta toisaalta ne ovat vain tietokoneita, pesukoneita, televisioita ym joiden häviämisen kyllä kestäisin.

Vierailija
182/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen OIKEASTI on edes mahdollista. Oliko muka vahinko???

Ei varmistettu kahta kertaa, mitä oltiin tekemässä. Liikaa muskeleita ja liian vähän aivosoluja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asujat ovat köyhää sakkia, joten uskottava omaisuuden ja irtaimiston määrä ei voi olla uli 1500e. Suurempi summa on yritys hyötyä tilanteesta.

Me asutaan vuokralla ja on Artekkia, Hakolan shvaa, weberiä, Fermobbia, 4 tietokonetta, koivusänkyä, pappeliina mattoa. Kaikki lähestulkoon kallista.  

Tuskin asutte kaupungin vuokra-asunnossa. Totta kai vaikka kuinka varakkaat asuvat muualla vuokralla. 

Olen eri, mutta olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa ja toisessa vuokrayhtiössä. En ole varakas, mutta olen ostanut säästöillä esim. Artekia. Niitä saa myös käytettynä. 

Täytynee ottaa kuvia asunnosta joka kulmasta, jos joku raivon vallassa päättää tulla tännekin laittamaan murskaksi omaisuuteni. 

Vierailija
184/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://kirkkonummenvuokra-asunnot.fi/

Onneksi en asu tuolla suunnalla.

Miten tyhmä voi olla, ettei tarkista osoitetta tai edes nimeä ovessa?

Mulle on tullut poismuuttaneen naapurin monen tonnin remonttilasku, kun oli lattioita, seiniä ja lavuaaria hajotettu. Joku vuokranantajan päässä on erehtynyt asunnon numerosta. 

Häätöporukka meni todennäköisesti oikeaan asuntoon, mutta työntilaaja on antanut väärän numeron.

Et siis ymmärrä lukemaasi!

IL: Kirkkonummella suoritettiin häätö väärään asuntoon toissaviikolla.

Länsi-Uudenmaan poliisista vahvistetaan, että asiasta on kirjattu rikosilmoitus tiistaina 7. huhtikuuta. Asiassa suoritetaan esiselvitystä.

Vierailija
185/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on kaikki muussina,sanoisin et mulla oli kaikki harvinaista kallista keräily kamaa. Mut joo,tosissaan kiva tulla töistä kun ei ole edes puhtaita sukkia vaihtaa jalkaan. Ja ties mitä muuta, monenko vuosikymmenen valokuva albumit meni yms?

Tosiaan mielenkiintoista...Mitäs jos siellä oikeasti oli vaikka 50 000e käteistä rahaa ja toiset 50 000e arvosta pokemonkortteja...Kuka korvaa?

Kuka korvaa? No tietysti niiden hävittäjä tietysti korvaa, eli kyseinen vuokra-asuntoyhtiö, tai käytännössä todennäköisesti heidän vakuutusyhtiönsä. Tuollaisessa tapauksessa, joka tietysti on hypoteettinen, ongelmia tulee tietysti sen osoittamisessa, että tuollaiset arvotavarat on asunnossa olleet.

Eikös loogisuuden ja oikeidenmukaisuuden mukaan sen sijaan vastapuolen tulisi todistaa että arvotavaroita ei ollut?

Korvausvaatimuksenkin pitää olla realistinen ja menetyn omaisuuden todelliseen käypään arvoon perustuva. Oikeuden harkittavaksi jää, onko uskottavaa että halvassa vuokra-asunnossa asunut ilmoittaa asunnossa olleen kymmenien tuhansien arvoista harvinaista tavaraa.

Asunnossa on voitu asua pitkään ennen varallisuuden kertymistä.

Hekan asunnoissakin jotkut asuvat 10 000e/kk tuloilla, kun on saanut asunnon ennen vaurastumista.

Vierailija
186/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasittavinta on hommata kaikki passit ja kortit uusiksi. Hommata kaikki lääkkeet, ja olla joku aika ilman niitä.

Hommata uudet sopivankokoiset rintsikat ja kengät.

Toipua järkytyksestä ja surra siinä kaaoksen keskellä, selvitellä oikeuksiaan.

Joutua olemaan sosiaalisessa kontaktissa ihmisiin ja kuunnella voivotteluja.

Hoitaa työt ja lapset, selvitellä kaikki lasten jutut.

Esittää kiitollista ja iloista jostain luteensyömästä paskläjästä jonka joku hyvä ihminen sinulle tyrkkää.

Rasittavinta? Siis tossahan joutuu rakentamaan kaiken alusta. Aivan jäätävä homma hankkia kaikki astioista lakanoihin ja huonekaluihin. Kodinkoneet ja vaatteet. Lisäksi kaikki muistot ja valokuvat. Todella kamalaa.  Passit nyt joka tapauksessa joutuu välillä uusimaan ja rintsikat.

Vierailija
187/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun asunto tyhjennettiin  20 vuotta sitten. En ollut kotona itsekkään vaan matkoilla ja kun tulin kotiin niin asunto oli tyhjä. Tuhkatkin oli viety pesästä niinsanotusti. Mun 2000 euron kirjahylly oli viety kaatikselle kuulemma ja kaikki muu kuten telkkari, stereot , vaatteet. Oli siinä outo olo koska omaisuuteni oli viety. Vuokrafirma kiisti vielä mokan joten tein rikosilmoituksen ja vasta sen jälkeen  ne myönsi. Tarjosivat 4000 euron korvauksia vaikka mulla oli vaatteita jo 2000 eurolla ja kirjahylly 2000 euroa. Mulla oli kalastusvälineitäkin yli tonnilla, pelkkä keittiön pöytä oli tonnin arvoinen koska olin saanut sen lahjaksi enoltani. Lopulta sain korvauksia 22000 euroa vaikka vaadin enemmän.

Oliko tässä kyse samankaltaisesta virheestä, että väärä asunto tyhjennetty?

Vierailija
188/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee kovat tuomiot. Siinä on varmaan oltu aivan innoissaan, kun ollaan päästy tuhoamaan ihmisten tavarat. 

En usko että tuomitaan vaan kuka korvaa vahingon. 

Vakuutusyhtiö tulkitsee tuon siten, että vahingontekijä on korvausvastuussa. 

Vierailija
189/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisin ostamaan kaiken kerrostalokaksiooni, niin 50.000 eur olisi pikkuraha.

Toivottavasti olet myös vakuuttanut omaisuutesi täydestä arvosta?

Vierailija
190/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä virhe. Ja suomalaisen oikeuskäytännön tuntien perhe saa hikiset pari tonnia korvauksia ja asiasta vastuulliset korkeintaan suulliset huomautukset.

Vierailija
191/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä jäisi kyllä ikuiset traumat. Oikeusjuttu ja korvaukset omaisuuden lisäksi henkisistä kärsimyksistä. 

Kyseessähän on ryöstö ja toisen omaisuuden tuhoaminen

Ei se ryöstö ole vaan vanhingonteko: 

Rikoslaki 1 (24.8.1990/769)Vahingonteko

Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Vierailija
192/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on kaikki muussina,sanoisin et mulla oli kaikki harvinaista kallista keräily kamaa. Mut joo,tosissaan kiva tulla töistä kun ei ole edes puhtaita sukkia vaihtaa jalkaan. Ja ties mitä muuta, monenko vuosikymmenen valokuva albumit meni yms?

Tosiaan mielenkiintoista...Mitäs jos siellä oikeasti oli vaikka 50 000e käteistä rahaa ja toiset 50 000e arvosta pokemonkortteja...Kuka korvaa?

Hyvä kysymys. Tunnen useita ihmisiä joilla on kymmeninen tuhansien arvoisia keräilujuttuja kotonaan. Muutamilla jopa satojen tuhansien

Eikä nuo pidä laittaa vakuutukseen. 

Kyllä se vahingon aiheuttaja vahingon korvaa. Toivottavasti on siis heillä vakuutukset kunnossa, mikäli seassa oli arvotavaraa.

On kyllä aika mielenkiintoinen ratkaisu, että tavarat tuhotaan. Jos tuo on laillista, niin ei kyllä ole ihmisellä kummoinen omaisuuden suoja täällä.

Mm. tämänkaltaisten virheiden välttämiseksi pitäisi olla jokin laki, että häätökämpän omaisuus vietäisiin esim. viikoksi johonkin varastoon, ja vasta sen jälkeen roskikseen. Vähän samoin kuin ainakin joskus toimittiin pyöräkellareiden tyhjennysten kohdalla polkupyörien kanssa: jonkin tietyn ajan sisällä sai vielä omansa takaisin, jos oli unohtanut merkitä pyöränsä ja se oli viety pois.

On ihan hirveää jos koko omaisuus tuolla lailla tuhotaan vahingossa.

Vierailija
193/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kommentoi, ettei vuokralla asujalla mitään arvokasta ole. Itse asun vuokralla ja monella mun ystävällä on omistusasunto. Kotini sisustus ei mitenkään poikkea heidän kodeistaan. Mulla löytyy ihan samoja juttuja, kuin heiltä. 

Vierailija
194/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse pitäisi luetteloida kaikki, mitä asunnossa on ollut ja mitä on siis hävitetty, niin siinä vois mennä kyllä tovi kirjoitellessa. Periaatteessa erittäin tehokas tapa päästä eroon kaikesta turhasta roinasta, mitä varmaan monenkin kotoa löytyy, mutta en voi edes kuvitella sitä järkytyksen määrää, mikä tuollaisesta seuraisi. Joku vakuutusyhtiö (tai kuka tuon nyt sitten korvaakaan) ei varmaan huomioi millään tavalla tunnearvoakaan erinäisissä asioissa. Jotkut isoäidiltä saadut korvikset on ehkä 30€ arvoiset, paitsi että omistajalleen ne olivat mittaamattoman arvokkaat. Tai huomioidaanko korvauksissa mitenkään hintojen kallistuminen. Jos joku 10 vuotta vanha telkkari korvataan sen todellisen arvon mukaan, sillä ei varmaan saa edes uutta telkkaria kaupasta.

Vierailija
195/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei säilytä kuitteja esim. 10 vuotta, ellei tavaraa ole tarkoitus myydä joskus myöhemmin. Kirjanpidossakin säilytysaika on muistaakseni 6 vuotta.

Kuitit on tullut sähköpostiin viimeiset 20 vuotta, tuskin kukaan niitä sieltä poistaa.

Vierailija
196/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes arvottomankin irtaimiston uudelleen hankinta on vaikeaa ja aiheuttaa työtä. Jos on mennyt tietokone, mitäs jos tietoturva on vaarantunut. Puhumattakaan tekijänoikeuksien alaisesta materiaalista (taide, musiikki) ynnä muut harrastukset. Pitäis kyllä tulla hyvät korvaukset, siis asialliset.

Vierailija
197/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tulisi koskaan toipumaan, jos kävisi omalle kohdalle.

Vierailija
198/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kommentoi, ettei vuokralla asujalla mitään arvokasta ole. Itse asun vuokralla ja monella mun ystävällä on omistusasunto. Kotini sisustus ei mitenkään poikkea heidän kodeistaan. Mulla löytyy ihan samoja juttuja, kuin heiltä. 

Samoin me. Artekin kärrykin on melko arvokas, mm sellainen on tuossa olohuoneen seinän vieressä. 

Vierailija
199/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Tunnen useita ihmisiä joilla on kymmeninen tuhansien arvoisia keräilujuttuja kotonaan. Muutamilla jopa satojen tuhansien

Eikä nuo pidä laittaa vakuutukseen. 

Kyllä se vahingon aiheuttaja vahingon korvaa. Toivottavasti on siis heillä vakuutukset kunnossa, mikäli seassa oli arvotavaraa.

On kyllä aika mielenkiintoinen ratkaisu, että tavarat tuhotaan. Jos tuo on laillista, niin ei kyllä ole ihmisellä kummoinen omaisuuden suoja täällä.

Mm. tämänkaltaisten virheiden välttämiseksi pitäisi olla jokin laki, että häätökämpän omaisuus vietäisiin esim. viikoksi johonkin varastoon, ja vasta sen jälkeen roskikseen. Vähän samoin kuin ainakin joskus toimittiin pyöräkellareiden tyhjennysten kohdalla polkupyörien kanssa: jonkin tietyn ajan sisällä sai vielä omansa takaisin, jos oli unohtanut merkitä pyöränsä ja se oli viety pois.

On ihan hirveää jos koko omaisuus tuolla lailla tuhotaan vahingossa.

Minä olen ihan aidosti kuvitellut, että kaikkeen takavarikoituun/häädön myötä menetettyyn yms. tavaraan olisi joku tuollainen lainsäädäntö, joka takaisi että jonkun valitusajan X on vielä mahdollisuus saada tavaransa takaisin.

Kyllä tuossa on väkisinkin ollut aivan aasit henkilöt paikalla.

Vierailija
200/757 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule korvauksia. Suomessa on vieläkin tuomareita joiden mukaan esim.lapsen rais***kaus on vain perheenpään omaisuuden loukkaus. Näitä löytyy varsinkin lupsakasta Itä-Suomesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme