Miten ihmiset eivät ymmärrä aukioloaikoja?
Tää hämmästyttää mua aina. Jos kaupan seinässä lukee, että se on avoinna vaikka 08-21, niin se tarkoittaa sitä, että valot sammuu ja kaupan ovet sulkeutuvat klo 21 ja myyjä lähtee kotiin.
Ihmisillä on joku ihmeellinen itse keksitty käsitys, että "jos ehdit sisään ennen sulkemista niin saa shoppailla rauhassa". Sen myyjän työaika päättyy klo 21.15. Sen jälkeen hänelle ei makseta palkkaa. Kassa on laskettava, laitteet sammutettava, kylmälaitteet tarkistettava, verhot laskettava, päivän tilitykset tehtävä ym.
Olin kerran sulkemassa myymälää Tampereen keskustassa. Katsoin kelloa ja seisoin ulko-ovella - 2 minuuttia kunnes saisin lyödä ovet lukkoon. Sitten nurkan takaa ovelle riensi vanhempi rouvashenkilö. Kerroin, että kauppa on kiinni, mutta hän jankutti että ehdin sisään ennen sulkemista ja nyt sinun on nyt palveltava. Useista kehotuksista huolimatta hän ei kiirehtinyt kaupassa ja 20 MINUUTTIA työaikani päättymisen jälkeen hän tuli kassalle, koska uhkasin soittaa poliisit. Ostos oli MUUMITIKKARI. Hän tosiaan koki, että tarvitsee sen muumitikkarin.
Minä myöhästyin illan viimeisestä bussista ja kävelin 9 kilometria kotiin vesisateessa.
Kommentit (106)
Jos joku taulapää pyörii kaupassa vielä klo 20.59 ja kauppa sulkeutuu klo 21,sammutan valot ja lukitsen ovet.
Sitten ilmoitus vartijalle,että menkäähän katsomaan ettei se tuhoa siellä mitåän.
Itse suuntaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppias haluaa että työntekijöiden pitää päästä lähtemään aiemmin työpaikalta ja ongelma on että asiakkaita tulee vielä pari minuuttia vaille klo 21, niin laittakoon sitten aukioloajat klo 20:45 tai 20:30 asti. Kauppiaan tai ketjun oma valinta. Ei ole rakettitiedettä eikä asiakkaan ongelma.
Ei, vaan ihmisten pitäisi opetella muiden huomioon ottamista. Ihmiset ovat nykyään aivan helkkarinmoisia minäminä-ihmisiä. Kaupat ovat nykyään niin laajasti auki, ettei kenelläkään ole todellakaan mitään syytä mennä kauppaan silleen, ettei ehdi sieltä pois ennen sulkemista. Se on ihan sama, onko kauppa auki klo 19 vai 22, ne samat kusipäät on siellä aina viime minuuteilla.
Läheinen on tälläinen. Oma työaika loppuu sekunnilleen mutta kauppaan voi mennä sekunttia vaille eikä tee elettäkään kiirehtiäkseen pois. Miksi? On aika itsekäs ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kiinnostaa pätkääkään sen myyjän työajan arvuuttelu.
Jos kauppa on avoinna 21 asti ja tarkoitus on että asiakkaiden pitää poistua sitä ennen niin laittakoot ne vtun portit kiinni 20:45 ja kyltin sisäänkäynnin eteen.
Ei ole asiakkaan asia arvuutella saako tulla kauppaan ostoksille vai ei. Tämä ei ole asiakkaan päänsärky miettiä vaan kaupan itsensä, ja se myyjä on siellä kaupassa töissä niin laittakoot itse asiansa kuntoon.
Kun kauppa on avoinna klo 21 asti, sinä astut sieltä ulos viimeistään klo 21. Ei normaaliälyisen tarvitse mitään arvuutella.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppias haluaa että työntekijöiden pitää päästä lähtemään aiemmin työpaikalta ja ongelma on että asiakkaita tulee vielä pari minuuttia vaille klo 21, niin laittakoon sitten aukioloajat klo 20:45 tai 20:30 asti. Kauppiaan tai ketjun oma valinta. Ei ole rakettitiedettä eikä asiakkaan ongelma.
Ei ne paria minuuttia vaille tulevat asiakkaat haittaa, jos tajuavat lähteä ajoissa. Sen takia se kauppa on auki melkein myyjän työajan loppuun asti, koska normaaliälyinen ihminen osaa käydä hakemassa sen maitopurkin parissa minuutissa ja häipyä, kun kauppa menee kiinni. Ei niiden haahuilijoiden takia pidä rangaista kunnon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kusipäät ovat keskuudessamme. Kiusaavat muita parhaansa mukaan, koska heillä "on oikeus".
Siksi ne on oikeistolaisia. Ja tyhmiä. Tutkittu:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne paria minuuttia vaille tulevat asiakkaat haittaa, jos tajuavat lähteä ajoissa. Sen takia se kauppa on auki melkein myyjän työajan loppuun asti, koska normaaliälyinen ihminen osaa käydä hakemassa sen maitopurkin parissa minuutissa ja häipyä, kun kauppa menee kiinni. Ei niiden haahuilijoiden takia pidä rangaista kunnon ihmisiä.
Samaa meinasin just tulla kommetoimaan.
Pari kertaa itsekin mennyt kauppaan muutama minuutti ennen sulkemisaikaa. Nopeasti hain tuotteen ja heti kassalle. Hyvin ehti vielä.
Muistan kerran huonekaluliikkeen myyjien ilmeet ja kommentin "ollaan just menossa kiinni", kun menin exän kanssa sisään liikkeeseen noin 5min ennen sulkemisaikaa. Todettiin, että tiedetään. Haetaan vaan äkkiä patja hyllystä. Näin tehtiin ja ulos ehdittiin vielä aukioloajan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupan aukioloaika on 08-21, niin voin asiakkaana kävellä sisälle yhtä hyvin klo 0800 tai 2059. Ei todellakaan ole minun ongelmani milloin työntekijöiden varsinainen työaika loppuu, kauanko kassan laskeminen tai muu pipertäminen kestää tai kauanko kestää kävellä bussipysäkille töiden jälkeen. Ulise työnantajallesi, älä asiakkaalle. Sama koskee ravintoloita.
Sinun ongelmasi on se, että ehdit kävellä kaupassa 30 sekuntia ennen kun sinun on poistuttava. Se on voi voi, olisit tullut aiemmin. Jos et poistu niin vartijat tulevat poistamaan.
Ovet menevät kiinni klo 21, ei tarkoita sitä että kassat sulkeutuvat klo 21. Eli ei tarkoita ettenkö voi suorittaa ostoksiani loppuun vaikka olisin kävellyt sisään viime minuutilla. En tietenkään lähtisi keräämään viikonlopun ruokaostoksia, mutta voin oikein hyvin kierrellä 5 minuuttia ja kerätä tarvitsemani muutamat tuotteet. Jos yrität heittää minut pihalle, tai usutat vartijan kimppuuni, niin olet todella nopeasti ilman työpaikkaa tai kauppias ilman kauppapaikkaa.
Ahaa, taas näitä "Et sä tiedä kuka mä oon"-tyyppejä voimafantasioineen .D Sinulla ei ole mitään valtaa tuhota kauppiaan uraa,vaikka onkin paha mieli kun sipsit jäi kauppaan.
. . .ja v..ttu, kun oli väärää dippiä.
Minä olen pohtinut, miten ja missä aukioloajat pitäisi ilmoittaa, että ne menisi ihmisille perille. Ei riitä, että ne on somessa, netissä ja kaikissa ulko-ovissa. Ihmiset väittävät, ettei aukioloaikoja muka näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Te nuoret kehtaatte vielä ihmetellä miksi teitä ei palkata töihin. Vaikka sen kaupan ovet menee kiinni klo 21.00 se ei tarkoita että te saatte laittaa koko kaupan kiinni ja soittaa poliisit
Ymmärrätkö sinä mitä termi sulkemisaika tarkoittaa?
Ei se vttu ole asiakkaan homma miettiä monelta jonkun työvuoro ehkä loppuu. Olen ollut itse töissä kaupassa missä palkkaa maksettiin 15 yli, koska tiedettiin että kaupassa voi vielä olla asiakkaita sulkemisaikaan ja kestää että he saavat ostoksensa tehtyä. Yhdessä ravintolassa palkka juoksi vielä puoli tuntia sulkemisen jälkeen koska sen verran kesti tilittää kassat ja siistiä paikat vuoron jälkeen.
Yritä nyt AP ymmärtää että jos haluatte sulkea kauppanne tasan klo 21 niin siinä ovessa on lukko sitä varten että sen voi laittaa kiinni vaikka varttia tai kymmentä vaille.
Ratkaisu EI OLE keksiä jotain omasta päästä vetäistyjä sääntöjä ja minuuttirajoja sille, että milloin saa tulla avoinna olevaan kauppaan ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vttu ole asiakkaan homma miettiä monelta jonkun työvuoro ehkä loppuu. Olen ollut itse töissä kaupassa missä palkkaa maksettiin 15 yli, koska tiedettiin että kaupassa voi vielä olla asiakkaita sulkemisaikaan ja kestää että he saavat ostoksensa tehtyä. Yhdessä ravintolassa palkka juoksi vielä puoli tuntia sulkemisen jälkeen koska sen verran kesti tilittää kassat ja siistiä paikat vuoron jälkeen.
Yritä nyt AP ymmärtää että jos haluatte sulkea kauppanne tasan klo 21 niin siinä ovessa on lukko sitä varten että sen voi laittaa kiinni vaikka varttia tai kymmentä vaille.
Ratkaisu EI OLE keksiä jotain omasta päästä vetäistyjä sääntöjä ja minuuttirajoja sille, että milloin saa tulla avoinna olevaan kauppaan ostoksille.
Ei kukaan ole kieltänyt kauppaan menemistä. Vaan asiakkaan pitää tajuta lähteä viimeistään silloin, kun kauppa sulkeutuu. Kyllä asiakkaan pitää vttu tajuta, että kun kauppa on auki klo x asti, siellä ei haahuilla enää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupan aukioloaika on 08-21, niin voin asiakkaana kävellä sisälle yhtä hyvin klo 0800 tai 2059. Ei todellakaan ole minun ongelmani milloin työntekijöiden varsinainen työaika loppuu, kauanko kassan laskeminen tai muu pipertäminen kestää tai kauanko kestää kävellä bussipysäkille töiden jälkeen. Ulise työnantajallesi, älä asiakkaalle. Sama koskee ravintoloita.
Tollo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te nuoret kehtaatte vielä ihmetellä miksi teitä ei palkata töihin. Vaikka sen kaupan ovet menee kiinni klo 21.00 se ei tarkoita että te saatte laittaa koko kaupan kiinni ja soittaa poliisit
Kaupassa sulkemisaika tarkoittaa sitä ajankohtaa jolloin ovet laitetaan kiinni, ja jonka jälkeen kaupassa vielä olevien asiakkaiden toivotaan hakeutuvan kassalle melko suoraviivaisesti maksamaan ostoksensa.
Henkilökunnan työvuoron päättyminen ei ole sama asia kuin sulkemisaika, varsinkaan mikäli kaupan käytäntöön kuuluu ottaa asiakkaita sisään vielä juuri ennen sulkemisaikaa.
Mutta ongelma on kaupan sisäinen, ei asiakkaalle kuuluva.
Jos kaupan käytännöt estävät lopettamasta työvuoroa ajallaan koska kaupassa on vielä asiakkaita niin silloin kyseessä on ylityö.
Asian ydin on joka tapauksessa se, että kaupan kaikkea toimintaa pyörittävät siellä työskentelevät henkilöt eli henkilökunta. Jos henkilökunta pitää kaupan ovia auki vielä klo 20:59 niin silloin henkilökunnan on ihan turha valittaa täällä että joku tuli sisään ostoksille.
Ota vastuu omasta elämästäsi ja työstäsi, ja korjaa asia siellä työpaikalla äläkä pyöri täällä syyllistämässä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaan ei tarvitse miettiä milloin henkilökunnan työvuoro loppuu. Hänen ei tarvitse miettiä mitään muuta kuin että suoriutuu ulos kaupasta mahdollisimman nopeasti sulkemisajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa sulkemisaika tarkoittaa sitä ajankohtaa jolloin ovet laitetaan kiinni, ja jonka jälkeen kaupassa vielä olevien asiakkaiden toivotaan hakeutuvan kassalle melko suoraviivaisesti maksamaan ostoksensa.
Henkilökunnan työvuoron päättyminen ei ole sama asia kuin sulkemisaika, varsinkaan mikäli kaupan käytäntöön kuuluu ottaa asiakkaita sisään vielä juuri ennen sulkemisaikaa.
Mutta ongelma on kaupan sisäinen, ei asiakkaalle kuuluva.
Jos kaupan käytännöt estävät lopettamasta työvuoroa ajallaan koska kaupassa on vielä asiakkaita niin silloin kyseessä on ylityö.
Asian ydin on joka tapauksessa se, että kaupan kaikkea toimintaa pyörittävät siellä työskentelevät henkilöt eli henkilökunta. Jos henkilökunta pitää kaupan ovia auki vielä klo 20:59 niin silloin henkilökunnan on ihan turha valittaa täällä että joku tuli sisään ostoksille.
Ota vastuu omasta elämästäsi ja työstäsi, ja korjaa asia siellä työpaikalla äläkä pyöri täällä syyllistämässä asiakkaita.
20.59 kauppa on auki ja asiakas voi vielä tulla sisään. 21.00 kauppa on suljettu ja vielä sisällä olevat asiakkaat siirtyvät kassalle maksamaan ostoksensa. Klo 21.00 jälkeen on vielä x minuuttia työaikaa rahastaa viimeiset asiakkaat ja hoitaa muut sulkemistoimet. Työaika sulkemisajan jälkeen on laskettu niin, että siinä ehtii tehdä tarvittavat työt työajan puitteissa. Homma kosahtaa siinä vaiheessa kun asiakkaat alkavat hidastella suljetussa kaupassa.
Olen itse lopettanut asioinnin tällaisissa kaupoissa, jotka menevät ETUAJASSA kiinni. Esim. 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa, olen ostamassa jotain vaatetta, jota ei tarvitse edes sovittaa pukukaapissa, vaan voi kokeilla vaatteiden päälle ja maksaa sen heti. Niin myyjä on kieltäytynyt myymästä. No en tahalteen mene sinne myöhään, vaan pääsen vaikka töistä siihen aikaan.
Sitten on yksi paikka, jossa en enää asioi. Siellä alkoivat 15 minuuttia ennen kuulutukset: "Suljemme 15 minuutin päästä" ja noin 10 minuutin päästä valot sammutettiin.
Muutenkin meidän lähikaupoissa on kaikissa useita itsepalvelumaksupisteitä. Ei mene läpi tuo selitys, että kassaneidin pitää laskea kassa ja päästä kotiin. Toki, kun he nykyisin hakevat myös paketteja, niin itsepalvelukassa on usein nopeampi asioida kuin kassaneiti, joka hakee vielä varastosta paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ne "aasiakkaat" jotka heti liikkeen sisällä valon päällä ja kenties liikettäkin, heikkopäisesti rynkyttävät sitä ovea, ikäänkuin olettaen, että kyllä sieltä tullaan avaamaan jne. vaikka siellä laitellaan silloin liikettä avauskuntoon hyvissä ajoin ennen aukioloaikaa imuroiden, pyyhkien ja järjestellen jne, ja eivät pääse sisään ennen aikojaan, kitisevät, kuin pikkulapset😖
Ae että miten messevää olis käydä näyttämässä persettä ikkunasta näille...
Vierailija kirjoitti:
Itse menen Prismaan tai Citymarkettiin vaateostoksille aina juuri sulkemisajan tuntumassa, on hyvin tilaa eikä ole pukukopeilla epämääräisiä kyyliä pyörimässä. Sitten otan vielä ruokaostokset, ei tarvitse väistellä ketään käytävillä.
Helvetissä on ihan oma osasto sinulle ja lajitovereillesi.
Ahaa, taas näitä "Et sä tiedä kuka mä oon"-tyyppejä voimafantasioineen .D Sinulla ei ole mitään valtaa tuhota kauppiaan uraa,vaikka onkin paha mieli kun sipsit jäi kauppaan.