Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset eivät ymmärrä aukioloaikoja?

Vierailija
20.04.2026 |

Tää hämmästyttää mua aina. Jos kaupan seinässä lukee, että se on avoinna vaikka 08-21, niin se tarkoittaa sitä, että valot sammuu ja kaupan ovet sulkeutuvat klo 21 ja myyjä lähtee kotiin.

Ihmisillä on joku ihmeellinen itse keksitty käsitys, että "jos ehdit sisään ennen sulkemista niin saa shoppailla rauhassa". Sen myyjän työaika päättyy klo 21.15. Sen jälkeen hänelle ei makseta palkkaa. Kassa on laskettava, laitteet sammutettava, kylmälaitteet tarkistettava, verhot laskettava, päivän tilitykset tehtävä ym.

Olin kerran sulkemassa myymälää Tampereen keskustassa. Katsoin kelloa ja seisoin ulko-ovella - 2 minuuttia kunnes saisin lyödä ovet lukkoon. Sitten nurkan takaa ovelle riensi vanhempi rouvashenkilö. Kerroin, että kauppa on kiinni, mutta hän jankutti että ehdin sisään ennen sulkemista ja nyt sinun on nyt palveltava. Useista kehotuksista huolimatta hän ei kiirehtinyt kaupassa ja 20 MINUUTTIA työaikani päättymisen jälkeen hän tuli kassalle, koska uhkasin soittaa poliisit. Ostos oli MUUMITIKKARI. Hän tosiaan koki, että tarvitsee sen muumitikkarin.

Minä myöhästyin illan viimeisestä bussista ja kävelin 9 kilometria kotiin vesisateessa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita ihmisiä jotka ei osaa itse lähteä pois, vartija joutuu käskemään ja seuraamaan. Siinä vaiheessa, kun myyjä huutaa, että olemme sulkeneet, pitää mennä juoksujalkaa kassalle.

Vierailija
22/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain avasin kaupan tasan 7.00 ja oven takana raivosi vanha äijä, että kello on jo 3min yli, näytin puhelimen kelloa äijälle, että kyllä tässä tarkka aika on. Tämmösiä kuspäitä eikä edes anteeksi pyydetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupan aukioloaika on 08-21, niin voin asiakkaana kävellä sisälle yhtä hyvin klo 0800 tai 2059. Ei todellakaan ole minun ongelmani milloin työntekijöiden varsinainen työaika loppuu, kauanko kassan laskeminen tai muu pipertäminen kestää tai kauanko kestää kävellä bussipysäkille töiden jälkeen. Ulise työnantajallesi, älä asiakkaalle. Sama koskee ravintoloita.

Sinun ongelmasi on se, että ehdit kävellä kaupassa 30 sekuntia ennen kun sinun on poistuttava. Se on voi voi, olisit tullut aiemmin. Jos et poistu niin vartijat tulevat poistamaan.

Ovet menevät kiinni klo 21, ei tarkoita sitä että kassat sulkeutuvat klo 21. Eli ei tarkoita ettenkö voi suorittaa ostoksiani loppuun vaikka olisin kävellyt sisään viime minuutilla. En tietenkään lähtisi keräämään viikonlopun ruokaostoksia, mutta voin oikein hyvin kierrellä 5 minuuttia ja kerätä tarvitsemani muutamat tuotteet. Jos yrität heittää minut pihalle, tai usutat vartijan kimppuuni, niin olet todella nopeasti ilman työpaikkaa tai kauppias ilman kauppapaikkaa.

Eipä se ole mitään vartijoiden "usuttamista kimppuun" vaan ihan normaalisti saatellaan ulos myymälästä, kun myymälä on jo kiinni. Kassat kyllä nimenomaan sulkeutuvat klo 21. Sinulla ei ole mitään oikeutta sulkemisajan jälkeen kierrellä keräilemässä tuotteita ja tehdä ostoksia. Jos joku kauppias tai myyjä sinun antaa noin toimia, niin muistahan kiitellä heitä siitä joustamisesta vuolaasti, koska he toimivat niin aivan hyvää hyvyyttään eikä minkään pakon edessä. Potkuja tai konkurssia ei todellakaan tule siitä että eskorttaa asiakkaan ulos sulkemisajan jälkeen.

Hauska provo, mutta sellaista K-tai S-ketjun ruokakauppaa ei ole, jossa kassat laitettaisiin kiinni tasan klo 21 ja vartija saattelisi asiakkaat ulos. Joku voi toki yrittää, mutta ura ei siitä pitkälle jatkku. Joku paikallisen mätämarketin tai dildokaupan kauppias voi toki tehdä mitä haluaa, mutta ketjujen kaupassa kassalle voi mennä pitkään sulkemisajan jälkeenkin.

Tule vain yrittämään. Jos vielä norkoilet kaupassa vartti sulkemisen jälkeen poistumiskäskyistä huolimatta, vartija todellakin tulee raahaamaan sinut ulos.

Vierailija
24/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on ne "aasiakkaat" jotka heti liikkeen sisällä valon päällä ja kenties liikettäkin, heikkopäisesti rynkyttävät sitä ovea, ikäänkuin olettaen, että kyllä sieltä tullaan avaamaan jne. vaikka siellä laitellaan silloin liikettä avauskuntoon hyvissä ajoin ennen aukioloaikaa imuroiden, pyyhkien ja järjestellen jne, ja eivät pääse sisään ennen aikojaan, kitisevät, kuin pikkulapset😖

Olen siivoojana siivousfirmassa, jolla on sopimus eri liikkeiden kanssa. Kun siivoan jotain myymälää ennen sen aukeamista, siellä ovella on usein joku huutelemassa ja koputtamassa että päästä sisään. En voi. En ole myymälän henkilökuntaa eikä minulla edes ole sen etuoven avaintakaan. Olen siellä vain siivoamassa ja poistun takaovesta kun on valmista.

Vierailija
25/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että ketjuun on saapunut syrjäytyneitä luusereita, jotka ilmeisesti saavat jotain sairasta tyydytystä päästessään voimafantasioissaan kyykyttämään myyjiä, joita ilmeisesti pitävät itseään alempina.

Vierailija
26/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on ne "aasiakkaat" jotka heti liikkeen sisällä valon päällä ja kenties liikettäkin, heikkopäisesti rynkyttävät sitä ovea, ikäänkuin olettaen, että kyllä sieltä tullaan avaamaan jne. vaikka siellä laitellaan silloin liikettä avauskuntoon hyvissä ajoin ennen aukioloaikaa imuroiden, pyyhkien ja järjestellen jne, ja eivät pääse sisään ennen aikojaan, kitisevät, kuin pikkulapset😖

Olen siivoojana siivousfirmassa, jolla on sopimus eri liikkeiden kanssa. Kun siivoan jotain myymälää ennen sen aukeamista, siellä ovella on usein joku huutelemassa ja koputtamassa että päästä sisään. En voi. En ole myymälän henkilökuntaa eikä minulla edes ole sen etuoven avaintakaan. Olen siellä vain siivoamassa ja poistun takaovesta kun on valmista.

Voimia näiden pällien kanssa. Teet arvokasta työtä. 

Vierailija
27/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kauppa on 24h auki. Ja hyllyt täynnä. Jos ei ole, asiakkailta yritetään estää elintarvikkeiden ja juomien saanti. Isoilla kauppaketjuilla on mahdollisuus sekä varaa palkata väkeä klo 23.30 saakka ja useampi siivous, ja vaikka klo 7 auki. Jos joku ei halua aikaista tai myöhäistä aikaa, työaikaa ei laiteta sinne hänelle.

Vierailija
28/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kirppiksillä aina sillein, että mä oon varttia ennen sulkemisaikaa kassalla, jos oon loppupäivästä liikkeessä. Aina oon nähnyt monia ihmisiä ihan rauhallisesti katselevan tuotteita viimeisellä puolituntisella, että itse ihmettelen eivätkö he tajua kassaneitien sulkevan kassat, kun aukioloajat päättyvät? Mä ainakin oon siinä käsityksessä, että mitään ei myydä aukiolojen ulkopuolella.

Vierailija
29/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te nuoret kehtaatte vielä ihmetellä miksi teitä ei palkata töihin. Vaikka sen kaupan ovet menee kiinni klo 21.00 se ei tarkoita että te saatte laittaa koko kaupan kiinni ja soittaa poliisit

Meillä se tarkoittaa juurikin sitä. Kauppiaan ohje on, ettei ylitöitä tarvitse tehdä, vaan asiakkaat saa saatella ulos.

Vierailija
30/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kauppias haluaa että työntekijöiden pitää päästä lähtemään aiemmin työpaikalta ja ongelma on että asiakkaita tulee vielä pari minuuttia vaille klo 21, niin laittakoon sitten aukioloajat klo 20:45 tai 20:30 asti. Kauppiaan tai ketjun oma valinta. Ei ole rakettitiedettä eikä asiakkaan ongelma.

Keskuudessamme todellakin on vajaita otuksia.

Vierailija
31/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupan aukioloaika on 08-21, niin voin asiakkaana kävellä sisälle yhtä hyvin klo 0800 tai 2059. Ei todellakaan ole minun ongelmani milloin työntekijöiden varsinainen työaika loppuu, kauanko kassan laskeminen tai muu pipertäminen kestää tai kauanko kestää kävellä bussipysäkille töiden jälkeen. Ulise työnantajallesi, älä asiakkaalle. Sama koskee ravintoloita.

Sinun ongelmasi on se, että ehdit kävellä kaupassa 30 sekuntia ennen kun sinun on poistuttava. Se on voi voi, olisit tullut aiemmin. Jos et poistu niin vartijat tulevat poistamaan.

Ovet menevät kiinni klo 21, ei tarkoita sitä että kassat sulkeutuvat klo 21. Eli ei tarkoita ettenkö voi suorittaa ostoksiani loppuun vaikka olisin kävellyt sisään viime minuutilla. En tietenkään lähtisi keräämään viikonlopun ruokaostoksia, mutta voin oikein hyvin kierrellä 5 minuuttia ja kerätä tarvitsemani muutamat tuotteet. Jos yrität heittää minut pihalle, tai usutat vartijan kimppuuni, niin olet todella nopeasti ilman työpaikkaa tai kauppias ilman kauppapaikkaa.

Kuinka usein sinä itse olet omassa työssäsi (jos ylipäätäån töissä käyt), työskennellyt hymyssä suin työaikasi päättymisen jälkeen (ilman, että sinulle maksetaan ylityökorvauksia), johtuen asiakkaasta, joka ei suostu uskomaan, että sinun työaikasi on loppumut? 

Vierailija
32/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa kaupoissa, jotka menevät kiinni kello 21.00, kaupan sulkeutumisen pitäisi tarkoittaa myös kassan sulkeutumista. Ymmärrän kuitenkin, että moni asiakas kuvittelisi olevansa ainoa ja hyvin ehtivän kassalle, vaan sitten siellä onkin kymmenen ihmistä jonossa, muutaman haahuillessa vielä jossain sisääntuloporttien ja pakastealtaiden välillä.

Olikohan joku juhannusaatto, kun jäin kaupan parkkipaikalle seuraamaan kuinka kauan mattimyöhäisiä valuu vielä ulos ovista, ja yli puoli tuntia kaupan sulkeuduttua ulko-ovista tuli väkeä tasaisin väliajoin. Ja miksi ei, kun menivät porteista sisään samaan aikaan kun minä olin kaupasta poistumassa hetki ennen sulkeutumisaikaa.

Vierailija
33/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa päiväkodin kanssa. Jos aukioloaika on klo 6.30 - 18.00, niin minä saan hakea lapseni klo 17.50 eikä siinä pitäisi olla mitään ongelmaa, jos hoitoajaksi on sovittu 9-18. Mutta ei, joka kerta varhaiskasvattaja seisoo vihaisena pihalla, että "on niin ikävää aina olla viimeinen lapsi ja kaikki muut on jo lähteneet". Mitä väliä, päiväkoti on auko klo 18 asti ja me olemme lapsen kanssa klo 17.58 jo päiväkodin ulkopuolella, on haettu sisältä reppu jne. Emme mielestäni aiheuta kenellekään myöhästymistä, mutta eipä tuo kelpaa.

Vierailija
34/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintoloissa olen huomannut ihan saman. Tullaan vielä minuuttia vaille sulkemisajan ottamaan ruokaa kaikessa rauhassa. Jotkut kehtaavat suorastaan vaatia että heitä varten täytyisi pitää lounasta pidempään esillä. Joskus tullaan 15-30 min lounaan loppumisen jälkeen kysymään vieläkö saa ruokaa. No vi*tu EI

Tämä on aivan aasi homma Suomessa. Tottakai mä oletan, että jos lounasaika on kl 14 asti niin saan ruokaa kl 14 asti. En ole missään kohdannut näin junttia käytöstä, että ei saa lounasta enää siinä vaiheessa kun lounasaika on edelleen käynnissä. Mistä minä tiedän, että mihin aikaan sä keräät ne safkat pois ja kokki laittaa lapun luukulle jos lounasaika on kl 14 saakka? Onko siihen joku suomalainen sääntö, jota meille ulkosuomalaisille ei kerrota? Usein on käynyt niin, että ollaan lounaalle lähdössä kl 13:30 ja ravintolaan soittaessa sieltä todetaan, että ei ole lounasta enää saatavilla kun lounasaika loppuu kl 14. Tulee mieleen vain kysymys, että anteeksi mitä te touhuatte? 

Vierailija
35/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki osaa nykyään edes kelloa. 

Etenkin jos kyseessä on viisarikello eikä osaa lukea mitä tunti-, minuutti- ja sekuntiviisari näyttävät kellotaulussa ilman numeroita. 

Vierailija
36/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ne kassat mene jotenkin automaattisesti niin ettei ne anna edes laskuttaa kiinni olon jälkeen? ainakin mulle kerran sanoi myyjä, kun olin urpo ja tulin myöhässä kauppaan, siis silloin kun ajat oli erit ja unohdin, että oli sunnuntai ja kaupat meni silloin aiemmin kiinni, niin sanoi myyjä että muuten, mutta kassa ei anna myydä enää sulkemis ajan jälkeen. 

tai sitten koski vain näitä pyhä aikoja tai oli keksitty valhe, mutta enää ei tulis mieleenkään mennä kauppaan lähellä sulkemis aikaa.

minulla on kirjoittamisen vaikeuksia, muttei kuitenkaan niin pahoja elämänhallinta ja toiminnan ohjaus ongelmia edes autistina etten pystyisi suunnittelemaan kaupassa käyntiä sen kaupan aukioloajan ikkunan sisällä.

Vierailija
37/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kai samaan kategoriaan, kun ihmiset eivät osaa käydä siivosti julkisissa vessoissa. Osa ihmisistä on täysin piittaamattomia mistään.

Vierailija
38/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehny melkein saman, paitsi olin 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa tulossa sisälle, pyytelin anteeksi, otin nopeasti yhden tavaran (en muista enää mikä) ja kiirehdin kassalle maksamaan sen. Ja se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun noin lähellä sulkemisaikaa kehtasin käydä.

Vierailija
39/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ovet menevät kiinni klo 21, niin miten ajattelit päästä ulos kaupasta ennen kuin ne aukeavat uudelleen seuraavana aamuna? Sinun kaltaisten olisi hyvä joutua jäämään yöksi. Ja jos vedät itkupotkuraivareissasi tuotteita myyntikelvottomaksi, niin maksat ne kaikki ja siivouksen. Ja vapaudenriistosta olisi turha itkeä, menit kauppaan vapaaehtoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän