Miten ihmiset eivät ymmärrä aukioloaikoja?
Tää hämmästyttää mua aina. Jos kaupan seinässä lukee, että se on avoinna vaikka 08-21, niin se tarkoittaa sitä, että valot sammuu ja kaupan ovet sulkeutuvat klo 21 ja myyjä lähtee kotiin.
Ihmisillä on joku ihmeellinen itse keksitty käsitys, että "jos ehdit sisään ennen sulkemista niin saa shoppailla rauhassa". Sen myyjän työaika päättyy klo 21.15. Sen jälkeen hänelle ei makseta palkkaa. Kassa on laskettava, laitteet sammutettava, kylmälaitteet tarkistettava, verhot laskettava, päivän tilitykset tehtävä ym.
Olin kerran sulkemassa myymälää Tampereen keskustassa. Katsoin kelloa ja seisoin ulko-ovella - 2 minuuttia kunnes saisin lyödä ovet lukkoon. Sitten nurkan takaa ovelle riensi vanhempi rouvashenkilö. Kerroin, että kauppa on kiinni, mutta hän jankutti että ehdin sisään ennen sulkemista ja nyt sinun on nyt palveltava. Useista kehotuksista huolimatta hän ei kiirehtinyt kaupassa ja 20 MINUUTTIA työaikani päättymisen jälkeen hän tuli kassalle, koska uhkasin soittaa poliisit. Ostos oli MUUMITIKKARI. Hän tosiaan koki, että tarvitsee sen muumitikkarin.
Minä myöhästyin illan viimeisestä bussista ja kävelin 9 kilometria kotiin vesisateessa.
Kommentit (106)
Jos myyjän työaika päättyy klo 21, kaupan ovet täytyy sulkea viimeistään 20:45. Tämän jälkeen ovista mennään vain ulospäin.
Ei pitäisi olla mahdoton toteuttaa. Pankeissa tämä ainakin on toiminut 50 vuotta.
Jollei muka teknisesti ole mahdollista toteuttaa, ovelle yksi ylimääräinen, roteva työntekijä käännyttämään asiakkaat, jotka eivät tuota sulkeutumisaikaa tottele.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjän työaika päättyy klo 21, kaupan ovet täytyy sulkea viimeistään 20:45. Tämän jälkeen ovista mennään vain ulospäin.
Ei pitäisi olla mahdoton toteuttaa. Pankeissa tämä ainakin on toiminut 50 vuotta.
Jollei muka teknisesti ole mahdollista toteuttaa, ovelle yksi ylimääräinen, roteva työntekijä käännyttämään asiakkaat, jotka eivät tuota sulkeutumisaikaa tottele.
Yksikään kauppa ei lopeta ottamasta asiakkaita sisälle varttia ennen sulkemisaikaa, älä höpötä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppias haluaa että työntekijöiden pitää päästä lähtemään aiemmin työpaikalta ja ongelma on että asiakkaita tulee vielä pari minuuttia vaille klo 21, niin laittakoon sitten aukioloajat klo 20:45 tai 20:30 asti. Kauppiaan tai ketjun oma valinta. Ei ole rakettitiedettä eikä asiakkaan ongelma.
Paras ratkaisu olisi, että kassat menevät kiinni klo 21.
Jos et ole ehtinyt maksaa ostoksiasi, lähdet kaupasta tyhjin käsin. Sitä ennen palautat itse tuotteet mitä sinulla oli oikeille paikoilleen. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kauppa ei lopeta ottamasta asiakkaita sisälle varttia ennen sulkemisaikaa, älä höpötä.
Silloin kaupan työntekijöille pitää maksaa palkkaa ainakin klo 21:30 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kaupan työntekijöille pitää maksaa palkkaa ainakin klo 21:30 asti.
Matti myöhäiset maidon ostajat tulevat kalliiksi kauppiaalle, joten ehkä ne ovet kannattaisi sulkea ajoissa.
Olin joskus aikoinaan pienessä kaupassa myyjänä. Meillä kassajärjestelmä meni kiinni eli alkoi raksuttaa tilitystä klo 20.15 (kauppa meni kiinni klo 20) eikä sen jälkeen enää voinut tehdä ostoksia. Onneksi kylän ihmiset tiesivät tämän niin eivät olleet ääliöitä ja viime tipassa kassalla.
Vartijalle soitto ja ovet lukkoon ja lähdet pois
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus aikoinaan pienessä kaupassa myyjänä. Meillä kassajärjestelmä meni kiinni eli alkoi raksuttaa tilitystä klo 20.15 (kauppa meni kiinni klo 20) eikä sen jälkeen enää voinut tehdä ostoksia. Onneksi kylän ihmiset tiesivät tämän niin eivät olleet ääliöitä ja viime tipassa kassalla.
Asiakkaiden opettaminen taitaa lopulta olla järkevin vaihtoehto. Kassojen tekniset ratkaisut toki auttavat tässä. Joskus kaupoissa kuulutettiin kaupan sulkeutumisesta, mutta nykyään kun kauppojen aukioloa on vapautettu, en ole enää sulkeutumisaikoihin kaupoissa käynyt, enkä tiedä kuulutetaanko sulkemisesta enää.
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloissa olen huomannut ihan saman. Tullaan vielä minuuttia vaille sulkemisajan ottamaan ruokaa kaikessa rauhassa. Jotkut kehtaavat suorastaan vaatia että heitä varten täytyisi pitää lounasta pidempään esillä. Joskus tullaan 15-30 min lounaan loppumisen jälkeen kysymään vieläkö saa ruokaa. No vi*tu EI
Eikö tämä ole eri asia? Ei kai mikään lounasravintola oikeasti sulkeudu heti lounasajan päättymisen jälkeen vaan lounas on tarjolla klo xx-yy ja sen ajan sisällä voi tulla ottamaan ruokaa?
Haha, ai luulet olevasi niin tärkeä että myyjä saa potkut ja jopa kauppias menettää kauppansa. Buhahaa, herraisä että olet ääliö.
Mulla elämän kultainen opetus on Jeesuksen: tee toiselle kuin toivot itsellesi tehtävän. En ole myyjä koskaan ollut, vain asiakkaana, enkä mene minnekään sisälle viime minuutilla, jollei ole viimeinen hätä ja nopeasti silloinkin. En kävele myöskään keskellä tietä vaan reunassa, enkä varsinkaan jää muiden tielle seisomaan kulkuväylillä. En puhu kaiuttimeen julkisilla paikoilla, enkä kuuntele mitään muutakaan toisia häiritsevää. En vaikka minulla olisi siihen ”oikeus”. Hyvä tahto on vapaaehtoista.
Hyvä provo. Toimii näköjään edelleen 👍
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo. Toimii näköjään edelleen 👍
On nyt sitten provo tai ei, mutta aihe on ihan elävästä elämästä joka tapauksessa. Kyllä niitä ihmisiä riittää vielä huomennakin, jotka ajatellen vain itseänsä ja omia tarpeita menevät sinne kauppaan 5 min ennen sulkemisaikaa ja pakottavat myyjän odottamaan työaikansa päätyttyessä, että pääsee sulkemaan kassan ja sammuttamaan valot. Että kyllä tästä sopii keskustella..
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupan aukioloaika on 08-21, niin voin asiakkaana kävellä sisälle yhtä hyvin klo 0800 tai 2059. Ei todellakaan ole minun ongelmani milloin työntekijöiden varsinainen työaika loppuu, kauanko kassan laskeminen tai muu pipertäminen kestää tai kauanko kestää kävellä bussipysäkille töiden jälkeen. Ulise työnantajallesi, älä asiakkaalle. Sama koskee ravintoloita.
Miltä tuntuu olla ehta pelle?
Vierailija kirjoitti:
Te nuoret kehtaatte vielä ihmetellä miksi teitä ei palkata töihin. Vaikka sen kaupan ovet menee kiinni klo 21.00 se ei tarkoita että te saatte laittaa koko kaupan kiinni ja soittaa poliisit
Heh tantta hermostui. Kyllä me vaan laitamme sen kaupan kiinni vaikka kuinka vingut. Opi olemaan ajoisa niin kuin normaalit ihmiset niin ei tarvi itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupan aukioloaika on 08-21, niin voin asiakkaana kävellä sisälle yhtä hyvin klo 0800 tai 2059. Ei todellakaan ole minun ongelmani milloin työntekijöiden varsinainen työaika loppuu, kauanko kassan laskeminen tai muu pipertäminen kestää tai kauanko kestää kävellä bussipysäkille töiden jälkeen. Ulise työnantajallesi, älä asiakkaalle. Sama koskee ravintoloita.
Nyt vähän valoja päälle. Et itsekkään varmaan halua myöhästyä viimeisestä bussista ja kävellä tuota 9 kilometriä. Niin tärkeää ostettavaa ei ole, etteikö sen ehdi seuraavana päivänä. Mutta kun näitä pölvästejä valitettavasti on, jotka kokevat olevansa maailman napoja, minä minä ........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ongelmasi on se, että ehdit kävellä kaupassa 30 sekuntia ennen kun sinun on poistuttava. Se on voi voi, olisit tullut aiemmin. Jos et poistu niin vartijat tulevat poistamaan.
Ovet menevät kiinni klo 21, ei tarkoita sitä että kassat sulkeutuvat klo 21. Eli ei tarkoita ettenkö voi suorittaa ostoksiani loppuun vaikka olisin kävellyt sisään viime minuutilla. En tietenkään lähtisi keräämään viikonlopun ruokaostoksia, mutta voin oikein hyvin kierrellä 5 minuuttia ja kerätä tarvitsemani muutamat tuotteet. Jos yrität heittää minut pihalle, tai usutat vartijan kimppuuni, niin olet todella nopeasti ilman työpaikkaa tai kauppias ilman kauppapaikkaa.
Sulla on kovat luulot itsestäsi. Onko sulla muita harhoja ja onko sulla mitään lääkitystä?
Ei kyllä kiinnostaa pätkääkään sen myyjän työajan arvuuttelu.
Jos kauppa on avoinna 21 asti ja tarkoitus on että asiakkaiden pitää poistua sitä ennen niin laittakoot ne vtun portit kiinni 20:45 ja kyltin sisäänkäynnin eteen.
Ei ole asiakkaan asia arvuutella saako tulla kauppaan ostoksille vai ei. Tämä ei ole asiakkaan päänsärky miettiä vaan kaupan itsensä, ja se myyjä on siellä kaupassa töissä niin laittakoot itse asiansa kuntoon.
Parturiinkin jotku tulee 5min.ennen sulkemisaikaa ja loukkaantuu kun en ota enää vastaan. Haloo nyt, esim miesten hiusten leikkausta ei tehdä 5 minuutissa ja minä todella haluan ehtiä kotiini menevään bussiin.
Alkoholin myyminen ainakin päättyy tasan kello 21.00. Olin jo nuoruudessani tottunut siihen, että kauppiaasta riippuen oluen tai siiderin ostaminen onnistuu vielä aikarajan jälkeenkin. Sittemmin opin kerrasta, että kauppaan ei kannata mennä viimetipassa ainakaan jos on alkoholia ostamassa. Samaa käytäntöä olen noudattanut siitä asti, vaikka olisin vain maitoa ostamassa.