Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille menopaussi tuntuu maailmanlopulta?

Vierailija
20.04.2026 |

Joko konseptina tai oireiden takia?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.

Pelkään, että menetän kykyni urheilla kovaa ja ihoni rupsahtaa nopeammin, jos lopetan lisäestrogeenin. Muuten lopettaisin sen heti.

Mitä tarkoittaa kyky urheilla kovaa? Miksi juuri nyt tarvitsee urheilla kovaa? Voisiko nyt keskittyä nauttimaan liikunnasta sopivissa määrin ja sopivalla intensiteetillä? 

t. esivaihdevuosissa tahtia hieman hidastanut

Vierailija
22/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku huomannut, että se pahin "h..vetti" tulisi sittenkin hormonikorvaushoidon seurauksena? Itse laihduin esivaihdevuosissa, ja ruokasuhteeni oli terveempi kuin ikinä. Nyt hoidon kanssa voisin syödä jatkuvasti, ja painokin noussut. Tunteet ovat latistuneet.

Hmmm…. Mielenkiintoista. En koskaan aloittanut hormonikorvaushoitoa. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään vaihdevuosioireita. 20 vuotta sitten vaan loppui vuodot kuin seinään. Oli elämäni paras hetki kun totesin etten enää vuoda. Siihen asti olin syönyt 30 vuotta cyklokapronia hillittömiin vuotoihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toi sama etten enää edes muista, milloin viimeksi on ollut hyvä olo. Jopa hengittäminen on jotenkin työlästä. 

Vierailija
24/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.

Pelkään, että menetän kykyni urheilla kovaa ja ihoni rupsahtaa nopeammin, jos lopetan lisäestrogeenin. Muuten lopettaisin sen heti.

Ei kai semmoiset asiat sentään pelkästään estrogeenistä riipu. Estrogeenin alhaisuus on vain yksi tekijä.

Vierailija
25/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen itseni aaveeksi. Ulkonäkö ei ole muuttunut paljon, paitsi tosiaan paino noussut muutaman kilon korvaushoidon myötä. Henkisesti kamala olo, vihaan kun tätä sanotaan "mummotaudiksi". Olen amkanut valua masennukseen keltarauhaskuurien myötä.

Vierailija
26/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pnko joku saanut tähän apua?

On tietysti. Ja kun saa apua niin homma rullaa ja lähinnä ihmettelee sitä vanhenevaa ukkoaan.

Vierailija
27/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vegaaniruokavaliota! 

Miksi alapeukut? Googlettakaa "vegan menopause". Kokeilkaa myös käytännössä.

Vierailija
28/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyaluronihappoa sisältävät kostutustuotteet ja Omega 7 (tyrnistä, maitorasvasta) ovat parhaat avut limakalvojen kostutukseen niin alapäässä kuin yläpäässäkin, kuten nenässä ja silmissä. Muitakin limakalvoille hyviä aineita toki tarvitaan, kuten A- ja E-vitamiineja.

Tyrnikapselit ovat oikeasti huippuja!

Vierailija
29/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa kyky urheilla kovaa? Miksi juuri nyt tarvitsee urheilla kovaa? Voisiko nyt keskittyä nauttimaan liikunnasta sopivissa määrin ja sopivalla intensiteetillä? 

t. esivaihdevuosissa tahtia hieman hidastanut

Siksi, että olen aina elänyt niin, ja voin joka tavalla paremmin, jos treenaan kovaa. Olen itsekin toki vähentänyyt treenimäärää kilpaurheiluajoistani.

Vierailija
30/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan kauheat oireet 47- vuotiaasta parin vuoden ajan. Nyttemmin ovat helpottaneet.

Mutta lista siis ihan hirveä ja mietin että tätäkö loppuelämä on. Yksi kaamein oli hiusten lähtö. Ohenivat ja väitän että 30% hiuksista lähtenyt päästä. Nivelvaivoja, jalkapöydän luiden rutinaa, huonosti nukuttuja öitä jo vuosia, tavallista kuivemmat ja ohuemma limakalvot (tähän on saatu apua). Melkein kaikki muu listalta paitsi kuumia aaltoja joita oli vain pari kertaa mutta eivät ole jatkuneet.

Pahimmat hiusten lähtö ja huonosti nukutut erittäin katkonaiset yöt.

Nyt vuosi mennyt kuivan suun kanssa. Johtuu osittain myös tästä koneellisesta ilmastoinnista jota aikaisemmissa asunnoissa ei ollut. Pakko pitää ilmankostutinta jo yö syksystä kevääseen, ettei nenä kuivu ruvelle ja sitä myötä umpeen.

Vierailija
31/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku huomannut, että se pahin "h..vetti" tulisi sittenkin hormonikorvaushoidon seurauksena? Itse laihduin esivaihdevuosissa, ja ruokasuhteeni oli terveempi kuin ikinä. Nyt hoidon kanssa voisin syödä jatkuvasti, ja painokin noussut. Tunteet ovat latistuneet.

Hmmm…. Mielenkiintoista. En koskaan aloittanut hormonikorvaushoitoa. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään vaihdevuosioireita. 20 vuotta sitten vaan loppui vuodot kuin seinään. Oli elämäni paras hetki kun totesin etten enää vuoda. Siihen asti olin syönyt 30 vuotta cyklokapronia hillittömiin vuotoihin

Onko luuterveytesi ja lihasmassasi pysynyt hyvin yllä?

Vierailija
32/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on hetkessä tullut joka paikasta roikahtanut möhkäle, joka ei jaksa eikä tajua mitään. Iho on niin kuiva että rutina kuuluu, ulos kun menee niin silmistä valuu vesi, muuten ovat aivan kuivat. Joka paikkaa särkee ja kolottaa, olen jäykkä ja kömpelö, öisin heräilen parin tunnin välein, palelen koko ajan kuin horkassa paitsi silloin kun hikoilen ja hehkun kuin kekäle. Että tämmöstä.

Onko sulla jo hkh?

En halua ainakaan vielä sitä aloittaa. Koetan vielä viilata ruokavaliota ja muutenkin elintapoja. 

Vierailija
33/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen itseni aaveeksi. Ulkonäkö ei ole muuttunut paljon, paitsi tosiaan paino noussut muutaman kilon korvaushoidon myötä. Henkisesti kamala olo, vihaan kun tätä sanotaan "mummotaudiksi". Olen amkanut valua masennukseen keltarauhaskuurien myötä.

Ja miksi tätä piti alapeukuttaa?

Vierailija
34/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pnko joku saanut tähän apua?

On tietysti. Ja kun saa apua niin homma rullaa ja lähinnä ihmettelee sitä vanhenevaa ukkoaan.

No mikä sulla on toiminut?

Vierailija
35/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso n nuorempia ystäviäni ikään kuin rajan takaa. Vähän, kuin olisun osittain jo kuollut ja he elävät vielä.

Vierailija
36/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai semmoiset asiat sentään pelkästään estrogeenistä riipu. Estrogeenin alhaisuus on vain yksi tekijä.

Varmaan yksilöllistä, mutta estrogeeni vaikuttaa niveliin. Se "voitelee" limakalvoja ja niveliä. Monenlainen liikunta tulee ikäväksi, kun niveliä särkee ja ne ovat jäykät.

Vierailija
37/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli pakko jättäytyä töistä asian takia pois. Odotan soittoa terkkarilta. Eilen olin töissä ( tottakai kun sunnuntai), mutta kipujen takia siitä ei oikein tullu mitään. Nyt tarttee apuja,kun en pysty töihin enkä oikein edes omiin pihatöihin. Niin kamalat nivelkivut. Ja tottakai kaikki muutkin siinä päällä,mut nyt ei menny työpäivä eilen ilman kiroilua kipujen takia. Ykskätisenä oli vaikea tehdä töitä johon tarttee kaksi kättä. Onneks oli suht rauhallinen työvuoro,mutta kun toista kättä käytin niin olis tehny mieli huutaa.

Korvaushoito auttaa. Viime vuonna tehtiin aiheesta Käypä hoito-suositus ja sitä pitää kirjoittaa myös terveyskeskuksessa. Se ei ole enää mitenkään vain heidän etuoikeutensa, joilla on varaa käydä gynellä. 

Vierailija
38/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta aikaa elämässä kohdunpoistoleikkauksen jälkeen.  Tasainen estrogenikorvaushoito.  Loppui vihdoin järkyttävät menkkaoireet ja keltarauhashormonin aiheuttama säännöllinen migreeni.  Enää ei kai tehdä niin paljon kohdunpoistoja?

Vierailija
39/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso n nuorempia ystäviäni ikään kuin rajan takaa. Vähän, kuin olisun osittain jo kuollut ja he elävät vielä.

Miksu te alapeukuratte, kun joku kertoo tntemuksistaan? 

Vierailija
40/67 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta aikaa elämässä kohdunpoistoleikkauksen jälkeen.  Tasainen estrogenikorvaushoito.  Loppui vihdoin järkyttävät menkkaoireet ja keltarauhashormonin aiheuttama säännöllinen migreeni.  Enää ei kai tehdä niin paljon kohdunpoistoja?

Ei kai. Parasta esivaihdevuosissa oli hormonikierronaiheuttaman mielialaoireilun loppuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän