Muita, joille menopaussi tuntuu maailmanlopulta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyaluronihappoa sisältävät kostutustuotteet ja Omega 7 (tyrnistä, maitorasvasta) ovat parhaat avut limakalvojen kostutukseen niin alapäässä kuin yläpäässäkin, kuten nenässä ja silmissä. Muitakin limakalvoille hyviä aineita toki tarvitaan, kuten A- ja E-vitamiineja.
Tyrnikapselit ovat oikeasti huippuja!
Miksi alapeukku tähäbkin?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi ihan päinvastoin. Tosin vähän ennen dumppasin seksiä vinkuvan miehen, joten olin ihan valmis halujen loppumiseen.
Maailma aukeni, ulkonäköpaineet katosivat, mieli avartui uusille asioille ja ylimääräistä energiaa on vaikka mihin.
Jos seksitön elämä tuntuu ok:lta, niin varmaan onkin helpompaa. Itselle se tyntuu tosi haljulta ajatukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi ihan päinvastoin. Tosin vähän ennen dumppasin seksiä vinkuvan miehen, joten olin ihan valmis halujen loppumiseen.
Maailma aukeni, ulkonäköpaineet katosivat, mieli avartui uusille asioille ja ylimääräistä energiaa on vaikka mihin.
Jos seksitön elämä tuntuu ok:lta, niin varmaan onkin helpompaa. Itselle se tyntuu tosi haljulta ajatukselta.
Täällä myös tuntuu, että seksitön elämä olisi aika haljua. Itsellä on halut kasvaneet premenopaussissa ja hkh:n myötä.
AP pyrkii konseptoimaan menopaussin jostain syystä. Menopaussi kuitenkin on biologinen funktio naisissa joka keskimäärin kirjataan 51v ikäisenä, samoin kuin sitä edeltävät noin 5-10 vuotta kestävä vaihdevuosi-vaivat tai -oireilu.
Menopaussin määritelmä on tarkoituksella laadittu harhauttavaksi, valheelliseksi. Määritelmän mukaan menopaussi kirjataan kun 12 viimeisen kuukauden aikana ei naisells ole esiintynyt lainkaan kuukausivuotoa, ei tippaakaan. Kuitenkin, ennen niiden täydellistä loppumista, kuukausivuotoa yleensä esiintyy vanhalla naisella ajoittain, joidenkin kuukausien välein - aina silloin tuo 12 kk laskuri nollautuu. Tällä tavalla on saatu menopaussin keskimääräinen ilmenemineb siirrettyä 51v ikään, kun sen todellinen ilmeneminen on noin 45v iässä.
Menopaussissa lakkaa naisen elimistön sukuolihormonien tuotanto, eli nainen menettää seksuaalisuutensa. Mikään hormonilisä tai -hoito ei sitä enää palauta ennalleen/normaaliksi, mutta auttaa joihinkin liittyviin oheisvaivoihin.
Mulla menopaussioireet alkoivat noin 49-vuotiaana jolloin alkoi olla öisin kuumia aaltoja ja taisi olla jotain vuotohäiröitäkin. Jossain vaiheessa otin hormoonikorvaushoitoakin, kunnes lääkkeet loppuivat apteekista ja päätin olla ilman. Pärjäsin ihan hyvin ilman lääkkeitäkin j jossain vaiheessa kuukautisetkin loppuivat, en kyllä enää muista milloin. Nyt 58v ja ihanaa kun ei mitään oireita eikä onneksi menkkojakaan ollut moneen vuoteen.
Jos ei halua tai voi ottaa hormoneita, niin onko joku löytänyt jonkun vitamiini-/ rohdosvalmisteen, joka oikeasti auttaa? Näitäkin on markkinoilla niin pilvin pimein, etten tiedä mistä aloittaa.
Yhtä helvettiähän tämä on. En enää tiedä menopaussin ja vaihdevuosien käsitteitä, kun oireita on ristiin rastiin. 8 vuotta sitten havainnoin ekan kerran limakalvojen järkyttävän kuivumisen. Se oli aivan kamalaa kidutusta alkuun, kirveli ja kutitti samaan aikaan, että teki mieli vaan huutaa. Ei ollut vagisaneista tms. hirveesti hyötyä.
Sitten oli jäätävät nivelkivut. Mä ole kokki, mä tarviin niveliäni moneen... ja lihasheikkous. Ne haittaisi työntekoa paljon. Rakkaasta työstä tuli täysi painajainen ja sitä myöten puhkesi masennuskin. Vai oliko se sitten taudin kuvaan käypä masis. En tiedä.
Makaa möllötin päiviä sängyssä, särkee! Mä olen muodoton möllö, musta ei ole enää mihinkään, niin ja pääkin ihan jumissa. Muisti tahmaa, pätkii... Hävettää jutella porukassa, kun toisinaan ihme katkopuhetta.
Perse vuotaa kuin Esterin perse. Järjettömän kuukautiset kahdesti kuussa., useamman vuoden ajan. Ja kaikki se paska, mitä kuukausivuodot normaalisti toi. Mielialan heittelyt, ahminen, kamalat kivut ja niiin se vuoto: käytössä Tena vaippahousut ja yövaippa. Työpäivän pärjäilin kaksilla vaippahousuilla ja yövaippoja tuli sitten vaihdettua tunnin välein.
Lääkärit pyörittelee peukaloitaan. Ei voi auttaa, kun on keuhkotulppa ollut. En saa hormonikorvaushoitoja, mutta epämääräisiä vihjeitä ruokavaliosta ja liikunnasta. Juokse ite vaippapöksynä ja nivelkivuissas.
Okei, sain satunnaisen kortisonikuurin ja se oli hetkittäinen taivas! Mten kaikki kivut hellitti ja aurinko paistoi mun elämässäni sen hetken. vuotojahan se ei vähentänyt, mutta sillä hetkellä tuntuivat pieneltä vaivalta, kun muista vaivoista oli paussia.
Töissä alkoi olla vaikeeta taloudellisesti ja tuli lomautukset, potkut, konkurssi. Ymmärsin täysin, että vaikka olin pitkäaikainen työntekijä, niin sain lähteä ekojen joukossa. Mä olin vaivoineni joutunut olemaan sairaslomalla aikamoisia aikoja.
Yhtä vaivaa mulla ei ole vielä ollut, kuumia aaltoja. Sen sijaan horkka-aaltoja on. Älyttömiä jäätymisaaltoja. Luulen, että ne ovat siedettävämpiä kuin kuumat aallot, että toivottavasti tämä pysyy näin... vaikka epäilen.
Vuodoissa tapahtui käänne noin parisen vuotta sitten. Ne alkoi vähenemään. Enää parin kuukauden välein.... Eilen taas makasin raatona lattialla, kun alkoi menkkakivut. Miehelle (joo, hän on vielä!!) itkin, että entäs jos nää onkin munuaisvaivoja ja mä vaan kuolen tähän. ;D
Yöllä se karu todellisuus sitten lorahti housuun kesken unien. Mä olin ollut jo toiveikas, että vaippojen käyttö loppuu, vaan ei... :( Ei mikään halpa retki työttömälle Tenan käyttökään.
Mä olen loppu, mä olen aivan loppu tätä naiseutta. Kiitos, jos jaksoit koko rimpsun lukea. Pääsin vähän purkamaan turhautumistani.
Tärkeintä silti olla purkamatta sitä viattomiin nuoriin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua tai voi ottaa hormoneita, niin onko joku löytänyt jonkun vitamiini-/ rohdosvalmisteen, joka oikeasti auttaa? Näitäkin on markkinoilla niin pilvin pimein, etten tiedä mistä aloittaa.
Iholla olen käyttänyt tyrni-hyarolonihappo tippoja. Kosteuttavat todella tehokkaasti.
Muihin oireisiin en niinkään. Tyrniä syön paljon muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.
Pelkään, että menetän kykyni urheilla kovaa ja ihoni rupsahtaa nopeammin, jos lopetan lisäestrogeenin. Muuten lopettaisin sen heti.
Ei kai semmoiset asiat sentään pelkästään estrogeenistä riipu. Estrogeenin alhaisuus on vain yksi tekijä.
Varmaan yksilöllistä, mutta estrogeeni vaikuttaa niveliin. Se "voitelee" limakalvoja ja niveliä. Monenlainen liikunta tulee ikäväksi, kun niveliä särkee ja ne ovat jäykät.
Silloin pitää siirtyä, vaikka väliaikaisesti, tekemään low impact -treeniä ja kehonpainotreeniä. Auttaa niveliin paljon! Liikuntaa ei kannata lopettaa, mutta lisäpainotreeni, juoksu ja hyppylajit eivät välttämättä sovi tässä vaiheessa kaikille.
Väliaikaisesti? Eihän sitä estrogeenia tule luonnostaan enää koskaan lisää.
Osa ilmeisesti kokee, että nivelkivut helpottavat sitten taas, kun vaihdevuodet on ohitettu ja voi taas treenata eri tavalla. Tästä on ollut keskustelua. Omalla äidilläni oli myös näin. Itse olen vasta esivaihdevuosissa.
Minulla iski esivaihdevuosissa fibromyalgia ja ainoat asiat mitkä auttaa on kova treeni, kuuma sauna ja kylmä vesi. Muuten kuumiin aaltoihin myös, jos himmailee noissa alkaa hikoiluttaa.
Minulla ei kyllä ole nivelet ikinä kipeät, kaikki muu sitten onkin. Meillä ei ole suvussakaan kenelläkään nivelvaivoja ollut ennen kuin joskus 75 voi orastaa nivelrikko, että sikäli olen onnekas.
Minulla meinaa lähinnä pää hajota siihen että jo kolme kertaa olen luullut että nyt menkat loppui ja sitten ne tulee taas puolen vuoden tauon jälkeen. Maltillisina kyllä. Pientä runsastumista oli jossain kohtaa mutta aloin pätkäpaastoilla ja se auttoi, fibroon myös ja yleisvitutukseen.
Limakalvot on ihan ok, seksissä olen tarvinnut liukkaria oikeastaan aina. Ei muutosta siinä.
Mutta onhan tämä tylsää siinä mielessä, että kroppa kertoo että puolimatkan krouvi on ohitettu.
Aivan hirveetä on. Kylmä, kuuma, kylmä, kuuma. Huonot unet, helposti voi valvoa kolme tuntia keskellä yötä. Naama on vanhentunut vuodessa enemmän kuin edellisessä viidessä vuodessa. Hermo on tiukalla, mahavaivoja, jatkuva epämääräinen ahdistus, kuolemanpelko, syöpäpelko. Paino nousee ja vaikka ei välillä nousisikaan, niin keskivartalo on pötikkä. Pissavaivaa kaikista estrogeeneistä huolimatta. Illalla nilkat kuin tukit, aina ennen ollut sirosääri.
Ihan on mennyt ilo koko elämästä.