Muita, joille menopaussi tuntuu maailmanlopulta?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Koen itseni aaveeksi. Ulkonäkö ei ole muuttunut paljon, paitsi tosiaan paino noussut muutaman kilon korvaushoidon myötä. Henkisesti kamala olo, vihaan kun tätä sanotaan "mummotaudiksi". Olen amkanut valua masennukseen keltarauhaskuurien myötä.
Se lisääntynyt paino on nestettä. Sinun kannattaisi opetella nauttimaan elämästäsi eikä olla niin pakkofiksoitunut vaa anlukemiin. Kannattaa etsiä elämään hyvää oloa muista asioista kuin ulkonäöstä. Nytkin aurinko paistaa ja linnut laulavat.
Olen lukenut tällä palstalla kommentteja, joissa pelätään ja vältellään ihan paikallisestrogeenivalmistettakin ja mieluummin kärsitään jatkuvasta vti-kierteestä ja volvodyniasta. Se paikallisestrogeeni ei edes vaikuta kohdussa puhumattakaan sitten aivoista jne. Yksi hormonikorvaushoitotabletti vastaa vuoden paikallisestrogeenivalmisteiden päivittäistä annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen itseni aaveeksi. Ulkonäkö ei ole muuttunut paljon, paitsi tosiaan paino noussut muutaman kilon korvaushoidon myötä. Henkisesti kamala olo, vihaan kun tätä sanotaan "mummotaudiksi". Olen amkanut valua masennukseen keltarauhaskuurien myötä.
Se lisääntynyt paino on nestettä. Sinun kannattaisi opetella nauttimaan elämästäsi eikä olla niin pakkofiksoitunut vaa anlukemiin. Kannattaa etsiä elämään hyvää oloa muista asioista kuin ulkonäöstä. Nytkin aurinko paistaa ja linnut laulavat.
Olen lukenut tällä palstalla kommentteja, joissa pelätään ja vältellään ihan paikallisestrogeenivalmistettakin ja mieluummin kärsitään jatkuvasta vti-kierteestä ja volvodyniasta. Se paikallisestrogeeni ei edes vaikuta kohdussa puhumattakaan sitten aivoista jne. Yksi hormonikorvaushoitotabletti vastaa vuoden paikallisestrogeenivalmisteiden päivittäistä annosta.
Ylipaiino ei ole koskaan terveellistä. Painonnousu haittaa enemmän oloa kuin ulkonäköä. Sitäpaitsi, kiinnostus ulkonäköä kohtaan on tervettä, ja yksi merkki siitä, että ei ole vielä luovuttanut. Paikallisestrogeeni on varmasti ok. Keltarauhashormonikuurien aiheuttama masentuneisuus on ihan todellista. En nuorenakaan pystynyt käyttämään e-pillereitä, ja omat luomu-PMS:sätkin kamalia.
En ehtinyt miettiä edes koko asiaa, kun vaihtarioireet iski yhtäkkiä niin rajuina 41-vuotiaana, että hkh aloitettiin samantien. Ei ollt vaihtoehtoja. Sen kanssa elämänlaatu nukkumista lukuunottamatta ollut oikein hyvä ja oireet pysyy kurissa. Oli tosin viides kokeiltu lääke, joka lopulta sopi, mutta se toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En ehtinyt miettiä edes koko asiaa, kun vaihtarioireet iski yhtäkkiä niin rajuina 41-vuotiaana, että hkh aloitettiin samantien. Ei ollt vaihtoehtoja. Sen kanssa elämänlaatu nukkumista lukuunottamatta ollut oikein hyvä ja oireet pysyy kurissa. Oli tosin viides kokeiltu lääke, joka lopulta sopi, mutta se toimii hyvin.
Mikä lopulta toimi, ja mitä oireita sait kokeiluista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.
Pelkään, että menetän kykyni urheilla kovaa ja ihoni rupsahtaa nopeammin, jos lopetan lisäestrogeenin. Muuten lopettaisin sen heti.
Ei kai semmoiset asiat sentään pelkästään estrogeenistä riipu. Estrogeenin alhaisuus on vain yksi tekijä.
Varmaan yksilöllistä, mutta estrogeeni vaikuttaa niveliin. Se "voitelee" limakalvoja ja niveliä. Monenlainen liikunta tulee ikäväksi, kun niveliä särkee ja ne ovat jäykät.
Silloin pitää siirtyä, vaikka väliaikaisesti, tekemään low impact -treeniä ja kehonpainotreeniä. Auttaa niveliin paljon! Liikuntaa ei kannata lopettaa, mutta lisäpainotreeni, juoksu ja hyppylajit eivät välttämättä sovi tässä vaiheessa kaikille.
Väliaikaisesti? Eihän sitä estrogeenia tule luonnostaan enää koskaan lisää.
Miten vaihdevuodet voivat mennä ohi huomaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.
Pelkään, että menetän kykyni urheilla kovaa ja ihoni rupsahtaa nopeammin, jos lopetan lisäestrogeenin. Muuten lopettaisin sen heti.
Ei kai semmoiset asiat sentään pelkästään estrogeenistä riipu. Estrogeenin alhaisuus on vain yksi tekijä.
Varmaan yksilöllistä, mutta estrogeeni vaikuttaa niveliin. Se "voitelee" limakalvoja ja niveliä. Monenlainen liikunta tulee ikäväksi, kun niveliä särkee ja ne ovat jäykät.
Silloin pitää siirtyä, vaikka väliaikaisesti, tekemään low impact -treeniä ja kehonpainotreeniä. Auttaa niveliin paljon! Liikuntaa ei kannata lopettaa, mutta lisäpainotreeni, juoksu ja hyppylajit eivät välttämättä sovi tässä vaiheessa kaikille.
Osa ilmeisesti kokee, että nivelkivut helpottavat sitten taas, kun vaihdevuodet on ohitettu ja voi taas treenata eri tavalla. Tästä on ollut keskustelua. Omalla äidilläni oli myös näin. Itse olen vasta esivaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ilmeisesti kokee, että nivelkivut helpottavat sitten taas, kun vaihdevuodet on ohitettu ja voi taas treenata eri tavalla. Tästä on ollut keskustelua. Omalla äidilläni oli myös näin. Itse olen vasta esivaihdevuosissa.
Ok, tuohan on lupaavaa. Itselläni oli myös kovia niskakipuja esivaihdevuosissa, mutta niihin auttoi lihasrelaksanttien lisäksi juuri säännöllinen, kova treeni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ihan kauheat oireet 47- vuotiaasta parin vuoden ajan. Nyttemmin ovat helpottaneet.
Mutta lista siis ihan hirveä ja mietin että tätäkö loppuelämä on. Yksi kaamein oli hiusten lähtö. Ohenivat ja väitän että 30% hiuksista lähtenyt päästä. Nivelvaivoja, jalkapöydän luiden rutinaa, huonosti nukuttuja öitä jo vuosia, tavallista kuivemmat ja ohuemma limakalvot (tähän on saatu apua). Melkein kaikki muu listalta paitsi kuumia aaltoja joita oli vain pari kertaa mutta eivät ole jatkuneet.
Pahimmat hiusten lähtö ja huonosti nukutut erittäin katkonaiset yöt.
Nyt vuosi mennyt kuivan suun kanssa. Johtuu osittain myös tästä koneellisesta ilmastoinnista jota aikaisemmissa asunnoissa ei ollut. Pakko pitää ilmankostutinta jo yö syksystä kevääseen, ettei nenä kuivu ruvelle ja sitä myötä umpeen.
Ja suun kuivuminen öisin aiheuttaa myös pahasti hampaiden reikiintymistä.
Pelkään, etten enää koskaan koe olevani oma itseni.
Auttaako hormonikierukka kellään?
Hormonikorvaushoidon myötä tää 50- v on paras ikä ikinä! Ei vuotoja, kaikki tosi hyvin. Vaatii kyllä Mirenan ja kolme suihkausta Lenzettoa aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoidon myötä tää 50- v on paras ikä ikinä! Ei vuotoja, kaikki tosi hyvin. Vaatii kyllä Mirenan ja kolme suihkausta Lenzettoa aamuisin.
Eikö toi kolme suihkausta ole aika paljon?
Estrogeenia käsivarteen ja koskaan ei ole olleet asiat paremmin kuin nyt.
Kolme suihkausta Lenzettoa on just sopivasti!
Mun mielestä vaan heliopaussi on maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika kiva kun kuukautiset loppui.
Minusta ei. Ottaisin paljon mieluummin normaalin kuukautiskierron ja omat hormonit kuin keinotekoisia. Hkh on kuitenkin pelastus ja pystyy elämään normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kolme suihkausta Lenzettoa on just sopivasti!
Huh, minua alkaa jo 2 suihkausta pyörryttää :D Näin ollaan kaikki yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika kiva kun kuukautiset loppui.
Minusta ei. Ottaisin paljon mieluummin normaalin kuukautiskierron ja omat hormonit kuin keinotekoisia. Hkh on kuitenkin pelastus ja pystyy elämään normaalisti.
Mulla oli rehellisesti paras olo pari vuotta ennen menopausdia. Menkkoja muutaman kerran vuodessa, paino hallinnassa ja energiaa. Vientie enemmän kuin ikinä.