Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.
Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.
Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.
Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.
Kommentit (1867)
Vierailija kirjoitti:
Enkä nyt tiedä onko nuorten aikuisten jutut niin kiinnostavia, monella tiedot perustuu netti otsikoihin kunnon keskustelu ei onnistu, kun kapeakatseisia ovat.
Ja sitten kun ne nuoret aikuiset alkavat puhua opinnoistaan, töistään, yhteiskunnasta, kulttuurista, teknologiasta tai maailmanpolitiikasta, keskustelu kääntyy naapurijuoruihin, Salkkareihin ja naakkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi joutuivat sietämään sinua siitä lähtien kun synnyit. Lapsuuden, teini-iän ja nyt sinun kaunasi.
Minunkin äitini joutui sietämään minua niin kauan kuin minun oli pakko asua kotona. Olin syyllinen olemassaolooni. Sitten hän pääsi minusta eroon. Nyt hän syyllistää minua siitä etten soita enkä käy.
Minulla oli sama. Olin ainoa lapsi ja silti oli niin kamalan vaivalloista kun olin vain olemassa.
Nyt on vanha ja tarvitsisi apua, muutti samalle paikkakunnalle asumaankin.
Ahdistun hänen seurassaan nykyään samalla lailla kuin hän ilmeisesti ahdistui minusta kun olin lapsi.
Autan sen minkä jaksan ja se on hirveästi enemmän kuin mitä häneltä olisin tarvinnut aikanaan.
Jos työnnät ihmisiä koko elämäsi ajan pois luotasi, älä ylläty jos jossain vaiheessa kukaan ei enää halua käydä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole kertonut onko syy kotinsa syrjäisyyteen esimerkiksi tosiaan maatila, joka on periytynyt hänen vanhemmilleen. Silloin harvoin muutetaan sieltä pois tai ei ole ollut edes ostajia. Syy voi olla myös, että on halunnutkin jatkaa perinnettä. Myös muu suku, työtilanne, asunnon saanti juuri tuohon paikkaan, vanhemmilla on ollut omat syynsä ja tietyt mahdollisuudet asua juuri tuolla paikkakunnalla. On itsekästä myös tältä pohjalta ajatella, että vanhemmat ovat tehneet jotenkin väärin kun aloittaja on joutunut elämään lapsuutensa kyseisessä paikassa. Jos on kolmekymmentä vuotta sitten tapahtunut asia ja jo sitä ennen tietenkin ovat vanhemmat elämäänsä eläneet ja mahdollistaneet elämänsä miten se heille on silloin sopinut. Tai onko ollut muita mahdollisuuksia valita. Emme voi tietää, ei ehkä ole aloittajakaan koskaan kysynyt heiltä menneestä.
Eiköhän tämän ketjun pointti ole siinä, että ap valitsi toisin, halusi enemmän kuin vanhempansa.
Ja on nyt niin etääntynyt lapsuudenkotinsa henkisestä ja maantieteellisestä tunnelmasta, että ei halua sinne palata edes käymään.
Ja tämä taas tuntuu olevan hirveän vaikea asia joillekin hyväksyä. Se oli (ja on yhä?) sitä hänen vanhemmilleen, ja tässä ketjussa myös monelle AP:n vihaajalle.
Kuten joku ehdotti: käy vain päiväseltään.
Aamulla ajat sinne ja vietät siellä joitain tunteja, syöt ehkä lounaan heidän kanssaan.
Sitten ajat takaisin kotiin illaksi.
Jos ajomatka käy yhdelle raskaaksi, niin sitten mies voisi tulla mukaan. Voitte pysähtyä matkan varrella syömään jonnekin, jos ette syö vanhempiesi luona.
Mutta saisit hoidettua käynnin yhdessä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on taas suollettu itsestäänselviä latteuksia tyyliin "myös sinä olet joskus vanhus, muista se", "dementia voi tulla jokaiselle, muista se", "noinko haluat omien lapsiesi sitten aikanaan kohtelevan sinua, muista se".
Ja tämä eräskin kirjoittaja vielä suoltaa kymmenien rivien mittaisia sanahelinää sellaisella kirjoitusripulilla, ettei kukaan jaksa noita lukea. Vielä toistaa varmuuden vuoksi samat asiat peräkkäisiin viesteihin.
Pointtihan tässä on unohtunut: AP:n kokema ahdistus ja jopa paniikkihäiriö liittyy selkeästi tilanteisiin, joissa hän kohtaa häntä aikoinaan kaltoinkohdelleet vanhempansa ja ankean lapsuuden kasvuympäristönsä. Kotona perheen parissa ja työssään näitä ikäviä hetkiä ei ole. Hän on onnistunut rakentamaan hyvät välit puolisoonsa, lapsiinsa ja appivanhempiin.
Ja täällä moni maalaisidyllin ja pula-ajan lapsuuden elänyt muori on kovasti sitä mieltä, että kyllä AP:n pitäisi hammasta purren kestää, hävetä "murrosiän uhmaansa", mennä terapiaan "mt heittelehtimisen takia", ja erityisesti olla velkaa vanhemmilleen sen, että nämä "sietivät" häntä lapsena, ruokkivat ja vaatettivat.
Eihän aloittaa oltu kaltoinkohdeltu? Hän itse kirjoittaa, "eivät vanhempani ole minulle mitään pahaa tehneet".
Ja aloituksen otsikkokin on: Iäkkäiden vanhempien JUTUT alkaa rasittaa. En jaksa käydä siellä.
Onko nuo väitteet "sietämisestä" ym muista kaltoinkohtelemisista siis toisten kommentoijien kirjoittamia? ja nyt nuo kommentit laitetaan ap:n suuhun ja ap:n vanhempien viaksi.
On. Tuo yksi kirjoittaja on koko keskustelun ajan kehittänyt päästään häkissä istuneen pahoinpidellyn lapsen ja maaseudun kauheuden muistaen parjata muita beellä alkavalla sanalla.
Tämä yksi kirjoittaja on legenda ja hänen elämäntyönsä on pilata kaikki palstan ketjut, joissa uskalletaan kritisoida ketään muuta boomeri-ikäistä. Siirtyi tänne sen jälkeen kun sai bannit kaikista Facebook-ryhmästään. Elämäntyönään on ilkeillä ja haukkua viisikymppisiä naisia. Kertoo myös yllättävän yksityiskohtaisesti omasta elämästään ja lapsistaan, joista pojat ovat kultapoikia ja tytär mt-ongelmainen hul*u. Kertonut tänne ongelmitta myös tyttärensä harvinaisen ammatin ja että on ollut vuosia kotona mt-ongelmien vuoksi eli täysin tunnistettavasti. Kertoo myös alapesuistaan lähtien ihan kaiken, ja haukkuu tänne myös mielenvikainen siskonsa jne.
Mikä on harvinainen ammatti naiselle?
Yleinen tarkoittaa sellaista, jota esiintyy paljon. Suomessa yleisiä ammatteja ovat esimerkiksi lähihoitaja, sairaanhoitaja, myyjä, varastotyöntekijä tai parturi-kampaaja.
Harvinainen tarkoittaa sellaista, joita ei esiinny usein. Suomessa harvinaisia ammatteja ovat esimerkiksi lavastaja, konservaattori, sukeltaja tai tuulivoimaloiden huoltoteknikko.
😝
Oikeasti mama on kyllä tosi pissipää kun haukkuu netissä tytärtänsä jonka pystyy tuntomerkkien perusteella tunnistamaan. Mutta kuten olet itse sanonut, tärkeintähän elämässä on että on omistusasunto ja oma vene.
Kenen kanssa sinä puhut? Luen näitä äitikeskusteluja mutta en ole ketään tunnistanut saati äitejä joilla olisi noita ammatteja edustava tytär. Mielikuvitus on hyvä huvitus.
Eiköhän siinä lähinnä vastattu kysymykseen. Jos koet siinä olevan viesti jollekin tuulivoimalateknikon äidille, kannattaa varmaan hakeutua vaikka dementiatestiin ennen kuin se joku alkaa laskea kaasua asuntoosi.
Semmosen äidillehän tuo henkilö täällä vastailee. Huutakoon hep jonka tytär on lentokonemekaanikko tai sukeltaja. On niin sekopäistä keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku ehdotti: käy vain päiväseltään.
Aamulla ajat sinne ja vietät siellä joitain tunteja, syöt ehkä lounaan heidän kanssaan.
Sitten ajat takaisin kotiin illaksi.
Jos ajomatka käy yhdelle raskaaksi, niin sitten mies voisi tulla mukaan. Voitte pysähtyä matkan varrella syömään jonnekin, jos ette syö vanhempiesi luona.
Mutta saisit hoidettua käynnin yhdessä päivässä.
Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on taas suollettu itsestäänselviä latteuksia tyyliin "myös sinä olet joskus vanhus, muista se", "dementia voi tulla jokaiselle, muista se", "noinko haluat omien lapsiesi sitten aikanaan kohtelevan sinua, muista se".
Ja tämä eräskin kirjoittaja vielä suoltaa kymmenien rivien mittaisia sanahelinää sellaisella kirjoitusripulilla, ettei kukaan jaksa noita lukea. Vielä toistaa varmuuden vuoksi samat asiat peräkkäisiin viesteihin.
Pointtihan tässä on unohtunut: AP:n kokema ahdistus ja jopa paniikkihäiriö liittyy selkeästi tilanteisiin, joissa hän kohtaa häntä aikoinaan kaltoinkohdelleet vanhempansa ja ankean lapsuuden kasvuympäristönsä. Kotona perheen parissa ja työssään näitä ikäviä hetkiä ei ole. Hän on onnistunut rakentamaan hyvät välit puolisoonsa, lapsiinsa ja appivanhempiin.
Ja täällä moni maalaisidyllin ja pula-ajan lapsuuden elänyt muori on kovasti sitä mieltä, että kyllä AP:n pitäisi hammasta purren kestää, hävetä "murrosiän uhmaansa", mennä terapiaan "mt heittelehtimisen takia", ja erityisesti olla velkaa vanhemmilleen sen, että nämä "sietivät" häntä lapsena, ruokkivat ja vaatettivat.
Eihän aloittaa oltu kaltoinkohdeltu? Hän itse kirjoittaa, "eivät vanhempani ole minulle mitään pahaa tehneet".
Ja aloituksen otsikkokin on: Iäkkäiden vanhempien JUTUT alkaa rasittaa. En jaksa käydä siellä.
Onko nuo väitteet "sietämisestä" ym muista kaltoinkohtelemisista siis toisten kommentoijien kirjoittamia? ja nyt nuo kommentit laitetaan ap:n suuhun ja ap:n vanhempien viaksi.
On. Tuo yksi kirjoittaja on koko keskustelun ajan kehittänyt päästään häkissä istuneen pahoinpidellyn lapsen ja maaseudun kauheuden muistaen parjata muita beellä alkavalla sanalla.
Tämä yksi kirjoittaja on legenda ja hänen elämäntyönsä on pilata kaikki palstan ketjut, joissa uskalletaan kritisoida ketään muuta boomeri-ikäistä. Siirtyi tänne sen jälkeen kun sai bannit kaikista Facebook-ryhmästään. Elämäntyönään on ilkeillä ja haukkua viisikymppisiä naisia. Kertoo myös yllättävän yksityiskohtaisesti omasta elämästään ja lapsistaan, joista pojat ovat kultapoikia ja tytär mt-ongelmainen hul*u. Kertonut tänne ongelmitta myös tyttärensä harvinaisen ammatin ja että on ollut vuosia kotona mt-ongelmien vuoksi eli täysin tunnistettavasti. Kertoo myös alapesuistaan lähtien ihan kaiken, ja haukkuu tänne myös mielenvikainen siskonsa jne.
Yleinen tarkoittaa sellaista, jota esiintyy paljon. Suomessa yleisiä ammatteja ovat esimerkiksi lähihoitaja, sairaanhoitaja, myyjä, varastotyöntekijä tai parturi-kampaaja.
Harvinainen tarkoittaa sellaista, joita ei esiinny usein. Suomessa harvinaisia ammatteja ovat esimerkiksi lavastaja, konservaattori, sukeltaja tai tuulivoimaloiden huoltoteknikko.
😝
Oikeasti mama on kyllä tosi pissipää kun haukkuu netissä tytärtänsä jonka pystyy tuntomerkkien perusteella tunnistamaan. Mutta kuten olet itse sanonut, tärkeintähän elämässä on että on omistusasunto ja oma vene.
Kenen kanssa sinä puhut? Luen näitä äitikeskusteluja mutta en ole ketään tunnistanut saati äitejä joilla olisi noita ammatteja edustava tytär. Mielikuvitus on hyvä huvitus.
Eiköhän siinä lähinnä vastattu kysymykseen. Jos koet siinä olevan viesti jollekin tuulivoimalateknikon äidille, kannattaa varmaan hakeutua vaikka dementiatestiin ennen kuin se joku alkaa laskea kaasua asuntoosi.
Semmosen äidillehän tuo henkilö täällä vastailee. Huutakoon hep jonka tytär on lentokonemekaanikko tai sukeltaja. On niin sekopäistä keskustelua.
Ehkä sulla tosiaan on alkava dementia, ilmeisesti sitä pelkäät kun aina näet niitä pelkojani palstalle kirjoittavissa? Olethan ketjuihin spämmäillyt vuosikausia, ja mun mielestä sun jutut oli vähän koherentimpia ennen. Nyt sun on vaikea ymmärtää vaikka mitä tarkoittaa tautiriski tai mitä tarkoittaa harvinainen ammatti? Yhdistelet myös juttuja jotenkin erikoisemmin kuin ennen.
Ja dementia kuten mikään muukaan sairaus ei ole mikään pilkkanimi vaan noh, sairaus. Jos sulla on oikeasti oireita, niin hakeudu hyvä ihminen lääkäriin. Dementiaan on nykyjään lääkkeitä ja ne toimii sitä paremmin, mitä varhaisemmassa vaiheessa tauti havaitaan ja mitä aiemmin ne saa aloitettua. Teidän sukupolven tapa on aina ollut kieltää ongelmat, ja jos se ei toimi niin sitten huudella että kaikilla muillakin on sama. Tämähän on aina ollut sun oma toimintamalli myös. 😁 Sen perusteella siis kuulostaa, että oletat sairastavasi alkavaa dementiaa ja nyt huutelet täällä että kaikki muutkin sen kohta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😝
Ehkä sulla tosiaan on alkava dementia, ilmeisesti sitä pelkäät kun aina näet niitä pelkojani palstalle kirjoittavissa? Olethan ketjuihin spämmäillyt vuosikausia, ja mun mielestä sun jutut oli vähän koherentimpia ennen. Nyt sun on vaikea ymmärtää vaikka mitä tarkoittaa tautiriski tai mitä tarkoittaa harvinainen ammatti? Yhdistelet myös juttuja jotenkin erikoisemmin kuin ennen.
Ja dementia kuten mikään muukaan sairaus ei ole mikään pilkkanimi vaan noh, sairaus. Jos sulla on oikeasti oireita, niin hakeudu hyvä ihminen lääkäriin. Dementiaan on nykyjään lääkkeitä ja ne toimii sitä paremmin, mitä varhaisemmassa vaiheessa tauti havaitaan ja mitä aiemmin ne saa aloitettua. Teidän sukupolven tapa on aina ollut kieltää ongelmat, ja jos se ei toimi niin sitten huudella että kaikilla muillakin on sama. Tämähän on aina ollut sun oma toimintamalli myös. 😁 Sen perusteella siis kuulostaa, että oletat sairastavasi alkavaa dementiaa ja nyt huutelet täällä että kaikki muutkin sen kohta saa.
Voi hyvä ihminen sinua. Pakko tehdä johtopäätöksiä. Tuossakin syyttelet useamman kirjoittajan tekstejä vihasi kohteen kirjoittamana. Esim minä en ole kirjoittanut dementioista mitään joka kirjoitin keskustelun olevan sekopäistä.
En ole koskaan ilmiantanut tai mitään valittanut ylläpidolle mutta seuraavan kerran kun minua sanotaan boomeriksi ja jotain ihme sepustusta teen sen. Eihän näitä mikään pakko ole lukea, viihdyttävääkin mutta tympii keskustelun sotkeminen jonkun omiksi harhoiksi.
Hoidata pääsi! Jos vanhemmat eivät ole tehneet sinulle mitään pahaa ja tuollaiset jutut ahdistavat, niin kyse on sinun omasta ongelmastasi. Sääli todellakin vanhempiasi, kun noin heistä täällä kirjoittelet.
Toivottavasti et peri heiltä mitään, yleensä se perintö kummasti kiinnostaa lapsia, kun loppu vanhemmilla lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Hoidata pääsi! Jos vanhemmat eivät ole tehneet sinulle mitään pahaa ja tuollaiset jutut ahdistavat, niin kyse on sinun omasta ongelmastasi. Sääli todellakin vanhempiasi, kun noin heistä täällä kirjoittelet.
Toivottavasti et peri heiltä mitään, yleensä se perintö kummasti kiinnostaa lapsia, kun loppu vanhemmilla lähestyy.
AP on ketjussa aiemmin kertonut, ettei halua ottaa vastaan perintöä. Totta on, purkukuntoinen mörskä syrjäseudulla on arvoton. Ei sitä lastensakaan ristiksi tosin pidä laittaa, vaan samantien valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä nyt tiedä onko nuorten aikuisten jutut niin kiinnostavia, monella tiedot perustuu netti otsikoihin kunnon keskustelu ei onnistu, kun kapeakatseisia ovat.
Ja sitten kun ne nuoret aikuiset alkavat puhua opinnoistaan, töistään, yhteiskunnasta, kulttuurista, teknologiasta tai maailmanpolitiikasta, keskustelu kääntyy naapurijuoruihin, Salkkareihin ja naakkoihin.
Eihän ne nuoret eivätkä aikuisetkaan lapset mistään tuollaisista puhu, kun tuijottavat vain kännykkäänsä ja odottavat, että äiti laittaa ruuat ja keittelee kahvit. Leveä peppu penkissä istuvat ja jotain väliin ynähtelevät. Ei kulkaa vanhempia yhtään kiinnosta sellaset kyläilyt, toivovat että ette tulisikaan. Ahdistavaa katsoa kun aikuiset ihmiset ( ne kouluja käyneet lapset) seuraavat jotain typeriä kanaviaan ja peukuttelevat "kavereilleen", joita eivät ole nähneet vuosikausiin. Voiko elämä turhempaa olla.
Jos olisin AP en menisi yksin vaan ottaisin lapset mukaan niin tuovat vähän elämää taloon ja näkevät isovanhempiaan. Voihan siellä peräkylässä vaikka käydä sitten lasten kanssa metsäretkellä ja paistaa kotimörskässä vaikka pitsaa, niin aikakin kuluu mukavammin. Ai niin eihän tämä onnistu kun ollaan Suomessa ja suomalaisiin tapoihin kuuluu se että meillä on niin paljon yksinäisiä vanhuksia koska minä minä ja minä ja mun elämä. Täällä on maantapa etääntyä suvusta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ilmiantanut tai mitään valittanut ylläpidolle mutta seuraavan kerran kun minua sanotaan boomeriksi ja jotain ihme sepustusta teen sen. Eihän näitä mikään pakko ole lukea, viihdyttävääkin mutta tympii keskustelun sotkeminen jonkun omiksi harhoiksi.
Lapsena toimi vielä kun uhkaili että kertoo äidille tai opelle 🤣 Jossain iässä joutuu siirtymään näppäimistöritariksi ja uhkailemaan että kielii ylläpidolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin AP en menisi yksin vaan ottaisin lapset mukaan niin tuovat vähän elämää taloon ja näkevät isovanhempiaan. Voihan siellä peräkylässä vaikka käydä sitten lasten kanssa metsäretkellä ja paistaa kotimörskässä vaikka pitsaa, niin aikakin kuluu mukavammin. Ai niin eihän tämä onnistu kun ollaan Suomessa ja suomalaisiin tapoihin kuuluu se että meillä on niin paljon yksinäisiä vanhuksia koska minä minä ja minä ja mun elämä. Täällä on maantapa etääntyä suvusta.
Entäs jos mumma vierastaa pitsaa. Niitä nykyajan kaupunkilaisten ja ulukomaalaisten hömpötyksiä, siinä missä hipaisupuhelimilla peukuttelu.
(Tässä ketjussa olisi Tuomas Kyrölle paljon aineksia tuleviin Mielensäpahoittaja-romaaneihin).
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä tarvitse maantapa- tai sukupolvikokemusta tehdä. Yksilökysymys. Jotkut ihmiset vain tuntevat luontaista yhteenkuuluvuuden tunnetta keskenään, toiset eivät. Veri ei ole vettä sakeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein muistan, niin ap:n lapset on jo isoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vimma joillain ruveta tuntemattomiakin uhkailemaan perinnön menettämisellä? Minä ja moni muu toivoo, että vanhemmat käyttäisivät rahansa nyt, kun niitä on pahan päivän varalle säästetty. Oma äiti säästää ruuassakin ja kun häneltä kysyy miksi ihmeessä hän tekee niin, niin kuulemma perintöä säästää lapsille. Pihatöihin saisi kyläyhdistykseltä halpaa apua, mutta ei, ennemmin teettää lapsilla ilmaiseksi. Talo pitäisi maalata, ei tietenkään millään firmalla vaan omin voimin. Minulle, astmaatikolle, hän ehdotti vanhan maalin poistamista teräsharjalla.
Olet oikeassa AP. Valitettavasti se on JUURI NÄIN.
Jos aloittaja ei jaksa tai ei ole motiivia käydä niin usein vanhempiensa luona niin silloin pitää miettiä muita tapoja miten he siellä selviävät. Jos apua siis tarvitsevat. On aloittajalla itselläänkin vastuu miten paljon jaksaa ja milloin pitää käytäntöä muuttaa. Mitä apua on täysin kyrpiintyneestä ja vasyneestä tyttärestä niin henkisesti kuin fyysisesti vanhemmilleen, päinvastoin, kurjaa kaikille. Jos vanhemmat eivät osaa laittaa rajoja niin silloin pitää sen nuoremman ihmisen laittaa ja joku paremmin toimiva järkevä suunnitelma ja käytäntö voimaan.
Myös pitää ottaa asia puheeksi ja kertoa ystävällisesti ja reilusti vanhemmilleen, ettei pysty käymään niin usein siellä kotikulmilla. Itsehän aloittaja tietää onko se kaksi kertaa, kerran vuodessa vai harvemmin. Vanhemmatkin silloin tietävät etteivät turhaan odota.
Kun nyt kuitenkin ovat puheväleissä niin silloin pitää puhua asioista. Kyllä vanhemmat luultavasti pitävät tauon senverran naakoista, kun heille sanoo, että minulla on nyt teille asiaa, josta täytyy jutella.