Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (402)
Minä tein kerran niin, että ilmoitin hoitavani ryhmätyön palautuksen. Kirjoitin työn tekijöiksi minut ja toisen, joka teki oman osuutensa. Kaksi muuta jätin mainitsematta. Opettajalle tämä oli ok, kun selitin, miksi toimin näin. Kaksi muuta jäivät ilman arvosanaa.
Vierailija kirjoitti:
Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.
Selviän työelämässä loistavasti vaikka en ollut tehnyt yhtäkään ryhmätyötä yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ryhmätyöt eivät ole turhia, koska oikeassa työelämässä sitten vastaisuudessa pitää pystyä toimimaan yhdessä ihan kaikenlaisten tyyppien kanssa.
Hyvää treeniä siihen.
Sellainen työ olisi kyllä kiva, että joutuisi mahdollisimman vähän toimimaan muiden kanssa.
No. Ryhtyy vain kuuluisaksi ja suosituksi kirjailijaksi.
Tosin silloinkin joutuu antamaan haastatteluja, pitämään puheen voitettuaan Finlandia-palkinnon ja kustantajakin vaatii tekemään muutaman markkinointikeikan. Myös tv haluaa ohjelmiinsa kertomaan uusimman kirjan synnytyskivuista.
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan asia on kunnossa jos tämän pystyy uusimaan. Eikös näin? Kuvittelin, että kyseessä on yksi ainoa tilaisuus.
No ei helvetissä ole kunnossa, jos pitää viivästyttää opiskeluja VUODELLA vain siksi, että pari k'sipäätä ei osaa tehdä omaa osuuttaan.
Mutta puolustat koulun käytäntöjä ja haukut meitä, ketkä koitetaan auttaa ja antaa vinkkiä🥱
Nimenomaan. Nykynuorisosta on tullut pasiivista massaa. Ei ajatella omilla aivoilla vaan otetaan pureskelematta vastaan kaikki mikä tarjotaan. Epäilen kyllä, että netti on tuhonnut oman ajattelukyvyn. Vaikka netissä onkin hyviä puolia.
Höpöhöpö, pikkiunen. Turhaan uhoat. Ei nimittäin ole mitään ryhmätyöprotesteja ollut millään vuosikymmennellä. Ei edes silloin 1920-luvulla kun sinä olit nuori.
Tälläisissä ryhmätyöperkeleissä pitäisi olla myös ryhmäarviointi eli että ryhmäläiset antavat arvosanat työstä toisilleen. Näin ne freeloaderit saa heikon arvosanan kun eivät pääse freeloadaamaan muiden tekemällä työllä. Olin kerran tälläisessä ryhmätyössä ja valitsematta päädyin projektin vetäjäksi. Meitä oli neljä joista kaksi pisti työn peliksi ja eivät tehneet mitään, yksi yritti mutta heikolla menestyksellä. Mä tein melkein kaiken dokumentaation ja kun tuli arvioinnin aika niin annoin noille freeloadereille arvosanan 1 ja tolle yhdelle koka yritti mutta ei osallistunut työhön oikein kunnolla niin 2. Proffa oli muhun vielä erikseen s.postilla yhteydessä ja jouduin selittämään miksi nämä arvosanat mutta hän ymmärsi ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran niin, että ilmoitin hoitavani ryhmätyön palautuksen. Kirjoitin työn tekijöiksi minut ja toisen, joka teki oman osuutensa. Kaksi muuta jätin mainitsematta. Opettajalle tämä oli ok, kun selitin, miksi toimin näin. Kaksi muuta jäivät ilman arvosanaa.
Hieno ratkaisu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan asia on kunnossa jos tämän pystyy uusimaan. Eikös näin? Kuvittelin, että kyseessä on yksi ainoa tilaisuus.
No ei helvetissä ole kunnossa, jos pitää viivästyttää opiskeluja VUODELLA vain siksi, että pari k'sipäätä ei osaa tehdä omaa osuuttaan.
Miksi sinä sitten vänkäät jatkuvasti vastaan kun yritetään antaa neuvoja. Ei onnistu ei tule varmasti onnistumaan. Keksit vain tekosyitä sille ettet halua oikeasti edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta puolustat koulun käytäntöjä ja haukut meitä, ketkä koitetaan auttaa ja antaa vinkkiä🥱
Myönnät siis olevasi ihminen, joka ei hoida omaa osuuttaan ryhmtöissä. Hienoa! Paraneminen alkaa siitä, kun tunnistaa itsessään olevan ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä sitten vänkäät jatkuvasti vastaan kun yritetään antaa neuvoja. Ei onnistu ei tule varmasti onnistumaan. Keksit vain tekosyitä sille ettet halua oikeasti edes yrittää.
Mitä neuvoja nyt on annettu? Ei se ole mikään neuvo, että todettan "hyvä jos voi uusia".
Vierailija kirjoitti:
Tälläisissä ryhmätyöperkeleissä pitäisi olla myös ryhmäarviointi eli että ryhmäläiset antavat arvosanat työstä toisilleen. Näin ne freeloaderit saa heikon arvosanan kun eivät pääse freeloadaamaan muiden tekemällä työllä. Olin kerran tälläisessä ryhmätyössä ja valitsematta päädyin projektin vetäjäksi. Meitä oli neljä joista kaksi pisti työn peliksi ja eivät tehneet mitään, yksi yritti mutta heikolla menestyksellä. Mä tein melkein kaiken dokumentaation ja kun tuli arvioinnin aika niin annoin noille freeloadereille arvosanan 1 ja tolle yhdelle koka yritti mutta ei osallistunut työhön oikein kunnolla niin 2. Proffa oli muhun vielä erikseen s.postilla yhteydessä ja jouduin selittämään miksi nämä arvosanat mutta hän ymmärsi ja hyvä niin.
Usein vaan tuppaa olemaan 5 kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein onkin ristiinarviointi eli annetaan palautetta ryhmätyön suoriutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa haukuttiin ihan vain niitä, jotka eivät osallistu ryhmätyön tekoon. Mitä neuvoihin tulee: hyödytön neuvo = turha neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Nykynuorisosta on tullut pasiivista massaa. Ei ajatella omilla aivoilla vaan otetaan pureskelematta vastaan kaikki mikä tarjotaan. Epäilen kyllä, että netti on tuhonnut oman ajattelukyvyn. Vaikka netissä onkin hyviä puolia.
Höpöhöpö, pikkiunen. Turhaan uhoat. Ei nimittäin ole mitään ryhmätyöprotesteja ollut millään vuosikymmennellä. Ei edes silloin 1920-luvulla kun sinä olit nuori.
Mistä sinä sen tiedät mitä on tapahtunut? Ei kaikki ole niin isoja protesteja, että niistä olisi uutisoitu tai edes jäänyt legendoja elämään. Pienet kapinoinnit ovat yhtä tärkeitä kuin isotkin. Jossain mielessä jopa parempia. NIistä ei nouse kohuja eikä kukaan menetä kasvojaan, ainakaan julkisesti. Tulee vain kolhua itsetuntoon. Puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opinnoissa keskiarvolla on merkitystä esimerkiksi jatko-opintojen osalta. Jos oma tavoite on päästä tohtorikoulutettavaksi, on v'ttumaista joutua ryhmään, jossa porukkaa kiinnostaa vain bilettäminen ja kursseista riittää rimaa hipoen läpipääseminen "kun ei niitä numeroita kukaan kysy". Tohtorikoulutukseen hakiessa kysytään ja minimivaatimus on numeroissa 3.
Mikset sitten avaa suutasi ja sano, että haluat samantasoiseen ryhmään? Tästäkin puhutaan ihan meillä amkssa.
Ammattikoulussako ei ole käytäntöä, että ryhmät jaetaan esim. Zoomissa eikä itse voi päättää, mihin ryhmään päätyy?
Mikä sinua estää avaamasta suut asi ja ilmoittamalla että haluat ryhmään joka vastaa sinun tavoi tteitasi?
Ammattikoulussako ei opeteta, mikä on Zoom ja miten sen toteuttama automaatinen ryhmäjako toimii? Ei se automaatio kuuntele, vaikka kuinka sille huutaisin. Se jakaa ryhmän arpomalla.
Kai siellä on ihmisiä opettamassa? Kerro heille, että zoom ei laittanut sinua ryhmään johon haluat. Sitten he voivat muuttaa nämä käsin. Ei zoom ole mikään jumala jonka määräyksiä ei voi muuttaa.
Eri: Ei korkeakouluopinnoissa mitään ryhmävaihtoja tehdä, jos ryhmät jaetaan auotomaatiolla. Mieti nyt vähän, mitä siitä tulisi jos esim. 200 opiskelijan kurssilla kaikki haluaisivat vaihtaa ryhmää.
Tuskin kaikki haluavat vaihtaa ryhmää. Kyllä ne ovat yksittäistapauksia. Nuo ovat vain tekosyitä sille ettei uskalleta avata suuta ja kertoa toiveistaan.
Ja sille arvotaan toinen ryhmä josta joku heitetään pihalle... jep. Turhaa säätämistä.
Silloin et ole oikeasti tarvitse kunnollisia numeroita ellet halua tehdä niiden eteen mitään.
No KA oli viimeks 4.2 ja dippatyöstä 5. Ihan ilman mitää ryhmäsäätöjä. Mulle välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Täällä saa myös kertoa, jos sinun neuvosi on paska. Ei se opettajalle kantelu ole mikään ratkaisu, jos opettaja ei suostu ryhmiä muuttamaan. Tietäisit tämän, jos olisit päivänkään opsikellut yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmäveristä
Tarvitsin enemmän ohjausta miten tutkia ja julkaista. Mutta opetuksessa mennään tietysti enemmistön tarpeet edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät mitä on tapahtunut? Ei kaikki ole niin isoja protesteja, että niistä olisi uutisoitu tai edes jäänyt legendoja elämään. Pienet kapinoinnit ovat yhtä tärkeitä kuin isotkin. Jossain mielessä jopa parempia. NIistä ei nouse kohuja eikä kukaan menetä kasvojaan, ainakaan julkisesti. Tulee vain kolhua itsetuntoon. Puolin ja toisin.
Kokemuksesta. Olen opiskellut yliopistossa neljällä eri vuosikymmenellä.