Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!

Vierailija
19.04.2026 |

En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!

Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...

Kommentit (402)

Vierailija
381/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan asia on kunnossa jos tämän pystyy uusimaan. Eikös näin? Kuvittelin, että kyseessä on yksi ainoa tilaisuus.

No ei helvetissä ole kunnossa, jos pitää viivästyttää opiskeluja VUODELLA vain siksi, että pari k'sipäätä ei osaa tehdä omaa osuuttaan. 

Miksi sinä sitten vänkäät jatkuvasti vastaan kun yritetään antaa neuvoja. Ei onnistu ei tule varmasti onnistumaan. Keksit vain tekosyitä sille ettet halua oikeasti edes yrittää.

Mitä neuvoja nyt on annettu? Ei se ole mikään neuvo, että todettan "hyvä jos voi uusia". 

MENE JA TEE JOTAIN ASIALLE ÄLÄKÄ JANKUTA ETTEI MIKÄÄN VOI ONNISTUA!!!!!!!  Mistä sinä sen tiedä ellet kokeile?????

Rauhoitu lapsi. Minä olen valmistunut yliopistosta yli 20 vuotta sitten. En minä enää voi tehdä sille mitään, että tuolloin osa ei osallistunut ryhmätöihin. Täällä voi puhua myös yleisellä tasolla, jos et vielä tiennyt. 

Miksi sinä sitten pyydät neuvoja kuinka saisit vaihdettua ryhmän? Oletko vähän sekaisin?

Selittää miksi kommentit olivat niin sekavia ja juoni muuttui välillä. Voi toki olla ettei oikeasti opiskellut kuin suljetun osaston kirjastolla.

Elämmän yli opisto Niuvan sisäoppilaitosessa. 😂

Vierailija
382/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että jossain saa tehdä kavereiden kanssa ryhmätyöt. Meillä on oikein korostettu, että kavereiden kanssa ei saa tehdä, että siksi ryhmät arvotaan.

Minulla kävi tuuri opintojen alussa ja satuin ryhmään, jossa myös ystävystyimme. Teimme kaikki mahdolliset ryhmätyöt tuon ryhmän kanssa. Oli sopivan rentoa, mutta hommat kuitenkin hoidettiin kunnolla. Olemme ystäviä edelleen, 15v valmistumisen jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein kerran niin, että ilmoitin hoitavani ryhmätyön palautuksen. Kirjoitin työn tekijöiksi minut ja toisen, joka teki oman osuutensa. Kaksi muuta jätin mainitsematta. Opettajalle tämä oli ok, kun selitin, miksi toimin näin. Kaksi muuta jäivät ilman arvosanaa. 

Aika kylmäveristä

Täysin oikeudenmukaista. Miksi pitäisi saada arvosana, jos ei tee mitään? 

Tämän vuoksi minä palautin kaikki ryhmätyöt myös oman Moodlen kautta.

Ai saadaksesi arvosanan tekemättä mitään? :D Meillä oli onneksi niin, että ryhmätyötä ei voinut palauttaa kuin yksi ihminen. Sai lusmut ansionsa mukaan. 

Tein osani aivan varmasti. Siltä varalta että joku kusipää olisi alkanut pätemään. 

Vierailija
384/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nuo omat apukouluajat on jo takana päin! Aamuja vaan teille monneille ja ryhmätöitä!

Vierailija
385/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että jossain saa tehdä kavereiden kanssa ryhmätyöt. Meillä on oikein korostettu, että kavereiden kanssa ei saa tehdä, että siksi ryhmät arvotaan.

Onpa kummallinen systeemi. Ketä se auttaa, jos pakotetaan vieraiden kanssa ryhmään sen sijaan ,että tekisi kavereiden kanssa? 

Vierailija
386/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi uudelleenkouluttautua, koska omalla alalla ei ole enää töitä. Mutta en halua, koska joutuisin kuitenkin tekemään paskoja ryhmätöitä. Muuten kyllä opiskelu kiinnostaisi, mutta kuulemma joka alalla on nykyään pakollisia nuo ryhmätyöt.

Vierailija
387/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan asia on kunnossa jos tämän pystyy uusimaan. Eikös näin? Kuvittelin, että kyseessä on yksi ainoa tilaisuus.

No ei helvetissä ole kunnossa, jos pitää viivästyttää opiskeluja VUODELLA vain siksi, että pari k'sipäätä ei osaa tehdä omaa osuuttaan. 

Miksi sinä sitten vänkäät jatkuvasti vastaan kun yritetään antaa neuvoja. Ei onnistu ei tule varmasti onnistumaan. Keksit vain tekosyitä sille ettet halua oikeasti edes yrittää.

Mitä neuvoja nyt on annettu? Ei se ole mikään neuvo, että todettan "hyvä jos voi uusia". 

MENE JA TEE JOTAIN ASIALLE ÄLÄKÄ JANKUTA ETTEI MIKÄÄN VOI ONNISTUA!!!!!!!  Mistä sinä sen tiedä ellet kokeile?????

Rauhoitu lapsi. Minä olen valmistunut yliopistosta yli 20 vuotta sitten. En minä enää voi tehdä sille mitään, että tuolloin osa ei osallistunut ryhmätöihin. Täällä voi puhua myös yleisellä tasolla, jos et vielä tiennyt. 

Miksi sinä sitten pyydät neuvoja kuinka saisit vaihdettua ryhmän? Oletko vähän sekaisin?

Selittää miksi kommentit olivat niin sekavia ja juoni muuttui välillä. Voi toki olla ettei oikeasti opiskellut kuin suljetun osaston kirjastolla.

Elämmän yli opisto Niuvan sisäoppilaitosessa. 😂

Itä-Suomen yliopisto?

Vierailija
388/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummallinen systeemi. Ketä se auttaa, jos pakotetaan vieraiden kanssa ryhmään sen sijaan ,että tekisi kavereiden kanssa? 

Se varmaan noudattaa tuota periaatetta, mitä joku täällä selitti aiemmin, että oppii tutustumaan erilaisiin ihmisiin ja erilaisiin työskentelytapoihin. Että se on koko ryhmätöiden idea ylipäätään. 

Vierailija
389/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden taat tiedetään, mutta tuntemattomien ei. Opitaan erilaisten ihmisten työtapoja sekä näkökantoja. Eli toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
390/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varmaan noudattaa tuota periaatetta, mitä joku täällä selitti aiemmin, että oppii tutustumaan erilaisiin ihmisiin ja erilaisiin työskentelytapoihin. Että se on koko ryhmätöiden idea ylipäätään. 

Perseestä tuollainen ajattelu. Täysin turhaa opiskelijoiden elämän vaikeuttamista. 

Vierailija
391/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden taat tiedetään, mutta tuntemattomien ei. Opitaan erilaisten ihmisten työtapoja sekä näkökantoja. Eli toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.

Niin, ihmisethän eivät voi tavata toisiaan missään muualla kuin v'tun ryhmätöiden parissa.....

Vierailija
392/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi uudelleenkouluttautua, koska omalla alalla ei ole enää töitä. Mutta en halua, koska joutuisin kuitenkin tekemään paskoja ryhmätöitä. Muuten kyllä opiskelu kiinnostaisi, mutta kuulemma joka alalla on nykyään pakollisia nuo ryhmätyöt.

Minä jätin hakematta lähimpänä olevaan kouluun ihan vain siksi ,että valintakoe toteutettiin ryhmätyönä. AMK monimuotokoulutus kyseessä. 

Vierailija
393/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kirjoitin ammattikoulun käyneen näkövinkkelistä. Se kävisi järkeen, koska loppujen lopuksi on aivan sama käykö ammattikoulun vai yliopiston. Kyse on ammattiin valmistumisesta ja lähes jokainen tulee työskentelemään toisten ihmisten kanssa. Tuntemattomienkin.

Vierailija
394/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisissä ryhmätyöperkeleissä pitäisi olla myös ryhmäarviointi eli että ryhmäläiset antavat arvosanat työstä toisilleen. Näin ne freeloaderit saa heikon arvosanan kun eivät pääse freeloadaamaan muiden tekemällä työllä. Olin kerran tälläisessä ryhmätyössä ja valitsematta päädyin projektin vetäjäksi. Meitä oli neljä joista kaksi pisti työn peliksi ja eivät tehneet mitään, yksi yritti mutta heikolla menestyksellä. Mä tein melkein kaiken dokumentaation ja kun tuli arvioinnin aika niin annoin noille freeloadereille arvosanan 1 ja tolle yhdelle koka yritti mutta ei osallistunut työhön oikein kunnolla niin 2. Proffa oli muhun vielä erikseen s.postilla yhteydessä ja jouduin selittämään miksi nämä arvosanat mutta hän ymmärsi ja hyvä niin. 

No joo, mutta tuossa on toki se riski, että jos saa antaa arvosanan ryhmätyöstä muille niin siitä voi tulla sitten ns. eräänlaista peliä jossa jokainen pelaa oman ja kavereiden pussiin eli luultavasti sitäkin sitten käytettäisiin jotenkin väärin eikä kuten pitäisi. 

Vierailija
395/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi hyvä syy jatkaa elämää työttömänä sen sijaan, että kouluttautuisin uudelleen 

Vierailija
396/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihmisethän eivät voi tavata toisiaan missään muualla kuin v'tun ryhmätöiden parissa.....

Ei niitä usein kiinnosta. Bilettäjät on omissa porukoissaan, mammat omissa porukoissaan, nörtit omissa porukoissaan, aikuisopiskelijat omissaan. Arjessa ne ei juuri sanaa vaihda. Ryhmätöissä niiden on pakko.

Vierailija
397/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän sitä ennen opittiin tuollaisia asioita, kun ei ollut yhtäkään ryhmätyötä?

t. 03 valmistunut FM

Vierailija
398/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kirjoitin ammattikoulun käyneen näkövinkkelistä. Se kävisi järkeen, koska loppujen lopuksi on aivan sama käykö ammattikoulun vai yliopiston. Kyse on ammattiin valmistumisesta ja lähes jokainen tulee työskentelemään toisten ihmisten kanssa. Tuntemattomienkin.

😀 Ei yliopistosta valmistuta ammattiin

sivusta

Vierailija
399/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän sitä ennen opittiin tuollaisia asioita, kun ei ollut yhtäkään ryhmätyötä?

t. 03 valmistunut FM

Ne tuli varmaan eteen sitten työelämässä. 

Vierailija
400/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta ammttiin valmistuvat lähinnä lääkärit ja juristit. Ei yliopisto ole mikään ammattikoulu.