Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vappubrunssi ja allergiat. Prkele!

Vierailija
19.04.2026 |

Taas on meidän vuosittaisen vappunnyyttikutsujen suunnittelun aika ja kyllä taas harmittaa, mitä voi viedä ja tehdä yhden ainoan allergikon takia. Tuli taas päivitetty lista, mitä ei saa olla missään ruuassa tai tarjottavassa.

Laktoosi, pähkinä, paprika, omena, päärynä, sitrushedelmät, kala, valkosipuli, gluteiini, tomaatti, äyriäiset, kananmuna..

Ja nyt sitten koko perkeleen porukka pomppii taas tämän joka vuosi päivittyvän yhden henkilön allergialistan kanssa ja yrittää säätää mitä voisi tehdä vappubrunssille.

Itse tykkään tehdä ruokaa, mutta kun teen ruokaa, niin haluan tehdä hyvänmakuista ruokaa ja niin kuin se kuuluu tehdä jolloin se myös maistuu siltä kuin kuuluu.

Viime vappuna tämä kyseinen henkilö oli sitten sairaana, eikä vit-tu edes osallistunut siihen vappubrunssiin!

Anteeksi kun avauduin.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viime vappuna tämä kyseinen henkilö oli sitten sairaana, eikä vit-tu edes osallistunut siihen vappubrunssiin!"

Että mieluummin tulee paikalle vaikka sitten influenssassa tai norossa, jottei ole turhaan tehty ruokia? 

Vierailija
42/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen idea oli tehdä vappubrunssista joku kolmen ruokalajin illallinen?! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tuo allerginen, ottaisin itselleni sopivat ruuat mukaan ja muut söisivät mitä haluavat. Tärkeintähän ei ole ruoka vaan hyvä seura.

Jolloin voi sitten aloittaa valituksen "ai nää tarjottavat ei kelpaakaan sulle, vaivalla (pyytämättä) tein".

Kokemusta on tuostakin. 

Vierailija
44/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listalta voisi päätellä, on musta kyse. Kuten olen sanonutälkää nyt ihmeessä laittako kaikkea ruokaa mulle sopivaksi.

Et ole sinä, koska tämä henkilö olettaa, että kaikki ruoka tehdään hänelle sopivaksi. Syödään brunssilla siis aina yksi ruokalaji kerrallaan. Eikä ole mitään seisovaa pöytää, josta voi valita.

t. Ap

Miksi teillä on näin typerä systeemi?

No, se on ollut meidän tapa aina jo varmaan 15 vuotta. Isossa pöydässä istutaan helposti 4-5 tuntia syöden aina välillä yksi ruokalaji ja juoden skumppaa.

Vierailija
45/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä kutsun vieraita, he ovat minulle tärkeitä ihmisiä ja haluan heille hyvää. Miksi sinä et ajattele näin?

Haista paska! Minulla tämä ei tarkoita sitä että hypitään jonkun yhden uniikin lumihiutaleen tahdon mukaan. 

Ja siis miksi ette ole vaan pyytänyt häntä tuomaan itselleen sopivat eväät? 

Yleensä erityisruokavaliolla muutenkin viedään omat eväät joka paikkaan, ei voi odottaa että kukaan alkaa ylimääräisiä järjestelyjä tekemään. 

Vierailija
46/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo mitenkään erityisen rajoittava lista edes ole. Nakkeja ja perunasalaattia vaan pöytään.

Majoneesissa on munaa.

Peruskastike (kermaviili):

200 g kermaviiliä

1 rkl sinappia (esim. Dijon)

1 rkl sitruunamehua tai etikkaa

(Omenaviinietikkaa tai suolakurkun lientä)

Suolaa, mustapippuria

(Tuoreita yrttejä, esim. tilliä tai ruohosipulia) 

Ainekset:

800g - 1kg kiinteitä perunoita (keitettynä ja kuutioituna)

2 - 3 maustekurkkua pieninä kuutioina

1 punasipuli tai purjo hienonnettuna

(1 omena kuutioituna tuomaan raikkautta) 

Vierailija
47/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tuo allerginen, ottaisin itselleni sopivat ruuat mukaan ja muut söisivät mitä haluavat. Tärkeintähän ei ole ruoka vaan hyvä seura.

Jolloin voi sitten aloittaa valituksen "ai nää tarjottavat ei kelpaakaan sulle, vaivalla (pyytämättä) tein".

Kokemusta on tuostakin. 

Eikö ihmisillä ole keskusteluyhteyttä? Olen yli 10 vuotta ottanut eväät mukaan ja olen tässä keskustellut etukäteen juhlien järjestäjän kanssa. Eli olisi ihan hyvä ilmoittaa etukäteen omista eväistä,  ettei toinen tee (pyytämättä) sinua varten. 

Vierailija
48/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo mitenkään erityisen rajoittava lista edes ole. Nakkeja ja perunasalaattia vaan pöytään.

Majoneesissa on munaa.

Ei ole. Nykyään saa käyttää aikaa löytääkseen majoneesin, jossa on kananmunaa. Ja perunasalaatin voi tehdä halutessaan vaikka jogurttikastikkeeseen.

Eihän ne valmiit "majoneesit" mitään majoneesia olekaan.

Ihan voi kotonakin valmistaa majoneesia ilman kananmunaa. Kananmuna ei ole mikään pakollinen majoneesin ainesosa.

Kyllä se on ihan olennainen osa majoneesia.

Vegaani ei nipota jos ostat kanamunattoman majoneesin, ovay ok, olen ostanut vaikka en ole vegaani!

Hellmann’s vegaanimajoneesi

Auran Vegaanimajoneesi (maustamaton, chili, paprika, kurkku)

Poppamies Majonen (sriracha ja garlic)

Kotimaista Vegaaninen majoneesi

X-tra kevytmajoneesi

Vegaanituotteet.net-sivulla on oma osionsa myös majoneeseille ja muille kastikkeille, joten voit katsoa sieltä lisää vaihtoehtoja. Myös kasvisruokiin erikoistuneet kaupat myyvät usein vegaanisia majoneeseja.

Nuo eivät ole majoneesia.

Vierailija
49/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten monet tarjottavat siellä yleensä on? 

Eikö vappunakin syödä vaan nakkeja ja perunasalaattia. Kai olet sanonut tyypille että on liian vaikeaa, voisko se itse tuoda eväänsä? 

Vierailija
50/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on tuostakin. 

Tietenkin sopisin jo etukäteen kaikkien kanssa, että tuon omat ruokani mukanani. Te muut voitte syödä mitä haluatte, minun allergioitani ei tarvitse ottaa huomioon missään ruuassa.

Vierailija
51/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on tuostakin. 

Eikö ihmisillä ole keskusteluyhteyttä? Olen yli 10 vuotta ottanut eväät mukaan ja olen tässä keskustellut etukäteen juhlien järjestäjän kanssa. Eli olisi ihan hyvä ilmoittaa etukäteen omista eväistä,  ettei toinen tee (pyytämättä) sinua varten. 

Niin minäkin aina ilmoitan, silti joskus tulee noita tilanteita.

Kaikesta ei valitettavasti nyt vaan saa aina sen ruokarajoitteisen syytä.

Vierailija
52/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listalta voisi päätellä, on musta kyse. Kuten olen sanonutälkää nyt ihmeessä laittako kaikkea ruokaa mulle sopivaksi.

Et ole sinä, koska tämä henkilö olettaa, että kaikki ruoka tehdään hänelle sopivaksi. Syödään brunssilla siis aina yksi ruokalaji kerrallaan. Eikä ole mitään seisovaa pöytää, josta voi valita.

t. Ap

Miksi teillä on näin typerä systeemi?

No, se on ollut meidän tapa aina jo varmaan 15 vuotta. Isossa pöydässä istutaan helposti 4-5 tuntia syöden aina välillä yksi ruokalaji ja juoden skumppaa.

Ja nyt yhtäkkiä 15 vuoden jälkeen alkoi ärsyttää yhden allergiat?

Vierailija
53/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vappunakin syödä vaan nakkeja ja perunasalaattia. Kai olet sanonut tyypille että on liian vaikeaa, voisko se itse tuoda eväänsä? 

Kuusi erikseen tarjottavaa  ruokalajia.

Ap

Vierailija
54/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kutsumatta se allerginen, oppiipahan olemaan. 

Vierailija
55/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vika, kun minkäänlainen muutos ei kelpaa. 

Vierailija
56/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä kutsumatta se allerginen, oppiipahan olemaan. 

Eihän ap välttämättä edes ole kutsujen järjestäjä. Voi itse jättää vain menemättä jos ärsyttää. 

Vierailija
57/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas aggressiivinen keskustelu. Eihän nuo rajoitteet ole edes järkyn pahat. Mitä olen illanviettoihin laittanut ruokia, niin kyllä mun ennemmin käy sääliksi ruokarajoitteiset, heille se elämä on päivästä ja vuodesta toiseen tarkistelua onko tässä kananmunaa. Jos minä voin yhtenä päivänä tarjota heille varmasti turvalliset ja maittavat ruoat, olen siitä iloinen. Kutsun ihmisiä luokseni siksi, että tykkään häärätä.

Eri asia on nämä, jotka eivät voi syödä x, paitsi jos yhtäkkiä tekeekin mieli, sitten voi syödä. Siihen ei empatia riitä.

Vierailija
58/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet muille kunnon safkat ja allergikolle tarjoat lunta ja ruohoa.

Vierailija
59/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi erikseen tarjottavaa  ruokalajia.

Ap

Tee parsaa ja hollandaisekastiketta. Keväistä, hyvää ja kun käytät laktoositonta voita niin sopii rajoitteisiin. Jos kastikkeen teko paikan päällä epäilyttää niin tee se valmiiksi sifonkiin ja säilytä lämpöhauteessa.

Vierailija
60/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin herkullisen kattauksen  kaikille, jossa kaloja ja muita tältä yhdeltä kiellettyjäkin ruokia.Tälle allergiselle tekisin erikseen eri tarjottimelle tms.kuvun alle ihan oman boxin. Kaikki tarjottavat yhtä aikaa tarjolle, vanhaa käytäntöä voi muuttaa.

Terveisin kokki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän