Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vappubrunssi ja allergiat. Prkele!

Vierailija
19.04.2026 |

Taas on meidän vuosittaisen vappunnyyttikutsujen suunnittelun aika ja kyllä taas harmittaa, mitä voi viedä ja tehdä yhden ainoan allergikon takia. Tuli taas päivitetty lista, mitä ei saa olla missään ruuassa tai tarjottavassa.

Laktoosi, pähkinä, paprika, omena, päärynä, sitrushedelmät, kala, valkosipuli, gluteiini, tomaatti, äyriäiset, kananmuna..

Ja nyt sitten koko perkeleen porukka pomppii taas tämän joka vuosi päivittyvän yhden henkilön allergialistan kanssa ja yrittää säätää mitä voisi tehdä vappubrunssille.

Itse tykkään tehdä ruokaa, mutta kun teen ruokaa, niin haluan tehdä hyvänmakuista ruokaa ja niin kuin se kuuluu tehdä jolloin se myös maistuu siltä kuin kuuluu.

Viime vappuna tämä kyseinen henkilö oli sitten sairaana, eikä vit-tu edes osallistunut siihen vappubrunssiin!

Anteeksi kun avauduin.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntä tai emäntä tarjoaa mitä tarjoaa ja jos se ei kelpaa, niin ei ole pakko syödä. Yksinkertaista. Ota omat eväät tai ole syömättä. Miksi tästä tehdään niin vaikeaa?

Vierailija
62/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten monet tarjottavat siellä yleensä on? 

Eikö vappunakin syödä vaan nakkeja ja perunasalaattia. Kai olet sanonut tyypille että on liian vaikeaa, voisko se itse tuoda eväänsä? 

Kuusi erikseen tarjottavaa  ruokalajia.

Ap

Tee parsaa ja hollandaisekastiketta. Keväistä, hyvää ja kun käytät laktoositonta voita niin sopii rajoitteisiin. Jos kastikkeen teko paikan päällä epäilyttää niin tee se valmiiksi sifonkiin ja säilytä lämpöhauteessa.

Ei kun sori, kananmuna oli kiellettyjen listalla. Siinä tapauksessa kokeile vaikka tartaria, friteerattuja kapriksia ja yrttiöljyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet muille kunnon safkat ja allergikolle tarjoat lunta ja ruohoa.

Saattanee muut osallistujat vähän ihmetellä ja miettiä, että kannattaako ap:ta enää jatkossa kutsua. 

Vierailija
64/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Problem solved!! Kyseinen henkilö tuo OMAT ruuat ja muut saa tehdä ihan niin kuin haluaa ja huvittaa! En suostuisi pelleilemään tuollaisen kanssa. 

Vierailija
65/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta salaattiakin voi tehdä. Toisessa vaan ei ole paprikaa ja tomaattia. Kahdenlaista leipää tarjolle. Laktoosikaan ei kovin vaikeaa ole kun ostaa kaikki eilaa. Jne.

Vierailija
66/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen aikuiset ihmiset suostuu yhden ihmisen takia!! Totta kai noin vakavasti allerginen tuo itse omat ruuat: sehän on nyyttäreihin juuri sopivaa! 

Vierailija
67/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listalta voisi päätellä, on musta kyse. Kuten olen sanonutälkää nyt ihmeessä laittako kaikkea ruokaa mulle sopivaksi.

Et ole sinä, koska tämä henkilö olettaa, että kaikki ruoka tehdään hänelle sopivaksi. Syödään brunssilla siis aina yksi ruokalaji kerrallaan. Eikä ole mitään seisovaa pöytää, josta voi valita.

t. Ap

Miksi teillä on näin typerä systeemi?

No, se on ollut meidän tapa aina jo varmaan 15 vuotta. Isossa pöydässä istutaan helposti 4-5 tuntia syöden aina välillä yksi ruokalaji ja juoden skumppaa.

Ja nyt yhtäkkiä 15 vuoden jälkeen alkoi ärsyttää yhden allergiat?

Ehkä niitä moniallergioita ei alussa ollut. 

Vierailija
68/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä kutsun vieraita, he ovat minulle tärkeitä ihmisiä ja haluan heille hyvää. Miksi sinä et ajattele näin?

Haista paska! Minulla tämä ei tarkoita sitä että hypitään jonkun yhden uniikin lumihiutaleen tahdon mukaan. 

Väännän rautalangasta, koska olit lukutaidoton: Kun kutsun vieraita, he ovat minulle tärkeitä ihmisiä. Miksi sinä kutsut vieraita, joista et edes pidä, vaan kutsut heitä uniikeiksi lumihiutaleiksi?

Vierailija
69/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen aikuiset ihmiset suostuu yhden ihmisen takia!! Totta kai noin vakavasti allerginen tuo itse omat ruuat: sehän on nyyttäreihin juuri sopivaa! 

Eikö nyyttäreiden idea ole, että jokainen tuo yhden asian ja saa syödä myös muiden tuomia ruokia? Muutoinhan jokainen voi ottaa oman eväsboksin mukaan ja syödä vain siitä. Ehkä kaikki ei sovi kaikille, mutta noin pääsääntöisesti tehdään kaikille sopivaa ruokaa.

Vierailija
70/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listalta voisi päätellä, on musta kyse. Kuten olen sanonutälkää nyt ihmeessä laittako kaikkea ruokaa mulle sopivaksi.

Et ole sinä, koska tämä henkilö olettaa, että kaikki ruoka tehdään hänelle sopivaksi. Syödään brunssilla siis aina yksi ruokalaji kerrallaan. Eikä ole mitään seisovaa pöytää, josta voi valita.

t. Ap

Kuulostaa ikävältä brunssilta tuommoinen.

Miksi muka ette voi syödä vapaasti niinkuin brunssilla yleensä on tapana? 

Vierailija
71/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tuo allerginen, ottaisin itselleni sopivat ruuat mukaan ja muut söisivät mitä haluavat. Tärkeintähän ei ole ruoka vaan hyvä seura.

Meinaatko että ap on hyvää seuraa? Hän kutsuu sinua halveksien uniikiksi lumihiutaleeksi. 

Vierailija
72/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahta salaattiakin voi tehdä. Toisessa vaan ei ole paprikaa ja tomaattia. Kahdenlaista leipää tarjolle. Laktoosikaan ei kovin vaikeaa ole kun ostaa kaikki eilaa. Jne.

Jos ruokailemassa on keliaakiko ja jossain leivässä on gluteenia, niin seuraavaksi sitä gluteiinia on leipämurujen mukana levitteiden seassa. Toki tästäkin välttyy, jos ei leipää syö tai on mukana omat leivät.

Vierailija
73/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole vielä paha. Kun näitä allergikkoja osuu enemmän samaan seurueeseen ja ongelmaksi tulee mikä käy yhdelle, ei käy toiselle. Yhdelle ei käy kananmunat, toiselle ei saa olla gluteiinia eikä laktoosia, kolmannelle ei chiliä, paprikaa tai tomaattia, neljännelle ei kalaa ja äyriäisiä, viidennelle ei lihaa, kuudes ei syö mitään hedelmiä, eikä saa olla mitään raakaa kun maha menee sekaisin ja seitsemäs on carnivore.

Itse päädyin ratkaisuun että jokainen tuo omat eväänsä omassa boksissaan. 

Minä en tunne ketään, joka söisi 100% lihaa, eikä mitään muuta ruokavaliossaan.

Sitähän tuo väärin kirjoittamasi karnivori tarkoittaa.

Viitannetko normaalia ruokavaliota noudattavaan, jolla ei ole aatesyömisongelmaa?

Vierailija
74/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä kutsun vieraita, he ovat minulle tärkeitä ihmisiä ja haluan heille hyvää. Miksi sinä et ajattele näin?

Haista paska! Minulla tämä ei tarkoita sitä että hypitään jonkun yhden uniikin lumihiutaleen tahdon mukaan. 

Väännän rautalangasta, koska olit lukutaidoton: Kun kutsun vieraita, he ovat minulle tärkeitä ihmisiä. Miksi sinä kutsut vieraita, joista et edes pidä, vaan kutsut heitä uniikeiksi lumihiutaleiksi?

Eri. Estääkö se heitä tuomasta omat eväänsä? Jos he pitävät sinua tärkeänä ihmisenä, niin he ymmärtävät ettei sinun kuulu tehdä jokaiselle uniikkia ruoka-annosta.

Vierailija
75/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyyttäreiden idea ole, että jokainen tuo yhden asian ja saa syödä myös muiden tuomia ruokia? Muutoinhan jokainen voi ottaa oman eväsboksin mukaan ja syödä vain siitä. Ehkä kaikki ei sovi kaikille, mutta noin pääsääntöisesti tehdään kaikille sopivaa ruokaa.

Jos se kaikille sopivaa ruoka rajataan moniallergisen mukaan, niin mikä järki siinä on? 

Vierailija
76/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että avauduit. Teen ja tarjoan aina mitä huvittaa. Jos ei sovi, voi olla syömättä. 

Vierailija
77/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaikka parsakeitto, päälle rapeaksi paistettua ilmakuivattua kinkkua ja paahdettuja siemeniä. Ei se nyt ole kovin vaikeaa keksiä tarjottavaa. Tai falafeleja, quinoasalaattia ja munakoisotahnaa. Sipulit voi yleensä jättää ruoasta pois jos nyt ei ole tekemässä sipulikeittoa.

Vierailija
78/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä kutsu allergista jos on noin vaikeaa. Muista myös tämä sitten kun elämässä itse tarvitset sinun huomioon ottamista. Älä oleta että ihmiset huomioivat sinua millään tavalla  olit sitten sairas, uupunit, vanha tai vammantunut - olet vain vaiva muille.

Onneksi omat ystävät näkevät jopa minua enemmän vaivaa että saavat minullekkn sopivaa ruokaa turvallisesti. Ja sydän sille että et ole minun ystävä.

Vierailija
79/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä takia ei voi allergiselle olla erikseen versiot, joista puuttuu kielletyt ainekset? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää. Se olisi törkeää jos allergikkoa ei mitenkään huomioitaisi, mutta tuo on jo liikaa että kukaan muukaan ei saa syödä mitään mille hän on allerginen.

Vierailija
80/90 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä takia ei voi allergiselle olla erikseen versiot, joista puuttuu kielletyt ainekset? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää. Se olisi törkeää jos allergikkoa ei mitenkään huomioitaisi, mutta tuo on jo liikaa että kukaan muukaan ei saa syödä mitään mille hän on allerginen.

On paljon enemmän vaivaa tehdä kaikista ruoista kaksi eri versiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä