Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
No nyt esim ulkona on kylmä,sataa ja tuulee . Lähde siinä sitten fillaroimaan meikattuna nätti mekko päällä kun ripsarit leviää sateesta ja hampaat kalisee kylmästä. Kyllä leggingsit,lenkkarit ja tuulta pitävä parkatakki on vaan paras,vaikka ei seksikäs tai tyylikäs, asu.
Miten tarkenet legginseissä kylmällä säällä? Käytätkö nilkkoihin asti ulottuvaa takkia?
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että Suomessa pitää pukeutua sään mukaan. Ja suurimman osan vuodesta sataa jotain taivaalta ja tuulee ja on kylmä.
Tämä. Haaveilin nuorena vitivalkoisista farkuista, mutta kun oli mahdollisuus ostaa sellaiset, en halunnutkaan niitä. Ne olisivat todennäköisesti näyttäneet likaisilta jo parin tunnin käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt niin välitä, mitä muilla on päällä.
Toisaalta olisihan maailma kauniimpi paikka, jos ihmiset pukeutuisivat kauniisti. Esim.: kaikilla on lenkkarit jalassa kaikkialla. Jos oikeasti katsoisi objektiivisesti sitä kenkää, niin eihän se kenkä ole kaunis esine. Sitä käytetään vain siksi, että se on mukava. Miksi kaikkea suunnittelua ei voisi tehdä niin, että luotaisiin maailmasta kauniimpaa paikkaa? Eikö muiden arvoihin kuuluu kauneus? Kauneus antaa iloa elämään. Jos pitäisi sanoa, että millä vuosisadalla pukeudutaan rumiten ihmisten historiassa, niin onhan se vuosisata nyt meneillään.
Mutta yksi oikea ongelma muiden ”vääränlaisessa” pukeutumisessa kyllä on. Melkein kaikki vuoraavat itsensä muovilla päästä varpaisiin. Polyesteri näyttää halvalta, mutta lisäksi siitä irtoaa muovihiukkasia, jotka jäävät tänne lentämään ja lillumaan sadoiksi ja tuhansiksi vuosiksi. Se, että muut käyttävät muovia, johtaa siihen, että minun pitää hengittää ja syödä muovia.Kun tässä tekstissä mainitaan nyt kengät, niin pakko kommentoida. On ihan älyttömän vaikea löytää kauniita nahkaisia kenkiä, jotka eivät painaisi akillesjännettä, mieluiten pienellä korolla. Mitkään balleriinat eivät käy. Nimimerkki kroonisesti tulehtuneet akillesjänteen ja rahaa käytettiin ihan järjetän määrä lenkkareista nilkkureihin ja kävelykenkiin.
Kuljin varmaan 20 vuotta Ecco-kengissä, niissä leveän mallisissa. Ostin niitä monta vuotta. Kun viimeksi ostin sellaiset, valmistaja oli muuttanut materiaalia ja ehkä valmistusmaatakin. Uudet Eccot olivat kovaa, jäykkää nahkaa. Kysyin apua suutariltakin, mutta hänen mukaansa ongelmaa ei voinut auttaa. Jalkani tulivat niin kipeiksi, että kengät jäivät käyttämättä. Nykyään sitten kuljetaan lenkkareissa.
Ap on hyvä ja painuu takaisin sinne vaatekomeroonsa laadukkaiden rytkyjensä sekaan, pois täältä lässyttämästä joutavia.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskuksen ilmaispuolelta olen vaatteeni hakenut jo vuosia. Korjaan ja huollan mieleiseksi. Käytän vain puuvillaa, pellavaa ja villaa. Hyvin viihdyn näissä eikä kukaan ole haukkunut. Olen hoikka ja liikunnallinen. Jalkineisiin tuhlaan enemmän. Nautin nahkakengistä.
Hoikan ihmisen on aina helpompi löytää sopiva vaate ja muutenkin näyttää hyvältä. Omaa vartalonmuotoa ei vain saa valita ennen maailmaantuloa. On tyytyminen siihen, mitä on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kertokaapa mikä siinä on, että kun nainen laittaa mekon, tulee hänen kanssasisarensa kysymään mihin juhliin hän on menossa, siis vaikkapa ihan villamekossa tai collegemekossa? Miksi collegehousut on naiselle ok arkivaate mutta samasta kankaasta mekko on hienostelua? Siis vaikka onhan mekko moninverroin kivempi arkivaate kuin housut jos nyt ei pyöräillä tarvitse.
Tuota minäkin olen monesti ihmetellyt!
Just olin koiran kanssa lenkillä juoksutrikoissa, collegehupparissa, ja lenkkareissa. Hyvin toimi 😃
Sporttisen mukava, ehdottomasti 👍👍
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mitään syytä pukeutua ns. hyvin. Tavallinen riittää. Ei Helsingissä edes enää näe tyylikkäitä ihmisiä. Jos joskus näkee, niin se on joku käymässä oleva ulkkis, eikä niitä varten tarvitse hienompia vaatteita laittaa.
Muistan ajan kun keskustassa oli lähes vain tyylikkäitä ihmisiä. Silloin panostin vaatteisiini itsekin. Mutta kuten sanottua, nykyään se on turhaa. Villakangastakkikin saattaa sotkeentua ties mihin kun ympärillä pyörii kaikenlaisia epäsiistejä ulkkiksia ja nistejä. Tämä siis Helsingin keskustassa.
Ravintoloissa en käy enkä niin välitä pääkaupungin kulttuuririennoistakaan enää.
Helsingin yleisilme on nykyään likainen. Inhottaa. Yksi syy on varmaan mukanakuljetettavat ruoka-annokset, joista tulee sotkua. Jos olisi joku parempi ja kalliimpi vaate, en uskaltaisi mennä kaupungille se päällä.
Persaukisilla sosialistisuomalaisilla on varaa vain halpahallivaatteisiin.
Kumpi on seksikkäämpää naisella: tiukat urheilutrikoot vai tätimekko?
Kuka tykkää mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Just olin koiran kanssa lenkillä juoksutrikoissa, collegehupparissa, ja lenkkareissa. Hyvin toimi 😃
Oliko parasta päällä mitä kaapista löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskuksen ilmaispuolelta olen vaatteeni hakenut jo vuosia. Korjaan ja huollan mieleiseksi. Käytän vain puuvillaa, pellavaa ja villaa. Hyvin viihdyn näissä eikä kukaan ole haukkunut. Olen hoikka ja liikunnallinen. Jalkineisiin tuhlaan enemmän. Nautin nahkakengistä.
Hoikan ihmisen on aina helpompi löytää sopiva vaate ja muutenkin näyttää hyvältä. Omaa vartalonmuotoa ei vain saa valita ennen maailmaantuloa. On tyytyminen siihen, mitä on annettu.
No harva syntyessään on lihava...
Vierailija kirjoitti:
Kuka tykkää mistäkin.
Itse tykkään tyylikkäistä naisista ulkomailla. Sellaista sinä et ole koskaan nähnyt kuin korkeintaan elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tykkää mistäkin.
Seksikkyys ja tyylikkyys ovat kaksi aivan eri asiaa.
Ei kyllä kiinnosta juuri lainkaan asukokonaisuuksien miettiminen. Eikä kiinnosta myöskään katsella mitä toisilla on päällään. Ap:n käyttämä aika vaatteidensa pohtimiseen menee ainakin minun kohdallani ihan hukkaan. Ehkä olisit voinut käyttää sen ajan johonkin mukavaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko parasta päällä mitä kaapista löytyy?
Ei tietenkään, kuka nyt lenkille juhlavaatteita laittaa, tai edes parempia arkivaatteita. Pitää osata pukeutua tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tykkää mistäkin.
Seksikkyys ja tyylikkyys ovat kaksi aivan eri asiaa.
Onko tätimekko tyylikäs?
Inhottaa jo etukäteen tuleva talvi, kun siellä ja täällä kulkee ihmisiä, pariskuntiakin, aikuisten Reimat päällä, ja hihat ja lahkeet sanovat tauotta "viuh viuh viuh viuh".
Pitää olla käytännöllinenkin. Mistä autopaikka jokaiselle niistä?