Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa
Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin.
Kommentit (473)
Onneksi kukaan ei palstalla kirjoita kaupunkeja niin ei tiedetä, missä on rakennettu home amk.
😂😂😂😂🥸
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähiaikoina tuleva eläkeläinen. Nyt kuukausitulo n.4000, käteen n.2.700. Eläke tulee olemaan n.2100€, käteen n.1.700. Tonnin pudotus kuukausituloissa on iso varsinkin, kun mulla on nyt firman auto käytössä.
Kauhulla odottelen, miten kapeaksi elämä muodostuu.
Sama palkka, eläke tulee olemaan nettona noin 1350. Koska kasvatin 4 veronmaksajaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rakkausvirasto ottaa sukulaisia töihin sisäisessä haussa. Ulkoisessa haussa merkonomi ei pääsisi, kun muiden tutkinnot menisi edelle.
Jospa hakisit katkeruustoimistoon, palkattomaksi.
Lycka till!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kukaan ei palstalla kirjoita kaupunkeja niin ei tiedetä, missä on rakennettu home amk.
😂😂😂😂🥸
Minkälainen rakennuttaja antaa villojen ja rakennustarvikkeiden kastua sateessa. Jos kaupunki paljastuu rakennuttaja voi joutua maksamaan uuden koulun. On tehnyt sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rakkausvirasto ottaa sukulaisia töihin sisäisessä haussa. Ulkoisessa haussa merkonomi ei pääsisi, kun muiden tutkinnot menisi edelle.
Lycka till!
Jos ei otettaisi sinne poliisilaitokselle poliisin tytärtä vakituiseksi lupasihteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂🥸
Minkälainen rakennuttaja antaa villojen ja rakennustarvikkeiden kastua sateessa. Jos kaupunki paljastuu rakennuttaja voi joutua maksamaan uuden koulun. On tehnyt sutta ja sekundaa.
Mites siellä Porissa ne siun turkiskuoriaiset lisääntyneet?
Joko farmi alkanut tuottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lycka till!
Jos ei otettaisi sinne poliisilaitokselle poliisin tytärtä vakituiseksi lupasihteeriksi.
Muista potkulaki!
Voit tarjoutua tilalle hintaan 850€/kk 🤑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂🥸
Mites siellä Porissa ne siun turkiskuoriaiset lisääntyneet?
Joko farmi alkanut tuottaa?
Oletko ihan varma, että se on tuo kaupunki täynnä turkiskuoriais asuntoja. Kerrostalon kaikki asunnot pitää käsitellä eli tuholaistorjuja käy kaikissa kerrostalon asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Saavat eläkettä nettona yht. 4700, mutta senttiäkään ei jää säästöön. Kaikki menee sen saman kk.n aikana kaikenlaiseen ihmeelliseen sekoiluun (ylikalliit lehtitilaukset, ylikalliit taloremontit, järjettömät luottokorkokulut, jatkuva kaupassa ravaaminen jne.). Meno on aivan holtitonta ja kaikki vähänkin isommat jutut ostetaan luotoksi. Rahaa annetaan jokaiselle lehti- ja remppamyyjälle, joka sitä sattuu vaan ilmestymään kysymään.
Ja kyseessä ihmiset, jotka elivät läpi 90-luvun laman eivätkä ikinä olleet mitään tuhlailijoita ja osasivat käyttää rahansa järkevästi.
Eiköhän tuossa ole taustalla muistisairaus. Jos ovat ennen osanneet hoitaa raha-asiansa ja varmaan rahaa on pakko olla säästössäkin koska ovat tienanneet hyvin, kun eläkkeet on tuota luokkaa ja nyt raha ei riitä ollenkaan.
Pitäiskö kuule viedä ne mummo ja vaari muistihoitajalle, eikä vauvalla ihmetellä holtitonta rahankäyttöä.
Kuusikymppisillä ei yleensä vielä ole muistisairautta.
Mistäs ammatista sun vanhemmat on eläkkeelle päässeet jo kuusikymppisenä?
Ja jokuhan noita vanhuksia vaivaa, jos 60v ollaan sekaisin, kuin käkikello ja ennen on osattu hoitaa esim raha-asiat. Muistisairaus tekee jos tuollaista epänormaalia toimintaa entiseen verrattuna. Normaalit 60v on vielä työelämässä ja pääsevät eläkkeelle vuonna 2031, kun täyttävät 65v.
Kyllähän se moottori joskus nykii kun äkkiä löysää kaasun eli rahamäärä pienenee heti kun jää eläkkeelle. Jos ei ole älynnyt sopeuttaa menoja pieneneviin tuloihin niin tuntuuhan se köyhältä elämältä eikä eläke riitä mihinkään. Menee aikaa sopeutumiseen, ihan jokaisella jos on elänyt leveästi.
Suomessa ei kenenkään ole pakko jäädä eläkkeelle 60v vaan voi jatkaa työelämässä vielä monia vuosia.
Luulen, että tuo kirjoittaja vaan provoaa ja kun jäi huonosta provosta kiinni yrittää nyt jotakin selitellä.
Lähes 5 tonnilla kyllä pärjää jos ei nyt ihan mahdottomat menot ole.
Ei se töissä käyminen ole itsestä kiinni, työnantajalla on paljon sanottavaa siihen. Tuttu kävi puhumassa esimiehilleen, jos vielä pari vuotta olisin töissä. " ole vaan, mutta muualla, meillä on käytäntö että eläkeiän täyttyessä jäädään pois."
Edelleen 60v ei ole eläkeikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lycka till!
Muista potkulaki!
Voit tarjoutua tilalle hintaan 850€/kk 🤑
Onko sun isä, äiti ja isäpuoli siellä töissä 😊?
Kaisa, älä kirjoita hönö kirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään johtajan rouvalle hoitokodissa pystytukka kampaus ja laitetaan huulipunaa poskiin ja ulkoillessa lykätään se kaupan oven lähelle niin ihmiset saavat naureskella.
Puhui rumasti aikanaan työttömistä.
Vaikka en olekaan isäni kanssa väleissä, niin just sun kaltaisten ihmisten vuoksi en halua, että isä joutuu minnekään hoivakotiin. Kirjoittelit näitä samoja vanhusvihamielisiä viestejäsi jo silloin, kun mun äitini oli vielä elossa ja jo silloin mietin, että tollasten sekopäiden hoidettavaksi en äitiäni ikinä anna. Enkä antanutkaan vaan äiti sai olla loppuun asti kotona.
Teitkö itse töitä ilman palkkaa?
Arvaan et.
Siksi hyvinvointialue nytkin irtisanoo hulluja vaarallisia hoitokoteja.
Päiväkodissakin voivat nostaa sängyn pystyyn ja lapsi menehtyy.
En tehnyt. En edes silloin, kun olin julkisella sektorilla hoitoalalla. Mutta ei ole mun eikä varsinkaan mun vanhempieni vika, jos sinä et saa palkkatöitä ja sut velvoitetaan tekemään julkisella jotain hommaa sillä 9€ päivässä saadulla korvauksella ja siitä vihaisena kostat sen asiakkallesi. En halua, että mun isäni joutuisi sun asiakkaaksesi. Olen pahoillani siitä, että oikeita töitä et onnistu saamaan edes julkiselta sektorilta, mutta just sun kaltaisten ihmisten takia pidän parempana, että mun vanhemmat eivät mitään palveluita hyvinvointialueilta edes ottaneet eikä ota. Onneksi heillä on ollut varaa maksaa yksityisellekin ja yksityinen sektori taas ei halua menettää maksavia asiakkaitaan sen vuoksi, että ottaisivat asiakaspalveluun sun kaltaisia ihmisiä.
Mua oikeasti huolestuttaa tämän hetken poliitikoilla oleva ajatus, että tukien pitäisi olla vastikkeellisia. Koska jos niin käy, yhä useampi ihminen joutuisi sun kaltaisten ihmisten uhreiksi. Jos jotain vastikkeellisuutta halutaan, niin sitten vaikka risusavottaan tai keräämään koirankakkoja ja tupakantumppeja katujen varsilta, mutta ei minnekään sellaiseen hommaan, missä joutuisi olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Ymmärrän, että kadehdit eläkeläisiä, jotka saavat edes kansaneläkkeen ja takuueläkkeen, ja olet vihainen siitä, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka selkeästi olisit jo sen tarpeessa. Se työttömän peruspäiväraha vaan on puolet pienempi kuin mitä sulle maksettaisiin, jos pääsisit jo työkyvyttömyyseläkkeelle. Vielä parikymmentä vuotta sitten pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle, jos oli työkyvytön. Nykyisin ei enää pääse, koska raha ratkaisee.No, sano kokoomukselle, että ei leikkaa ja anna rikkaille verohelpotuksia. Hoitokodissa rikkaat saa nenämatosalaattia. Työttömiä on myös yksityisissä hoitokodeissa työkokeilussa.
Mun ei ole tarvetta sanoa kokkareille yhtikäs mitään. Pidän huolen omistani. Eikä tulisi mieleenkään palkata sun kaltaista ihmistä edes siivoamaan isäni kotiin. Ei siis edes oikealla palkalla, koska asenteesi vanhuksia kohtaan on aika kammottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään johtajan rouvalle hoitokodissa pystytukka kampaus ja laitetaan huulipunaa poskiin ja ulkoillessa lykätään se kaupan oven lähelle niin ihmiset saavat naureskella.
Vaikka en olekaan isäni kanssa väleissä, niin just sun kaltaisten ihmisten vuoksi en halua, että isä joutuu minnekään hoivakotiin. Kirjoittelit näitä samoja vanhusvihamielisiä viestejäsi jo silloin, kun mun äitini oli vielä elossa ja jo silloin mietin, että tollasten sekopäiden hoidettavaksi en äitiäni ikinä anna. Enkä antanutkaan vaan äiti sai olla loppuun asti kotona.
Arvaan et.
En tehnyt. En edes silloin, kun olin julkisella sektorilla hoitoalalla. Mutta ei ole mun eikä varsinkaan mun vanhempieni vika, jos sinä et saa palkkatöitä ja sut velvoitetaan tekemään julkisella jotain hommaa sillä 9€ päivässä saadulla korvauksella ja siitä vihaisena kostat sen asiakkallesi. En halua, että mun isäni joutuisi sun asiakkaaksesi. Olen pahoillani siitä, että oikeita töitä et onnistu saamaan edes julkiselta sektorilta, mutta just sun kaltaisten ihmisten takia pidän parempana, että mun vanhemmat eivät mitään palveluita hyvinvointialueilta edes ottaneet eikä ota. Onneksi heillä on ollut varaa maksaa yksityisellekin ja yksityinen sektori taas ei halua menettää maksavia asiakkaitaan sen vuoksi, että ottaisivat asiakaspalveluun sun kaltaisia ihmisiä.
Mua oikeasti huolestuttaa tämän hetken poliitikoilla oleva ajatus, että tukien pitäisi olla vastikkeellisia. Koska jos niin käy, yhä useampi ihminen joutuisi sun kaltaisten ihmisten uhreiksi. Jos jotain vastikkeellisuutta halutaan, niin sitten vaikka risusavottaan tai keräämään koirankakkoja ja tupakantumppeja katujen varsilta, mutta ei minnekään sellaiseen hommaan, missä joutuisi olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Ymmärrän, että kadehdit eläkeläisiä, jotka saavat edes kansaneläkkeen ja takuueläkkeen, ja olet vihainen siitä, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka selkeästi olisit jo sen tarpeessa. Se työttömän peruspäiväraha vaan on puolet pienempi kuin mitä sulle maksettaisiin, jos pääsisit jo työkyvyttömyyseläkkeelle. Vielä parikymmentä vuotta sitten pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle, jos oli työkyvytön. Nykyisin ei enää pääse, koska raha ratkaisee.No, sano kokoomukselle, että ei leikkaa ja anna rikkaille verohelpotuksia. Hoitokodissa rikkaat saa nenämatosalaattia. Työttömiä on myös yksityisissä hoitokodeissa työkokeilussa.
Mun ei ole tarvetta sanoa kokkareille yhtikäs mitään. Pidän huolen omistani. Eikä tulisi mieleenkään palkata sun kaltaista ihmistä edes siivoamaan isäni kotiin. Ei siis edes oikealla palkalla, koska asenteesi vanhuksia kohtaan on aika kammottava.
Valitettavasti työnantaja ei saa kertoa asiakkaille kuka on vakituinen ja kuka työkokeilussa. Vaitiolovelvollisuus nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähiaikoina tuleva eläkeläinen. Nyt kuukausitulo n.4000, käteen n.2.700. Eläke tulee olemaan n.2100€, käteen n.1.700. Tonnin pudotus kuukausituloissa on iso varsinkin, kun mulla on nyt firman auto käytössä.
Kauhulla odottelen, miten kapeaksi elämä muodostuu.
Sama palkka, eläke tulee olemaan nettona noin 1350. Koska kasvatin 4 veronmaksajaa.
Mulla sama, mutta eläke jolle just jäin jää 1200e/kk.
Naisille pitäisi kyllä jotenkin korvata se, että pakostakin niiden lasten kanssa pitää olla kotona jonkin aikaa . Ja vaikka niitä lapsia ei ole pakko tehdä, kaikki ne ymmärretään, että jos kukaan ei tee lapsia, loppuu ne veron ja eläkkeen maksajat äkkiä.
Ja esim juuri tämän ketjun ap tulisi olemaan se kärsijä, jos lapset loppuu, kuin seinään.
Yhteiskunta ollaan me ihmiset ja yhteiskunta ei pyöri, jos ei uusia ihmisiä synny. Nyt tuo syntyvyys raavitaan kokonaan naisten selkärangasta. Miehet ei kärsi yhtään.
ihmiset jotka synnytää, maksaa ja kasvattaa uuden jäsenen tähän yhteiskuntaan pitäisi saada verohelpotusta jokaisesta lapsesta.
Yhteiskuntahan se loppujen lopuksi sen hyödyn siitä yksityisen ihmisen kasvattamasta lapsesta saa, kun tämä aikuisena tekee vuosikymmeniä töitä yhteiskunnalle ja maksaa verot.
Miten sä tiedät kuka on työkokeilija, kun niillä on samat työvaatteet kuin vakituisilla eikä työnntaja saa kertoa asiakkaille kuka on työkokeilussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaan et.
Pitäisikö hake henkilökohtaiseksi avustajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂🥸
Voi kuule, tätä on jatkunut jo ainakin 1990-luvulta saakka, siitä asti olen itse näitä juttuja seurannut.
Eräänkin ystäväni mies oli rakennuksilla töissä ja kertoi, ettei voisi itselleen ikinä rakentaa taloa sillä tyylillä kuin töissä. Todellakin, kaikki keskeneräiset vaiheet ja tykötarpeet jätettiin vesisateeseen. Rakennussiivouksia ei suoritettu missään vaiheessa, vaan märkien rojujen/muovien/lautojen päälle vaan uutta betonivalua ja niin edespäin.
Jo tuolloin rakennusammattilaiset seurasivat uusien rakennuksien valmistumisvauhtia ja totesivat, että ei hyvä. Vaikka rakennustekniikkakin kehittyy ja hyvä niin, niin tietyt luonnonlait ovat edelleen voimassa. Ei voi vain kalenterista päättää tekovauhtia, vaan kuivuminen ym. ottaa oman aikansa, jos vastuullisesti rakennetaan.
Mutta kyllähän te tiesittekin, että halvalla ei saa hyvää ja edullisin tarjous voittaa. (Ei tosin kalliillakaan aina saa hyvää, koska välistä vetäjiä riittää).
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten eläkeläiseltä voi loppua rahat. Puhun siis juurikin tuommoista parin tonnin nettoeläkettä saavista. Asunto on hyvin todennäköisesti velaton, velaton auto eikä ole lapsia enää elätettävänä. Työssäkäyvä 40-50-vuotias maksaa siitä palkastaan lapset, asuntolainan ja autolainan eli varmaan on käytössä lopulta saman verran rahaa kuin sillä eläkeläisellä. Niin miten se budjetointi ei eläkeläiseltä onnistu kun menot eivät ole enää läheskään niin suuret kuin ennen?
Minua huvittaa nää kommentit, joissa oletetaan, että eläkeläiset eivät tarvitse enää rahaa mihinkään.
Miten ne kulut yhtäkkiä katoaisivat, kun jää eläkkeelle?
On totta, että siinä vaiheessa, kun lapset aikuistuvat, kulut pienenevät, mutta se tapahtuu yleensä jo ennen eläkeikää.
Eläkkeelle siirryttäessä tulot pienenevät, mutta mikään kulu ei katoa, päinvastoin menotkin lisääntyvät: ei enää työterveyshuoltoa tai liikunta/kulttuurietua, vaan nuo pitää maksaa ihan omista rahoista. Vapaa-aikaa on myös enemmän kuin ennen, joten on aikaa matkustella ja käydä erilaisissa tapahtumissa, jotka maksavat. Asuminen, auto, vakuutukset maksavat saman verran kuin ennenkin. Samaten, jos on tottunut käymään säännöllisesti kampaajalla tai hierojalla, lukemaan sanomalehteä, katsomaan televisiota yms, niin ei niiden tarve häviä eläkkeelle jäädessä mihinkään.
Luulen, että ap, ikä 30+, on lukenut juttuja suurista eläkkeistä ja pähkäillyt pitkäaikaisnuorena saavansa eläköityneiltä vanhemmiltaan runsaasti taskurahaa. Nyt kun vanhemmat ovat palauttaneet hänet todellisuuteen, pettymys purkautuu vauvapalstalle tehtynä aloituksena.
No, sano kokoomukselle, että ei leikkaa ja anna rikkaille verohelpotuksia. Hoitokodissa rikkaat saa nenämatosalaattia. Työttömiä on myös yksityisissä hoitokodeissa työkokeilussa.