Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa

Vierailija
17.04.2026 |

Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin. 

Kommentit (473)

Vierailija
281/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraillut joskus näitä tukityö/kuntoutus/mitä lue sijaisuuksia keskusteluja.  Niissä yleensä vihataan asiakkaita tai työtovereita, tehdään tahallaan virheitä, siitäs saavat kun en oo vakinainen.

Miten ihminen kuvittelee koskaan pääsevänsäkään vakituiseksi?

Paikkakunnan kirjastossa kehitysvammaisten yhdistys hoitaa kahviota. Asiakaspalvelussa kassatyöskentelyyn pystyvät.  Tietysti joku ohjaaja lienee paikalla.

Mutta palvelu on hyvää, liikun kepin kanssa.  Tämä myyjämies, tuon kahvisi, mihin pöytään tuon. Haen sitten astiat pois.  Kiittelin ja hän sanoi että tahtoo auttaa kun näkee  jonkun tarvitsevan apua.

Vierailija
282/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehdään johtajan rouvalle hoitokodissa pystytukka kampaus ja laitetaan huulipunaa poskiin ja ulkoillessa lykätään se kaupan oven lähelle niin ihmiset saavat naureskella.

Puhui rumasti aikanaan työttömistä.

Vaikka en olekaan isäni kanssa väleissä, niin just sun kaltaisten ihmisten vuoksi en halua, että isä joutuu minnekään hoivakotiin. Kirjoittelit näitä samoja vanhusvihamielisiä viestejäsi jo silloin, kun mun äitini oli vielä elossa ja jo silloin mietin, että tollasten sekopäiden hoidettavaksi en äitiäni ikinä anna. Enkä antanutkaan vaan äiti sai olla loppuun asti kotona. 

Teitkö itse töitä ilman palkkaa?

Arvaan et.

Siksi hyvinvointialue nytkin irtisanoo hulluja vaarallisia hoitokoteja.

Päiväkodissakin voivat nostaa sängyn pystyyn ja lapsi menehtyy.

En tehnyt. En edes silloin, kun olin julkisella sektorilla hoitoalalla. Mutta ei ole mun eikä varsinkaan mun vanhempieni vika, jos sinä et saa palkkatöitä ja sut velvoitetaan tekemään julkisella jotain hommaa sillä 9€ päivässä saadulla korvauksella ja siitä vihaisena kostat sen asiakkallesi. En halua, että mun isäni joutuisi sun asiakkaaksesi. Olen pahoillani siitä, että oikeita töitä et onnistu saamaan edes julkiselta sektorilta, mutta just sun kaltaisten ihmisten takia pidän parempana, että mun vanhemmat eivät mitään palveluita hyvinvointialueilta edes ottaneet eikä ota. Onneksi heillä on ollut varaa maksaa yksityisellekin ja yksityinen sektori taas ei halua menettää maksavia asiakkaitaan sen vuoksi, että ottaisivat asiakaspalveluun sun kaltaisia ihmisiä. 

Mua oikeasti huolestuttaa tämän hetken poliitikoilla oleva ajatus, että tukien pitäisi olla vastikkeellisia. Koska jos niin käy, yhä useampi ihminen joutuisi sun kaltaisten ihmisten uhreiksi. Jos jotain vastikkeellisuutta halutaan, niin sitten vaikka risusavottaan tai keräämään koirankakkoja ja tupakantumppeja katujen varsilta, mutta ei minnekään sellaiseen hommaan, missä joutuisi olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Ymmärrän, että kadehdit eläkeläisiä, jotka saavat edes kansaneläkkeen ja takuueläkkeen, ja olet vihainen siitä, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka selkeästi olisit jo sen tarpeessa. Se työttömän peruspäiväraha vaan on puolet pienempi kuin mitä sulle maksettaisiin, jos pääsisit jo työkyvyttömyyseläkkeelle. Vielä parikymmentä vuotta sitten pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle, jos oli työkyvytön. Nykyisin ei enää pääse, koska raha ratkaisee. 

No, sano kokoomukselle, että ei leikkaa ja anna rikkaille verohelpotuksia. Hoitokodissa rikkaat saa nenämatosalaattia. Työttömiä on myös yksityisissä hoitokodeissa työkokeilussa.

Mun ei ole tarvetta sanoa kokkareille yhtikäs mitään. Pidän huolen omistani. Eikä tulisi mieleenkään palkata sun kaltaista ihmistä edes siivoamaan isäni kotiin. Ei siis edes oikealla palkalla, koska asenteesi vanhuksia kohtaan on aika kammottava. 

Eipä tartte pelätä, että tuo palstahullu edes pääsee tarjolle 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukaan ei palstalla kirjoita kaupunkeja niin ei tiedetä, missä on rakennettu home amk.

😂😂😂😂🥸

Minkälainen rakennuttaja antaa villojen ja rakennustarvikkeiden kastua sateessa. Jos kaupunki paljastuu rakennuttaja voi joutua maksamaan uuden koulun. On tehnyt sutta ja sekundaa.

Voi kuule, tätä on jatkunut jo ainakin 1990-luvulta saakka, siitä asti olen itse näitä juttuja seurannut.

Eräänkin ystäväni mies oli rakennuksilla töissä ja kertoi, ettei voisi itselleen ikinä rakentaa taloa sillä tyylillä kuin töissä. Todellakin, kaikki keskeneräiset vaiheet ja tykötarpeet jätettiin vesisateeseen. Rakennussiivouksia ei suoritettu missään vaiheessa, vaan märkien rojujen/muovien/lautojen päälle vaan uutta betonivalua ja niin edespäin. 

Jo tuolloin rakennusammattilaiset seurasivat uusien rakennuksien valmistumisvauhtia ja totesivat, että ei hyvä. Vaikka rakennustekniikkakin kehittyy ja hyvä niin, niin tietyt luonnonlait ovat edelleen voimassa. Ei voi vain kalenterista päättää tekovauhtia, vaan kuivuminen ym. ottaa oman aikansa, jos vastuullisesti rakennetaan.

Mutta kyllähän te tiesittekin, että halvalla ei saa hyvää ja edullisin tarjous voittaa. (Ei tosin kalliillakaan aina saa hyvää, koska välistä vetäjiä riittää).

Hyvä tietää, missä kaupungissa on rakennettu home amk. Niin kaupunki voi vielä periä rahat takaisin rakennuttajalta, omaisuus myyntiin vaan.

Vierailija
284/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ekäkeläiset asuvat yksin, naiset elävät pisimpään ja naisilla on huonompi eläke kuin miehellä.

Vierailija
285/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehdään johtajan rouvalle hoitokodissa pystytukka kampaus ja laitetaan huulipunaa poskiin ja ulkoillessa lykätään se kaupan oven lähelle niin ihmiset saavat naureskella.

Vaikka en olekaan isäni kanssa väleissä, niin just sun kaltaisten ihmisten vuoksi en halua, että isä joutuu minnekään hoivakotiin. Kirjoittelit näitä samoja vanhusvihamielisiä viestejäsi jo silloin, kun mun äitini oli vielä elossa ja jo silloin mietin, että tollasten sekopäiden hoidettavaksi en äitiäni ikinä anna. Enkä antanutkaan vaan äiti sai olla loppuun asti kotona. 

Arvaan et.

En tehnyt. En edes silloin, kun olin julkisella sektorilla hoitoalalla. Mutta ei ole mun eikä varsinkaan mun vanhempieni vika, jos sinä et saa palkkatöitä ja sut velvoitetaan tekemään julkisella jotain hommaa sillä 9€ päivässä saadulla korvauksella ja siitä vihaisena kostat sen asiakkallesi. En halua, että mun isäni joutuisi sun asiakkaaksesi. Olen pahoillani siitä, että oikeita töitä et onnistu saamaan edes julkiselta sektorilta, mutta just sun kaltaisten ihmisten takia pidän parempana, että mun vanhemmat eivät mitään palveluita hyvinvointialueilta edes ottaneet eikä ota. Onneksi heillä on ollut varaa maksaa yksityisellekin ja yksityinen sektori taas ei halua menettää maksavia asiakkaitaan sen vuoksi, että ottaisivat asiakaspalveluun sun kaltaisia ihmisiä. 

Mua oikeasti huolestuttaa tämän hetken poliitikoilla oleva ajatus, että tukien pitäisi olla vastikkeellisia. Koska jos niin käy, yhä useampi ihminen joutuisi sun kaltaisten ihmisten uhreiksi. Jos jotain vastikkeellisuutta halutaan, niin sitten vaikka risusavottaan tai keräämään koirankakkoja ja tupakantumppeja katujen varsilta, mutta ei minnekään sellaiseen hommaan, missä joutuisi olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Ymmärrän, että kadehdit eläkeläisiä, jotka saavat edes kansaneläkkeen ja takuueläkkeen, ja olet vihainen siitä, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka selkeästi olisit jo sen tarpeessa. Se työttömän peruspäiväraha vaan on puolet pienempi kuin mitä sulle maksettaisiin, jos pääsisit jo työkyvyttömyyseläkkeelle. Vielä parikymmentä vuotta sitten pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle, jos oli työkyvytön. Nykyisin ei enää pääse, koska raha ratkaisee. 

No, sano kokoomukselle, että ei leikkaa ja anna rikkaille verohelpotuksia. Hoitokodissa rikkaat saa nenämatosalaattia. Työttömiä on myös yksityisissä hoitokodeissa työkokeilussa.

Mun ei ole tarvetta sanoa kokkareille yhtikäs mitään. Pidän huolen omistani. Eikä tulisi mieleenkään palkata sun kaltaista ihmistä edes siivoamaan isäni kotiin. Ei siis edes oikealla palkalla, koska asenteesi vanhuksia kohtaan on aika kammottava. 

Et sä sitä päätä 😂

Vierailija
286/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen tulotaso ei enää nouse, joten on ymmärrettävää, että rajallisuus ahdistaa. Ap ja muut voivat potentiaalisesti vielä tienata extraa ja ainakin vaihtaa työpaikan paremmksi. Eläkeläisen peli on siinä mielessä pelattu.

Vierailija
287/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä ei ole ihmisten terveystietoja.

Ei se ole mielenterveystoimisto vaan työnvälitys 🤣

Vierailija
288/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä tiedät kuka on työkokeilija, kun niillä on samat työvaatteet kuin vakituisilla eikä työnntaja saa kertoa asiakkaille kuka on työkokeilussa?

Poikani on yhtä asiaa kysellyt verovirastosta, liittyy  minun asioihini. Joka kerta saanut eri puhelinvastaajalta eri vastauksen. Yrittää saada jonkun kiinni joka oikeasti tietää. 

Vierailija
289/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan et.

Et sä sitä päätä 😂

Taidatte olla jossain ihan omassa "keskustelussanne"

Vierailija
290/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen jää 1900, koko ikänsä töitä tehnyt akateemisesti.  Asun yksin.

Vierailija
291/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukaan ei palstalla kirjoita kaupunkeja niin ei tiedetä, missä on rakennettu home amk.

😂😂😂😂🥸

Minkälainen rakennuttaja antaa villojen ja rakennustarvikkeiden kastua sateessa. Jos kaupunki paljastuu rakennuttaja voi joutua maksamaan uuden koulun. On tehnyt sutta ja sekundaa.

Voi kuule, tätä on jatkunut jo ainakin 1990-luvulta saakka, siitä asti olen itse näitä juttuja seurannut.

Eräänkin ystäväni mies oli rakennuksilla töissä ja kertoi, ettei voisi itselleen ikinä rakentaa taloa sillä tyylillä kuin töissä. Todellakin, kaikki keskeneräiset vaiheet ja tykötarpeet jätettiin vesisateeseen. Rakennussiivouksia ei suoritettu missään vaiheessa, vaan märkien rojujen/muovien/lautojen päälle vaan uutta betonivalua ja niin edespäin. 

Jo tuolloin rakennusammattilaiset seurasivat uusien rakennuksien valmistumisvauhtia ja totesivat, että ei hyvä. Vaikka rakennustekniikkakin kehittyy ja hyvä niin, niin tietyt luonnonlait ovat edelleen voimassa. Ei voi vain kalenterista päättää tekovauhtia, vaan kuivuminen ym. ottaa oman aikansa, jos vastuullisesti rakennetaan.

Mutta kyllähän te tiesittekin, että halvalla ei saa hyvää ja edullisin tarjous voittaa. (Ei tosin kalliillakaan aina saa hyvää, koska välistä vetäjiä riittää).

Hyvä tietää, missä kaupungissa on rakennettu home amk. Niin kaupunki voi vielä periä rahat takaisin rakennuttajalta, omaisuus myyntiin vaan.

En ole koskaan kirjoittanut kotikaupunkini nimeä.

🤣🤣🤣🤣🤣

Muitten kirjoituksista en ole vastuussa.

Vierailija
292/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan et.

Et sä sitä päätä 😂

Päätänpäs 😂

Vierailija
293/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraillut joskus näitä tukityö/kuntoutus/mitä lue sijaisuuksia keskusteluja.  Niissä yleensä vihataan asiakkaita tai työtovereita, tehdään tahallaan virheitä, siitäs saavat kun en oo vakinainen.

Miten ihminen kuvittelee koskaan pääsevänsäkään vakituiseksi?

Paikkakunnan kirjastossa kehitysvammaisten yhdistys hoitaa kahviota. Asiakaspalvelussa kassatyöskentelyyn pystyvät.  Tietysti joku ohjaaja lienee paikalla.

Mutta palvelu on hyvää, liikun kepin kanssa.  Tämä myyjämies, tuon kahvisi, mihin pöytään tuon. Haen sitten astiat pois.  Kiittelin ja hän sanoi että tahtoo auttaa kun näkee  jonkun tarvitsevan apua.

Oliko se päiväkodissa sängyn pystyyn laittanut vakituinen?

Lapsi menehtyi.

Vierailija
294/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirjoissa eikä kansioissa,

mutta kuiskuteltuna 🤫

Vierailija
295/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa palomies pettää vaimoaan. Niillä on kolme lasta josta yksi opiskeli sairaanhoitajaksi.

Vierailija
296/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta kuiskuteltuna 🤫

Niinpä. Tietäisitpä miten ne pitävät hulluina irtisanottuja hoitajia. Lapsetkin menehtyy päiväkodeissa.

Vierailija
297/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta kuiskuteltuna 🤫

Porisuhdeneuvojat kyllä tietää 🕵

Vierailija
298/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa palomies pettää vaimoaan. Niillä on kolme lasta josta yksi opiskeli sairaanhoitajaksi.

Meidän kaupungissa on lukiossa kuvataiteen opettaja, joka haukkuu kaikki oppilaansa kotona. Hänellä on itsellä kaksi lasta. En kirjoittanut kaupunkia. 😂😂😂😂😂

Vierailija
299/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta kuiskuteltuna 🤫

Porisuhdeneuvojat kyllä tietää 🕵

salasana "tötötööööööö"

Vierailija
300/473 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäluokan opittu tapa. Rahaa on mutta ei koskaan tarpeeksi. Eivät ole oppineet tyytymään siihen mitä on vaan aina tavoiteltu enemmän. Oma vanhempani samanlainen vaikka on satojatuhansia euroja rahaa ja omaisuutta. Tosin on nyt tässä vuoden sisään alkanut puhumaan että eipä hänen tarvitse pihistellä missään. Aivopesu alkaa uppoamaan kovaakin kalloon. Vuosia olen kehottanut nauttimaan rahoistaan itse kun vielä pystyy kulkemaan ja tekemään kaikenlaista. Hän on jo +80v.  Se vaatii pitkänkin ajan että oppii suhtautumaan uuteen elintasoon järkevästi.

Tämän sukupolven köyhyyspuhe ärsyttää itseänikin omissa vanhemmissa. On velaton omakotitalo, mäkki, auto ja vielä keskustayksiö, josta vuokratulot. Eläkkeen lisäksi siis. Siivooja käy, saavat siitäkin jotain alennusta vielä, kun ovat "niin huonokuntoisia" 70-vuotiaita. Ja se jatkuva rutina, kuinka ei muka ole varaa (sivulauseessa sitten käy ilmi, että on jopa säästöjä). Ja kun esim. Minä ostin kymppitonnin maksaneen auton (lainalla), isäni huokaili kuinka ei hänellä vaan ole ikinä ollut tämmöisiin varaa. Olen siis itse työssäkäyvä ja puolisollakin hyvät tulot, joten kateudesta en tätä sano. Miksi valittaa jatkuvasti, ettei ole varaa ja rahaa, kun sitä rahaa ja omaisuutta on vaikka kuinka?

Oma äitini sai (otti vastaan) jonkun yhdistyksen lahjoituksena useamman sadan euron rahasumman joka haluttiin lahjoittaa vähävaraiselle vanhukselle palvelujen ostamiseen. Hän jätti kertomatta että tileillä makaa satojatuhansia euroja joutilaana. Eläke 1600€/kk netto ja asumiskulut alta 400€. Hyvin on omilla rahoillaankin saanut maksettua tonnin verran pihatöistä yksityiselle yritykselle. Sai vielä kaupungilta rahaa niiden maksamiseen ja luonnollisesti kotitalousvähennyksen verotuksessa. Käytännössä ei siis maksa mitään. Moni vanhus sinnittelee takuueläkkeellä vuokralla ja olisi enemmän sitä tarvinnut esimerkiksi siivouspalvelujen ostamiseen. Mutta antoivat rikkaalle joka ei sitä tarvitse. Ja äiti valittaa kun on niin köyhä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän