Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa
Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin.
Kommentit (500)
Työttömiä haukutaan ja tukia leikataan. Pesen astiat vessaharjalla työkokeilussa senkin ilkeät suomalaiset. Alamme tekemään kiusaa takaisin ja sitä enemmän mitä hyvätuloisempi olet.
Lopeta se ylpeily ja toisten mollaaminen narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Isä osti minulle kuulemma "hyvää hyvyyttään" uuden iPadin, kun mainitsin, että 8 vuotta vanha temppuilee. Sen verran on törsännyt.
Ap
Et olis ansainnut, kiittämätön juntti.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä haukutaan ja tukia leikataan. Pesen astiat vessaharjalla työkokeilussa senkin ilkeät suomalaiset. Alamme tekemään kiusaa takaisin ja sitä enemmän mitä hyvätuloisempi olet.
Kenen kanssa keskustelet täällä, minkälaisen hahmon näet pääsi sisällä?
Kokoomuslaiset puhuvat ilkeästi työttömistä. Työkokeilussa se muistetaan. Meitä ei teidän ammattiarvot kiinnosta tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kanssa keskustelet täällä, minkälaisen hahmon näet pääsi sisällä?
Työttömien palstahaukkumisen takia sinäkin saat huonoa hoitoa työkokeilussa.
Olen syntynyt 1953. En saa opiskelusta ja tutkinnoista enkä ennen 23 v tehdystä työstä mitään eläkettä. Olin vähän aikaa työttömänä parikymppisenä eikä siitä mitään eläkettä karttunut. Turha valittaa eläkkeiden suuruudesta. Nykyään eläkettä karttuu todella hyvin jo nuorena jos käyttää aikansa viisaasti.
Päiväkodissa työtön saa työkokeilussa päättää miten kokoomuslaisen lasta hoidetaan. Otan karkkia mukaan ja vauva saa maistaa. Töihin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1953. En saa opiskelusta ja tutkinnoista enkä ennen 23 v tehdystä työstä mitään eläkettä. Olin vähän aikaa työttömänä parikymppisenä eikä siitä mitään eläkettä karttunut. Turha valittaa eläkkeiden suuruudesta. Nykyään eläkettä karttuu todella hyvin jo nuorena jos käyttää aikansa viisaasti.
Ei keski-ikäisillekään kertynyt eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Ja ansiosidonnainen lyhennettiin puoleentoista vuoteen ja keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa työtön saa työkokeilussa päättää miten kokoomuslaisen lasta hoidetaan. Otan karkkia mukaan ja vauva saa maistaa. Töihin siitä.
Kokoomuslaisen lapsi saa huonoimmat lelut ja koska kokoomus leikkasi tuet, lapsi jää ilman jälkiruokaa, minä syön sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työttömyyskorvauksella työkokeilussa esim. päiväkodissa lapsia hoitamassa, ulkoiluttamassa vanhuksia hoitokodissa, laittamassa kirjoja hyllyyn kirjastossa, hyllyttämässä tavaroita kaupoissa jne.
Eli työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Etkö oikeesti voi aloittaa ihan uutta keskustelua työttömyydestä? Vähän aiheen vierestä kirjoittelet.
Ei ole aiheen vierestä. On asfalttimiehetkin talvet työttöminä. Huudato niille, kun ne on huoltoasemalla kahvilla, että sossupummi.
Kausityöntekijät taitaa olla se todellinen syy muuten, miksi hallitus halusi porrastaa ansiosidonnaisen niinkin nopeasti kuin kaksi kuukautta, jonka jälkeen anssi tippuu 80 prosenttiin. Ennenhän ei asvattimiehen tarvinnut talvella töissä ollakaan, kesällä tehtiin iso tili ja sen perusteella määräytyi iso anssi. No toki ansiosidonnaisen tasoa leikattiin jo 2010, ja nyt sitten vielä lisää. Sen kertymisaikaakin pidennettiin vuoteen, ettei enää raskaan puolivuotisurakan jälkeen kukaan vain hetkeäkään huilaisi.
Toiset kausityöntekijät on tietysti Lapin matkailun työntekijät. Kesätyöttömiin opettajiin tuo porrastus ei ehdi purra, ensin kun on omavastuu ja sitten vielä mahdollinen lomapäiväkorvaus jaksotetaan, niin ehkä muutaman viikon ehtii ansiosidonnaista saada ennen kuin taas työt kutsuu niillä jotka töihin vielä pääsee.
Minusta eläkkeisiinkin voisi harkita porrastusta, koska nykyään eläkkeellä ollaan jopa kepeästi 30 vuotta. Se on kallis paukku yhteiskunnalle.
Niitä asfalttimiehiä Suomessa onkin varmaan paljon...
Tekoälyn mukaan 2 000 - 3 000 henkilöä, mutta määrä vaihtelee voimakkaasti päällystysrahoituksesta riippuen. Prosentteina siis noin 0,1 % kaikesta työvoimasta. Mutta tuo olikin vai esimerkki. Muitakin kesäkauden työntekijöitä on kuin asfalttimiehet, samoin on talvisensongin työntekijöitä. Omaehtoiseen sesonkityöttömyyteen tuolla porrastuksella on osin haluttu puuttua.
Kokoomuslainen yrittää määrätä miten hänen lasta hoidetaan päiväkodissa. Kuule, ei kiinnosta tukileikkausten jälkeen.
Kokoomuslaisen lapselle voi sanoa päiväkodissa, että valtio säästää nyt niin et saa jälkiruokaa.
Kokoomuslaisen eläkkeellä oleva vanhempi jää ilman jälkiruokaa hoitokodissa. Valtio säästää. Minä voin syödä sen työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja minä olen syntynyt vuonna 1973 enkä saa minäkään mitään eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, vaikka minulta kuitenkin perittiin palkasta työntekijän työeläkemaksu, toisin kuin sinulta saman ikäisenä.
Nykyään eläkettä ei muuten kartu mitenkään todella hyvin, vaan nykyiset nuoret tulevat saamaan max 40 % eläkkeen työtulostaan, ja se on työuran keskiarvosta. Toisin kuin suuret ikäluokat, joille saatiin kikkailtua iso eläke, kun otettiin huomioon vain viimeisten työvuosien suuri palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaisen lapselle voi sanoa päiväkodissa, että valtio säästää nyt niin et saa jälkiruokaa.
Pitäisikö lapselle sanoa, että on sulla ilkeä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö lapselle sanoa, että on sulla ilkeä äiti.
Leikkasi toisten tuet. On sun äiti ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jäimme vaimon kanssa eläkkeelle vuonna 2024 ja emme valita. Olemme täysin tyytyväisiä eläkkeisiimme (yhteensä 11.300 e/kk), vaikka tulotasomme laskikin merkittävästi.
Siihen tarvitaan muutama ruokalähetti kustantamaan teidän perheen eläkkeet.
Huudetaanko kaupassa, että eläkeläinen ostaa kaljaa, juoppo juoppo.
Pitäisikö pankinjohtajan rouvaa kutsua hoitokodissa juopoksi.
Kaikki pankinjohtajien vaimot on juoppoja. Tehdään vähän yleistyksiä.
Niin, aivan samalla tavalla kuin nykyiset työttömät ovat työssä ollessaan maksaneet silloisten työttömien tukia. Työttömyyspäivärahoissa on työssäoloehto. Niitä ei saa, ellei ole töissä ollut. Aivan samoin kuin työeläkettä ei saa, ellei töissä ole ollut. Samantyyppiset vakuutukset kyseessä. Otetaan vakuutus ja sitten kun ehdot täyttyy, eletään muiden työnteon tuloksesta. Vain pieni osa rahastoitu molemmissa etuuksissa.