Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten edetä derivoinnista ja integroinnista eteenpäin?

Vierailija
17.04.2026 |

Niissä ei ole ongelmaa lukiotasolla mutta kaipaan tällä hetkellä teoreettisempaa matematiikkaa (todistuksia ja muuta sellaista). 
Onko olemassa Suomessa jonkinlaista avoimen yliopiston ”Todistusten alkeet” tms. kurssia? Pelkkä laskeminen vähän kyllästyttää ja se ei ole se mitä haen matematiikalta. Muitakin vinkkejä matematiikan opiskeluun voi antaa.

Kommentit (97)

21/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielinen Calculus Fennicus löytyy netistä ilmaisena pdf - tiedostona. Siinä Juhani Pitkärannan keräämät Aalto - yliopiston matematiikan peruskurssit yksiin kansiin. Siitä on hyvä aloittaa. Alun todisteluissa tulee delta-epsilon tutuksi.

Toinen painos pdf tiedostona löytyy täältä:

https://users.aalto.fi/~mvermeer/calculus.pdf

Itse kahlasin saman materiaalin läpi 1980 - luvulla kun kursseja vielä opetti Harri Rikkonen. Ekalla luennolla päärakennuksen suurimmassa salissa paikalla oli varmaan 500 opiskelijaa ja kurssin loppupuolella enää muutama sinnikäs. Pitkäranta oli paljon vähemmän kuivakas luennoitsijana.

Mä olen yksi niistä, joka lakkasi käymästä Harri Rikkosen luennoilla ekan luennon jälkeen. Ongelma oli se, että hyppäys lukiomatematiikasta oli liian iso eikä sitä mitenkään perusteltu. Lukiossa oli vain laskettu. Rikkonen taas aloitti ekan kurssin ekan luennon määrittelemällä, mitä on ryhmä, rengas ja kunta, mutta ei sanonut halaistua sanaakaan siitä, miksi tällaisia määritellään. Siinä oli opiskelija ihan pihalla.

Seuraavan vuoden keväällä Simo Kivelä luennoi matriisilaskentaa. Hän käytti ekan luennon alusta 5-10 minuuttia sen selittämiseen, miksi tällaisia käsitteitä tarvitaan. Asiat aukesivat ihan eri tavalla. 

Itse kyllä tykkäsin Rikkosen kursseista, ne olivat silkkaa matematiikkaa.

Rikkonenhan oli matemaatikko viimeisen päälle ja omalla laillaan huumorimieskin. Hänelle oli kuulemma kerran sattunut työtapaturma, selkä venähti frakkia pukiessa.

Rikkonen oli huumorimies mutta se huumori oli hyvin hyvin kuivaa ja todennäköisesti vitsin paikka oli kirjattu luentomuisttinpanojensa reunukseen oikealle kohdalleen ja numeroitu. Itse istuin läpi luennot reaalidifferentiaalilaskennasta vektori-integrointiin asti ja vieläkin kirjahyllyssäni on pari Rikkosen punakantista kirjaa. Sitten sain "nauttia" Jerryn kompleksilaskennasta residyjen pyörteissä ja pian kaipasin takaisin Rikkosen luennoille...

Oma suuntautumiseni oli käytännöllisempään fysiikkaan joten matematiikka ei ollut minulle intohimo vaan välttämätön työkalu. 

M60

Vierailija
22/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuskailen juuri ensimmäisten DI-matikan kurssien kanssa, läpipääsykään ei todellakaan ole läpihuutojuttu vaikka olin lukiossa aika hyvä matikassa. Kirjoituksissa tuli C ja se tietysti oli pettymys. Yliopistossa se taso on M - L lukioon verrattuna.

Ei siinä auta kuin käydä kursseja uudelleen, irse tein aivan valtavan työn ja silti hylätty. En aio jättää kesken

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 jatkaa vielä, ei taida avoimen puolella olla kursseja. Ainakin meillä vaativat opinto-oikeuden

Vierailija
24/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielinen Calculus Fennicus löytyy netistä ilmaisena pdf - tiedostona. Siinä Juhani Pitkärannan keräämät Aalto - yliopiston matematiikan peruskurssit yksiin kansiin. Siitä on hyvä aloittaa. Alun todisteluissa tulee delta-epsilon tutuksi.

Toinen painos pdf tiedostona löytyy täältä:

https://users.aalto.fi/~mvermeer/calculus.pdf

Itse kahlasin saman materiaalin läpi 1980 - luvulla kun kursseja vielä opetti Harri Rikkonen. Ekalla luennolla päärakennuksen suurimmassa salissa paikalla oli varmaan 500 opiskelijaa ja kurssin loppupuolella enää muutama sinnikäs. Pitkäranta oli paljon vähemmän kuivakas luennoitsijana.

Mä olen yksi niistä, joka lakkasi käymästä Harri Rikkosen luennoilla ekan luennon jälkeen. Ongelma oli se, että hyppäys lukiomatematiikasta oli liian iso eikä sitä mitenkään perusteltu. Lukiossa oli vain laskettu. Rikkonen taas aloitti ekan kurssin ekan luennon määrittelemällä, mitä on ryhmä, rengas ja kunta, mutta ei sanonut halaistua sanaakaan siitä, miksi tällaisia määritellään. Siinä oli opiskelija ihan pihalla.

Seuraavan vuoden keväällä Simo Kivelä luennoi matriisilaskentaa. Hän käytti ekan luennon alusta 5-10 minuuttia sen selittämiseen, miksi tällaisia käsitteitä tarvitaan. Asiat aukesivat ihan eri tavalla. 

Itse kyllä tykkäsin Rikkosen kursseista, ne olivat silkkaa matematiikkaa.

Rikkonenhan oli matemaatikko viimeisen päälle ja omalla laillaan huumorimieskin. Hänelle oli kuulemma kerran sattunut työtapaturma, selkä venähti frakkia pukiessa.

Rikkonen oli huumorimies mutta se huumori oli hyvin hyvin kuivaa ja todennäköisesti vitsin paikka oli kirjattu luentomuisttinpanojensa reunukseen oikealle kohdalleen ja numeroitu. Itse istuin läpi luennot reaalidifferentiaalilaskennasta vektori-integrointiin asti ja vieläkin kirjahyllyssäni on pari Rikkosen punakantista kirjaa. Sitten sain "nauttia" Jerryn kompleksilaskennasta residyjen pyörteissä ja pian kaipasin takaisin Rikkosen luennoille...

Oma suuntautumiseni oli käytännöllisempään fysiikkaan joten matematiikka ei ollut minulle intohimo vaan välttämätön työkalu. 

Oletko käynyt varsinaista reaalianalyysin tms. kurssia?

Vierailija
25/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan paskaa, mitä DI tekee matematiikalla? nehän hyysää vain puliukkoja ja narkkeja ja muuta toimistosälää, tää on taas tätä "Suomi on paras koulutusjärjestelmä"-paskaa että pitäs osata kaikkea mahdollista jopa ruotsinkieltä, vaikka käytännössä sitten opiskellessa näitä ei kukaan tarvitse eikä työssä!

Vierailija
26/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI:n omakotitalossa on useita ilmalämpöpumppuja ja ihana viileä myös kesällä olla pikkareissa

Vierailija
27/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin mun siskolle, että mun uusi mies on DI. Toljotti kateellisena ja lopulta naamansa oli punainen kuin tomaatti. Hämmentäviä värejä väreili sen poskissa. Yritti peittää kateuden mikroilmeitä naamallaan. Mutta minä sanoin niistä. Ymmärrätte. Oli pakko sanoa suoraan. Tilanne on nyt tämä. Minä jatkan eteenpäin elämässä. Hän ei. Ei koskaan.

Vierailija
28/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pitkä tie ja kipuilin paljon. Lopulta kuitenkin löysin oman aarteen, ihanan DI-miehen jonka kanssa menossa naimisiin

Vierailija
29/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22 jatkaa vielä, ei taida avoimen puolella olla kursseja. Ainakin meillä vaativat opinto-oikeuden

Kyllä ainakin Aallossa ensimmäiset matematiikan kurssit on mahdollista suorittaa avoimen yliopiston kautta. Ne kuuluvat myös Aallon avoimen väylään. Sitä en tiedä, onnistuuko kurssien suorittaminen etänä.

Vierailija
30/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain koskettaa DI:n ihanaa partaa, niin sexy ja niin miehinen. Missä he ovat? DI:t - nuo mies boolin maukkaimmat palat 🍒

Vierailija
31/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kermainen Diplomi-insinööri 👴🏻💖 Hyvää huomenta naiset! 👴🏻💖

Vierailija
32/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä höpiset, vain 0,4 % Suomalaisista on diplomi-insinöörejä.

Se on kova koulu 💪

Vierailija
33/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimollani harvinainen sairaus, DI-fetishi. Siihen ei kai löydy parannuskeinoa.

Säälittävä ihminene. Säälittävä kohtalo.

Vierailija
34/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen mies, diplomi-insinööri. Ei lapsia, hyvä työ, omistusasunto, treenaan pari kertaa viikossa, ei velkoja. Komeaksikin kehuttu. Tämän palstan perusteella voisin luulla, että tällaiselle miehelle olisi kysyntää. Mutta en ole enää kiinnostunut tapaamaan ns. "vahvoja naisia", joilla on valmis elämä, lapset, entinen mies ja kolme stressiä taustalla.

Olen huomannut, että näissä tilanteissa olen aina vain resurssi. Mukava, kiltti ja "tasapainoinen" mies, jonka tehtävänä on täyttää sitä reikää, joka elämässä jäi, kun se varsinainen amismies rakkaus lähti menemään. Ei kiitos.

En ole tukihenkilö. En tarvitse mitään bonuslapsia. En halua tulla verratuksi siihen entiseen mieheen tai kuulla, miten hyvin nainen pärjää yksin, mutta "ois silti kiva että joku välillä vie roskat".

En ole katkera. En vihaa naisia. Mutta en aio myöskään tyytyä siihen, että oma elämäni pitää rakentaa jonkun muun vanhoista paloista.

Jos se tekee musta itsekeskeisen tai pinnallisen, olkoon niin. Mutta mieluummin oleb yksin kuin väkisin osana jonkun toisen elämän jatko-osaa.

Vierailija
35/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI-Ap jatkaa...

Kävin kahvilla erään naisen kanssa viime vuonna. Eronnut, kaksi lasta, sanoi heti ettei hae isäpuolta mutta sitten heti perään kertoi, että lapset ovat hänen ykkösprioriteettinsa, että iltaisin hän ei jaksa enää mitään ylimääräistä, ja että viikonloput menevät harrastuskuskauksissa.

Kahvin aikana hän mainitsi kolme kertaa, että hänen exänsä oli sellainen "jännittävä ja spontaani seikkailijasielu", joka ei kantanut mitään vastuuta mistään. Minä taas kuulemma vaikutin "turvalliselta ja tunnolliselta, juuri sellaiselta mieheltä mitä hän nyt oli alkanut etsimään. Ei tainnut itse tajuta, miten paljon siinä oli jo latausta.

Koko keskustelusta jäi fiilis, että paikka on auki, mutta ei suhteelle, vaan kodin miehiselle komponentille. Joku joka jaksaa, maksaa ja kuuntelee, ja tyytyy pariin lahnaseksikertaan kuukaudessa.

Tässä iässä tajuaa jo yhden jutun: jos nainen toistelee, että en kaipaa uutta miestä mutta olisi kiva kun joskus joku kysyy mitä mulle kuuluu, se tarkoittaa että sinua käytetään hyväksi, ei arvosteta.

Niinpä kiitin kahvista ja lähdin. En laittanut enää viestiä. Sekin on tapa sanoa: ei jatkoon.

Vierailija
36/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä! Eiks insinöörit oo enää mitään! Häh?

Vierailija
37/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen suhtautuu ahnaasti ajatukseen dippainssi miehestä, koska mielikuva heistä on sellainen, että he ovat rikkaita ja älykkäitä.

Vierailija
38/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset oikeasti pitävät vain DI-miehistä. Luin kirjan, jossa joku tekniikan harrastaja liittyi ns. DI-kerhoon ja heti alkoivat naiset kiinnostua hänestä ravintoloissa. Sitä ennen kukaan nainen ei ollut kiinnostunut miehestä.

Vierailija
39/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa jos jakaa.

Vierailija
40/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etsinyt jo pitkään sitä oikeaa. Haluan miehen, joka on älykäs, kunnianhimoinen ja luotettava. Joku, joka ymmärtää minua ja tukee minua elämässäni.

Olen aina ollut ihastunut insinööreihin. Heillä on jotain niin kiehtovaa, jotain sellaista, mikä vetää minua puoleensa. Haluaisin löytää miehen, joka on diplomi-insinööri. Sellainen mies olisi varmasti juuri sitä mitä olen aina etsinyt.

Haaveilen siitä, että tapaan miehen, joka osaa ratkaista monimutkaisia ongelmia ja joka on myös hellä ja huomaavainen. Diplomi-insinööri olisi varmasti sellainen mies. Hän olisi järkevä ja järjestelmällinen, mutta samalla myös hauska ja charmikas.