Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten edetä derivoinnista ja integroinnista eteenpäin?

Vierailija
17.04.2026 |

Niissä ei ole ongelmaa lukiotasolla mutta kaipaan tällä hetkellä teoreettisempaa matematiikkaa (todistuksia ja muuta sellaista). 
Onko olemassa Suomessa jonkinlaista avoimen yliopiston ”Todistusten alkeet” tms. kurssia? Pelkkä laskeminen vähän kyllästyttää ja se ei ole se mitä haen matematiikalta. Muitakin vinkkejä matematiikan opiskeluun voi antaa.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis tekemään töitä sen eteen, että löytäisin miehen, joka on diplomi-insinööri. Käyn tapahtumissa ja verkostoidun insinöörien kanssa. Toivon, että pian tapaan sen oikean ja että meistä tulee onnellinen pari, joka jakaa elämänsä ilot ja surut yhdessä. Olen varma, että se päivä koittaa pian, ja kun sen aika tulee, tiedän, että olen löytänyt sen mitä olen aina etsinyt.

Vierailija
42/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa se klisee pitää paikkansa että DI-miehet on suosittuja 🤔

Kertokaa naiset, miksi? Vai onko ihan vaan akateemisuus se juttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI-tutkinto on eräänlainen suodatin, joka suodattaa pahimmat pölöt pois.

Vierailija
44/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini vaan jatkaa katkeruuttaan kun menetti naisensa diplomi-insinöörille. Kaveri itse on kansakoulun juuri ja juuri läpsäissyt (saatanan tunari ja tuhkamuna).

Miten voisin häntä lohduttaa?

Vierailija
45/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein naisen käsi "vahingossa" viivähtää hetken DI:n ylä-reidellä näiden istuessa vierekkäin sohvalla. Viimein nainen "horjahtaa" ja ottaa kädellä vastaan DI:n siittimen päältä. Koska käsi viipyilee siittimen päällä se alkaa nousta errktioon ja nainen alkaa puristella sitä.

Vierailija
46/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkypsää että joku tuli pilaamaan asiallisen ketjun omalla trollauksellaan.

Vierailija
47/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

P I N N A L L I S T A.

Onko juolahtanut mieleen, että kun kroppa kosahtaa, niin se DI hommaa uuden kottaraisen? Siinä sitten jäädään yksin pikku eläkkeellä piipertämään.

Paras olisi, että pään sisukset käy yksiin, niin pysyväisyys olisi turvatumpaa.

Vierailija
48/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä on selittää, mutta niin se vain on. Ketkään muut miehet kuin DI:t eivät ole koskaan olleet parisuhteessa tässä maassa, joten voihan olla, että siihen on vaan tottunut. Sitä vähän ihmettelenkin, miksi joillain miehillä on ihan eri koulutus, vaika yleisessä tiedossa on, että sitten ei voi saada naista.

Vierailija
49/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Derivointi ja integrointi , käsittääkseni, ovat vain tarpeettoman vaivalloisiksi tehtyjä tapoja paikantaa piste mekaanisesti koordinaatistossa. Tämän ymmärtäminen on tärkeää.

Vierailija
50/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI on monelle naiselle se nappi valinta. Syitä on monia. Naiset eivät juurikaan välitä seksistä, eikä DI:ä tarvitse velvollisuudentunnosta miellyttää tässä. Naiset viihtyvät omien juttujensa parissa, ja heille sopii hyvin, että DI nysvää jotain pienoisjunarataa, tai järjestelee postimerkkikokoelmaa tunnista tuntiin. Naiset ottavat mielellään kotonaan dominoivan roolin. Tähän sopii DI kuin nenä päähän. Kaiken tämän ohella, DI tulee havaksi ylläpitää. Ei isoja ruokintakuluja, vaatetusmenot lähes nolla.

Vierailija
51/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI-miehet ovat valioyksilöitä. DI-tutkinnon suorittaminen vaatii huomattavaa älykkyysosamäärää.

Vierailija
52/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on mahtava sekoittaja myös kaikkiin laskelmiin.

Vierailija
53/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teekkarikylässä oli jo aikoinaan bändärityttöjä, jotka kertoivat haluavansa DI miehen. Silloin asiasta ei oikein keskusteltu, mutta nyt näköjään asiasta voi jo keskustella.

Silloiset bändärit löysivät aika hyvällä prosentilla itselleen DI miehet :) Mikähän tilanne on nykyään? Käykö naisilla edelleen flaksi teekkarikylässä?

Vierailija
54/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten koko Suomelle kylmää kyytiä jos DI:t eivät ole työelämässä kehittelemässä uusia laitteita, ohjelmistoja jne. Meilläkin tuotteiden elinkaari on +10 vuotta. Ts. kun uusi laite saadaan suunniteltua ja vietyä tuotantoon, takaa se töitä Suomessa sijaitsevalla tehtaalla työtekijöille pitkäksi aikaa.

55/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielinen Calculus Fennicus löytyy netistä ilmaisena pdf - tiedostona. Siinä Juhani Pitkärannan keräämät Aalto - yliopiston matematiikan peruskurssit yksiin kansiin. Siitä on hyvä aloittaa. Alun todisteluissa tulee delta-epsilon tutuksi.

Toinen painos pdf tiedostona löytyy täältä:

https://users.aalto.fi/~mvermeer/calculus.pdf

Itse kahlasin saman materiaalin läpi 1980 - luvulla kun kursseja vielä opetti Harri Rikkonen. Ekalla luennolla päärakennuksen suurimmassa salissa paikalla oli varmaan 500 opiskelijaa ja kurssin loppupuolella enää muutama sinnikäs. Pitkäranta oli paljon vähemmän kuivakas luennoitsijana.

Mä olen yksi niistä, joka lakkasi käymästä Harri Rikkosen luennoilla ekan luennon jälkeen. Ongelma oli se, että hyppäys lukiomatematiikasta oli liian iso eikä sitä mitenkään perusteltu. Lukiossa oli vain laskettu. Rikkonen taas aloitti ekan kurssin ekan luennon määrittelemällä, mitä on ryhmä, rengas ja kunta, mutta ei sanonut halaistua sanaakaan siitä, miksi tällaisia määritellään. Siinä oli opiskelija ihan pihalla.

Seuraavan vuoden keväällä Simo Kivelä luennoi matriisilaskentaa. Hän käytti ekan luennon alusta 5-10 minuuttia sen selittämiseen, miksi tällaisia käsitteitä tarvitaan. Asiat aukesivat ihan eri tavalla. 

Itse kyllä tykkäsin Rikkosen kursseista, ne olivat silkkaa matematiikkaa.

Rikkonenhan oli matemaatikko viimeisen päälle ja omalla laillaan huumorimieskin. Hänelle oli kuulemma kerran sattunut työtapaturma, selkä venähti frakkia pukiessa.

Rikkonen oli huumorimies mutta se huumori oli hyvin hyvin kuivaa ja todennäköisesti vitsin paikka oli kirjattu luentomuisttinpanojensa reunukseen oikealle kohdalleen ja numeroitu. Itse istuin läpi luennot reaalidifferentiaalilaskennasta vektori-integrointiin asti ja vieläkin kirjahyllyssäni on pari Rikkosen punakantista kirjaa. Sitten sain "nauttia" Jerryn kompleksilaskennasta residyjen pyörteissä ja pian kaipasin takaisin Rikkosen luennoille...

Oma suuntautumiseni oli käytännöllisempään fysiikkaan joten matematiikka ei ollut minulle intohimo vaan välttämätön työkalu. 

Oletko käynyt varsinaista reaalianalyysin tms. kurssia?

En. Olivat matematiikan suuntautumisvaihtoehdon kursseja enkä ottanut syventymiskohdetta sieltä. 

M60

Vierailija
56/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan, että mieheni on DI. Mä en siitä ammatista niinkää välitä vaan aseenteesta enemmän. DI on läpäissyt tiukan seulan.

Vierailija
57/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin koen olevani etuoikeutettu kun mun DI-mies maksaa kaiken. Koruista ja pullista nyt en niin välitä, mutta kyllä mun mies meidän kaikkien elämän kustantaa. Ja maksaa 4000€ verojakin kuussa. Eli maksaa "pullat" monelle sossun varassa elävällekin.

Että kiitos vaan, rakas!

Vierailija
58/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että useimmat naiset teeskentelevät DI-miehille orgasmeja vain päästäkseen isojen tulojen miehen lapsen äidiksi

Suomessa kun pelkillä tuilla elä - varsin rikasta elämää

Vierailija
59/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä tarkalleen, että mikä on diplomi-insinööri, mutta se äly mikä niistä huokuu saa kyllä sukat pyörimään jaloissa

Vierailija
60/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä DI hypetys kertoo osaltaan eräästä yhteiskunnan ongelmasta : asumisen hinta on noussut suosituilla alueilla sellaiseksi että tavallinen duunari ei pärjää palkallaan. Ja kun tiedetään että ne asunnot voisi rakentaa halvemmalla ja yhtä laadukkaasti, se tarkoittaa että joku vetää välistä. Surullisinta asiassa on se että ongelmaa ei edes haluta ratkaista.