Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten edetä derivoinnista ja integroinnista eteenpäin?

Vierailija
17.04.2026 |

Niissä ei ole ongelmaa lukiotasolla mutta kaipaan tällä hetkellä teoreettisempaa matematiikkaa (todistuksia ja muuta sellaista). 
Onko olemassa Suomessa jonkinlaista avoimen yliopiston ”Todistusten alkeet” tms. kurssia? Pelkkä laskeminen vähän kyllästyttää ja se ei ole se mitä haen matematiikalta. Muitakin vinkkejä matematiikan opiskeluun voi antaa.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos tietää, ettei työelämässä tule sitä matematiikkaa koskaan tarvimaan, niin onko tuolla niin väliä? Esim. itse olen tietotekniikan DI. Olen valmistumisestani asti kohta jo 20 vuotta tehnyt alan hommia it-alan firmoissa, keskikokoisissa ja suurissa lähinnä. En ole tarvinnut ala-asteen matematiikkaa kummempaa matematiikkaa ikinä. (Toki on myös olemassa koodarinhommia, joissa tehdään matemaattisempia juttuja, mutta niihin ei kaltaiseni hakeudu, ja suurin osa hommista on tätä "perus webbishittiä" jossa ei tarvi yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskuja kummempaa matematiikkaa)

Vierailija
82/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Ap. Älä koskaan erehdy sanomaan dippainssiä insinööriksi. Tapailin naista, joka sanoi vanhemmilleen, että oon insinööri enkä DI, vaikka olin sanonut asiasta monesti. Ei siitä voinut päästä yli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten taso on niin heikko, että jos teekkari tekee jotain muuta kuin opiskelee niin opinnot viivästyvät. Silloin kun minä opiskelin ammattikoulussa 40v sitten pystyin ihan helposti ottamaan kuppia joka viikko ja valmistumaan silti 3 vuodessa.

Vierailija
84/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Ap. Älä koskaan erehdy sanomaan dippainssiä insinööriksi. Tapailin naista, joka sanoi vanhemmilleen, että oon insinööri enkä DI, vaikka olin sanonut asiasta monesti. Ei siitä voinut päästä yli

en kutsu millään nimellä koska 1. Ei kiinnosta 2. En tunne ketään. jos et osaa keskustella asiallisesti niin ei ole minun ongelma

Vierailija
85/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa se klisee pitää paikkansa että DI-miehet on suosittuja 🤔

Kertokaa naiset, miksi? Vai onko ihan vaan akateemisuus se juttu?

Pitää kyllä

86/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Matematiikka on vain yksi asia jonka voi oppia kun harjoittelee ahkerasti. Olet tehnyt töitä ja nyt osaat ne asiat joita diplomi-insinööriltä vaaditaan. Tätä sanoin aina omillekin lapsille ja nyt toiseta heistä tulee juurikin dippainssi.

Lahjakkuus auttaa mutta yliopistotason kursseista pääsee läpi myös sinnikkyydellä ja ahkeruudella. Itse en olisi jaksanut sitä lukutaakkaa minkä näin valtiotieteellisellä opiskelleen läheisen tentteihin valmistautumisessa. TKK:n (nyk. Aalto yliopisto) puolella opinnoissa oli enemmän kyse ongelmanratkaisutaidoista kuin pelkästä kurssimateriaalin ulkoa opettelusta.

M60

Vierailija
87/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös amk-inssi (nainen), ja ei ole mitään mahdollisuuksia lukea itseäni dipaksi asti, vaikka on mitatusti korkea äo. Arvostan myös isosti.

Vierailija
88/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Hylkäät vaan nuo paskat ja keskityt oikeaan elämiseen.

Vierailija
89/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku alkoi trollaamaan aiheesta ”DI”? 

Vierailija
90/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Matematiikka on vain yksi asia jonka voi oppia kun harjoittelee ahkerasti. Olet tehnyt töitä ja nyt osaat ne asiat joita diplomi-insinööriltä vaaditaan. Tätä sanoin aina omillekin lapsille ja nyt toiseta heistä tulee juurikin dippainssi.

Lahjakkuus auttaa mutta yliopistotason kursseista pääsee läpi myös sinnikkyydellä ja ahkeruudella. Itse en olisi jaksanut sitä lukutaakkaa minkä näin valtiotieteellisellä opiskelleen läheisen tentteihin valmistautumisessa. TKK:n (nyk. Aalto yliopisto) puolella opinnoissa oli enemmän kyse ongelmanratkaisutaidoista kuin pelkästä kurssimateriaalin ulkoa opettelusta.

Tampere on ihan yhtä hyvä kuin Aalto

Vierailija
91/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hylkäisin kun niiden taustalla oleva teoria kiinnostaa?

Vierailija
92/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailumies pitää DI:n diplomiaan seinällä raameissa: "Diploma de Grande"

Se on kova

93/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten taso on niin heikko, että jos teekkari tekee jotain muuta kuin opiskelee niin opinnot viivästyvät. Silloin kun minä opiskelin ammattikoulussa 40v sitten pystyin ihan helposti ottamaan kuppia joka viikko ja valmistumaan silti 3 vuodessa.

Jo vuonna 1990 eli 36 vuotta sitten tuskailtiin TKK:ssa (Aalto yliopisto) sitä että opiskelijoiden taso oli aiemmasta laskenut ja kursseja jouduttiin helpottamaan jotta teekkarit pääsisivät niistä läpi. Sen jälkeen tilanne on huonontunut entisestään.

M60

94/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putoat kaninkolosta Ihmemaahan kun perehdyt teoriaan... 

Mutta muista opiskeluaikana myös elää ja verkostoitua. Tulevaisuuden kannalta voi olla opintojakin tärkeämpää se että sinulla on "tyhmien" rientojen ja pippaloiden ynnä ekskursioiden vuoksi tuttuja ympäri Suomea yrityksissä.

M60

Vierailija
95/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putoat kaninkolosta Ihmemaahan kun perehdyt teoriaan... 

Mutta muista opiskeluaikana myös elää ja verkostoitua. Tulevaisuuden kannalta voi olla opintojakin tärkeämpää se että sinulla on "tyhmien" rientojen ja pippaloiden ynnä ekskursioiden vuoksi tuttuja ympäri Suomea yrityksissä.

En tiedä. Pitäisi olla tarpeeksi matemaattisesti kypsä analyysiin ja en ole. -oikea ap

Vierailija
96/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Differentiaaliyhtälöt seuraavaksi.

Vierailija
97/97 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Differentiaaliyhtälöt seuraavaksi.

Oon ymmärtänyt että niihin tarvitsee osata lineaarialgebraa ymmärtääkseen ne kunnolla…