Tammikuussa LA, muita aluillaan olevia odottajia?
tein tässä testin viikonloppuna ja en todeksi ollut uskoa kun plussaa näytti joten maanantai aamuna uudestaan ja pakko se sitten uskoa oli :D
ensimmäiseen neuvolakäyntiin vielä 2,5 viikkoa ja maltan tuskin odottaa.
kovin innosisani tästä ollaan koko perhe.
olis mukava vaihtaa ajatuksia ja tunteita tässä raskauden edetessä :)
Kommentit (163)
Mulla ei ole kyllä vielä tietoa oonko Rh+ vai Rh-. Itseasiassa en tiedä edes mitä riskejä tuossa miinuksessa sitten on? Kertokaahan viisaammat. Mulla on toinen neuvolakäynti 2.8 niin kai se silloin selviää mikä olen. Ainakin viimeksi otettiin jotain kokeita.
Mulla ei ole vieläkään juurikaan olo helpottunut. No ehkä sen verran, että oksentelua ei oo viime päivinä ollut kuin aamulla, mutta että pahoinvointi kuitenkin jatkuu ja oksentaa saa oikein olan takaa aamuisin. Ei kiva. Jonkin verran on etomista myös päivällä, mutta kunhan muistaa varata töihinkin kassillisen evästä mukaan ja syö niitä riittävän usein, niin ei ole hätää. Appelsiinit ja omenat on hyvää pikku purtavaa. Lisäksi oon pyrkinyt syömään joka päivä lämpimän aterian ja välillä puraissut leivän taikka ottanut jogurttia. Siis työpäivän aikana. Raskautta edeltävään aikaan verrattuna kovasti tulee naposteltua, mutta se ainakin itseäni lohduttaa, että makeaa en syö, kun en saata.
Mulla tulee tänään täyteen 13 viikkoa. Ultran mukaan olisi niinkö kaksi päivää enemmän. Aika hassua, kun tässä viime päivinä on paljastunut muutamia " salaisuuksia" . On kahdelle tuttavapariskunnallekin syntymässä vauvat tammikuussa. Toisilla La 17.1 ja toisilla 19.1 ja meillä siis ultran mukaan 21.1 ja omien laskujen mukaan 23.1.
Mutta, johan tässä tulikin taas lörpöteltyä. kirjoitelkaahan kuulumisianne!
Helmiina 12+6
Hei, eipä ole tullut aikoihin kirjoiteltua - lukenut olen kyllä ahkerasti. Monta viikkoa meni aikamoisessa pahoinvoinnissa ja suunnattomassa väsymyksessä. Nukahtelin keskellä päivää kun seurailin esikoisen leikkejä tai luin hänelle... ihana äiti! Nyt muutama viikko on ollut jo pirteämpää, eikä etova olokaan iske kuin ihan satunnaisesti.
Np-ultrassa oltiin tänään, ja kaikki oli hyvin! Siellä se kaveri heitteli kuperkeikkaa ja kovasti potkiskeli. Ei ihme, että olenkin jo tuntenut pieniä liikkeitä silloin tällöin. Esikoisesta ekat selkeät potkut tuntui rv 15, joten aikasessa taitaa olla nytkin. La siirtyi muutamalla päivällä, nyt se on 24.1. Mitat antoivat rv:ksi 13+0. Silti kortissa on jo vaikka kuinka monta eri rv-lukemaa, että en oikein tiedä, minkä mukaan sitä etenisi. Noh, samahan tuo on.
Tähtisumuko kyseli rh negatiivisten perään? Täällä yksi. Ei kannata huolestua, itse aikoinani selvittelin asiaa, ja tulin siihen tulokseen, että mitään aihetta huolestumiseen ei ole, ja nyt olen kyllä aika hyvin unohtanut koko asian, mistä siinä olikaan kyse... Ja vähän noloa, nyt en edes muista, onko poika, pian 2v miinus vai plus... Noloa! No, laitetaan tämä muistamattomuus raskauden piikkiin, eikö niin? Mä olen vuosikaudet luovuttanut verta, joten tuo rh negatiivisuus ei tullut mitenkään yllätyksenä. Ekan raskauteni (joka päättyi km:oon) jälkeen sain heti piikin, ja onnistuneen raskauden aikana verikokeita otettiin muistaakseni 3 x (seurattiinko siinä, ettei vastaaineita ole kertynyt?) ja synnytyksen jälkeen sain taas piikin (tästä en nyt ole ihan varma, koska en muista pojan rh -tyyppiä...). Mutta kuitenkin nykypäivänä asia taitaa olla aika hyvin kontrollissa. Joku mua hyvämuistisempi voipi valaista asiassa enemmän :) Netistä kyllä löytyy googlettamalla ihan hyvin tietoa.
Miehellä alkoi loma, joten nyt taitaa jäädä multa lukeminenkin harvempaan.
Maha on täällä muuten jo aika uskomattoman kokoinen, en itse uskoisi, että viikkoja on " vasta" tämän verran!
Oikein hyvää heinäkuun puoltaväliä kaikille ja mukavaa masunkasvattelua!
T:Nanna rv 12+5
Minäkin pitkästä aikaa kirjoittelen. On tämä toinen raskaus erilaisempi, nimittäin ekaa odotellessa roikuin nettipalstoilla päivittäin, nyt tulee katsottua vaan silloin tällöin. Jotenkin on enemmän sisäänpäin kääntynyt tämän raskauden kanssa, hassua. Lähes kaikki läheiset ja työkaverit sun muut tietävät jo uutisesta ja vaikeahan tätä pömppöä on enää piilottaa. Pari tosi hyvää työkaveria ei tiedä vielä, jotenkin hassua että eivät näe ilmiselvää asiaa :) Ovat kyllä miehiä, että katsovatko ne oikeasti niin tiiviisti tissejä että muuta ei huomata :D.
Liikkeitä en vielä tunne, esikoisestakin taisin melko myöhään tuntea, joskus rv 20 kieppeillä. Ajattelinkin jos tänään soittaisi neuvolaan ja pyytäisi pikakäyntiä sydänäänten kuunteluun, kun seuraava virallinen neuvolakäynti on vasta parin viikon päästä. Huomenna alkaa rv 16, joten jos vanhat merkit pitävät paikkansa, vielä pitää liikkeiden tuntumista hiukan odottaa.
Se muuten oli mulla omituista, että alkuraskauden aamupahoinvointia ei ollut mutta nyt on ilmaantunut keskiraskauden iltapahoinvointi :). Ilmeisesti tää ei ole normaalia pahoinvointia joka johtuisi hormoneista, vaan yksinkertaisesti sitä, että ruuansulatus ei oikein toimi. Ei sitten mistään päästä, heh, ja siksi yleensä iltaisin kun syö, meinaa ruoka tulla takaisin saman tien. Joten ummetuslääkkeet käytössä ja pieniä annoksia kun syö niin pärjää. Ja hampaiden harjauskaan ei suju enää ilman yökkimistä. Omituista, sitäkään ei ollut alkuraskaudessa. Olisi kyllä tosi kiva pestä takahampaatkin....
Hyvää vointia kaikille ja mukavia kesäilmoja, t Jorner 14+6
Terveisiä taas sairaslomalta! kolmatta päivää täällä kotosalla. Kävin tiistaina lääkärissä, kun ollu taas vaihteeksi niin rankkaa oksentamista ja flunssakaan ei sitten tunnu hellittävän. Oon ollu koko heinäkuun pienessä flunssassa. Yskää ja räkätautia. Lämpöä on siinä 37 pintaan. Lääkäri pisti minut sitten tarkempiin verikokeisiin ja kotiin makaamaan kolmeksi päivää. Tämä väsymys on myös ihan järkyttävää! Nukkua vois vaikka vuorokauden putkeen.
Olin kyllä eilen niin väsynyt ja makasin koko päivän vaan. Vuorotellen sohvalla telkkaria katsoen ja sängyssä. Ainoat " hommat" mitä jaksoin tehdä oli postin haku ja astianpesukoneen täyttö ja päälle laittaminen. Meillä on niin likaistakin, jonkun pitäisi siivota, mutta kun ei vaan jaksa. Voimat ihan minimissä. Missä se on se raskausajan hehkeys ja " olen elämäni kunnossa/voimissa" -tunne??? Miehellekään ei viitsi tuota siivousta nakittaa, kun se raukka meni tänäänkin jo seitsemän maissa raksalle ja juuri tuossa joku aika sitten lähti iltavuoroon töihin.
Mulla ei myöskään tuo oksentelu ja pahoinvointi ole helpottanut oikeastaan yhtään. Aamut on ihan kauheita ja vaihtelevasti sitten töissä ja iltasella kotona tulee pönttöä halailtua.
Joko teillä on masut kasvaneet? Entä minkä verran on painoa tullut lisää? Minä oon huomannut, että maha on vähän alkanut kasvaa. Tai se on muuttunut paljon. Nyt alkaa heti rintojen alta sellainen " tiukka, kiinteä" kumpu. Varsinkin illalla näkyy tosi selvästi ja miehen kanssa on monet illat jo mahaa naureskeltu ja ihasteltu:) ja valokuvattukin;)Painoa mulle ei kuitenkaan ole tullut yhtään. Paremminkin oon ollut miinuksella pari kiloa ja nyt ehkä aika samoissa kuin ennen raskautta. Mutta ehkäpä tuota painoa ehtii vielä tulla.
Työmotivaatio on myös ihan nollassa. Oikeestaan en hirveen hyvin viihdy tuolla töissä. Tavallaan jo innolla ootan lokakuuta ja että työsopimus loppuu... Ei siinä, työkaverit on mukavia ja hommakin suht helppoa eikä fyysisesti yhtään raskasta, ja rahaakin silti tulee ihan mukavasti, mutta jokin siinä vaan tökkii. Toisaalta tuo alituinen väsymys ja oksetuskin haittaa työntekoa ja sekin tympäsee. Toisaalta, kestän kyllä mitä tahansa vauvan takia, aina kun muistaa ne taustat ja lähtökohdat, niin ei voi muuta kuin olla tyytyväinen edes siitä oksentelusta... :D
Kirjoitelmisiin Helmiina ja Piiperöinen 14+2
Lomat on nyt takana ja nettiinkin vihdoin pääsee! Joskus kesäkuussa viimeksi kirjoittelin, joten näinköhän kukaan enää muistaakaan :)
Loman aikana kävin siellä np-ultrassa ja veriseuloissa ym. ja niissä kaikki oli ihan ok. Rakenneultra olisi 15.8. ja sitä jännityksellä odotellaan. Ei malttaisi millään sinne asti odottaa, haluttaisiin heti tietää, että onhan kaikki pienellä hyvin. No, ainakin hän jonkun verran potkiskelee, joten siltä osin voidaan olla rauhallisia, mutta näköjään se lapsesta huolehtiminen alkaa jo siinä vaiheessa, kun kohdussa köllii. Eikä jatkossa huolehtiminen ainakaan hellitä...
Neuvolassa kävin joskus heinäkuun puolivälissä ja siihen mennessä oli tullut jo 3 kg lisää painoa, vaikka melko voimakkaasta pahoinvoinnista kärsinkin vkolta 9 vkolle 17! Neuvolan tädin mielestä painonnousua ei ollut tullut yhtään liikaa, itestä vaan tuntuu hurjalta kun tässä vaiheessa alkaa noin paljon nousemaan. Mitähän vielä... meille annettiin jo valmennusaikataulukin ja itse asiassa jo tämän kuun lopulla olisi eka kerta. Joko muilla on tiedossa, milloin valmennukseen?
Tässäpä lyhyesti meidän kuulumiset. Palataan taas joskus asiaan!
- sasseli - rv18 tasan
Näin se vain aika menee; nyt on rv 18+2.
Mä olen pyöristynyt lantion kohdalta kauttaaltaan ja rinnat on bamela-andersonit, mutta mitään tuntemuksia(potkuja tms) ei ole tuntunut.
Mahdun vielä omiin vaatteisiin, en ole edes käynyt etsimässä ns äitiysvaatteita.
Tänään on neuvola ja ensiviikolla rakenneultra.
Hyvää vointia kaikille helteisessä Suomessa!!
heetu
Hei vain pitkästä aikaa,
ihmeesti nämä mahan koot vain vaihtelee. Heetulla on melkein viikon pitemmällä kuin mulla ja pärjää normaaleilla vaatteilla. Mä olen juhannuksen jälkeen ollut äitiysvaatteissa ja maha on sen verran iso, että esim. metrossa joku antoi mulle jo istumapaikankin kun näki tulevan sisään...
Mulla on potkut tuntuneet viikon ajan. Ekoista en ollut ihan varma, mutta nyt viikonlopun niitä on ollut niin tiheästi, että ei voi erehtyä.
Olo on muuten aika heikko. Huimaa, pää kipeä ja räkätauti. Huomenna lääkäri.
Se rakenneultra on viikon kuluttua.
wannabemummy
Mulla on LA 3. tammikuuta, esikoista odotellaan. Vähän varovaisin mielin kun on keskenmeno takana viime jouluna:( Mutta kyllä sitä ollaan aika innoissamme jo tästä uudesta plussasta. Ja positiivisesti täytyy vaan yrittää ajatella. Eka neuvola on 28. päivä tätä kuuta ja ajattelin tässä joku päivä varata ajan ultraan yksityiselle joskus rv8 tienoille, kun kuitenkin sitä haluaa tietää ajoissa onko kaikki hyvin.. kun viimeksi saatiin tietää vasta rv11 että sikiön kehitys oli loppunut joskus rv6-7.
Hyvin on tähän saakka mennyt rv5+5 paitsi että saikulla oon ollut viikon verran pahoinvoinnin takia.
samana pä' ivänä neuvolaan mennään mekin :) laskettu aika on 9.1
mulla ei pahoinvointia ole ollut vielä ainakaan, mutta rinnat on kipeät,todella...
tän loppuviikon saikulla kun flussaa ollut ja pakko levätä.
keskenmeno mulla kanssa takana viime keväänä,että todella toivon että nyt onnistuis tämä ja kaikki menis hvin :)
Tosin varuillaan tässä ollaan vielä. Eka ultra on maanantaina 12.5. jolloin nähdään tarkemmin, mikä on tilanne. Pas-hoidosta sai alkunsa tämä raskaus ja viikko testin jälkeen alkoi pari tuntia kestänyt verinen vuoto, joten siksi olen tässä hyvin, hyvin varovainen.
Toivon että ultrassa kaikki olisi kohdallaan ja syke näkyisi jo silloin.
Pahoinvointi ja kuvotus ovat jo päässeet valloilleen, esikoistani odottaessa pahoinvointi alkoi vasta rv 9 tienoilla, ja nyt olen vasta tasan rv 6+0 tänään.
Perheessämme on poika 04/2004, hyvin vilkas vilperi tällä hetkellä...
Tervetuloa Odotus palstalle, siellä löytyy Tammikuiset- niminen ketju, johon tekin olette tervetulleita. Itsekin kirjoittelen siellä.
Kerttuli2 rv 6+0
Hei!
Kerron vähän ensin itsestäni! Olemme nuori aviopari minä 25 ja mies 23v. Aloitimme lapsettomuushoidot reilu vuosi sitten. Vikaa löytyi heti miehen siittiöistä, niitä oli todella vähän, ne oli hitaita ja epämuodostuneita. Ensiksi yritettiin inseminaatioita, näitä tehtiin 3 kpl, mutta kertaakaan ei ollut edes onnistumisesta merkkejä.
Viime kesänä meille tehtiin ensimmäinen IVF- hoito ja saatiinkin alkioita. yksi hyvä 8-soluinen alkio siirrettiin ja 2 meni pakkaseen, muut kuolivat. Oltiin onnessamme, no niin kohta olen sitten raskaana ja kaikki on hyvin. mutta kuinkas kävikään vuoto alkoi ajallaan, tein kuitenkin testin mikä oli negatiivinen, ei haamun haamua.. Olin aivan masentunut. No olihan meillä ne 2 pakaste alkiota.
Kesä meni ja syksyllä alettiin suunnittelemaan pakaste alkio siirtoa. Kävi kuitenkin niin että kumpikaan niistä ei selvinnyt sulatuksesta, ja siirtoon ei päästy. :(
Soitin klinikalle ja he varasivat kylmästi ajan seuraavaan hoitoon. Ja se oli nyt viime kuussa. Meille tehtiin ICSI-hoito saatiin 18 munasolua, joista 12 hedelmöittyi.. Saatiin 5 hyvää alkiota, yksi 4-soluinen siirrettiin, ja loput neljä menivät pakastimeen.
Emme jaksaneet odottaa mieheni kanssa tältä hoidolta yhtään mitään..
Olin aivan varma jo epäonnistumisesta, kun tutut kuukautiskivut ja kramppailut astuivat kuvaan... Kuitenkin löytyi joitakin oireita, niinkuin palelu, lämmöt koholla, väsytti, rinnat arat. Ja ajattelin että en kestä enää tätä piinaa ja ajattelin testata negan pois. Mutta tikkuun tulikin 2 viivaa, toinen oli kyllä aika hento. Siirrosta oli kulunut silloin 11p. Testasin seuraavana päivänä ja viiva erottui jo aika hyvin. Olinko mä sittenkin raskaana? Soitin klinikalle ja he onnittelivat, ja kehottivat varmistamaan vielä parin päivän päästä uudella testillä.. Ja niin testasin tänä aamuna 2 oikein vahvaa viivaa ja siirrosta oli kulunut 16p.
Sekaisin olen ollut koko aamun.. Ei sitä vieläkään usko todeksi!
Varattiin aika ensimmäiseen ultraan mikä on 29.5.. Sinne on pitkä aika, ja mitä vaan voi tapahtua, mutta yritän olla murehtimatta turhia. Vaikka helppoa se ei tule olemaan.
Onko täällä muita jotka ovat vasta näin alkutaipaleella??
Tässä siis minun tarinani!!
t. Marie rv3
Sunnuntaina tein myös testin ja tulos oli äärimmäisen vaalea plussa... Olin jotenkin tosi hämilläni... Mikä tämä tämmöinen viiva oikein on!?! Niinpä menin yksityiselle ja siellä verikokeen arvo oli (kp31) 1121. Labran mielestä oikein hyvä tulos =o)
Olo on kyllä niin epätodellinen. Eilen vatsaa särki ihan jännityksestä ja koko päivän keskityin siihen että muistan hengittää... Kylläpä voi ihminen olla kummallinen.
Meillä on taustalla 4,5 vuoden lapsettomuus ja 4 km, ei yhtään onnistunutta raskautta. Nyt niiiiiiiin toivoisin, että kaikki menisi hyvin. En olisi edes enää osannut odottaa tätä plussaa. Tällä kertaa raskaus sai alkunsa puregon ja pregnyl piikeillä (ja varmaan myös meidän nyt 8kk ihana labbis on auttanut saamaan ajatukset muualle)..
Meillä myös eka ultra naistenklinikalla 28.5, silloin saa tietää onko siellä ketään!!! Jännittää ihan kamalasti ja onneksi sain tulla tänne purkamaan ajatuksia. Täällä mennään monen kanssa ihan samassa aikataulussa.
Miten sitä muistaisikaan hengittää.
Tsemppiä kaikille tammikuisille =o)
Tein tänä ammuna positiivisen testin. Olen vielä ihan " sekaisin" asiasta. Olen 28v ja tämä on ensimmäinen raskaus. vauvan " yrittäminen" aloitettiin viime kuussa, joten en voi käsittää miten olen jo nyt raskaana kun tiedän, ettei se tosiaankaan ole mikään itsestään selvyys. Tammikuun lopussa olisi laskettuaika. Tarkkaa päivää en tiedä. Pitäisi varmaan varata aika neuvolaan/ lääkärille? Miten se asia nyt menee? Jotenkin on ihan neuvoton olo, että mitä nyt? Mitä pitää tehdä ja mitä asioita huomioida? Pitääkö alkaa syömään jotain vitamiineja? Huolena myös se, että olen ollut flunssassa ja syönyt särkylääkettä ja yskän lääkettä kun en arvannut, että plussaan näin pian.
Heippa kaikille. päätinpä minäkin ottaa osaa keskuteluun. Olen pitkään jo lueskellut tätä lapsettomien palstaa ja odottanut kolme vuotta sitä hetkeä jolloin voisin ottaa osaa tähän keskusteluun ja vihdoinkin viikko sitten plussasin ensimmäisen kerran ja olo on kerrassaan uskomaton. En osaa vielä sisäistää koko asiaa, koska pettymys on ollut jo kolmen vuoden ajan joka kuukausi. Nyt kuitenkin täytyy pitää jalat maassa ja vielä viikko kestää ennen kuin pääsee ensimmäiseen ultraan katsomaan, onko siellä masussa ketään. Nyt siis kuudes raskaus viikko meneillään. Syksyllä olisimme aloittannet hoidot ja sitä ollaankin tähän mennessä odoteltu kuin kuuta nousevaa ja nyt kuin salama kirkkaalta taivaalta raskaus yllättikin meidät. Positiivisesti. Tsemppiä kaikille!
Varovaisesti täälläkin kurkistelee tälle puolen tänä aamuna plussanut. Mulle tehtiin ns.kevyt Ifv tarkoittaen, että lähdettiin omasta luonnollisesta kierrosta kasvattelemaan johtofollikkelia (alussa ei siis mitään hormoneja yms.). Kun johtofollikkeli löytyi ja oli kooltaan noin 14 mm, aloitettiin Gonal-F pistos sekä orgalutran, joita käytettiin siihen asti, kunnes johtofollikkeli oli noin 17-18 mm ja sitten Pregnyl-irroituspiikki. Sitten punktioitiin se solu ja hedelmöitettiin.
Meillä on vuonna 2004 syntynyt neitokainen ja nyt kovasti halutaan toista. Kyl tässä taas riittää jännitettävää. Täytyy vain toivoa, että pikkuinen jaksaa kasvaa masussa. La on joskus tammikuun puolella.
Muuten: Mikäs rv mulla onkaan menossa, kun punktio oli 25.4. ja siirto 27.4. eli miten laskettiinkaan la ja raskausviikot? En muista enään edellisestä raskaudesta.
Heli 30 rv?
Hei!
Jos haluat laskea raskausviikkosi, mene sivulle: http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111
(tämä on raskauslaskuri)
Laita siihen munasolun irtoamispäiväksi punktio päiväsi, niin laskuri hoitaa loput. Itse tein näin, kun neuvottiin.. ja mä sain raskausviikot näkyviin.
T. Marie rv 4+6
Sivut toimivat paremmin internet explorellilla, kun firefoxilla.
Onneksi olkoon PLUSSASTA!! Täällä aika sekalaisia oireita, lauantaina oksetti, eilen taas ei oikeastaan mitään... sellaisia outoja vihlaisuja alavatsalla..
Ja mulle iski viikonloppuna kamala flunssa..
toivottavasti saat selvyyttä siitä kiekosta..
tuosta laskurista oli mullekin apua, en tiennytkään tuota sivustoa..
Iloista alkavaa viikkoa 20 meille Tammikuisille =o)
t. Humaus
Kävin neuvolalääkärin luona ja yritettiin kuunnella pikkuisen sydänääniä, mutta kaveri oli liian vilkkaalla päällä. Aina kun äänet saatiin kuuluviin pieni karkasi, eli kunnollisia ääniä ei saatu. Kuitenkin asia ok, koska välillä syke kuului kuitenkin ohimennen.
Toinen juttu minkä sain tietää käynnillä oli veriryhmä ja RH ja niinhän siinä kävi, että kuulun niihin harvoihin joka on RH-. Meinasivat, että ensimmäisessä raskaudessa ei niinkään voi tapahtua ihmeitä, mutta veriarvoja seurataan kuitenkin matkan varrella. Antavat jonkin rokotteen jos jotain toimenpiteitä pitää tehdä esim. kääntää vauvaa tms. Seuraavan raskauden yhteydessä tarkempi syyni, hoh. No, kaiketi tämä asia ok, silti olisi voinut olla ihan RH+, jokseenkin muutenkin tuota mietittävää koko ajan pikkuisesta. Onko muita " negatiivisia" ?
Voimia kaikille, omat voimat melko lopussa, huh väsymyksen väsymystä...
Tähtisumu ja masu-rusina rv 12+4