Nimimerkit -marimekko & tvilling
Moi. Aloitin oman avauksen, niin ei kaikkien heinisten tarvitse lukea Norjan maan kuulumisia. Elikkäs asumme myös Norjassa, Oslosta n.50km luoteeseen ja käsittääkseni myös tvilling asuu jossain Oslon lähettyvillä. Meillä oli tuo 4 kuukauden neuvola ihan virallisesti. Vielä haluaisin palata tähän BCG aiheeseen, eli miten olette ajatelleet tehdä tuberkuloosi rokotteen suhteen? Itse pyysin sitä pojalle jo sairaalassa, mutta siellä eivät sitä laittaneet, joten nyt olen alkanut pohtia pitäiskö siirtää sen laittamista kouluikään kuten täällä on tapana tehdä.
Jaahas, poika heräsikin 10min. unien jälkeen joten täytyy mennä, mutta kirjoitellaan tähän vähän kuulumisia.
Kommentit (3)
Moikka, me asustelemme siis Hamarissa 4 ½ kk tytön kanssa. Meillä on koti myös Suomessa, joten päätin raskaana ollessani, että vauva saa syntyä Suomessa. Näin sitten kävikin mieheni kesäloman aikana. Tyttömme oli 2 kk, kun lähdimme takaisin tänne. Hän oli kuitenkin sen verran suuri, että Suomen neuvolasta antoivat hänelle rokoteen jo tuolloin, toisen (5 kk) rokoitteen hän saa joululomalla Suomesta. Me siis kuulumme Suomen rokoitusten piiriin. Pidin tätä meille sopivana ratkaisuna, kun en tuntenut norjalaista rokotussysteemiä.
Tämä on meidän neljäs vuosi täällä, mutta luulen, että mikeheni haluaa uusia haasteita uralleen, joten oletettavasti muutamme Suomeen keväällä.
Muuten täällä ainakin Hamarissa on todella hyvä neuvolasysteemi. Tai ainakin näin meistä tuntuu. Raskausaikana ei " kytätty" liian tarkkaan ja nyt vauva-aikanakin sieltä on saanut mielestäni asiantuntevaa palvelua, vaikkakin ovat kovasti tyrkyttäneet kiinteiden aloittamista, vaikka tyttö kasvaa hyvin pelkällä tissimaidollakin.
Palaillaan taas,
-marimekko sateisesta Hamarista
Oltiin aamupäivä 3½ vuotiaan esikoisen ja pojan kanssa spr:n järjestämässä leikkiryhmässä. Harmi kun tämä ryhmä kokoontuu vain kerran viikossa. Poitsu on siellä ihan innoissaan ja katselee silmät suurina lasten tohinoita ympärillä. Esikoinen puolestaan tarkkailee tilanteita vähän etäämpää ja on aina aika jähmeä tyttö kun on paljon lapsia ympärillä. Oletteko te löytäneet hyvin ystäviä muista äideistä? Norjalaiset mammat ovat ainakin tällä paikkakunnalla aika " sisäänpäin lämpiävää sorttia" , joten en ole vielä saanut sellaista ystävää, jonka kanssa voisi pitää yhteyttä kerhon ulkopuolellakin. Olemme tosin asuneet tällä paikkakunnalla vasta reilut 2kk, joten ehkä keväällä alkaa sosiaalinen elämä olemaan aktiivisempaa. Esikoiselle on 50%päiväkotipaikka haussa, mutta pahoin pelkään ettei paikkaa löydy ennen ensi syksyä. Kielen kannalta olisi tärkeää saada jokin hoitopaikka, sillä kotona puhumme vain suomea. Norjassa olemme asuneet reilun 1½ vuotta ja Suomeen on tarkoitus palata muutaman vuoden päästä. Nyt olemme lähdössä Suomeen 5 viikon joululomalle ja olemme kaikki ihan innoissamme. Ihanaa saada vähän lastenhoitoon apua isovanhemmilta ja rentoutua vaikka iltakävelyllä kaksin miehen kanssa.
Minäkin olen ollut tyytyväinen Norjan neuvola palveluihin. Imetyksessä osaavat mielestäni tukea ihan eri tavalla kuin Suomessa. Minulle puolestaan neuvolassa suositeltiin siirtämään kiinteiden aloittamista 6kk:den ikään. Todennäköisesti alan kokeilemaan vähän aikaisemmin, sillä poika on ihan innoissaan kun saa kerran päivässä muutaman lusikallisen luumumehua. Raukka aukoo suutaan ja maiskuttelee siihen malliin että taitaisi hyvin maistua vähän jokin kiinteämpikin. Ajattelin kokeilla riisipuurolla, kunhan päästään Suomeen.
Tällaista tarinaa tällä kertaa. Palaillaan linjoille.
Täällä ollaan, asumme Oslosta 25 km Gardermoenin lentokentän suuntaan. Meillä oli 4 kk neuvola tyttöjen kanssa juuri viikko sitten,
hienosti tytöt kasvaa. Meidän esikoinen, juuri 5 v täyttänyt, ei myöskään ole saanut BCG rokotusta, on ajateltu antaa mennä ohjelman mukaisesti, luultavasti näin tehdään myös kaksosten kanssa.
Arki on kiireistä 3 tytön kanssa, esikoinen on kylläkin tarhassa yleensä n. klo 9.30-15, mutta ihan hyvin minusta on sujunut. Etukäteen luulin että kaksosten kanssa olisi paljon rankempaa, mutta meidän tytöt on kyllä ainakin toistaiseksi olleet tosi kilttejä ja rauhallisia. Esikoisella oli aikoinaan koliikki, ja se oli kyllä paljon rankempaa. Juuri reilu viikko sitten tultiin Suomesta, oltiin mummolassa vajaat kaksi viikkoa kun meillä on kylppäriremontti käynnissä. Hyvin meni lennot ja kaikki, rankin osuus oli ajomatka Helsingistä Vehkataipaleelle (Lappeenrannan kupeessa) mutta sekin sujui parilla syöttö- ja vaipanvaihtotauolla.
Norjassa olen ollut kohta jo 10 vuotta (kamalaa kun aika menee nopeasti!), todella hyvin viihdyn. Mites te muut " norjalaiset" ?
Kiva vaihdella kuulumisia!