Uusperheen teinit syö kilpaa kaikki ruuat
Katsotaas keksittekö te palstalaiset tähän jotain hyviä pirkkaniksejä.
Meidän uusperheessä on useampi teini-ikäinen lapsi, ja tuntuu että he syövät kilpaa jääkaapin tyhjäksi heti kun sinne ostaa jotain. Ihan kuin lapset pelkäisivät että toiset syövät ruuat jos eivät itse ehdi ensin!
Esimerkkinä, jos kumpikin teini yksin kotona ollessaan syö yleensä max yhden jugurtin päivässä, niin kaksi teiniä söisi viidessä päivässä yhteensä 10 jugurttia, eikö niin? Mutta jos ostamme kaappiin 10 jugurttia niin ne on loppu kahden päivän päästä. Eli joku siinä, että lapsia on useampi, saa sen normaalisti 0-1 jugurttia päivässä syövän teinin imaisemaan yhtäkkiä 2-3 jugurttia päivässä. Maitoa meni ennen pari litraa viikossa, nyt yhdessä illassa on pahimmillaan hävinnyt 5 litraa maitoa eli kaikki mitä kaupasta kannettiin, muutamassa tunnissa. Tämän takia on ihan mahdotonta ostaa viikon ruokaostoksia kerralla.
Onko kellään muulla samaa ongelmaa ja miten olette ratkaisseet sen? Me mietimme nimilappujen laittamista jokaiseen välipalaan. Joudumme nyt säästämään urakalla rahaa joten on pakko ryhtyä nipistämään valtavista ruokamenoista, vaikka voi kuulostaa nipotukselta.
Kommentit (116)
Mitäs lähdit uusperheilemään? Rahaa kuluu enemmän, mitä enemmän lapsia, etkö sitä tajunnut aiemmin? 😂
Vierailija kirjoitti:
Teinit pöytään ja keskustellaan syömisestä ja siitä, ettei kenenkään tarvitse pelätä jäävän ilman. Ostan lapsille 4kpl aina samaa tuotetta ja näitä on siis 1kpl/henki/päivä. Ovat oppineet siihen, että kun oman on syönyt niin sitten on. Näitten päälle meillä on aina kattilallinen kiisseliä tsi vispipuuroo. Kaapissa keitettyjä tai paistettuja munia. Pilkon myös jääkaappiin kasviksia niin helppo napata siitä. Leivälle on kinkut ja juustot. Leipää on myös rajattomasti tarjolla ja lisänä myös hapankorput/näkkärit. Kaakaota saa juoda lasin päivässä. Teinit syö paljon ja rahaa kuluu, mutta säännöt auttaa ettei budjetti veny ihan mahdottomiin. Vesi on janojuoma ja maitoa saa kaakaoseen ja lämpimän ruuan kaveriksi.
Teinit syö paljon ja rahaa kuluu. Eiköhän meidän veronmaksajien rahoilla jaetut anteliaat lapsilisät kata kevyesti nämä ihan oman perheen teinien ruuat.
Mun pirkkaniksini ovat seuraavat; vedä sukkahousut päähäsi ja mene ostamaan lapsillesi ruokaa!
Meillä asit selkenivät, kun teinit eivät enää tulleet luoksemme, vaan pysyivät toisella vanhemmalla.Säästyy rahaa ja säästyy ruokaa. Toki samalla menetimme lapset, heitä ei todellakaan kiinnosta tulla edes käymään, koska meillä ei ole heille ruokaa.
Kesällä olisi tytön rippijuhla, isänsä ilmoitti, että emme ole tervetulleita mukaan, voin järjestää itse juhlan, mutta tyttö ei kuulemma ole paikalla. No voi harmi.
Aloittajan käyttämä " humoristinen" sanavalinta pirkkaniksi kertoo henkilön vain soittavan suutaan. Teineistä ei tyypillä ole päivääkään kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit pöytään ja keskustellaan syömisestä ja siitä, ettei kenenkään tarvitse pelätä jäävän ilman. Ostan lapsille 4kpl aina samaa tuotetta ja näitä on siis 1kpl/henki/päivä. Ovat oppineet siihen, että kun oman on syönyt niin sitten on. Näitten päälle meillä on aina kattilallinen kiisseliä tsi vispipuuroo. Kaapissa keitettyjä tai paistettuja munia. Pilkon myös jääkaappiin kasviksia niin helppo napata siitä. Leivälle on kinkut ja juustot. Leipää on myös rajattomasti tarjolla ja lisänä myös hapankorput/näkkärit. Kaakaota saa juoda lasin päivässä. Teinit syö paljon ja rahaa kuluu, mutta säännöt auttaa ettei budjetti veny ihan mahdottomiin. Vesi on janojuoma ja maitoa saa kaakaoseen ja lämpimän ruuan kaveriksi.
Teinit syö paljon ja rahaa kuluu. Eiköhän meidän veronmaksajien rahoilla jaetut anteliaat lapsilisät kata kevyesti nämä ihan oman perheen teinien ruuat.
Vanhemmat ovat vastuuttomia
Vierailija kirjoitti:
Olisiko minijääkaappi mahdollista ostaa ja sinne nimikoidut tuotteet, mitä päivän aikana itse kullekin. Ja itse iso jääkaappi lukkoon.
Terveisin
Tyyne, 90- v
Ei, vaan syövät herkkuja kerralla paljon, koska ostitte niitä paljon. Jos kaapissa olisi kaksi jugurttia per lärvi, söisivät yhden.
Kuulostaa onnelliselta perheeltä. Voi vit tu
Itse tiedän kyllä tuttavapiiristä tapauksen jossa teinipoika (todella isokokoinen ja suuri ylipaino) oli sellainen että todellakin olisi pystynyt syömään jääkaapin tyhjäksi yhdellä istumalla. Ja ilmeisesti näin tekikin kunnes heillä ihan oikeasti jääkaappi lukittiin munalukolla. Teini toki sai normaaliruoka- aikoina ruoan, myös välipalat sovitusti ja iltapalan, mutta esim iltapalalla olisi syönyt kokonaisen leivän mutta vanhemmat sitten jonkin verran yrittivät tuota rajoittaa. Ei poika kyllä kotona asuessaan siltikään laihtunut ja mitä olen joskus ohimennen nähnyt niin vaikeasti ylipainoinen näyttää edelleenkin olevan. Mutta syöminen oli siis täysin rajatonta, en tiedä sitten oliko jollain kirjoilla, mutta ihan yliopisto koulutettu on ja hyvä työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan syövät herkkuja kerralla paljon, koska ostitte niitä paljon. Jos kaapissa olisi kaksi jugurttia per lärvi, söisivät yhden.
Onko tällaista pas kaa arkea oikeesti lisääntyneillä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat vastuuttomia
Niin, olen käsittänyt, että useissa perheissä lapsilisät käytetään kaikkeen muuhun kuin lapsiin. Hallitus pohtii ja pohtii, mistä vielä voitais leikata. Mites olisi lapsilisistä, joita iso osa ei tarvitse, mukava lisä kaikenmaailman sijoituksiin ja muihin peleihin.
Mikset nyt vain myönnä, että sinua ottaa päähän puolison teinit? Omat mussukat tietenkin voivat syödä mitä haluavat syystä x.
Ostakaa kilojugurtteja, niin pääset kyttäämästä. Ja vararkaa tarpeeksi leipää, hedelmiä, ruokaa ja juotavaa eli korota ruokabudjettia. Teillähän kuitenkin säästyy rahaa, kun teinit ovat toisella vanhemmallaan. Ihme pihtausta ruuasta. Terveisin ex-yh, jonka urheilevat teinit aikanaan söivät uskomattomat määrät ruokaa enkä kitissyt asiasta palstalla!
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän kyllä tuttavapiiristä tapauksen jossa teinipoika (todella isokokoinen ja suuri ylipaino) oli sellainen että todellakin olisi pystynyt syömään jääkaapin tyhjäksi yhdellä istumalla. Ja ilmeisesti näin tekikin kunnes heillä ihan oikeasti jääkaappi lukittiin munalukolla. Teini toki sai normaaliruoka- aikoina ruoan, myös välipalat sovitusti ja iltapalan, mutta esim iltapalalla olisi syönyt kokonaisen leivän mutta vanhemmat sitten jonkin verran yrittivät tuota rajoittaa. Ei poika kyllä kotona asuessaan siltikään laihtunut ja mitä olen joskus ohimennen nähnyt niin vaikeasti ylipainoinen näyttää edelleenkin olevan. Mutta syöminen oli siis täysin rajatonta, en tiedä sitten oliko jollain kirjoilla, mutta ihan yliopisto koulutettu on ja hyvä työpaikka.
Ei tarvitse olla kirjolla, voi olla että tunnesäätelyä on vanhemmat opettaneet syömisen kautta. Paha mieli, ota pulla. Ei nukuta, tee voileipä. Ottaa päähän, syö jäätelöä. Mulla on tunnesäätelyn kanssa astetta vakavammat ongelmat ja nyt sitten aikuisena ja teinin äitinä opettelen niitä tunnistamaan. En ole rikollinen, väkivaltainen tai muuta sellaista.
Jugurttiongelmaan mulla on käytännön ratkaisu. Heivatkaa jugurtit pois ja maustamatonta maitorahkaa tilalle. Pitää paljon paremmin nälkää kuin jugurtti, eikä sitä tule vedettyä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillekään äiti kovin monipuolista välipalaa, mehuja jne edes ostanut kun meidän parin teinin lisäksi vielä kaveritkin olisi ruokaa rohmunneet. Iso satsi vaan jotain normi keittoa tai laatikkoa jääkaappiin lämmitettäväksi ja voileipätarvikkeet siihen kylkeen.
Meillä oli myös tosi alkeelliset ruuat. Perunoita ja jauhelihakastiketta, pyttipannua, makaroonia ja sellaista. Leipää toki ja maitoa. Ei koskaan mitään jogurttia, leikkeleitä tai juustoa. Olin alipainoinen koko nuoruuteni mutta jotenkin sitä selvittiin. Olin kavereiden luona huuli pyöreänä kun heillä oli muun muassa meetwurstia ja juustoa!
Kyllä lapsille pitää olla ruokaa riittävästi tarjolla. Jogurtit litran purkeissa tulee edullisemmaksi. Keitä marjapuuroa, kiisseleitä ne on edullisia. Opeta teinit kokkaamaan. Järkyttävää että joillain kaapit lukossa, olisi lasun paikka. Kasvavat nuoret tarvitsee paljon ruokaa. Valmistakaa keittoja ja laatikoita, täyttäkää vatsa kunnon ruoalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali teinipojat syövät paljon. Pikkuveli oli 185 cm ja hoikka. Terveystarkastuksessa joutui kertomaan minkä verran yleensä syö. No 10 perunaa, lihakastiketta, salaattia ja leipää. Pari lasia maitoa.
Mikä tää jugurttijuttu oikein on. Ei tän päivän kersat mitään jugurtteja syö, niillä on ihan omat tiktokista opitut milloin mitkäkin ns välipalat, trendit vaihtuu päivittäin.
Teinit ovat kasvavassa iässä ja jos vielä liikkuu ja urheilee, niin ruuan menekki on valtava.