Uusperheen teinit syö kilpaa kaikki ruuat
Katsotaas keksittekö te palstalaiset tähän jotain hyviä pirkkaniksejä.
Meidän uusperheessä on useampi teini-ikäinen lapsi, ja tuntuu että he syövät kilpaa jääkaapin tyhjäksi heti kun sinne ostaa jotain. Ihan kuin lapset pelkäisivät että toiset syövät ruuat jos eivät itse ehdi ensin!
Esimerkkinä, jos kumpikin teini yksin kotona ollessaan syö yleensä max yhden jugurtin päivässä, niin kaksi teiniä söisi viidessä päivässä yhteensä 10 jugurttia, eikö niin? Mutta jos ostamme kaappiin 10 jugurttia niin ne on loppu kahden päivän päästä. Eli joku siinä, että lapsia on useampi, saa sen normaalisti 0-1 jugurttia päivässä syövän teinin imaisemaan yhtäkkiä 2-3 jugurttia päivässä. Maitoa meni ennen pari litraa viikossa, nyt yhdessä illassa on pahimmillaan hävinnyt 5 litraa maitoa eli kaikki mitä kaupasta kannettiin, muutamassa tunnissa. Tämän takia on ihan mahdotonta ostaa viikon ruokaostoksia kerralla.
Onko kellään muulla samaa ongelmaa ja miten olette ratkaisseet sen? Me mietimme nimilappujen laittamista jokaiseen välipalaan. Joudumme nyt säästämään urakalla rahaa joten on pakko ryhtyä nipistämään valtavista ruokamenoista, vaikka voi kuulostaa nipotukselta.
Kommentit (33)
Teinit pöytään ja keskustellaan syömisestä ja siitä, ettei kenenkään tarvitse pelätä jäävän ilman. Ostan lapsille 4kpl aina samaa tuotetta ja näitä on siis 1kpl/henki/päivä. Ovat oppineet siihen, että kun oman on syönyt niin sitten on. Näitten päälle meillä on aina kattilallinen kiisseliä tsi vispipuuroo. Kaapissa keitettyjä tai paistettuja munia. Pilkon myös jääkaappiin kasviksia niin helppo napata siitä. Leivälle on kinkut ja juustot. Leipää on myös rajattomasti tarjolla ja lisänä myös hapankorput/näkkärit. Kaakaota saa juoda lasin päivässä. Teinit syö paljon ja rahaa kuluu, mutta säännöt auttaa ettei budjetti veny ihan mahdottomiin. Vesi on janojuoma ja maitoa saa kaakaoseen ja lämpimän ruuan kaveriksi.
Omat kolme teiniä syövät nälkäänsä. Valtava kulutus. 3 litraa puuroa, 2 kg perunoita, 3 kg kanankoipia, 5 litraa maitoa, 2 leipää, salaatit ym. per vrk. Kaikki hoikkia, muttei aliravittuja. Ehkä sohvalla istuminen ja makeisten syöminen vähentäisi ruokakulutusta.
Teineille jääkaappiin omat korit ja jokaiselle sinne se sama määrä tuotetta. Jokaiselle oma maitotölkki sinne, jugurtit jne. Tasapuolisesti kaikille. Kärsiikö teidän teinit nälästä, jos nälkäänsä syövät niin sitten ei teidän voi muuta kuin ostaa enemmän ruokaa. Mulla oli isoveli joka söi aina kaiken pöydästä (kasvava pitkä poika niin varmaan kokoajan nälkä) ja tästä valittelin että aina rohmuaa heti kaiken omalle lautaselleen ja isä kerran oikein kimpaantui ettei tässä talossa ruuasta tapella. Meillä ostettiin tämän jälkeen kummallekkin samat määrät, omille hyllyille välipaloja ja ruokaa tehtiin varmaan 5-6hlö jotta kaikille riittää. Veli oli kyllä kiltti, ei koskaan vienyt ruokia mun hyllyltä. Siinä missä mun jugurtit riitti monelle päivälle kunakin yhden per päivä, veli veteli ne kaikki napaansa samana päivä😂 Joutui sitten olemaan ilman kunnes täydennystä tuli.
Kun poika oli kasvava teini, tein ihan arkiruokaa reilut määrät jääkaappiin. Makaronilaatikkoa, lasagnea, pastaruokia isot kattilat jne. Sai lämmittää niin usein kun maistui. Lisäksi jogurttia litran purkeissa, joita hän jatkoi myslillä. Jossain vaiheessa opetin hänet itse kokkaamaan mieleisiään ruokia.
Teinien ruoan rajoittaminen on lähinnä sairasta. Ei meillä koskaan niin tehty omassa lapsuudessa eikä myöskään omien lasten kanssa.
Teetkö riittävästi oikeaa ruokaa päivittäin ja sitä saa myös lisää. Vai kontrolloidsanko sitäkin?
Olisiko minijääkaappi mahdollista ostaa ja sinne nimikoidut tuotteet, mitä päivän aikana itse kullekin. Ja itse iso jääkaappi lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap olette menneet yhteen? Teillä ei riitä rahat edes ruokaan. Nyt eroatte.
IKävä vastaus. Miksi ihmiset menevät yhteen ?
Oli muuten rasittavaa asua veljien kanssa, kun mitään hyvää ei voinut säästää myöhemmäksi. Kaikki vanukkaat tms oli syötävä heti, muuten ne söi joku muu. Ja kun tästä sanoi, niin sanottiin vaan että syö se heti. Siis vanhemmatkin. Elämä oli kuin jossain viidakossa. Omat lapset osaa käytöstavat ja tietää että toisten herkkuja ei syödä. Ruokaa saa syödä toki niin paljon kuin jaksaa. Jugurttejakaan en laske.
Viikonloppuna 6 aterian kattausta. Klo 7, 9, 12, 15, 18, 21. Kolmen tunnin ateriaväli. Kaikki syö niin paljon kuin haluavat pöydän ääressä. Kukaan ei syö välipaloja, eikä tappele ruuasta. Kaikesta muusta säästetää, muttei ruuasta.
Ero tuli, kun mies katsoi, että teini pärjää yhdellä perunalla ja kahdella lihapullalla päivän, jotta hänelle jää rahaa enemmän rahapeleihin.
Lasten kaverin uusioperheessä oli jääkaappi lukossa. Mitään eivät saaneet syödä jos vanhemmat ei kotona. Siksipä perheen tyttökin mielellään tuli meille koulun jälkeen, annoin leipää ja maitoa kuten omallekin lapselle.
Taloudessa asui 2 miehen lasta, 2 äidin lasta, miehen vähän ränstynyt pieni okt. Kaikki 10 vuoden kahta puolta.
Avoliitto ei hirveän kauan kestänyt
Tunge soija perseesees. -eri