Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen teinit syö kilpaa kaikki ruuat

Vierailija
17.04.2026 |

Katsotaas keksittekö te palstalaiset tähän jotain hyviä pirkkaniksejä. 

Meidän uusperheessä on useampi teini-ikäinen lapsi, ja tuntuu että he syövät kilpaa jääkaapin tyhjäksi heti kun sinne ostaa jotain. Ihan kuin lapset pelkäisivät että toiset syövät ruuat jos eivät itse ehdi ensin!  

Esimerkkinä, jos kumpikin teini yksin kotona ollessaan syö yleensä max yhden jugurtin päivässä, niin kaksi teiniä söisi viidessä päivässä yhteensä 10 jugurttia, eikö niin? Mutta jos ostamme kaappiin 10 jugurttia niin ne on loppu kahden päivän päästä. Eli joku siinä, että lapsia on useampi, saa sen normaalisti 0-1 jugurttia päivässä syövän teinin imaisemaan yhtäkkiä 2-3 jugurttia päivässä. Maitoa meni ennen pari litraa viikossa, nyt yhdessä illassa on pahimmillaan hävinnyt 5 litraa maitoa eli kaikki mitä kaupasta kannettiin, muutamassa tunnissa. Tämän takia on ihan mahdotonta ostaa viikon ruokaostoksia kerralla.

Onko kellään muulla samaa ongelmaa ja miten olette ratkaisseet sen? Me mietimme nimilappujen laittamista jokaiseen välipalaan. Joudumme nyt säästämään urakalla rahaa joten on pakko ryhtyä nipistämään valtavista ruokamenoista, vaikka voi kuulostaa nipotukselta. 

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsille pitää olla ruokaa riittävästi tarjolla.  Jogurtit litran purkeissa tulee edullisemmaksi. Keitä marjapuuroa, kiisseleitä ne on edullisia. Opeta teinit kokkaamaan. Järkyttävää että joillain kaapit lukossa,  olisi lasun paikka. Kasvavat nuoret tarvitsee paljon ruokaa. Valmistakaa keittoja ja laatikoita, täyttäkää vatsa kunnon ruoalla. 

No just. Kiisseleitä. Tiedätkö, mitä vuotta eletään.

Viimeksi viikko sitten oli työpaikan (keskussairaala) lounasruokalassa jälkiruoaksi kiisseliä. Hyvin näytti maistuvan. Jos teineille ei kiisseli kelpaa, olkoon sitten ilman. Todennäköisesti ovat itsekin 7. Lk kotitaloudessa tehneet kiisseliä.

Onko siellä keskussairaalassa teinejä töissä?  Vai kelle ne kiisselit maistu? Haloo.

Vierailija
102/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini syö lapsen vanukkaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti.

Trendaa mummusaitilla.

Jugurttia ei ollut silloin.  Nyt on, mutta mummut ei huomaa, että aika on mennyt jo niiden ohi.  Ajat sitten.

Vierailija
104/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti on parempi melko ankeasti varustellut riittävät ruokavarastot, jos tavaraa menee paljon. Puuro, pannukakku, makaronilaatikko, porkkanaraaste, kiusausruuat, lihapyörykät, spagetti bolognese tai lasagne tms. Säännölliset ruoka-ajat ja kotoiset keittiömestarit heilumaan. 

Vierailija
105/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai teinit syö paaaaaaljon. Me ostetaan ja ostettiin todella paljon ruokaa. Se kiva tunne sitten, kun kasvuvaihe ohi ja ruokaa ei rekkakuormia mene. Ostat vain terveellisiä ruokia niiiiin paaaaaaljon, että riittää. Semmoista se on meillä muillakin teinien vanhemmilla. Aika aikaansa kutakin. Me emme pihistelleet maidossa, jogurtissa. Vesi ei riitä kasvuun. Ehkä puolison lapset ei sinulle merkitse, niin et halua heihin kuluttaa rahaa. Kannattaako erota sitten. Rakkaudesta omiin lapsiin sitä ruokaa haluaa kyllä ostaa riittävästi.

Ai se isoruokaisuus menee joiltain ohi? Mun 20 ja 23-vuotiaat kun tulee syömään niin ruokaa pitää olla valtavia määriä. 

Vierailija
106/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedän kyllä tuttavapiiristä tapauksen jossa teinipoika (todella isokokoinen ja suuri ylipaino) oli sellainen että todellakin olisi pystynyt syömään jääkaapin tyhjäksi yhdellä istumalla. Ja ilmeisesti näin tekikin kunnes heillä ihan oikeasti jääkaappi lukittiin munalukolla. Teini toki sai normaaliruoka- aikoina ruoan, myös välipalat sovitusti ja iltapalan, mutta esim iltapalalla olisi syönyt kokonaisen leivän mutta vanhemmat sitten jonkin verran yrittivät tuota rajoittaa. Ei poika kyllä kotona asuessaan siltikään laihtunut ja mitä olen joskus ohimennen nähnyt niin vaikeasti ylipainoinen näyttää edelleenkin olevan. Mutta syöminen oli siis täysin rajatonta, en tiedä sitten oliko jollain kirjoilla, mutta ihan yliopisto koulutettu on ja hyvä työpaikka.

Syömishäiriöltähän tuo kuulostaa.

Vierailija
107/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään pikku jogurtteja. Joku halvin litran tölkki tai kilon muovitötsiä kreikkalaista jogurttia. 

Mun teinit tarvitsi 2 lämmintä ruokaa vielä koulun jälkeen. En vaan jaksanut enkä ehtinyt kokata niin paljon niin toinen ruoka oli munakas, eineslihapullat ja ranskalaiset tms. Aivan jäätävät määrät meni ruokaa.

Vierailija
108/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teineille jääkaappiin omat korit ja jokaiselle sinne se sama määrä tuotetta. Jokaiselle oma maitotölkki sinne, jugurtit jne. Tasapuolisesti kaikille. Kärsiikö teidän teinit nälästä, jos nälkäänsä syövät niin sitten ei teidän voi muuta kuin ostaa enemmän ruokaa. Mulla oli isoveli joka söi aina kaiken pöydästä (kasvava pitkä poika niin varmaan kokoajan nälkä) ja tästä valittelin että aina rohmuaa heti kaiken omalle lautaselleen ja isä kerran oikein kimpaantui ettei tässä talossa ruuasta tapella. Meillä ostettiin tämän jälkeen kummallekkin samat määrät, omille hyllyille välipaloja ja ruokaa tehtiin varmaan 5-6hlö jotta kaikille riittää. Veli oli kyllä kiltti, ei koskaan vienyt ruokia mun hyllyltä. Siinä missä mun jugurtit riitti monelle päivälle kunakin yhden per päivä, veli veteli ne kaikki napaansa samana päivä😂 Joutui sitten olemaan ilman kunnes täydennystä tuli. 

Meillä tämä käytössä myös aina kun olen yksin urheilevien teinien kanssa (mies työreissulla). Ostan kerran vkossa  ruuat ja välipalat ja hedelmät niin, että kaksi kutakin esim.pussi karjalanpiirakoita tai pinaattilättyjä, porkkanoita jne ja jaan ne teineille omille hyllyilleen. Näin välipalat kestävät viikon kun ei tarvitse kilpasyödä. Kerran pvässä teen lämpimän ruuan.

Vierailija
109/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan miehen lapsia ketkä ahnehtii? 

Niin, eivät kai naisten lapset ahnehdi, vain miesten lapset.

Vierailija
110/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän niinkuin lemmikeiden kanssa. Esimerkiksi yksittäinen kissa voi kovastikin nirsoilla jonkun ruuan kanssa, mutta annas olla kun on useampi ottaja niin kaikki menee, ettei toiset vaan saa. Tämä on se logiikka kaiken takana.

Mun koirat nirsoilee aina ruoan kanssa, eivät syö nappuloita lainkaan. Kun menivät lemmikkihotelliin laitoin koirien lempi lihahyytelöä mukaan. No ne olikin siellä vedelleet hyytelöt ja kaikki talon puolesta tarjotut nappulat päälle. Lopulta oli pitänyt rajoittaa sitä ahmimista siellä. Toisten koirien äänet oli laukaissut tuollaisen ruokahysterian.

Vierailija
111/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna 6 aterian kattausta. Klo 7, 9, 12, 15, 18, 21. Kolmen tunnin ateriaväli. Kaikki syö niin paljon kuin haluavat pöydän ääressä. Kukaan ei syö välipaloja, eikä tappele ruuasta. Kaikesta muusta säästetää, muttei ruuasta. 

Eihän tuossa muuta ehdi kuin syödä. Eikö lapsilla ole kavereita tai harrastuksia? 

Saati sitten se/ne joka ruuat valmistaa ja siivoaa pois. Mukava tapa viettää vaikka viikonloppua (NOT!).

112/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teineille jääkaappiin omat korit ja jokaiselle sinne se sama määrä tuotetta. Jokaiselle oma maitotölkki sinne, jugurtit jne. Tasapuolisesti kaikille. Kärsiikö teidän teinit nälästä, jos nälkäänsä syövät niin sitten ei teidän voi muuta kuin ostaa enemmän ruokaa. Mulla oli isoveli joka söi aina kaiken pöydästä (kasvava pitkä poika niin varmaan kokoajan nälkä) ja tästä valittelin että aina rohmuaa heti kaiken omalle lautaselleen ja isä kerran oikein kimpaantui ettei tässä talossa ruuasta tapella. Meillä ostettiin tämän jälkeen kummallekkin samat määrät, omille hyllyille välipaloja ja ruokaa tehtiin varmaan 5-6hlö jotta kaikille riittää. Veli oli kyllä kiltti, ei koskaan vienyt ruokia mun hyllyltä. Siinä missä mun jugurtit riitti monelle päivälle kunakin yhden per päivä, veli veteli ne kaikki napaansa samana päivä😂 Joutui sitten olemaan ilman kunnes täydennystä tuli. 

Ihana isä! 

Järkevästi hoidettu hommat teillä, etenkin tuo että sitä ruokaa pitää sitten tehdä vaan enemmän. Kamala ajatus, että lasten ruoan saantia pitäisi jotenkin vahtia ja rajoittaa.

Vierailija
113/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää rajoittaa jos se menee rohmuamiseksi rohmuamisen vuoksi tai kilpasyönniksi ettei kukaan saa vaan  enempää kuin toinen. Itse olen ollut koko ikäni aika hidas syöjä ja muutenkaan en ole koskaan pystynyt syömään kovin isoja annoksia kerrallaan.Ja jos vanhempani eivät olisi yhtään rajanneet rohmuavaa, suuriruokaista veljeäni, olisin varmaan  nääntynyt nälkään.   Hän oli lapsena sellainen , että rohmusi itselleen aina kaikki lelut, toisten herkut ja ruokapöydässäkin yritti syödä kaikki kulhot tyhjäksi ettei muut vaan olisi ehtinyt.  Onneksi kotonani oli vanhanaikainen kuri, ja velikin oppi siten pikkuhiljaa tavoille. Ja onneksi ihan kunnon aikuinen hänestä myös sittemmin tuli. Mutta kyllä jotkut ihan lapsellisuuttaan ovat tuollaisia ja silloin kyllä pitää rajoittaa. Ei meillä siltikään nälkää nähty mutta ihmisten tavoille piti oppia eli jakamaan myös omastaan, eikä sitä että mulle vaan kaikki nyt heti.

Vierailija
114/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena varmaan yrität maksattaa muilla omien lapsiesi syömisen

Vierailija
115/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurttia ei kukaan nälkäänsä syö,  sitä ahmitaan siksi että se on makea herkku. Varsinkin jos on pelko että joku toinen ehtii ensin.

Minä tein itse niin että näitä herkkupaloja ostettiin viikoittain vain tietty määrä per nuppi. Kun ne oli syöty, lisää ei ilmestynyt kaappiin kuin vasta seuraavalla viikolla. Perusruokaa ja välipaloiksi sopivaa purtavaa oli kyllä kaapeissa ihan tarpeeksi. Kukaan ei joutunut nälissään olemaan vaikka herkut olikin ahmittu ekana parina päivänä. 

Järkeä saa käyttää. 

Vierailija
116/116 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kasvavat teini syö ja vanhempien velvollisuus on huolehtia riittävästä ja täysipainoisesta ravinnosta. Makeat välipalat kuten 2dl sokerivanukkaiden syönti kertoo, että kunnon ruokaa ei ole syöty, ainakaan riittävästi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi