Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin
"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."
"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.
Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."
"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Viiteentoista vuoteen ei ole tarjottu yhtään työpaikkaa, on käsketty vaan hakea. Olen hakenut läheltä ja kaukaa mutta eihän viiskymppistä kukaan halua
Et ole ollut 15 vuotta 50-vuotias. Jos siis nyt olet, niin olet 15v sitten ollut 35v. Ihminen parhaassa työntekoiässä. Oot silloin jo jäänyt muiden elätettäväksi? Hävettääkö edes yhtään? Sua on alle 40-vuotiaana elättänyt jotkut päälle 60v, osatyökykyisetkin. Mieti nyt omaan ikääsi 10v lisää, tai melkein 20v, mikä alkaa olla nykyään eläkeikä. Mä opiskelin tuossa iässä uuden ammatin, kun olin pari kertaa ollut lomautettuna, ja oon sun iässä ehtinyt tehdä tätä "uutta" työtäkin jo niin pitkään, että on täydet ikälisät. Sä olet kaiken tän ajan vaan hakenut töitä?!!
No minä asun Turussa ja haen Helsingistä töitä, koska siellä nyt sattuu olemaan runsaammin alan työpaikkoja. Mutta pyydän sitten liksaakin sen verran, että on kannattavaa (onneksi pk-seudun palkkataso on korkeampi mitä täällä, niin palkkapyyntöni on vielä kohtalainen).
Toistaiseksi yksikään helsinkiläinen firma ei ole minua huolinut. Luultavasti pudottavat minut pelistä pois pelkän asuinkunnan perusteella (moni hakujärjestelmä pyytää osoitetta, en sitä esim CV:ssä kerro). Jos olen haastatteluun asti päässyt, niin työnantajalla on nyreä naama heti, kun kerron asuinpaikkani. Ei haluta asiantuntijaa jos se asuu väärällä paikkakunnalla. Koita tässä sitten töitä saada kauempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että olisi työnantajankin intressien mukaista palkata työhön sellainen, jolla on siedettävä työmatka.
Kumman luulet päättävän siitä palkkaamisesta. Työnantajan vai sossun?
Työhakemuksen lähettäminen ei tarkoita mitään, eikä sitä henkilökohtaisesti tarvitse sinne yritykseen viedä
Oman auton voi laittaa vaikka puolison nimiin ja jos julkisilla ei pääse niin eipä tarvitse mennä.
Asun maaseudulla ja aina on kysytty työnantajapuolelta, että kuinka aiot tänne kulkea. Se kun kiinnostaa aika paljon sitä työnantajaa, että tuleeko työntekijä joka päivä ajoissa töihin
Jo on mennyt sairaaksi työttömien nöyryyttäminen. Onko mitään apua ollut työttömyyteen näillä toimilla sen paremmin työttömille kuin työvoimaa etsiville puljuille, no ei ole ei.
Joo.. yksi ystäväni on joutunut karenssille, kun ei autottomana ottanut vastaan osa-aikatyötä 40km päästä alueella (maalaiskuntia), jossa ei kulje julkinen liikenne sitä väliä. Eikä auttanut edes valitus päätöksestä.
On kyllä nyt jo ollut vuosia vakkarityössä.
Saako sen 150€ kaupan päälle vielä? Ainakin työmatkat kustannettava. Sinne TT-hakemukseen sitten 300€ junaliput per kk.
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomen tulisi olla kenelle tahansa työttömälle työssäkäyntialuetta. Käsittämätöntä kranttuilua työttömiltä, ettei työtä haluta ottaa vastaan!
Käsittämättömän tyhmää sinun kommentointi. Kaikki työttömät eivät ole vuokralla asuvia sinkkuja jotka voivat noin vaan ottaa työtä mistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työssäkäyvä on kymmeniä vuosia pendelöinyt Lahdesta Helsinkiin töihin. Aikoinaan Suomesta muutettiin Ruotsiin töihin.
No eipä kai tuo mikään ongelma ole, matka kestää alle tunnin suuntaansa ja voi vaan nousta kyytiin ja istua, ottaa päikkärit, lukea, opiskella, tehdä töitä, tehdä kauppatilauksen tai hoitaa muita omia asioita jne.
Teeppä sama omassa autossa sinne Jämsään tai Lappeenrantaa! + ajo-olosuhteet on sun omana huolena, myös sun oma vireystila, auton kunto ym.
Mulla oli kans joskus tuollainen mielikuva tuosta pendelöinnistä 😅 että rauhassa voi hiljaisessa junassa istuskella ja lukea kirjaa tms. Todellisuus olikin sitten jotain ihan muuta: hirveät ruuhkajunat tupaten täynnä ihmisiä, välillä ei päässyt edes istumaan, oli hälinää ja joskus myös päihtyneitä ihmisiä mekkaloimassa. Sitte välillä pakkasilla ei päässyt edes junaan kun se oli eteisiä myöten niin täynnä että ei kerta kaikkiaan mahtunut. Siinä sitä jäätiin kylmään odottamaan seuraavaa junaa ja toivottiin että siihen mahtuisi. Ah, ei oo jäänyt kovin mukavia muistoja siitä 2 vuoden pendelöinnistä. Lisäksi olin jatkuvasti kipeänä... Voi sitä onnea kun sain työpaikan pyöräilymatkan päästä, loppui sairastelutkin kuin seinään!
Ei ihminen ole ovela yrittäessään kärjistää liikaa jotain näkemystä.
Lyhkäisesti: Jos jollain on muka liian kovat tai kärkkkäät näkemykset jostain asiasta, vedetään esimerkkejä, jotka eivät ole edes totta ihan niin miten esitetään ja joiden takana ei seisoisi edes se kenen ideologiaa vastaan ne yritetään esittää. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiteentoista vuoteen ei ole tarjottu yhtään työpaikkaa, on käsketty vaan hakea. Olen hakenut läheltä ja kaukaa mutta eihän viiskymppistä kukaan halua
Et ole ollut 15 vuotta 50-vuotias. Jos siis nyt olet, niin olet 15v sitten ollut 35v. Ihminen parhaassa työntekoiässä. Oot silloin jo jäänyt muiden elätettäväksi? Hävettääkö edes yhtään? Sua on alle 40-vuotiaana elättänyt jotkut päälle 60v, osatyökykyisetkin. Mieti nyt omaan ikääsi 10v lisää, tai melkein 20v, mikä alkaa olla nykyään eläkeikä. Mä opiskelin tuossa iässä uuden ammatin, kun olin pari kertaa ollut lomautettuna, ja oon sun iässä ehtinyt tehdä tätä "uutta" työtäkin jo niin pitkään, että on täydet ikälisät. Sä olet kaiken tän ajan vaan hakenut töitä?!!
"Sä olet kaiken tän ajan vaan hakenut töitä?!!"
Etkö siis haluakaan, että työtön hakee töitä?
Vierailija kirjoitti:
No minä asun Turussa ja haen Helsingistä töitä, koska siellä nyt sattuu olemaan runsaammin alan työpaikkoja. Mutta pyydän sitten liksaakin sen verran, että on kannattavaa (onneksi pk-seudun palkkataso on korkeampi mitä täällä, niin palkkapyyntöni on vielä kohtalainen).
Toistaiseksi yksikään helsinkiläinen firma ei ole minua huolinut. Luultavasti pudottavat minut pelistä pois pelkän asuinkunnan perusteella (moni hakujärjestelmä pyytää osoitetta, en sitä esim CV:ssä kerro). Jos olen haastatteluun asti päässyt, niin työnantajalla on nyreä naama heti, kun kerron asuinpaikkani. Ei haluta asiantuntijaa jos se asuu väärällä paikkakunnalla. Koita tässä sitten töitä saada kauempaakin.
Aina voi kertoa et muutan heti lähemmäs!
"Mä opiskelin tuossa iässä uuden ammatin, kun olin pari kertaa ollut lomautettuna, ja oon sun iässä ehtinyt tehdä tätä "uutta" työtäkin jo niin pitkään, että on täydet ikälisät."
Minä opiskelin 5-kymppisenä tutkinnon, mutta eipä kukaan ole palkannut.
Taitaa joku 150 km matkan kuukausilippu vaikkapa junaan olla aika kallis, ajattelin vain kun mullakin ansiosidonnainen oli vajaa 2 tonnia ja nyt kun työtunteja leikattiin, niin saan noin 1100e/kk palkkaa, että tuosta jos pitäisi maksaa vielä muutama satanen matkakuluja, niin eikö olisi järkevämpi nostaa vajaa 2 tonnia käymättä töissä, kuin vaikka jotain 600-800e käymällä 5 päivänä viikossa töissä?
Minulle sanottiin työkkärissä että pitää mennä vaikka 30 km päähän polkupyörällä työkokeiiluun josta saa 9 euroa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
"Mä opiskelin tuossa iässä uuden ammatin, kun olin pari kertaa ollut lomautettuna, ja oon sun iässä ehtinyt tehdä tätä "uutta" työtäkin jo niin pitkään, että on täydet ikälisät."
Minä opiskelin 5-kymppisenä tutkinnon, mutta eipä kukaan ole palkannut.
Sama! Opiskelin kolmannen tutkinnon ja valmistuin siihen 5-kymppisenä mutta siltikään kukaan ei ole palkannut. Menisin vaikka osa-aikatöihin jos vaan pääsisin!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa joku 150 km matkan kuukausilippu vaikkapa junaan olla aika kallis, ajattelin vain kun mullakin ansiosidonnainen oli vajaa 2 tonnia ja nyt kun työtunteja leikattiin, niin saan noin 1100e/kk palkkaa, että tuosta jos pitäisi maksaa vielä muutama satanen matkakuluja, niin eikö olisi järkevämpi nostaa vajaa 2 tonnia käymättä töissä, kuin vaikka jotain 600-800e käymällä 5 päivänä viikossa töissä?
Sinäkö luulet, että ansiosidonnaista saa lopun ikäänsä?
Vielä ei ole missään mainittu, että missä tässä on se "kannustus"?
Vai onko "kannustimena" se, että "hae tai katkaisemme työttömyyskorvauksesi"?
Ja rannekkeet huvipuistoihin. Siellä niitä on nurmikot täynnä, kun ei tarvi töitä tehdä.