Toimiiko ystävyys, jos toinen on rikas ja toinen köyhä?
Ja varsinkin, jos se toisen köyhtyminen ja toisen rikastuminen on tapahtunut pitkän ystävyyden aikana. Ei siis ollut alunperinkin niin.
Kommentit (11)
Lapsena se toimi. Toki tämä kaverini mollasi minun halpa-halli vaatteita, mutta olimme muuten hyvä pari. Yläasteiässä sitten "kasvoimme" erilleen. Kuilu alkoi syvetä.
Mieheni ei ole rikas ja minä olen. Suhteemme toimii. Mieheni kyllä tulee omillaan toimeen mutta ei se lomamatkalle voisi lähteä joten minä maksan aina.
Toimii jos keskinäinen kunnioituskin toimii. On myös hyvä muistaa että ketään ei tule alistaa rahan takia eikä tuputtaa rahaa tai muutakaan vain siksi että siihen pystyy tms. Ja köyhän on muistettava että ei saa arvostella varakasta ystävää vaikka itsellä ei olisi rahaa eikä saisi yrittää käyttää hyväksi. Ihmisten tulisi olla ystäviä keskenään eikä minkään muun tulisi tulla väliin. Kateus on paha asia. Asioista voi myös puhua.
Mulla on parikin sellaista ystävää ollut, mutta en sanoisi, että "rikkaita." Huomattavan varakkaita pikemminkin. Kyllä ystävyys on ihan hyvin toiminut ainakin niiden ihmisten kanssa. Toiseen ihmiseen yhteys katkesi, kun lähti kansainvälisiin tehtäviin ulkomaille töihin. En muista mitään tilannetta, missä oma köyhyys olisi haitannut ystävien kesken.
Toimiiko koulutetun ja kouluttamattoman ystävyys ?
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko koulutetun ja kouluttamattoman ystävyys ?
Kaikkien ihmisten välinen ystävyys toimii jos se on aitoa ystävyyttä ihmisten välillä.
Varmaan kitkaa syntyy helpommin kuin kahden saman tulotason ihmisen välille. Mielipiteetkin on monesta asiasta varmasti aika erilaiset. Yleensä rikkaammat alkavat jossain vaiheessa kuvitella olevansa parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parikin sellaista ystävää ollut, mutta en sanoisi, että "rikkaita." Huomattavan varakkaita pikemminkin. Kyllä ystävyys on ihan hyvin toiminut ainakin niiden ihmisten kanssa. Toiseen ihmiseen yhteys katkesi, kun lähti kansainvälisiin tehtäviin ulkomaille töihin. En muista mitään tilannetta, missä oma köyhyys olisi haitannut ystävien kesken.
Lähdin ulkomaille töihin, mutta koskaan ei katkennut yhteys ystävääni Suomessa. Pidettiin säännöllisesti yhteyttä viikottain soittamalla ja nähtiin kerran vuodessa, mutta ystävyys säilyi nuo ulkomaan vuodet. Edelleen hyviä ystäviä 47 vuoden jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kitkaa syntyy helpommin kuin kahden saman tulotason ihmisen välille. Mielipiteetkin on monesta asiasta varmasti aika erilaiset. Yleensä rikkaammat alkavat jossain vaiheessa kuvitella olevansa parempia ihmisiä.
Mitä paskaa horiset. Ei minun mielipiteet ole muuttuneet sen takia kuinka paljon tienaan.
Toimii, mutta on siinä haasteita. Sen rikkaamman pitää vaan hyväksyä se, että tapaaminen tapahtuu aina jomman kumman kotona ja koskaan ei tehdä mitään muuta, ellei hän halua maksaa molempien kuluja. Minulla kuitenkin on pitkäaikaisia ystävyyssuhteita, joissa tilanne on tämä. Rahaan liittyvä keskustelu on vaikeaa, elleivät molemmat ole empaattisia, mutta muista asioista voi toki keskutella niin kuin ennenkin.