Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (1866)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi tehdä talveksi jonkinlainen "vaatesuunnitelma". Itse asiassa tälle on vähän hassu syy: pyykkikoneeni temppuilee, joten yritän vältellä kovin paksuja vaatteita ja suuria pyykkimääriä, joiden linkouksesta se ei oikein tykkää.
Ehkä voisin käyttää tätä tekosyynä järjestellä itselleni kapselivaatekaapin, mitä olenkin jo vuosikausia pyöritellyt mielessäni, tarttumatta kuitenkaan koskaan toimeen.
Itsellä oli sama ongelma pesukoneen kanssa. Tiedät ettei koneen vaihto välttämättä ole mahdollista, mutta itseltäni poistui 90 % ahdistuksesta pyykkikoneen vaihtamisen jälkeen. En oikeasti edes tajunnut ennen koneen vaihtoa miten paljon stressiä vanha kone aiheutti ja miten helppoa nyt on kun kaikki peitot ja muutkin saa pestyä täysin ilman ongelmia. Lapseperheessä toimiva kone on kyllä ehdoton.
Itsekin pitkään haaveilin kapselivaatekaapista. Valmiissa malleissa ongelma on se, että ne on oikeasti todella tylsiä. On beigeä, kauluspaitaa ja trenssitakkia, eli vaatteita joita itse en oikeastaan ikinä käytä. Oma pukeutumiseni vaihtelee myös todella rennosta, melkein teatraaliseen eli siinä on erilaisia kausia. Olen myös huomannut, että moni vaate, josta olen ollut epävarma on stailaamalla nousut yllätyäen suosikkivaatteeksi.
Kerro, jos löydät jonkun hyvän konseptin kapselivaatekaapin osalta. Suomessa jo pelkkä sää tekee sen, että takkia tarvitsee jos minkälaista, jos ei halua käyttää sateenvarjoa tai kerrospukeutua tuulitakin kanssa, kun pakkaset paukkuu.
Jep, uusi pesukone kyllä vähentäisi stressiä huomattavasti, ja onkin pian ajankohtainen. Kyllähän tuo nyt vielä toimii, mutta...
"Kapselivaatekaappi" oli ehkä väärä termi, koska en aio ostaa mitään valmista mallia, enkä oikein käy missään enkä ole sellaisessa työssä, että pitäisi näyttää tyylikkäältä. "Rento ja tylsä" on vaatekaappini kuvaus jo valmiiksi. Järjestelen siis ihan vain jo olemassaolevia tylsiä arkivaatteita valmiiksi suunnitelluiksi kokonaisuuksiksi, joita on helppo pestä :)
Yksi asia, mihin tähtään, on se, että käyttäisin yhden viikon aikana mahdollisimman paljon samanlaisia värejä. Ilman pesukoneongelmaakin minua on aina ärsyttänyt se, että erillisessä pyykkipussisssa on voinut roikkua esim. yksi punainen huppari, jonka olen sitten lopulta heittänyt harmaiden kanssa pesuun. Tai hienopestävä neule, jonka kaveriksi pesukoneeseen ei ole löytynyt sitten mitään muuta. Tällaiset asiat ovat ärsyttäneet minua vuosikausia, mutta jostain syystä en ole silti tehnyt niille mitään, vaan olen aina summanmutikassa vetänyt aamulla kaapista jotain päälleni.
Toinen olisi kerrospukeutuminen. Todellinen syy on se, että paksujen vaatteiden linkous toimii huonosti, mutta toisaalta olen aina pitänyt sitä käytännöllisenä ja ajatellut tekeväni niin - koskaan kuitenkaan siihen ryhtymättä. Esimerkiksi neuletakkia voi käyttää useamman päivän, jos alla on kerros, joka vaihtuu. Ja neuletakin voi ottaa pois, jos tulee kuuma (daa!). Ihan perusasioita useimmille, mutta itse olen yleensä vain vetänyt paksun neuleen tai hupparin päälleni, ja sitten pahimmillaan hikoillut siinä koko päivän.
Tällaisia pikkujuttuja. Muutenkin vaatekaappi on niin kaoottinen, ettei sieltä löydä mitään, vaikka en edes omista mitään valtavaa määrää vaatteita.
Kapselivaatekaappi?
Kaikenmoisia nimikkeitä sitä nykyään keksitään normaaleille ilmiöille.
Kai nyt jokainen osaa hommata sellaiset asukokonaisuudet, jotka miellyttävät ja jotka toimivat arjessa ja juhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaappi?
Kai nyt jokainen osaa hommata sellaiset asukokonaisuudet, jotka miellyttävät ja jotka toimivat arjessa ja juhlassa.
No kuten ylläolevassa viestissäni kirjoitin, ei tämä ole automaattisesti päivänselvää kaikille 🤷 Ei minulle ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaappi?
"Kapselivaatekaapin" idea kai on se, että ne asukokonaisuudet on mietitty ennalta. Ja että jokainen vaate sopii moneen kokonaisuuteen.
Väitän, että aika monille kertyy kaappiin yksittäisiä vaatteita, joita sitten arjessa yhdistellään miten yhdistellään.
Kapselivaatekaapin idea on että käyttää kaikkia vaatteitaan kun nykyään ihmiset (naiset ainakin?) käyttää vain 20% omistamistaan vaatteista. Vaatimattomamman vaatemäärän mahdollistamiseksi niiden pitää sopia yhteen. Mutta jos googlaat kapselivaatekaappia tulee vain klassisen leidin asuja trensseineen ja beessinä.
Ollaan tänään tyhjennetty tallia ja varastoa ja kohta olisi pakettiautollinen lajiteltuna kierrätystä varten. Lähinnä metallia ja ser jätettä, mutta pikku määrä myös lasia, muovia ja pahvia. Kaikkea sitä onkin säästetty. Silti pois laittaessa iskenyt monta kertaa epäröinti, että entä jos tätä vielä tarvitsisi tai tätä? Mutta yritän järkeillä, että nämä tavarat on arvokkaampia raaka-aineina jossain muualla kuin meidän tallissa.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaapin idea on että käyttää kaikkia vaatteitaan kun nykyään ihmiset (naiset ainakin?) käyttää vain 20% omistamistaan vaatteista. Vaatimattomamman vaatemäärän mahdollistamiseksi niiden pitää sopia yhteen. Mutta jos googlaat kapselivaatekaappia tulee vain klassisen leidin asuja trensseineen ja beessinä.
Sen beigen trenssin voi korvata vaikka mustalla nahkaisella prätkärotsilla, jos se on ominta tyyliä. Paitapuserot voi korvata vaikka bändipaidoilla. Idea on löytää muutama ylä- ja alaosa sekä päällysvaatteet, jotka sopivat keskenään vaihdellen helposti yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tänään tyhjennetty tallia ja varastoa ja kohta olisi pakettiautollinen lajiteltuna kierrätystä varten. Lähinnä metallia ja ser jätettä, mutta pikku määrä myös lasia, muovia ja pahvia. Kaikkea sitä onkin säästetty. Silti pois laittaessa iskenyt monta kertaa epäröinti, että entä jos tätä vielä tarvitsisi tai tätä? Mutta yritän järkeillä, että nämä tavarat on arvokkaampia raaka-aineina jossain muualla kuin meidän tallissa.
Niillä on arvoa kierrätettynä uusina materiaaleina. Metalleista tehdään uutta metalliseoslevyä ja muoveista muovirakeita, joista tehdään uusia tuotteita. Kuluttaja sitten viime kädessä päättää sen, kestääkö hieman grillille haisevia kierrätysmuovisia jätesäkkejä jne. Se haju tulee elintarvikepakkausten marinadeista. Sitä ei saa pois millään pesemisellä.
Onhan Orthex saanut muotoilupalkinnonkin kierrätettyä muovia sisältävistä ruukuistaan. Kierrättäminen on todella fiksua. Muovin kierrättäminen vähentää myös riippuvuutta öljyntuottajamaista.
Kierrätetystä tekstiilijätteestä tehdään öljyntorjuntamattoja, uusiokuituja ja täytetettä autojen sisäoviin. Valtio ei taida enää olla VTT:n ominaisuudessa mukana Infinited Fiber Companyn toiminnassa. Sillä firmalla olivat tilauskirjat täynnä aiemmin. Monet maailmanlaajuisesti merkittävät suuryhtiöt halusivat siltä kierrätyskuituja työasuihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin Vintedin kaltaiset osto- ja myyntialustat on suunniteltu herättämään näitä ostohaluja.
Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen käynyt katsomassa miten omat myynnit sujuu ja siinä samassa tulee ostettua joku parin euron paita lapselle tai kirja itselle. Paidat nyt menee käyttöön, mutta vuositasolla summa voi kasvaa suureksikin ja tarvitseeko lapsi sen kymmenen T-paitaa on myös asia erikseen.
Itse kun kaikki kaupat on hiukan etäämmällä, niin tulee melkein kaikki tilattua netistä ja monta kertaa tulee tilattua enemmän, että saisi tilauksen ilman postikuluja.
Te ketkä onnistutte pitämään aukottomasti kiinni niistä ostoslistoista, niin miten se onnistuu?
Tee itsellesi vaikka ilmainen Protonmail-tili, jonne linkität himoitsemasi tuotteen. Sitten unohdat sen viikoksi. Mene sähköpostilaatikkooon kerran viikossa ja laske, kuinka paljon säästit kun jätit nuo linkittämäsi jutut ostamatta. Pitemmällä aikavälillä käy kauhistelemassa muutaman kuukauden välein mielitekojasi. Huomaat, että oma makusi muuttuu hiljalleen koko ajan ja se ”löytönä” näyttäytynyt tuote ei vastaakaan sinun nykyistä makuasi ja tarpeitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittujen palojen lyhenneltyjen kirjojen kirjat ovat saaneet uutta suosiota heidän parissaan, jotka ovat menettäneet kykynsä keskittyä lukemiseen ja haluavat oppia keskittymisen taidon uudestaan. Ne ovat tarpeeksi lyhyitä ja etenevät tarpeeksi nopeasti, jotta ajatus ei lähde harhailemaan.
Mihin tämä väite perustuu? Kuitenkin lukuisat divarit ja muut kirjoja vastaanottavat tahot nimenomaisesti mainitsevat, että Kirjavalioita eivät ota edes ilmaiseksi.
Kirjaston vaihtohyllyssä ne ainakin vaihtavat omistajaa.
Ei vaihda, kirjaston henkilökunta kantaa ne sieltä heti roskiin tilaa viemästä. Noiden kirjavalioiden ainoa oikea paikka on roskis.
Onko noin? Ollaanko kirjastoissa niin snobeja, ettei keskittymisongelmista kärsivien lukuhaluja kunnioiteta? Tai suomea opiskelevien, jotka haluaisivat lukea mutta tavalliset kirjat ovat liian pitkiä. Ei mikään ihme sitten, että tänne tulleiden aikuisten on vaikea oppia suomea.
On olemassa selkokielisiksi tarkoitettuja kirjoja sekä jo muutenkin lyhyitä romaaneja ja novellikokoelmia. Selkokielisyydestä on kieltä opiskelevalle enemmän iloa kuin "tavallisen" romaanin pilaamisesta lyhentämällä.
Selkokielelle kyllä muokataan ihan tavallisia kirjoja, jolloin niitä lyhennetään myös.
Minusta on harmi, ettei ihmiset enää lue helppolukuista kioskikirjallisuutta ja kirjavalioita. Ne ovat osaltaan parantaneet lukutaitoa, joka nyt on kokemassa romahdusta.
Mikä tahansa lukeminen on hyödyllistä.1. Selkokirjallisuus ei viittaa teoksen pituuteen, eikä teoksesta tule selkokielistä lyhentämisellä.
2. Vaikea uskoa, että lukutaidon heikentyminen selittyisi kioskikirjallisuuden tai Kirjavalioiden lukemisen vähentymisellä. Jos tarkkoja olla, kepeä romantiikka- ja romantasiakirjallisuus on todella suosittua. Tämän tietää jokainen, joka edes hieman seuraa kirjallisuusalaa. Kirjavaliot taasen ovat kummallinen konsepti, ja niiden katoaminen tuskin on pois keneltäkään muulta kuin kustantajalta. Kenenkään ei siis tarvitse yrittää keksiä Kirjavalioille muuta kierrätyskohdetta kuin energiajäte kansakunnan lukutaidon pelastamiseksi.
t. ihminen, joka lukee ja kirjoittaa työssään ja vapaa-ajalla
Älypuhelin selittää lukutaidon romahduksen.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaappi?
Hohhoijaa.
Muoti muuttuu, samoin maku, vartalo ja elämäntilanteet.
Eipä taida montaa viisikymppistä löytyä, jotka edelleen käyttää teinivuosien glitter-napapaitaa (onneksi).
Vaatteilla on tapana kertyä ihmisille vuosien mittään ja usein nyt vaan on niin, ettei se 20 vuotta vanha T-paita nyt vaan sovi sen uuden jakun kanssa. Monelle on jo taloudellisesti mahdotonta uusia kaikkia vaatteita kerralla ja harva nyt ostaa esim. pelkästään mustia vaatteita, jotka sopivat keskenään.
Ei ole mitenkään itsestään selvä että ostetaan itselle sopivia tai itseä miellyttäviä vaatteita. Monelta voi puuttua rohkeus tai elämä ja työyhteisö sanelevat mitä saa laittaa päälle. Itsellä esim. teini-iässä äitini ohjasi pukeutumistani voimakkaasti, koska häneltä tulivat rahat niihin vaatteisiin.
Ei siinä mitään, mutta kaikki vaatteet oli katsottu hänen makunsa mukaisiksi, kun hän ensinnäkin oli yli 30 vuotta minua vanhempi, hänellä oli täysin esilainen vartalonmalli ja kaiken päälle hänelle vaaleana sopivat aivan eri värit, kuin minulle. Vuosia olin tosi hukassa niiden vaatteideni kanssa.
Monet myös saavat vaatteina lahjoina tai muuten vaan sisaruksilta ja kavereilta. Hienoa, että sinulla on kaikki täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen beigen trenssin voi korvata vaikka mustalla nahkaisella prätkärotsilla, jos se on ominta tyyliä. Paitapuserot voi korvata vaikka bändipaidoilla. Idea on löytää muutama ylä- ja alaosa sekä päällysvaatteet, jotka sopivat keskenään vaihdellen helposti yhteen.
Sivusta kommentoisin, että ummikkona olisi ollut kiva löytää joku kapselimalli, joka edes etäisesti muistutti omaa tyyliä.
Ajan kanssa on helpompi tehdä noita muutoksia, mutta alku oli tosi nihkeää, kun piti pähkäillä koko prosessi periaatteessa yksin läpi, kun monet noista on vielä suunniteltu johonkin välimeren ilmastoon, jossa se trenssi varmaan on ainoa takki, jonka tarvitsee ja yhdet pitkät housut/hame riittää.
Elämäntilanteet tosiaan vaihtuvat. Olen itse hiljattain eläköitynyt ns. asiantuntijatyöstä, jossa minulla oli paljon tapaamisia, kokouksia, illallisia ja työmatkoja. Nyt huomaan, että minulla on tosi paljon näitä "työvaatteita" sisältäen myös asusteet (esim. huiveja) ja kengät, ja vaikka edelleen elän aktiivista elämää, en näistä tarvitse kuin murto-osan. Huokaus. Olen näitä nyt pikkuhiljaa käynyt läpi ja laittanut kiertoon. Muutenkin tyyli pehmentynyt yhtä aikaa vartalon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös näin ole aina toimittu? Tietämättä mitään ” kapselivaatekaappi”- termiä.😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös näin ole aina toimittu? Tietämättä mitään ” kapselivaatekaappi”- termiä.😀
No ei oo tehty jos kaikilla aivan liikaa vaatetta ja tavaraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittujen palojen lyhenneltyjen kirjojen kirjat ovat saaneet uutta suosiota heidän parissaan, jotka ovat menettäneet kykynsä keskittyä lukemiseen ja haluavat oppia keskittymisen taidon uudestaan. Ne ovat tarpeeksi lyhyitä ja etenevät tarpeeksi nopeasti, jotta ajatus ei lähde harhailemaan.
Mihin tämä väite perustuu? Kuitenkin lukuisat divarit ja muut kirjoja vastaanottavat tahot nimenomaisesti mainitsevat, että Kirjavalioita eivät ota edes ilmaiseksi.
Kirjaston vaihtohyllyssä ne ainakin vaihtavat omistajaa.
Ei vaihda, kirjaston henkilökunta kantaa ne sieltä heti roskiin tilaa viemästä. Noiden kirjavalioiden ainoa oikea paikka on roskis.
Onko noin? Ollaanko kirjastoissa niin snobeja, ettei keskittymisongelmista kärsivien lukuhaluja kunnioiteta? Tai suomea opiskelevien, jotka haluaisivat lukea mutta tavalliset kirjat ovat liian pitkiä. Ei mikään ihme sitten, että tänne tulleiden aikuisten on vaikea oppia suomea.
On olemassa selkokielisiksi tarkoitettuja kirjoja sekä jo muutenkin lyhyitä romaaneja ja novellikokoelmia. Selkokielisyydestä on kieltä opiskelevalle enemmän iloa kuin "tavallisen" romaanin pilaamisesta lyhentämällä.
Selkokielelle kyllä muokataan ihan tavallisia kirjoja, jolloin niitä lyhennetään myös.
Minusta on harmi, ettei ihmiset enää lue helppolukuista kioskikirjallisuutta ja kirjavalioita. Ne ovat osaltaan parantaneet lukutaitoa, joka nyt on kokemassa romahdusta.
Mikä tahansa lukeminen on hyödyllistä.1. Selkokirjallisuus ei viittaa teoksen pituuteen, eikä teoksesta tule selkokielistä lyhentämisellä.
2. Vaikea uskoa, että lukutaidon heikentyminen selittyisi kioskikirjallisuuden tai Kirjavalioiden lukemisen vähentymisellä. Jos tarkkoja olla, kepeä romantiikka- ja romantasiakirjallisuus on todella suosittua. Tämän tietää jokainen, joka edes hieman seuraa kirjallisuusalaa. Kirjavaliot taasen ovat kummallinen konsepti, ja niiden katoaminen tuskin on pois keneltäkään muulta kuin kustantajalta. Kenenkään ei siis tarvitse yrittää keksiä Kirjavalioille muuta kierrätyskohdetta kuin energiajäte kansakunnan lukutaidon pelastamiseksi.
t. ihminen, joka lukee ja kirjoittaa työssään ja vapaa-ajalla
1. Kukaan ei ole väittänyt, että kirjasta tulee selkokielinen lyhentämällä. Selkokielisiksi muokatut kirjat ovat kuitenkin hyvin usein lyhyempiä kuin alkuperäiset teokset. Kukaan ei myöskään ole väittänyt, että selkokielisyys viittaa nimenomaan tai ensisijaisesti pituuteen.
2. Lukutaidon heikkeneminen tutkitusti liittyy ihan kaikenlaisen lukuharrastuksen vähenemiseen. Lukeminen kehittää lukutaitoa, oli luettu teksti sitten viihdekirjallisuutta tai ei. Se, ettet sinä usko sitä, ei tee sinun mielipiteestäsi oikeaa. Omien uskomusten sijaan kannattaa uskoa tutkimustietoon.
T. Ihminen, joka lukee ja kirjoittaa työssään ja vapaa-ajalla (kuten meistä suuri osa)
Varsinkin lasten- ja nuortenkirjoja kannattaa antaa lapsille, jos heitä tuttavapiiristä löytyy. Voi innostaa vaikka lukemaan.
Uusia kirjoja voi myös ostaa, vaikka tavarapaljoutta muuten välttelisi. Lukeminen on lahja. Lapset kaipaavat myös uudempaa lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi tehdä talveksi jonkinlainen "vaatesuunnitelma". Itse asiassa tälle on vähän hassu syy: pyykkikoneeni temppuilee, joten yritän vältellä kovin paksuja vaatteita ja suuria pyykkimääriä, joiden linkouksesta se ei oikein tykkää.
Ehkä voisin käyttää tätä tekosyynä järjestellä itselleni kapselivaatekaapin, mitä olenkin jo vuosikausia pyöritellyt mielessäni, tarttumatta kuitenkaan koskaan toimeen.
Itsellä oli sama ongelma pesukoneen kanssa. Tiedät ettei koneen vaihto välttämättä ole mahdollista, mutta itseltäni poistui 90 % ahdistuksesta pyykkikoneen vaihtamisen jälkeen. En oikeasti edes tajunnut ennen koneen vaihtoa miten paljon stressiä vanha kone aiheutti ja miten helppoa nyt on kun kaikki peitot ja muutkin saa pestyä täysin ilman ongelmia. Lapseperheessä toimiva kone on kyllä ehdoton.
Itsekin pitkään haaveilin kapselivaatekaapista. Valmiissa malleissa ongelma on se, että ne on oikeasti todella tylsiä. On beigeä, kauluspaitaa ja trenssitakkia, eli vaatteita joita itse en oikeastaan ikinä käytä. Oma pukeutumiseni vaihtelee myös todella rennosta, melkein teatraaliseen eli siinä on erilaisia kausia. Olen myös huomannut, että moni vaate, josta olen ollut epävarma on stailaamalla nousut yllätyäen suosikkivaatteeksi.
Kerro, jos löydät jonkun hyvän konseptin kapselivaatekaapin osalta. Suomessa jo pelkkä sää tekee sen, että takkia tarvitsee jos minkälaista, jos ei halua käyttää sateenvarjoa tai kerrospukeutua tuulitakin kanssa, kun pakkaset paukkuu.Jep, uusi pesukone kyllä vähentäisi stressiä huomattavasti, ja onkin pian ajankohtainen. Kyllähän tuo nyt vielä toimii, mutta...
"Kapselivaatekaappi" oli ehkä väärä termi, koska en aio ostaa mitään valmista mallia, enkä oikein käy missään enkä ole sellaisessa työssä, että pitäisi näyttää tyylikkäältä. "Rento ja tylsä" on vaatekaappini kuvaus jo valmiiksi. Järjestelen siis ihan vain jo olemassaolevia tylsiä arkivaatteita valmiiksi suunnitelluiksi kokonaisuuksiksi, joita on helppo pestä :)
Yksi asia, mihin tähtään, on se, että käyttäisin yhden viikon aikana mahdollisimman paljon samanlaisia värejä. Ilman pesukoneongelmaakin minua on aina ärsyttänyt se, että erillisessä pyykkipussisssa on voinut roikkua esim. yksi punainen huppari, jonka olen sitten lopulta heittänyt harmaiden kanssa pesuun. Tai hienopestävä neule, jonka kaveriksi pesukoneeseen ei ole löytynyt sitten mitään muuta. Tällaiset asiat ovat ärsyttäneet minua vuosikausia, mutta jostain syystä en ole silti tehnyt niille mitään, vaan olen aina summanmutikassa vetänyt aamulla kaapista jotain päälleni.
Toinen olisi kerrospukeutuminen. Todellinen syy on se, että paksujen vaatteiden linkous toimii huonosti, mutta toisaalta olen aina pitänyt sitä käytännöllisenä ja ajatellut tekeväni niin - koskaan kuitenkaan siihen ryhtymättä. Esimerkiksi neuletakkia voi käyttää useamman päivän, jos alla on kerros, joka vaihtuu. Ja neuletakin voi ottaa pois, jos tulee kuuma (daa!). Ihan perusasioita useimmille, mutta itse olen yleensä vain vetänyt paksun neuleen tai hupparin päälleni, ja sitten pahimmillaan hikoillut siinä koko päivän.
Tällaisia pikkujuttuja. Muutenkin vaatekaappi on niin kaoottinen, ettei sieltä löydä mitään, vaikka en edes omista mitään valtavaa määrää vaatteita.
Tämän ketjun innoittamana muuten vedin syvää henkeä ja tilasin sen uuden pesukoneen. Olen jo kuukausikaupalla stressannut tuon kanssa, kurkkinut kauhuissani ovelta miksi hemmetissä se taas noin pomppii, ja mielessäni kuvitellut kaikkia dramaattisia skenaarioita, että se räjähtää tai vedet lentää seinille tai jotain. Ei enää! Tulkoon uusi tilalle, niin voidaan lingota taas.
Meillä on pesukoneen paikka vähän hankalassa paikassa, niin siksi olen pitkittänyt uuden hankkimista - kun stressaa sekin, miten asentajilta sen tuominen ja vanhan poisvienti onnistuu. Mutta eipä se sen helpommaksi käy talvellakaan.
Kaikesta minä aina otankin järjetöntä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoisin, että ummikkona olisi ollut kiva löytää joku kapselimalli, joka edes etäisesti muistutti omaa tyyliä.
Ajan kanssa on helpompi tehdä noita muutoksia, mutta alku oli tosi nihkeää, kun piti pähkäillä koko prosessi periaatteessa yksin läpi, kun monet noista on vielä suunniteltu johonkin välimeren ilmastoon, jossa se trenssi varmaan on ainoa takki, jonka tarvitsee ja yhdet pitkät housut/hame riittää.
Onko siinä planetaarista vaatekaappia käsittelevässä kirjassa mitään ehdotusta Suomen oloihin riittävästä puvustosta? Voihan sitä kysyä tekoälyltäkin.
Eikö kirjavaliot nimen omaan olleet niitä lyhennettyjä versioita. Ja Harlekiineja (kioskikirjallisuutta) ainakin lyhennettiin ja vedettiin mutkia suoriksi. Nehän oli suomennoksia ja suomentajille maksettiin niistä pelkkiä pähkinöitä, että porukka teki niitä vasemmalla kädellä.