Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (1293)

Vierailija
1281/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa nuorista aikuisista on herännyt tavaroiden huonoon laatuun ja etsii epätrendikkäästi täyspuisia huonekaluja ja ruostumattomasta teräksestä tehtyjä ruoanvalmistuskulhoja. Kotimaiset Hackmanin ja Opan ruostumattomasta teräksestä tehdyt kattilat alkavat olla arvostettuja tuotteita. Niitä harvemmin esitellään somessa. 

Vierailija
1282/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni koko omaisuus tulvassa , mitään ei jäänyt koska kaikki tavarat haisi kammottavalle mutavedelle ja homeelle - siitä on nyt 1,5 vuotta ja olen ostanut vain tarpeellisia tavaroita , en mitään hömppää ja ihmettelen kun ihmiset juoksevat alemyynneissä ostamassa 2 euron jotain roskaa. Hyvin tulen toimeen , kesällä sain keittiönpöydän ja eilen ostin paistinpannun - ei ihminen tarvitse turhaa tavaraa - hyvin hyvin pienellä tulee toimeen.    

Olen pahoillani tuosta tulvasta mutta oli pakko antaa alapeukku koska muut mielestäsi ostavat alesta vain "jotain roskaa". 

Mä ostin alesta 6 eurolla 3 suihkupäätä. Entiset eivät ole rikki, mutta nämä uudet ovat paljon parempia. Tavallaan pitäisi käyttää loppuun entiset, mutta kyllä se raja menee käyttömukavuudessakin. Entisistä jätin yhden varalle jos tarvitsee vaihtaa rikki mennessä, loput laitoin roskiin. Ja alessa olivat, 2€/kpl.

Jos olisivat maksaneet 20€ kpl, en olisi niitä ostanut vaan olisin sinnitellyt vanhoilla huonoilla, sillä rahaa tarvii muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa nuorista aikuisista on herännyt tavaroiden huonoon laatuun ja etsii epätrendikkäästi täyspuisia huonekaluja ja ruostumattomasta teräksestä tehtyjä ruoanvalmistuskulhoja. Kotimaiset Hackmanin ja Opan ruostumattomasta teräksestä tehdyt kattilat alkavat olla arvostettuja tuotteita. Niitä harvemmin esitellään somessa. 

Hyvä huomio! Varsinkin vanhat aterimet olivat paljon laadukkaampia, kuin nykyiset. 

Vierailija
1284/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Ehkä niitä kannattaisi esitellä somessa, voisivat muutkin innostua.

Vierailija
1285/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että induktioiden yleistyttyä monellakaan vanhalla kunnon kattilalla ei tee enää mitään. Induktiovälolevyt ovat hankalat käytössä. Ja maksavat samanverran kuin kattilat. Itsekin annoin omat kattilani  pois.

Vierailija
1286/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikää alkaa olla, useimpiin kodin tavaroihin liittyy muistoja elämän varrelta. Tämä tekee joskus sellaistenkin tavaroiden karsimisen vaikeaksi, jotka vievät vain tilaa ja joilla ei enää tee mitää. Tämän varmasti moni karsija tunnistaa.

Mutta huomasin juuri, että tässä on hyväkin puolensa. Jos haluaa jonkun ikävämmän vaiheen elämässään ns. jättää taakseen, niin auttaa, kun karsii mahdollisimman pitkälle kaikki tuohon vaiheeseen liittyvät ja siitä muistuttavat tavarat! Eli karsimista voi tietoisesti käyttää myös "unohtamisen" välineenä, kun haluaa kääntää elämässään uuden lehden.

Vierailija
1287/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa yhtä nuoriso-nimistä ryhmää, joka käyttäytyisi kuluttamisen suhteen samalla tavalla. Ihan sama periaate koskee vanhoja ihmisiä, joita jotkut haluavat kutsua boomereiksi. Kuulun jälkimmäisiin ja olen minimalisti. Tunnen paljon nuoria, joille on kunnia-asia hankkia vaatteet käytettynä.

Nykyaika on tuonut vastakkainasettelun ja leimakirveet kaikkialle. Toivon kansanliikettä, jotta nähtäisiin kaikki sävyt mustan ja valkoisen sijasta. Ei me olla pelkkiä ikäryhmän jäseniä, vaikka toki mustavalkoinen ajattelu on helppo tapa selittää maailmaa ja ihmisiä. Liian helppo! Vai johtuuko se siitä, että ihmiset eivät tunne kuin niitä jotka pyörivät samassa sosiaalisessa kuplassa kuin itse? 

Vierailija
1288/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa yhtä nuoriso-nimistä ryhmää, joka käyttäytyisi kuluttamisen suhteen samalla tavalla. Ihan sama periaate koskee vanhoja ihmisiä, joita jotkut haluavat kutsua boomereiksi. Kuulun jälkimmäisiin ja olen minimalisti. Tunnen paljon nuoria, joille on kunnia-asia hankkia vaatteet käytettynä.

Nykyaika on tuonut vastakkainasettelun ja leimakirveet kaikkialle. Toivon kansanliikettä, jotta nähtäisiin kaikki sävyt mustan ja valkoisen sijasta. Ei me olla pelkkiä ikäryhmän jäseniä, vaikka toki mustavalkoinen ajattelu on helppo tapa selittää maailmaa ja ihmisiä. Liian helppo! Vai johtuuko se siitä, että ihmiset eivät tunne kuin niitä jotka pyörivät samassa sosiaalisessa kuplassa kuin itse? 

Uskoisin, että kaikki tiedostavat tuon, ainakin jollain tasolla. Kuitenkin tilastot kertovat aina jotain. Jos vaikka sanotaan, että nykypäivän 16-vuotiailla on keskimäärin niin ja niin paljon ruutuaikaa päivässä, se ei tietenkään koske kaikkia 16-vuotiaita, mutta kertoo kuitenkin aika paljon siitä, miten keskiverto 16-vuotiaiden elämä eroaa vaikka 90-luvun 16-vuotiaiden elämästä. Tai jos tilastojen perusteella oppimistulokset laskevat joka vuosi, se ei tarkoita ettei älykkäitä ja menestyviä nuoria olisi olemassa, mutta se kertoo silti, että jokin on pielessä ja siihen pitäisi puuttua.

Ja kyllähän tuo leimakirves kieltämättä heiluu suuntaan jos toiseenkin. Jonkin aikaa sitten täällä väitettiin pokkana, että nykypäivän nuoret ovat minimalisteja eivätkä kuluta juuri ollenkaan, ja että menneiden vuosikymmenten sukupolvet olivat suurimpia kuluttajia, vaikka tilastot kertovat kyllä ihan toista. Useimmat ihmiset yleistävät oman kokemuksensa ja lähipiirinsä perusteella.

Vierailija
1289/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsinta, karsiminen on vasta alkutaival tavaroiden poistamisessa. Monella ajatuksena säilyttää melkein kaiken, sillä joskus voi tarvita.

Vierailija
1290/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon lähtenyt tavaraa nyt pois ulkorakennuksista. Toisaalta yksi lapsista toi sinne lisää tavaraa säilöön. Mitä mieltä olette siitä että yliopistonopiskelija säilyttelee vanhempien luona ala asteen koulukirjoja pahvilaatikollisen? Siis tuo muiden säilöttyjen tavaroiden lisäksi. Hämmästyin kun sain kuulla asiasta. Jos pahvilaatikollinen alakoulun koulukirjoja on säilytettävä asia niin mielestäni se  pitäisi säilyttää omassa kodissa. Joku 1, 2 kirjaa olisi ok vielä, ja nehän mahtuisi itsellekin säilöön varmasti.

Minä olen saanut aina säilyttää omia koulukirjojani vanhempieni nurkissa, ja samoin on ollut aina oma huone odottamassa. Tämä on ollut henkisesti tosi tärkeä juttu, etenkin kun opintoni veivät minut joka kesä kesätöihin uudelle paikkakunnalle ja välillä ulkomaillekin. 
Ymmärrän, että kaikilla ei ole tilaa ja mahdollisuutta, mutta silti olen sitä mieltä, että jos ulkorakennuksia ja varastotilaa on, kannattaa tehdä lapsilleen tämä palvelus ja pitää huolta heidän tavaroistaan ainakin siihen saakka, että he ovat opintonsa opiskelleet ja vakiintuneet.

Hienoa, että olet halutessasi saanut noin tehdä, mutta kannattaisi ehkä sinunkin miettiä miksi oikeasti niitä koulukirjoja haluat säilyttää? Tarvitsetko niitä oikeasti vielä johonkin ja otat ne sitten aikanaan omaan kotiisi viemään tilaa? Sitä tarkoitin kun sanoin, että pois muuttaminen on hyvä paikka karsia tavaroita. Eli tehdä yhdenlainen tilinpäätös siitä, mitä oikeasti haluaa siihen mennessä eletystä elämästä säilyttää (ja jättää vain ne sitten sinne vanhempien kotiin säilöön) ja mistä voi jo luopua. 

Sain säilyttää koulukirjojani lapsuuskodissani. Enhän minä lopultakaan niitä mihinkään tarvinnut. Kun sitten vanhempien jo kuoltua tyhjennettiin lapsuuden kotia, sieltähän ne kaikki koulukirjat löytyivät. Ajattelin, että jotain niistä säästän muistona, mutta kun aloin selata kirjoja, tuli niistä liian paljon koulu mieleen, joten kaikki Aapista lukuunottamatta lähtivät roskiin. Ja lukion matikankirjani myös säästin, koska matikka oli lempiaineeni. Tosin en niistä enää mitään ymmärrä…

Lisään vielä: olin jo aiemmin kuskannut omaan kotiini  vanhat kielioppikirjat. Niistä en luovi.

Vierailija
1291/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mistään leimakirveestä minusta ole kyse, että nuoriso poikkeaisi jotenkin vanhemmasta väestä, vaan ajan muutoksesta ja jokainen on tietyllä tapaa aikansa lapsi ja kulttuurinsa tuote. Toinen on enemmän ja toinen vähemmän mutta aivan jokainen on aina vähintään vähän. Ihminen oppii parhaiten sen minkä oppii lapsena ja käsi ylös kenen mielestä aika ei ole muuttunut lainkaan ja opit on samat nyt kuin 60-luvulla?

Vierailija
1292/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että jos et tunnista olevasi aikasi lapsi ja kulttuurisi tuote niin olet aivopesty. Jos tunnistat asian niin pystyt kyseenalaistamaan asioita. Aivopesty ei pysty vaan luulee näkemyksiään omikseen, vaikka hän vain toistaa mitä oppimaansa. Suurin osa on näitä aivopestyjä ja siksi harvoin kuulee valtavirran vastaisia näkemyksiä, siis mitään yllättävää. 

Vierailija
1293/1293 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin läpi sukkahousut, sukat, rintsikat ja pikkarit. Pois kaikki huonot. Kulahtanut uimapuku vm -91 sai lähteä :D.