Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka vastasit kommenttiini (lainaustoiminto ei toimi): ”Nykypäivän kasikymppiset olivat nuorina 60-luvun hippisukupolvea. Heistäkin moni on arvostanut nuorena enemmän vapautta ja kokemuksia kuin perinteitä tai materiaa.”
Hyvä kommentti ja näkökulma. Jää nähtäväksi juurtuuko nuoriso taas materiaan kun vanhenevat.
En kyllä ihan purematta niele, että nykynuoret olisivat ei-materialisteja.
Se on kyllä varmasti totta että eivät kerää tavaraa "varmuuden vuoksi", eivät haali leikkulautoja ja ämpäreitä ja muuta kodintavaraa "kun eurolla sai", tykkäävät simppelin modernista sisustuksesta, eivätkä ehkä kiinny tavaraan samalla tavalla kuin aiemmat sukupolvet.
Toisaalta nuoret ovat kohdeyleisö superpikamuotiliikkeille, somen trendivillityksille, kalliille "must have" -trendihankinnoille ja keräilyilmiöille. Jopa kosmetiikkapurnukoiden paljoutta - meikkipaleteista ryppyvoiteisiin - markkinoidaan nykyään jo 10-vuotiaille. Varttuneemmat eivät yleensä innostu Labubuista tai Pokemon-korteista, eivätkä ota pikavippejä jos ei ole muuten varaa merkkilenkkareihin ja uusimpaan iPhoneen.
Vanhukset pitävät kaapissa Arabian astiastoa, jota eivät malta käyttää, mutta toisaalta eivät osta kassillisia vaatteita Lager 157:sta ja laita niitä Uffille muutaman käyttökerran jälkeen.
Itse uskon, että nykypäivän nuorten materialismi vain ilmenee eri tavoin kuin vanhempien. Ehkä se nähdään "minimalismina", kun se valtava meikkikokoelma tulee naamalle, eikä nopeasti vaihtuva vaatekavalkadi pysy kaapissa kauan. Se on sitä parempaa kulutusjuhlaa, koska onhan nuoret aina parempia kuin vanhat.
(Ja joskus se kyllä ilmenee ihan vanhanaikaisestikin; kannattaa vaikka hakea Googlesta keskustelua aiheesta "tiktok overconsumption". Nuorillakin ihmisillä menee joskus totaalisen överiksi hamstraukseksi.)
”Toisaalta nuoret ovat kohdeyleisö superpikamuotiliikkeille, somen trendivillityksille, kalliille "must have" -trendihankinnoille ja keräilyilmiöille. Jopa kosmetiikkapurnukoiden paljoutta - meikkipaleteista ryppyvoiteisiin - markkinoidaan nykyään jo 10-vuotiaille.”
Niin en tarkoittanut etteivät nuoret ole materialisteja lainkaan, vaan tulee ihmiset aina materiaa tarvitsemaan ja haluamaan, mutta nuoret tykkää enemmän ajatuksesta että tavara on vain lainassa kun se kohta hajoaa kuitenkin eli suosivat halpaa kertakäyttökamaa jota ei tarvitse hoitaa ja varoa kuin aarretta vaan käyttävät hetken ja viskaavat pois. Se on sitä juurettomuutta, se on muuttuvaa ja liikkuvaa se uusi elämäntapa, ei juurtuvaa ja pysyvää.
"Olen kyllä edelleen eri mieltä. Ensinnäkin: aloitat kummallisesta oletuksesta, että vain vanhoja ihmisiä kiinnostaa antiikki, ja alan harrastajat kuolevat pikkuhiljaa pois."
Minäkin olen edelleen eri mieltä sinun kanssasi. En myöskään missään kirjoittanut, että vain vanhoja ihmisiä kiinnostaa antiikki. Keksit tuon omasta päästäsi. Luepa kommenttini uudestaan.
"Lopuksi minun täytyy selventää, että en todellakaan ole ostanut antiikkia ja vintagea "tehdäkseni sillä rahaa"."
En myöskään missään väittänyt, että juuri sinä teet niin.
Ihmisten määrä maailmassa jatkaa kasvuaan. Varallisuus kuitenkin keskittyy yhä pienemmälle joukolla. Antiikin määrä ei lisäänny. Tästä seuraa, että suhteellisesti yhä harvempi ihminen pystyy sitä jatkossa ostamaan. Kaikki ne, jotka pystyisivät, eivät niistä tavaroista ole kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
"Olen 43-vuotias. En siis oikeastaan nuorta enkä vanhaa sukupolvea. Tästä välimaastosta olen vain tehnyt huomioita, että vanha sukupolvi arvostaa juuria: koti, uskonto ja isänmaa, noin kärjistäen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vanhempi sukupolvi arvostaa sukua, pysyvää kotia, materiaa, perinteitä. Nuori sukupolvi arvostaa kokemuksia, oppimista, henkistä pääomaa ja tunnetta vapaudesta. En sanoisi että vapautta, koska myös nuoret niinkuin vanhatkin arvostavat turvallisuutta joka tulee säännöistä, mutta kokemusta vapaudesta, joka tulee mm siitä, ettei omista mitään vaan voi tulla ja lähteä kun huvittaa ja omaisuus on rahaa, ei mitään vaikeasti realisoitavaa. Nuoriso arvostaa siis helppoutta korkealle."
Toki sukupolvien välillä on aidostikin eroja arvoissa ja maailma muuttuu, mutta osa arvostuksista voi olla myös ikään liittyvää. Nuorena moni arvostaa vapautta ja kokemuksia, ja perinteet tai suku alkavat kiinnostaa vasta vanhempana.
Nykypäivän kasikymppiset olivat nuorina 60-luvun hippisukupolvea. Heistäkin moni on arvostanut nuorena enemmän vapautta ja kokemuksia kuin perinteitä tai materiaa.
Hohhoijaa. Hippejä siitä porukasta oli pienin ja näkyvin osa. Se, joka pääsi uutisiin Woodstock-festareilla. Ihan olivat sodan käyneitten lapsia, tupeerasivat tukkansa palloksi ja toimivat kaupunkiammateissa. Ihan väärä luulo. Konservatiiveja oli 60-luku täynnä, ja naisen asema täysin ulkonäöstä riippuvaista. Tärkeintä oli olla kaunis ja päästä naimisiin. Hippejä oli pienin osa.
"Ehkä minä vaan olen vanhan tavaran intoiluni lisäksi sen verran äärimmäisyyksiin menevä ekologisuudessani, että toivoisin vanhan tavaran voivan olla luontevasti osa nykypäivää ilman mitään erityisiä "trendejä", jotka nostavat alustalle vain tietyt tavarat sieltä täältä."
Eikö se riitä, että itse elät kuten saarnaat? Luulisi, ettei sinulla sitten ainakaan olisi mitään Marimekkoa tai antiikkipöytiä myytävänä vain sinulle mieluisaan hintaan, sillä olethan niin ekologinen, että käytät omat tavarasi loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni koko omaisuus tulvassa , mitään ei jäänyt koska kaikki tavarat haisi kammottavalle mutavedelle ja homeelle - siitä on nyt 1,5 vuotta ja olen ostanut vain tarpeellisia tavaroita , en mitään hömppää ja ihmettelen kun ihmiset juoksevat alemyynneissä ostamassa 2 euron jotain roskaa. Hyvin tulen toimeen , kesällä sain keittiönpöydän ja eilen ostin paistinpannun - ei ihminen tarvitse turhaa tavaraa - hyvin hyvin pienellä tulee toimeen.
Ei pitäisi varmaan kommentoida, mutta ilmeisesti sinullakin oli ennen paljon tavaraa, etkä ollut yhtään sen parempi ihminen kuin muutkaan. Ihme jeesustelua vain siksi, että menetit omaisuutesi tulvassa.
Mulla meni koko omaisuus tulvassa , mitään ei jäänyt koska kaikki tavarat haisi kammottavalle mutavedelle ja homeelle - siitä on nyt 1,5 vuotta ja olen ostanut vain tarpeellisia tavaroita , en mitään hömppää ja ihmettelen kun ihmiset juoksevat alemyynneissä ostamassa 2 euron jotain roskaa. Hyvin tulen toimeen , kesällä sain keittiönpöydän ja eilen ostin paistinpannun - ei ihminen tarvitse turhaa tavaraa - hyvin hyvin pienellä tulee toimeen.