Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (1339)

Vierailija
1321/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"raglanhihaa voisi suosia"

En ole tullut ajatelleeksi, mutta olet ihan oikeassa. Raglanhihassa ei näy niin selvästi, jos koko on hieman väärä. Kyllä siinäkin silti on kaavoituseroja hoikan ja tukevan paidassa. 

Vierailija
1322/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään on aika normi, että tavaraa on melko vähän ja se on harkittua eikä haalittua."

Ei minun ystäväpiirissä ainakaan. Enkä edes tarkoita mitään loputonta hamstrausta, vaan ihan tavallista elämää, johon kuuluu monenlaista tavaraa. 

Minkä ikäisiä olette? Suunnilleen?

Viisikymppisiä ollaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oon itse seuraillut niin viisikymppisillä on vielä paljon tavaraa. On sitä nuoremmillakin jos on lapsia, mutta sisustustavaraa ja koriste-esineitä on sitä vähemmän mitä nuoremmista kyse. Harrastetavaroita on kaikenikäisillä. Voi selittyä silläkin että nyorempana ei ole kerennyt vielä kertyä mutta en usko nykyisten 20-30-vuotiaiden alkavan haalia turhaa koristetta myöhemminkään. Mutta voi olla, että olen väärässä. 

Vierailija
1324/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen laittanut kodin niin että yleisilme on erittäin siisti. Kaikki tavarat on järjesteltävissä paikoilleen 15 minuutissa. Olen alkanut tehdä mieluisia puuhia arkisin kuten luonnossa ja metsässä liikkumista, lenkkeilyä, marjastamista ja vähentänyt karsimisen ajattelua. Elämä ei pyöri enää niin paljoa karsimisen ympärillä."

Hyvä, että olet saanut mieluisia asioita elämääsi, vaikken itse allekirjoita väitettä, ettei luontoon pääsisi, jos koti olisi täynnä tavaraa. Ehkä jopa toisinpäin. Kun lähden ulos, en lainkaan ajattele mitä kodissani on. 

Vierailija
1325/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oon itse seuraillut niin viisikymppisillä on vielä paljon tavaraa. On sitä nuoremmillakin jos on lapsia, mutta sisustustavaraa ja koriste-esineitä on sitä vähemmän mitä nuoremmista kyse. 

Voi hyvinkin olla näin. Omassa lähipiirissäni ei oikeastaan ole nuorempaa sukupolvea, joten en tiedä miten elävät. 

Vierailija
1326/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan tuttavapiiriin kuuluu yli viisikymppisiä, jotka ovat tehneet järeän kuolinsiivouksen ja kodit on tip top.  Lapset on 25-35 vuotiaita, ja jokaisella hyvin vähän tavaraa. Se mitä ostavat, on sitten laatua. Voi olla sattumaakin, että on tämmöinen tuttavapiiri ja perhe. Mutta minulla on myös havainto, että mitä vanhempi, sitä enemmän taipumusta tavaraan ja sitä enemmän vaikeuksia luopua oikeastaan mistään. Jossain yrityksen vintillä homeisia lastenvaunuja 1970- luvulta jne.  Potta tallessa, joka ostettu 1968.  Kaikki häälahjaksi saadut seitsemät, turhat astiastot kaapeissa. Ja luulo, että lapsenlapset haluaisivat niitä tulla hakemaan käyttöön. Eivät halua.  Haluavat itse valita astiansa ja tavaransa oman maun mukaan. 

Vierailija
1327/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata takertua roskiin laitto -kommentteihin. Useimmat tietävät roskiin laitolle vaihtoehdot, mutta syystä tai toisesta tekevät mitä tekevät.

Ja iso osa sanoo laittavansa roskiin kun vie jäteasemalle oikealla tavalla lajiteltavaksi jätteeksi. Mekin viedään miehen kanssa aina  roskia, kun viedään jäteasemalle lajiteltavaksi kerran vuodessa rikkoontuneet ja kauhtuneet tavarat ja vaatteet. 

Joillakin tuntuu tosiaan olevan ihmeellinen tarve takertua "roska" -sanaan. 

Meillä ei taloyhtiössä edes ole enää "perusroskista", vaan on erilliset keräysastiat muoville, pahville, poltettavalle jätteelle yms. Roskakatokseksi sitä koko kompleksia sanotaan ja sanon itsekin vieväni roskat kun vien muoviroskat muovinkeräysastiaan ja biojätteet biojäteastiaan. 

Äh, minusta tässä ketjussa ei ole kyse biojätteen viemisestä.

Ihmiset takertuvat roska-sanaa mielestäni ihan syystä, jos täällä joku kirjoittaa, että vei vanhat vaatteensa roskiin. Miksi siitä lauseesta pitäisi tietää, että hän vei ne oikeaoppisesti tekstiilikeräykseen? No, oikeastaan noin kirjoittavat ovat provoilijoita, jotka suorastaan toivovat, että joku tarttuu asiaan. Mikään pakkohan ei ole kertoa, millä tavalla tavaransa on hävittänyt, vaan pitäisi riittää, että kertoo esim. karsineensa vanhat vaatteet pois. Jääköön muiden arvailujen varaan, miten ne karsittiin. 

Täällä on niin monenlaista kirjoittajaa että ehkä olisi parempi olla itse provosoitumatta jostain sanasta kuin vaatia muita käyttämään niitä termejä jotka itselle sopii.

Vierailija
1328/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin alkuperäistä tavarapaljous ketjua, sitä lukittua siis, ja pongasin useamman kommentin ihmisiltä, jotka kirjoittivat olevansa kahden vaatekoon välissä (olen itsekin) ja jos saisivat muutaman kilon karistettua, niin saisivat kasan isoja vaatteita pois. Mietin vaan että eikö tässä tapauksessa asian voi ajatella niinkin että luopuu niistä pienemmistä, kun isommat mahtuu päälle aina. Siinä on vain se ongelma, että isommat vaatteet näyttää useimpien päällä kamalalta kun vaikka ihminen lihoo, ei hänen raajansa kasva eikä hartiansa, joten useimmille naisille isommat vaatekoot roikkuu hartioilta ja hihat pitkät jne. Näin ainakin itsellä. Vähän nyt aiheen vierestä tämä, mutta vaatevalmistajat voisi herätä, että hihan mittaa ei tarvitse kasvattaa koon kasvaessa ja raglanhihaa voisi suosia. Nyt ovat ”ratkaisseet” hartiaongelman laskemalla hihan olkavarsille kaikissa koossa, jotta kaikkien hartiat näyttää kamalilta. Tasa-arvoa tämäkin 🙈

Olen tyytyväinen kun raglanhiha ja alennettu olkapää ovat tulleet muotiin taas. Minulla on joka koossa ollut aina ongelma hartiat ja rintakehä, nyt sitä ongelmaa ei enää ole! Pitkän aikaa myytiin vain tyköistuvia vaatteita tai törkeitä kaapuja, nyt on onneksi varaa valita.

Vierailija
1329/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata takertua roskiin laitto -kommentteihin. Useimmat tietävät roskiin laitolle vaihtoehdot, mutta syystä tai toisesta tekevät mitä tekevät.

Ja iso osa sanoo laittavansa roskiin kun vie jäteasemalle oikealla tavalla lajiteltavaksi jätteeksi. Mekin viedään miehen kanssa aina  roskia, kun viedään jäteasemalle lajiteltavaksi kerran vuodessa rikkoontuneet ja kauhtuneet tavarat ja vaatteet. 

Meillä ei taloyhtiössä edes ole enää "perusroskista", vaan on erilliset keräysastiat muoville, pahville, poltettavalle jätteelle yms. Roskakatokseksi sitä koko kompleksia sanotaan ja sanon itsekin vieväni roskat kun vien muoviroskat muovinkeräysastiaan ja biojätteet biojäteastiaan. 

Ihmiset takertuvat roska-sanaa mielestäni ihan syystä, jos täällä joku kirjoittaa, että vei vanhat vaatteensa roskiin. Miksi siitä lauseesta pitäisi tietää, että hän vei ne oikeaoppisesti tekstiilikeräykseen? No, oikeastaan noin kirjoittavat ovat provoilijoita, jotka suorastaan toivovat, että joku tarttuu asiaan. Mikään pakkohan ei ole kertoa, millä tavalla tavaransa on hävittänyt, vaan pitäisi riittää, että kertoo esim. karsineensa vanhat vaatteet pois. Jääköön muiden arvailujen varaan, miten ne karsittiin. 

Täällä on niin monenlaista kirjoittajaa että ehkä olisi parempi olla itse provosoitumatta jostain sanasta kuin vaatia muita käyttämään niitä termejä jotka itselle sopii.

Ei kaikki ole provosoitumista, jos asiasta on eri mieltä. Sanoilla on yleiset merkityksensä, myös roska- tai roskis -sanoilla. Jos kauppalistalla lukee maito, ei tarkoitus ole ostaa kermaviiliä, vaikka molemmat ovat maitotuotteita. 

Mutta jos sinulla on tärkeää puhua roskiin viemisestä, vaikka tarkoitat Kierrätyskeskuksen pönttöä, niin puhu sitten. Älä ihmettele, jos joku tarttuu siihen jatkossakin. 

Vierailija
1330/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouspäivä tänään ja samalla tullut kerättyä jo yksi poistopussi täyteen. Meidän koti menee helposti sotkuun arjen kiiressä, kun tavaroita ei palauteta omille paikoilleen. Ärsyttävän kauan menee aikaa tavaroiden setvimiseen. Kun tavarat ovat paikallaan, on kotikin selkeä ja kaunis. 

Vierailija
1331/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole provosoitumista, jos asiasta on eri mieltä. Sanoilla on yleiset merkityksensä, myös roska- tai roskis -sanoilla. Jos kauppalistalla lukee maito, ei tarkoitus ole ostaa kermaviiliä, vaikka molemmat ovat maitotuotteita. 

Mutta jos sinulla on tärkeää puhua roskiin viemisestä, vaikka tarkoitat Kierrätyskeskuksen pönttöä, niin puhu sitten. Älä ihmettele, jos joku tarttuu siihen jatkossakin. 

Mielestäni ketju olisi mielenkiintoisempi ilman jatkuvaa sanoihin takertumista, mutta jatka toki, jos se sinusta mielekästä on.

Vierailija
1332/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sallitaanko tavarapaljouskeskusteluun havainto? Jos katsoo 20-30 vuotta vanhoja elokuvia tai kotimaisia tv-sarjoja, niin huomaa miten sälän määrä oli silloin suuri! Toki, ne on lavastuksia, mutta aivan tavallisessa rivitalossa on mieletttömästi roinaa.  Koristetta ja vempainta, monenlaista sälää. Nykyään on aika normi, että tavaraa on melko vähän ja se on harkittua eikä haalittua. 

Hmm. Se on jännä juttu sikäli, että tosiaan "harkittu" minimalismi on tämän hetken vallitseva muoti, mutta toisaalta nykyäänhän niitä vimpaimia keksitäänkin joka hemmetin asiaan, koko ajan uusia. Ja ne oikeasti tärkeätkin vimpaimet (kuten nyt vaikka puhelimet) täytyy uusia koko ajan.

Minun mielestäni on kyse sellaisesta ristiriitaisesta ilmiöstä, että tavaraa tulee nykyään koko ajan enemmän, mutta a) sitä ei tykätä pitää esillä ja b) siitä luovutaan hyvin herkästi.

Mitä nyt katselen vanhoja valokuvia 90-luvulta tai 2000-luvun alusta, sisustus pysyi aika lailla samana vuodesta toiseen, koko ajan ei ostettu jotain uutta eikä vaihdettu tavaraa jatkuvasti uuteen. Ainakaan meidän suvussa siis, en tiedä muista. Jotkut vaihtoivat talveksi ja kevääksi eri verhot, mutta sen isompaa jokavuotista puljausta ei useimmilla ollut. Se "sälä" oli myös sukupolvien kerrostumia eikä sikä mielletty krääsäksi: isomummon vaasi oli hyllyssä sulassa sovussa kehystettyjen valokuvien ja muutaman vuoden takaisen matkamuiston kanssa. Nykyään ei kuulu "pelkistettyyn" tyyliin edes pitää mitään rakkaiden ihmisten valokuvia esillä, sehän on ihan junttia.

Ehkä mielenkiintoisin ero nykyiseen kuitenkin on, että useimmilla ei ollut ongelmia tuon tavaramäärän kanssa. Isomummon vaasi ei ahdistanut olemassaolollaan, kirjat hyllyssä eivät aiheuttaneet paniikkikohtauksia.

Itsestäni huomasin jonkin aikaa sitten, että liika tavara ahdisti, mutta tein virheen, kun yritin karsia sitä vanhasta päästä. Sehän tuntui tavallaan loogiselta, koska yleinen ajattelutapa on, että vanha on tunkkaista ja aikansa elänyttä. Mutta minulla homma alkoi toimia vasta, kun aloin karsia turhia uusia hankintoja uudesta päästä, ja estää uusien tavaroiden virtaamisen kotiin. Ajattelin niin, että koska tarvitsen esimerkiksi petivaatteita joka tapauksessa, mummon tekemät petivaatteet toimivat samalla muistoesineenä, toisin kuin Elloksesta ostetut uudet. (Mutta epäilemättä täältä löytyy monia, joiden mielestä toimin siinä väärin.)

Vierailija
1333/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Minäkin tykkään sanoa, että poltan turhat vaatteet kokossa ulkona, vaikka todellisuudessa myyn ne kirpputorilla. Pidetään me toistemme puolta siskot, kyllä meillä on oikeus käyttää sanoja ihan miten halutaan 💪

Vierailija
1334/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaat ystävät, arvon palstalaiset. Haluaisin nostaa esiin DIGITAALISEN SIIVOUKSEN. Nimittäin meillä useimmilla, ellei jopa kaikilla, on suuri digitaalinen jalanjälki. Tarkoitan nyt lähinnä sähköpostitilejä. On tärkeää siivota tili turhista ja vanhoista posteista ja roskaposteista aika ajoin. Näin jälkeenjäävät eivät joudu esim. kuolemasi jälkeen käymään sitä kaikkea läpi, ja aikaa säästyy. Olen kokenut tämän. Vinkkinä, digisiivouksesta voi saada myös inspiraatiota tavaroiden raivaamiseen. Aloita vaikka siitä, että poistat 5 viestiä päivässä. Sitten 10, 15 jne! Homma sujuu huomaamatta. 

Varmasti muille itsestäänselvää, mutta miksi omaisten tarvitsisi käydä vainajan sähköposteja läpi? Mitä sieltä haetaan? 

Ei varmaan mitään, mutta itse olen aikuisille lapsilleni (asuvat muualla) sanonut, että missä on kaikki salasanat ja käyttäjätunnukset tuonne digijäämistööni, ja pyynnön, että poistavat kaikki sovellukset sun muut, instan, ja sähköpostit, ja katsovat sähköpostit läpi, lopettavat postituslistoilta kaikki kirjeiden tulot jne. 

Vierailija
1335/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen näillä näkymin viimeistä kertaa kirppiksellä myymässä. Kauppa ei oikein käynyt, kävijöitä oli hyvin vähän. Lähinnä käytiin kyselemässä hintoja ja kerrottiin, että vastaava löytyy kotoa ja nyt tietää millä hinnalla laittaisi myyntiin. Ensi viikolla olisi tarkoitus kerätä kaksi isoa pahvilaatikkoa täyteen tavaraa ja viedä ne kierrätyskeskukseen lahjoituksena. Arvokkaimpia tavaroita säästän ja yritän myydä torissa ja vintedissä. Kaksi kauppaa tein sitä kautta eilen, joten tänään vielä vien paketit postiin.

Vierailija
1336/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä alkanut ärsyttää kaikki sisustuskrääsä. Haluasin vain semmosen japanilaisen minimalisti kämpän

Vierailija
1337/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan masentunut, aivan loppu henkisesti ja fyysisesti tavaroiden karsimiseen tai lähinnä myymiseen. Mökki on kuin pommin jäljiltä kun kaikki tavarat, joista haluan päästä eroon, on kasoissa pöydillä, lattioilla, tuoleilla. En jaksa järjestellä enkä kuvata enää. Yli 300 ilmoitusta nyt myyntialustoilla, hinnat 1-10€ eikä kukaan osta mitään, tinkaa vaan jostain 2€ tavarasta puolet pois vaikka postikulut 0-2€. Pakkauspahveja yksi nurkka täysi, teippiä monta rullaa jemmassa. Eilen joku osti 3€ tavaran mutta perui sen muutaman tunnin päästä. Ei auta muu kuin kerätä kassillinen kerrallaan ja lahjoittaa kierrätyskeskukseen. Ennen kuin hermot menee. Rahaa tarvitsisin kipeästi niistä mutta ei vaan hermot riitä postittaa alle euron tavaroita. Ruoatkin joutuu ostamaan luottokortilla kun ei kukaan osta mitään. Ja en myy roskaa vaan hyväkuntoisia tavaroita, hyvin kuvattuja joka puolelta, vaatteista kaikki mahdolliset mitat ilmoitettuna.  Hinnat todella edulliset. Kaikki aiemmat  palautteet maksimissa, kiitoksilla ja kehuilla. Sorry, huono päivä tänään(kin).

Vierailija
1338/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Minäkin tykkään sanoa, että poltan turhat vaatteet kokossa ulkona, vaikka todellisuudessa myyn ne kirpputorilla. Pidetään me toistemme puolta siskot, kyllä meillä on oikeus käyttää sanoja ihan miten halutaan 💪

Tämähän nyt on täysin älytöntä. Tiedän kyllä tämän ihmistyypin työpaikalta, ovat erittäin raskasta seuraa, koskaan kun ei voi olla varma puhuvatko totta vaiko eivät.

Vierailija
1339/1339 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän nyt on täysin älytöntä. Tiedän kyllä tämän ihmistyypin työpaikalta, ovat erittäin raskasta seuraa, koskaan kun ei voi olla varma puhuvatko totta vaiko eivät.

Enemmän se kertoo suuresta turhautumisesta kuin "valehtelusta". Itsekin väsyneenä saatan tokaista että kerään kasan pihalle ja tuikkaan kokon tuleen. Todellisuudessa vuosikausia yritän myydä netissä kaikkea kunnes saan tarpeekseni ja lahjoitan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä