Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (2184)

Vierailija
2121/2184 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 myyntiä, 2 kymppiä. Iloitsen jokaisesta vaikka onhan tästä tullut todella aikaa vievä harrastus. Kyttään jatkuvasti Toria ja Vintediä. Uusin ja päivitän ilmoituksia. Vastailen ja postitan. Aikaa menee paljon ja tuotto on pieni tai oikeastaan sitä ei ole koska kaikki myydään halvemmalla kuin itse maksoin.

Mutta kuitenkin tykkään tästä ja ilahdun kovasti joka kaupasta ! Ilahdun siitä kun saa myytävän esineen kuvan pois puhelimesta ja itse esineen pois "myytävien kaapista". Ilahdun siitäkin kun vien paristi myynneissä pyörineen esineen hyväntekeväisyyskirpparille.

Kai tätä jo harrastukseksi voisi sanoa ? Kiehtovaa kuitenkin. Vaikutuksen näkee kodissa, säästöissä ja ostokäyttäytymisessä. 

Just samat ajatukset minullakin. Lisään vielä että kun saa myytyä myös niitä koreja ja laatikoita joissa on säilönyt niitä myytyjä tavaroita, tuottaa tuplailoa. Luovun kaikista säilytysastioistakin etten osta niihin uutta tavaraa. Vinted on kyllä pelastanut meikäläisen elämän. Olin jo todella ahdistunut tavaramäärästä. Kiitollinen jokaiselle ostaneelle ihmiselle. Olen 30€ päässä säästötavoitteesta, eiköhän se heti lokakuun alussa viimeistään täyty. Niin tyytyväinen.

No eipä ehditty kuin huomiseen niin säästötavoite saavutettu. Jippii! 

Vierailija
2122/2184 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ja eilen lisäillyt myytävää Vintediin. Vähintään neljä tuotetta per päivä. Muutama hassu katselu ja tykkäys. Ennen on aina mennyt ainakin yksi kohde nopeasti kaupaksi. Ärsyttää ja harmittaa. Onkohan Vinted-huuma jo väistymässä?

Meillä on 3 tiliä, laitamme väh 35 jotain myyntiin per viikko, eli n 100 per viikko.

Yleensä menee nopesti kauppa 20-25 ja loput eivät käytännössä mene koskaan.

Meillä on lähes 2 kellarikoppia täynnä halpaa, jota ei edes laiteta vintediin ja sitten useita kymmeniä laatikoita jotka ovat menossa vintediin tai ovat siellä.

Kauppa käy, mutta helkkarin hidasta tämä on

Kuinka tuota tavaraa on kertynyt noin paljon? 

myy työkseen, vinted ketjuhan tämä on nykyään

No mikäs sen mukavampaa kuin päästä vintedin avulla eroon tavaroista joita ei enää tarvitse ja saa vähän omia rahojaan takaisin. Yksikään kotimainen kirppisalusta ei toimi näin hyvin. Kävi kuten kaikkien suomalaisten yritysten eli laiskuus iski eivätkä enää viitsineet parantaa alustaa. Sitten vasta kun tuli ulkomaalainen kilpailija apajille, alkoivat heräämään ja kehittämään omaansa. Huuto.net ei viitsi edes nyt tehdä sivustostaan toimivampaa vaikka on käyttäjät kertoneet mikä on pielessä ja mitä parannuksia halutaan. Yli puoli vuotta odotettu että perusasiat saisivat kuntoon. Ei näytä kiinnostavan ketään. Haluavat ilmeisesti luovuttaa kokonaan.

Mä niin tykkäsi huuto.netistä aikoinaan. Ostin ja myin lasten vaate- ja lelupaketteja. Nyt myisin nukkeja, astioita ja muita keräilytavaroita, mutta onko siellä ketään enää? Sen voisi tehdä Vintedin kaltaiseksi, kunhan jää tietyt säännöt ja tekoälyn käyttö kyttääjänä pois. 

No ei siellä ole kyllä enää ketään. Ei yhtään katselukertaa suurimmalla osalla ilmoituksia moneen kuukauteen. Ihan satunnaisesti saattaa yksi tai kaksi katselukertaa tulla. Kokeilin kerran ja laitoin tismalleen saman ilmoituksen huuto.netiin, toriin ja vintediin. Päivässä tulokset suunnilleen näin: vinted 50, tori 5 ja huuto.net 0 katselukertaa. Samat kuvat ja tekstit, hinta ja vartin sisällä ilmoitettu kaikkiin kolmeen. Ei tarvitse hetkeäkään miettiä mihin ilmoitukset laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/2184 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole keksinyt tänään mitään poistettavaa. Nämä haasteet, joissa pitää poistaa joka päivä jotain ovat kyllä hankalia.

Eikö tuo tarkoita, ettei kodissasi ole enää juurikaan turhaa tavaraa?

No, kuitenkin on vielä tavaraa mutta niille tuntuu olevan käyttöä ainakin joskus. En esimerkiksi soita pianoa, mutta en ole hankkiutunut siitä vielä eroon. Lapseni soittaa kotona käydessään pianoa, koska voi tehdä sitä mielin määrin omakotitalossa. 

Okei, tarkennetaan, kun et ymmärtänyt:

Eikö tuo tarkoita, ettei kodissasi ole enää juurikaan turhaa tavaraa, jota pitäisi poistaa?

Sinä olet taas yksi näistä, joka ei osaa nauttia kodistaan, kun karsimisvimma on jäänyt päälle. 

Menes nyt ankeuttaja toiseen ketjuun.

Silloin raivataan kun on sopiva hetki ja innostusta. Se että menee päivä ettei keksi raivattavaa ei tarkoita sitä, että homma ok. Itse olen monen tavaran kanssa miettinyt vuosia ennen kuin lopulta olen päättänyt luopua romusta.

Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa osaako kodistaan nauttia. Pikemminkin sen kanssa, että miettii miten siitä kodistaan voisi nauttia vieläkin enemmän.

-eri

En mene mihinkään, sori. Edellinen sanoi, että kaikelle tavaralle on käyttöä, ainakin satunnaisesti. Ei silloin tarvitse karsia. 

Sinä taas olet hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei kuitenkaan koskaan nauti kodistaan, koska päässäsi jankuttaa mantra: jotain pitää vielä karsia. Ehkä huomenna olen onnellinen, jos saan karsittua, tai ehkä ylihuomenna, tai ylihuomisen jälkeen. Tai ehkä sen jälkeen. Tai ensi viikolla, tai ensi vuonna, kunhan saan karsittua vielä 100 tavaraa, tai 200 tavaraa. Ehkä sitten...

Koskaan et saavuta tyytyväisyyttä kotiisi. 

Vierailija
2124/2184 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole keksinyt tänään mitään poistettavaa. Nämä haasteet, joissa pitää poistaa joka päivä jotain ovat kyllä hankalia.

No, kuitenkin on vielä tavaraa mutta niille tuntuu olevan käyttöä ainakin joskus. En esimerkiksi soita pianoa, mutta en ole hankkiutunut siitä vielä eroon. Lapseni soittaa kotona käydessään pianoa, koska voi tehdä sitä mielin määrin omakotitalossa. 

Eikö tuo tarkoita, ettei kodissasi ole enää juurikaan turhaa tavaraa, jota pitäisi poistaa?

Sinä olet taas yksi näistä, joka ei osaa nauttia kodistaan, kun karsimisvimma on jäänyt päälle. 

Silloin raivataan kun on sopiva hetki ja innostusta. Se että menee päivä ettei keksi raivattavaa ei tarkoita sitä, että homma ok. Itse olen monen tavaran kanssa miettinyt vuosia ennen kuin lopulta olen päättänyt luopua romusta.

Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa osaako kodistaan nauttia. Pikemminkin sen kanssa, että miettii miten siitä kodistaan voisi nauttia vieläkin enemmän.

-eri

En mene mihinkään, sori. Edellinen sanoi, että kaikelle tavaralle on käyttöä, ainakin satunnaisesti. Ei silloin tarvitse karsia. 

Sinä taas olet hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei kuitenkaan koskaan nauti kodistaan, koska päässäsi jankuttaa mantra: jotain pitää vielä karsia. Ehkä huomenna olen onnellinen, jos saan karsittua, tai ehkä ylihuomenna, tai ylihuomisen jälkeen. Tai ehkä sen jälkeen. Tai ensi viikolla, tai ensi vuonna, kunhan saan karsittua vielä 100 tavaraa, tai 200 tavaraa. Ehkä sitten...

Joo, sinähän se parhaiten tiedät miten muiden elämässä asiat on 😆

Mitä jos itse luovut mantrastasi, jonka mukaan sinä olet aina oikeassa ja muut väärässä? Koskaan et saavuta tyytyväisyyttä elämässäsi, kun on vielä joku paikka missä voi käydä jankkaamassa ja julistamassa evankeliumiaan. 

Vierailija
2125/2184 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

'Koskaan et saavuta tyytyväisyyttä kotiisi."

On se hyvä kun täältä palstalta löytyy ennustajia!

Vierailija
2126/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse löydän jotain kivaa Torista niin katson samalla sen saman myyjän muutkin ilmoitukset niin sitten voin yhdellä noudolla ostaa useamman tuottee  jos jotain tarpeellista löytyy. 

Tuossa on vaan tavarapaljouden kannalta se ongelma, että löytää "kivaa" ei välttämätöntä ja lisäksi katselee löytyykö muuta "kivaa". Tavarapaljouden taltuttamisen kannalta olellisinta olisi padota se kotiin tulevan tavaran määrä. Muuten karsimisesta ei ole paljon hyötyä. Vasta tuon oivalluksen kautta pääsee kunnolla eteenpäin. Ihan sama tuleeko se tavara kotiin uutena, käytettynä vai ilmaisena, jos se ei ole välttämätöntä tai oikeasti sykähdyttävää/tarpeellista, on sitä turha haalia kotiin, jos haluaa päästä eroon tavarasta kuten tämän ketjun tarkoitus on.

Vierailija
2127/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse löydän jotain kivaa Torista niin katson samalla sen saman myyjän muutkin ilmoitukset niin sitten voin yhdellä noudolla ostaa useamman tuottee  jos jotain tarpeellista löytyy. 

Tuossa on vaan tavarapaljouden kannalta se ongelma, että löytää "kivaa" ei välttämätöntä ja lisäksi katselee löytyykö muuta "kivaa". Tavarapaljouden taltuttamisen kannalta olellisinta olisi padota se kotiin tulevan tavaran määrä. Muuten karsimisesta ei ole paljon hyötyä. Vasta tuon oivalluksen kautta pääsee kunnolla eteenpäin. Ihan sama tuleeko se tavara kotiin uutena, käytettynä vai ilmaisena, jos se ei ole välttämätöntä tai oikeasti sykähdyttävää/tarpeellista, on sitä turha haalia kotiin, jos haluaa päästä eroon tavarasta kuten tämän ketjun tarkoitus on.

Itse nyt ymmärsin tuon niin, että jos on ostoslistalla useampi oma tai lapsen vaate / kodintekstiili jne.  ja löytää yhden kivan, niin kannattaa katsoa myyjän muutkin tuotteet jos löytyisi loputkin.

Ei raivaustakaan ole tarkoitus veren maku suussa suorittaa ja tässäkin ketjussa monia, jotka raivaa kuolinpesiä tai sukulaisten kamoja ja oma koti ok.

Vierailija
2128/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ just näin

Ja alkuperäinen kirjoitti myös "tarpeellinen", mutta tässä tartuttiin "kivaa" sanaan, jotta päästiin pätemään. 

Vierailija
2129/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla tajusin, että tarvitsen yhden pienen metallirasian passia varten. On just siihen sopiva ettei matkusatessa repulla mene ruttuun. Etsin joka paikasta sitä yhtä metallirasiaa jota sitten kiroilin mielessäni olenko raivausvimmassa heittänyt pois. Mutta löytyi yhdestä peeimmäisestä.laatikosta kuitenkin. Aina ei siis kannata kaikkea heittää pois 😁. 

Vierailija
2130/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on hyvä näinkin; omistaa esim. 10 huonoa samankaltaista, mutta vaihtaa ne yhteen hyvään ja monikäyttöisempään. 

= poistot 10kpl, lisääntynyt tavara 1kpl

Vierailija
2131/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla esim. monta epäkelpoa säilytysratkaisua, kaappia, lipastoa, ym mutta vaihtaa ne yhteen isompaan toimivaan joka myös asettuu kotiin hyvin ja toiminnallisesti hyvin.

Vierailija
2132/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kipeänä kotona ja iloitsen siitä, että sain vähällä vaivalla kodin siistiksi. Sairastaminen on huomattavasti siedettävämpää siistissä ympäristössä. 

Vierailija
2133/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo joka kirjoitti tuon alkuperäisen "kivaa"-viestin. Se tarkoittaa tässä yhteydessä mieluista, (mielestäni) nätin väristä, tyyliini sopivaa, haluamaani materiaalia jne. Jos tarvin uudet housut niin tottakai haluan että ne ovat "kivat" eikä "huonot". Ostan noin 90% vaatteistani käytettynä (pl alusvaatteet ja sukat) tai vaihtelen kavereiden kanssa.

Älä hyvä ihminen takerru yhteen sanaan!

Vierailija
2134/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on hyvä näinkin; omistaa esim. 10 huonoa samankaltaista, mutta vaihtaa ne yhteen hyvään ja monikäyttöisempään. 

= poistot 10kpl, lisääntynyt tavara 1kpl

Kun tätä käy läpi tavarakategorioittain sekä alakategorioittain, alkaa poistojen määrä olla sadoissa kappaleissa. Lisääntyneitä tavaroita sitä mukaa vain kymmeniä. Tilaa tulee.

Vierailija
2135/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi vaikkapa esim. vain kaksi juhla-asua. -> Yhdet kengät jotka sopivat samaan asuun, kaksi erilaista juhlalaukkua. Pois muut juhlakengät ja juhlalaukut. 

Niinkin vielä että pystyisi yhdistelemään nuo eri laukut + nuo eri asut. 

Myös koruilla saa uutta ilmettä, ne mahtuvat pieneen tilaan.

Vierailija
2136/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi vaikkapa esim. vain kaksi juhla-asua. -> Yhdet kengät jotka sopivat samaan asuun, kaksi erilaista juhlalaukkua. Pois muut juhlakengät ja juhlalaukut. 

Luin tyylikirjan. Siinä todettiin, että pienissä varoissa olevan kannattaa panostaa yhteen yksinkertaiseen juhlakolttuun ja tehdä se vaihtelu asusteilla, kampauksella ja meikillä. 

Vierailija
2137/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tyylikirjan. Siinä todettiin, että pienissä varoissa olevan kannattaa panostaa yhteen yksinkertaiseen juhlakolttuun ja tehdä se vaihtelu asusteilla, kampauksella ja meikillä. 

Juhliakin on erilaisia. Sama ei käy kaikkialle.

Vierailija
2138/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos komeron kaikki juhlakengät ovat mukavat jaloissa ja muutenkin kauniit, tietenkään en niistä mistään luovu. Niille kyllä käyttöä löytyy jatkossakin, vaikka 10 vuoden sisällä.

Vierailija
2139/2184 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikeaa on yhdellä koltulla mennä kaikkia juhlia. Vähintäänkin pitäisi olla yksi vaalea/kesäinen ja yksi tumma/talvinen, ja silloinkin sen tumman pitäisi olla sellainen, että sillä mennään hautajaisista pikkujouluihin. 
Ja sitten jos olisi kolmas, iltapuku, joka sopii tyyliltään akateemisiin juhliin, niin voisi sanoa, että on jo melko hyvin asiat.

-eri.

Vierailija
2140/2184 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla esim. monta epäkelpoa säilytysratkaisua, kaappia, lipastoa, ym mutta vaihtaa ne yhteen isompaan toimivaan joka myös asettuu kotiin hyvin ja toiminnallisesti hyvin.

Näin haluaisin tehdä! Todellisuudessa varaa ei ole rakennuttaa seinänkokoista kaappia. Sinne menisi ihanasti sellaiset tarvikkeet jotka nyt on ripoteltuna sinne tänne. Samalla saisi ne pienet lipastot pois seinustoilta.