Mitä suklaan tilalle? Pitää olla makeaa mutta terveellisempää
Yritän päästä eroon suklaan syönnistä. Koska olen tapojeni orja, haluan että mulla on tiettyyn aikaan päivästä jotain hyvää syötävää. Ehdotuksia?
Kommentit (121)
Olen tehnyt elämäntapamuutoksen (mulla tähän ei varsinaisesti liity painonpudotus, kun paino ollut 60 kilon paikkeilla aina), eli kaikki herkut on vaihtuneet terveellisiin. Mulle herkkuja on vihreät, rapsakat viinirypäleet, paahdettu ruisleipä ja juusto, tietyn leipomon perunarieska, joskus viikonloppuisin sämpylät tai muu vaalea leipä, joskus harvoin pistaasitaatelit, mummun leipomat karjalanpiirakat, kanapastasalaatti hyvän dippisoosin kanssa, erilaiset makurahkat granolan kanssa, maapähkinävoi lisättynä puuroon tai rahkaan, syksyllä oman pihan omput ja luumut, talvella bruno-klementiinit, kesällä tietysti herneet, mansikat, uudet perunat, hätävarana laukun pohjalla välipalakeksit. Pääruokia syön aina tuhdisti, niin makeanhimoa ei tule. Tällä systeemillä voi vaikka kahvilassa herkutella pari kertaa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki pitäisi tietää, minkälaisista mauista pidät. Mulla on makeannälkään yleensä taateleita tai viinirypäleitä, mutta kaikki ei tietysti niistä pidä. Kuivatuista hedelmissä (ananas, mango, papaija) on monesti myös sokeria, mutta ehkä ne silti ovat terveellisempiä kuin maito/valkosuklaa.
Yksi tai kaksi palaa tummaa suklaata taitaa saada synnynpäästön mitä terveellisyyteen tulee. En vaan itse välitä suklaasta, niin mieluummin syön hedelmiä.
Haen tässä ehdotuksia ehkä enemmän joillekin valmistettaville jälkiruuan tyyppisille jutuille. Ei niinkään hedelmille tms
Katso googlesta kuinka valmistetaan unelmatorttu. Siitä riittää herkkua viikoksi. Tehdään perunajauhoista, vahvasta kaakaosta jne jos munia voit syödä, niin suosittelen tätä.
Sori vaan, mutta suklaa ON terveellistä. Tutkimusten mukaan suklaata syövät ihmiset ovat terveeempiä kuin ne jotka eivät sitä koskaan syö. Riippumatta siitä millaista suklaata syödään. Ja tumman suklaan terveyshyödyistä ei tarvitse edes paljon googlettaa, kun tulee lukemattomia tutkimuksia.
Jos syöt Fazerin sinisen päivässä niin vähennä suklaata mutta älä lopeta. Osta vaikka niitä pienempiä Geisha, Fazerina jne levyjä. Yhessä sellaisessa on joku 400-500 kaloria kun taas Fazerin sinisessä varmaan 1000 kaloria lähemmäs. Eli kalorit ja määrä vähenis puoleen. Ja sitku se pieni levy toimii niin voit taas kokeilla vähentää johonkin patukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 % suklaa?
Salmiakki
70% suklaa on pahaa eikä ole makeaa.
Niinku se on sitä oikeaa suklaata.
Jotka makeaan on tottunut niin katsokaapa sitä tuoteselostetta; mistä te puhutte suklaana on lähinnä rasvaa ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persimon. Makea hyvänmakuinen hedelmä.
Niitä ei saa tähän aikaan vuodesta.
Muuna vuodenaikana kuin joulun alla nuo ovat nimellä joko kaki tai sharon.
Tumma suklaa 80-90% kaakaopitoisuudeltaan. Saa myös hyvin flavonoideja.
Vierailija kirjoitti:
Brunbergin sokeriton suklaa.
Hedelmäsokeria = maksalle vaarallinen ja muutenkin huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse korvasin suklaan konvehdeilla, eikä ole enää tehnyt yhtään mieli suklaata.
Ehkä kuitenkin liikaa sokeria.
Et sitten tainnut tajuta. Minulla oli lähellä, ettei samanaikainen vesihörppy olisi purskahtanut näytölle.
Vierailija kirjoitti:
Kärsitkö raudanpuutteesta eli matala ferritiini?
Mulla kului silloin jatkuvasti suklaata. Rautainfuusion jälkeen jatkuva suklaan syönti loppui kuin seinään.
Makeanhimoon toimii mulla kuivattu papaija.
Tuo kuivattu papaija on paljon pahempi verensokereiden kannalta kuin suklaa, eli menet ojasta allikkoon. Ainoa, mitä siitä hyödyt on kuidut.
Tätä sinä et halua kuulla, mutta sinulla on psykologinen ongelma ja se pitäisi ratkaista. Vain sinä itse tiedät, mitä sinä sillä tietyllä hetkellä kaipaat.
Onko se suklaan maku? Sen voi korvata vaikka kaakaolla. Onko se suklaan suutuntuma? Se onkin vaikeampi. Lakut ja salmiakit ei ole sama juttu, mutta saa niistä pureskeltavaa. Vai riittääkö että käsillä on tekemistä, pitääkö olla syömistä? Jos sen pitää olla jotain herkkua, niin miksi?
Herkut ei maailmasta katoa. Minäkin ostin pakastepullia pakkaseen monta viikkoa sitten. Ei ole pakko syödä heti. Eikä siitä seuraa pahaa oloa. Jos sinulla tulee ahdistava olo, niin kohta ei suklaatkaan riitä. Sanon tämän kokemuksesta.
En nyt terveelliseksi sano, mutta kaloreiden puolesta Lidlin myymät Gelatelli Mini-Mix Fruit -puikot. Vaikka söisi kaikki kuusi, energiaa tulee vähemmän kuin 100 g:n suklaalevystä.
https://www.fatsecret.fi/kalorit-ravinto/gelatelli/mini-mix-fruit/1-jää…
Vierailija kirjoitti:
Mämmi
Mämmi on oikeasti oikein hyvää. Sitä ei saa koko vuoden läpi. Sesonkiruokaa.
Mustikkahyve tai passionhedelmä on minun herkku makeannälkään. Suklaasta en erityisesti pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mämmi
Mämmi on oikeasti oikein hyvää. Sitä ei saa koko vuoden läpi. Sesonkiruokaa.
Kyllä sitä nykyisin on pientenkin marketien pakastealtaissa läpi vuoden saatavilla, jos ei muuta niin ainakin niitä Kympin annoskuppeja.
Vierailija kirjoitti:
Terveelliset elämäntavat:
Terveellinen ravinto
Riittävä ja laadukas uni
Sokeri pois, päihteet pois, ruutaika minimiin
Päivittäinen meditaatio ja liikunta
Sauna ja kylmäaltistus
Auringonvalo
Ei auta makeanhimoon. Kokeiltu on. Älä yritä viisastella kun et tiedä.
Vaikka ei olisi allerginen niin kyllä se on PAHAA todella monen ihmisen mielestä. Itse syön joskus pakolla muutaman koska ajattelen että on ne terveellisiä. Mutta ei se mikään herkuttelukokemus ole vaan maistuu pahalta.