Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä suklaan tilalle? Pitää olla makeaa mutta terveellisempää

Vierailija
14.04.2026 |

Yritän päästä eroon suklaan syönnistä. Koska olen tapojeni orja, haluan että mulla on tiettyyn aikaan päivästä jotain hyvää syötävää. Ehdotuksia?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taateli 

Olen sille allerginen. 

Niinpä tietenkin:D

Vaikka ei olisi allerginen niin kyllä se on PAHAA todella monen ihmisen mielestä. Itse syön joskus pakolla muutaman koska ajattelen että on ne terveellisiä. Mutta ei se mikään herkuttelukokemus ole vaan maistuu pahalta.

Vierailija
102/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt elämäntapamuutoksen (mulla tähän ei varsinaisesti liity painonpudotus, kun paino ollut 60 kilon paikkeilla aina), eli kaikki herkut on vaihtuneet terveellisiin. Mulle herkkuja on vihreät, rapsakat viinirypäleet, paahdettu ruisleipä ja juusto, tietyn leipomon perunarieska, joskus viikonloppuisin sämpylät tai muu vaalea leipä, joskus harvoin pistaasitaatelit, mummun leipomat karjalanpiirakat, kanapastasalaatti hyvän dippisoosin kanssa, erilaiset makurahkat granolan kanssa, maapähkinävoi lisättynä puuroon tai rahkaan, syksyllä oman pihan omput ja luumut, talvella bruno-klementiinit, kesällä tietysti herneet, mansikat, uudet perunat, hätävarana laukun pohjalla välipalakeksit. Pääruokia syön aina tuhdisti, niin makeanhimoa ei tule. Tällä systeemillä voi vaikka kahvilassa herkutella pari kertaa kuussa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki pitäisi tietää, minkälaisista mauista pidät. Mulla on makeannälkään yleensä taateleita tai viinirypäleitä, mutta kaikki ei tietysti niistä pidä. Kuivatuista hedelmissä (ananas, mango, papaija) on monesti myös sokeria, mutta ehkä ne silti ovat terveellisempiä kuin maito/valkosuklaa. 

Yksi tai kaksi palaa tummaa suklaata taitaa saada synnynpäästön mitä terveellisyyteen tulee. En vaan itse välitä suklaasta, niin mieluummin syön hedelmiä. 

Haen tässä ehdotuksia ehkä enemmän joillekin valmistettaville jälkiruuan tyyppisille jutuille. Ei niinkään hedelmille tms

Katso googlesta kuinka valmistetaan unelmatorttu. Siitä riittää herkkua viikoksi. Tehdään perunajauhoista, vahvasta kaakaosta jne jos munia voit syödä,  niin suosittelen tätä. 

Vierailija
104/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mutta suklaa ON terveellistä. Tutkimusten mukaan suklaata syövät ihmiset ovat terveeempiä kuin ne jotka eivät sitä koskaan syö. Riippumatta siitä millaista suklaata syödään. Ja tumman suklaan terveyshyödyistä ei tarvitse edes paljon googlettaa, kun tulee lukemattomia tutkimuksia.

Vierailija
105/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt Fazerin sinisen päivässä niin vähennä suklaata mutta älä lopeta. Osta vaikka niitä pienempiä Geisha, Fazerina jne levyjä. Yhessä sellaisessa on joku 400-500 kaloria kun taas Fazerin sinisessä varmaan 1000 kaloria lähemmäs. Eli kalorit ja määrä vähenis puoleen. Ja sitku se pieni levy toimii niin voit taas kokeilla vähentää johonkin patukkaan.

Vierailija
106/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70 % suklaa?

Salmiakki

70% suklaa on pahaa eikä ole makeaa. 

Niinku se on sitä oikeaa suklaata.

Jotka makeaan on tottunut niin katsokaapa sitä tuoteselostetta; mistä te puhutte suklaana on lähinnä rasvaa ja sokeria.

Vierailija
107/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persimon. Makea hyvänmakuinen hedelmä.

Niitä ei saa tähän aikaan vuodesta.

Muuna vuodenaikana kuin joulun alla nuo ovat nimellä joko kaki tai sharon.

Vierailija
108/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma suklaa 80-90% kaakaopitoisuudeltaan. Saa myös hyvin flavonoideja.

Vierailija
109/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brunbergin sokeriton suklaa.

Hedelmäsokeria = maksalle vaarallinen ja muutenkin huijausta.

Vierailija
110/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse korvasin suklaan konvehdeilla, eikä ole enää tehnyt yhtään mieli suklaata.

Ehkä kuitenkin liikaa sokeria. 

Et sitten tainnut tajuta. Minulla oli lähellä, ettei samanaikainen vesihörppy olisi purskahtanut näytölle.

Vierailija
111/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö raudanpuutteesta eli matala ferritiini?

Mulla kului silloin jatkuvasti suklaata. Rautainfuusion jälkeen jatkuva suklaan syönti loppui kuin seinään.

Makeanhimoon toimii mulla kuivattu papaija.

Tuo kuivattu papaija on paljon pahempi verensokereiden kannalta kuin suklaa, eli menet ojasta allikkoon. Ainoa, mitä siitä hyödyt on kuidut.

Vierailija
112/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sinä et halua kuulla, mutta sinulla on psykologinen ongelma ja se pitäisi ratkaista. Vain sinä itse tiedät, mitä sinä sillä tietyllä hetkellä kaipaat.

Onko se suklaan maku? Sen voi korvata vaikka kaakaolla. Onko se suklaan suutuntuma? Se onkin vaikeampi. Lakut ja salmiakit ei ole sama juttu, mutta saa niistä pureskeltavaa. Vai riittääkö että käsillä on tekemistä, pitääkö olla syömistä? Jos sen pitää olla jotain herkkua, niin miksi?

Herkut ei maailmasta katoa. Minäkin ostin pakastepullia pakkaseen monta viikkoa sitten. Ei ole pakko syödä heti. Eikä siitä seuraa pahaa oloa. Jos sinulla tulee ahdistava olo, niin kohta ei suklaatkaan riitä. Sanon tämän kokemuksesta.

Vierailija
113/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt terveelliseksi sano, mutta kaloreiden puolesta Lidlin myymät Gelatelli Mini-Mix Fruit -puikot. Vaikka söisi kaikki kuusi, energiaa tulee vähemmän kuin 100 g:n suklaalevystä.

https://www.fatsecret.fi/kalorit-ravinto/gelatelli/mini-mix-fruit/1-jää…

Vierailija
114/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mämmi

Mämmi on oikeasti oikein hyvää. Sitä ei saa koko vuoden läpi. Sesonkiruokaa. 

Vierailija
115/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkahyve tai passionhedelmä on minun herkku makeannälkään. Suklaasta en erityisesti pidäkään.

Vierailija
116/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihkeää Seksiä?

Vierailija
117/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
118/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaovanukas.

Vierailija
119/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mämmi

Mämmi on oikeasti oikein hyvää. Sitä ei saa koko vuoden läpi. Sesonkiruokaa. 

Kyllä sitä nykyisin on pientenkin marketien pakastealtaissa läpi vuoden saatavilla, jos ei muuta niin ainakin niitä Kympin annoskuppeja.

Vierailija
120/121 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveelliset elämäntavat:

Terveellinen ravinto

Riittävä ja laadukas uni

Sokeri pois, päihteet pois, ruutaika minimiin

Päivittäinen meditaatio ja liikunta

Sauna ja kylmäaltistus

Auringonvalo

Ei auta makeanhimoon. Kokeiltu on. Älä yritä viisastella kun et tiedä.