Mitä suklaan tilalle? Pitää olla makeaa mutta terveellisempää
Yritän päästä eroon suklaan syönnistä. Koska olen tapojeni orja, haluan että mulla on tiettyyn aikaan päivästä jotain hyvää syötävää. Ehdotuksia?
Kommentit (121)
Niitä sellaisia hedelmäpuristetankoja (mitä lapsille myydään "karkeiksi") on myös, omaan suuhuni ovat aika makeita. Ainakin joku Muumi-hedelmäpatukka tms. on ollut sellainen, mitä olen ostanut reppuun herkkuhimon taltuttamista varten.
Hedelmistä mainittujen persimonien ohella (tuore) ananas ja kiivi ovat ainakin mulla sellaisia, jotka vievät makeannälkää. Toki voin olla huono ehdottamaan näitä, kun olen ylipäätään enemmän suolaisen kuin makean ystävät, niin voi olla, että nämä ei suklaaseen tottuneelle maistu tarpeeksi makeilta :)
Pulla on hyvä ja itseleivottuna halpa kuin myös riittävän terveellinen
Kesällä kaikki marjat, kirsikoita voisin syödä litran kerralla. Muulloin hedelmät, keksit etc
Vierailija kirjoitti:
Niitä sellaisia hedelmäpuristetankoja (mitä lapsille myydään "karkeiksi") on myös, omaan suuhuni ovat aika makeita. Ainakin joku Muumi-hedelmäpatukka tms. on ollut sellainen, mitä olen ostanut reppuun herkkuhimon taltuttamista varten.
Hedelmistä mainittujen persimonien ohella (tuore) ananas ja kiivi ovat ainakin mulla sellaisia, jotka vievät makeannälkää. Toki voin olla huono ehdottamaan näitä, kun olen ylipäätään enemmän suolaisen kuin makean ystävät, niin voi olla, että nämä ei suklaaseen tottuneelle maistu tarpeeksi makeilta :)
Sellaiset täyshedelmäiset nauhat ovat muuten tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset täyshedelmäiset nauhat ovat muuten tosi hyviä.
Joo just tuollaisia hedelmänauhoja ja muita mitä on pähkinähyllyissä yleensä myynnis :)) en vaan muista minkä merkin tai millä kauppanimellä niitä on myynnissä, toi Muumi oli ainoa esimerkki mikä tuli äkkiä mieleen..
Mikset kysynyt tekoälyltä
Mikä makea terveellinen suklaan tilalle?
+6
Terveellisiä ja makeita vaihtoehtoja suklaan tilalle ovat erityisesti hedelmät, marjat, pähkinät sekä tumma suklaa (vähintään 70–85 %). Suklaahimon voi tyydyttää myös ravintorikkaammilla herkuilla, jotka sisältävät kuitua ja terveellisiä rasvoja ilman suuria määriä lisättyä sokeria.
Yliopiston Apteekki +1
Parhaat terveelliset korvikkeet suklaalle:
Marjat ja hedelmät: Tuoreet marjat, viinirypäleet, taatelit, viikunat ja vesimeloni ovat luonnostaan makeita.
Tumma suklaa (70%+): Mitä korkeampi kaakaopitoisuus, sitä enemmän antioksidantteja ja vähemmän sokeria.
Pähkinät ja siemenet: Mantelien ja cashew-pähkinöiden rouskuttelu auttaa makeanhimoon ja tarjoaa hyviä rasvoja.
Raakasuklaa: Koska raakasuklaata ei kuumenneta, se on usein ravintoarvoiltaan tummaakin suklaata parempi vaihtoehto, sillä se sisältää vähemmän sokeria.
Itse tehdyt herkut:
Suklaa-mansikat: Kasta mansikoita sulaan tummaan suklaaseen (väh. 70 %).
”Suklaavanukas”: Sekoita maustamattomaan kreikkalaiseen jogurttiin teelusikallinen laadukasta kaakaojauhetta ja hieman hunajaa.
Kuivatut hedelmät: Taatelit ja aprikoosit toimivat hyvin, mutta muista kohtuus sokeripitoisuuden vuoksi.
Carob-jauhe: Välimereltä kotoisin oleva, kaakaon sukuinen jauhe, jota voi käyttää leivonnassa ja smoothieissa.
Keventäjät.fi +7
Tärkeä huomio: Vaikka tumma suklaa on terveellisempää, se on silti energiatiheää, joten kohtuullinen käyttö (esim. muutama pala) on suositeltavaa.
Kotiliesi.fi
Vierailija kirjoitti:
Mikset kysynyt tekoälyltä
Mikä makea terveellinen suklaan tilalle?
+6
Terveellisiä ja makeita vaihtoehtoja suklaan tilalle ovat erityisesti hedelmät, marjat, pähkinät sekä tumma suklaa (vähintään 70–85 %). Suklaahimon voi tyydyttää myös ravintorikkaammilla herkuilla, jotka sisältävät kuitua ja terveellisiä rasvoja ilman suuria määriä lisättyä sokeria.
Yliopiston Apteekki +1
Parhaat terveelliset korvikkeet suklaalle:
Marjat ja hedelmät: Tuoreet marjat, viinirypäleet, taatelit, viikunat ja vesimeloni ovat luonnostaan makeita.
Tumma suklaa (70%+): Mitä korkeampi kaakaopitoisuus, sitä enemmän antioksidantteja ja vähemmän sokeria.
Pähkinät ja siemenet: Mantelien ja cashew-pähkinöiden rouskuttelu auttaa makeanhimoon ja tarjoaa hyviä rasvoja.
Raakasuklaa: Koska raakasuklaata ei kuumenneta, se on usein ravintoarvoiltaan tummaakin suklaata parempi vaihtoehto, sillä se sisältää vähemmän sokeria.
Itse tehdyt herkut:
Suklaa-mansikat: Kasta mansikoita sulaan tummaan suklaaseen (väh. 70 %).
”Suklaavanukas”: Sekoita maustamattomaan kreikkalaiseen jogurttiin teelusikallinen laadukasta kaakaojauhetta ja hieman hunajaa.
Kuivatut hedelmät: Taatelit ja aprikoosit toimivat hyvin, mutta muista kohtuus sokeripitoisuuden vuoksi.
Carob-jauhe: Välimereltä kotoisin oleva, kaakaon sukuinen jauhe, jota voi käyttää leivonnassa ja smoothieissa.
Keventäjät.fi +7
Tärkeä huomio: Vaikka tumma suklaa on terveellisempää, se on silti energiatiheää, joten kohtuullinen käyttö (esim. muutama pala) on suositeltavaa.
Kotiliesi.fi
Mä en käytä noita tekoälyjä.
Varmaan joku missä pistät banskua/marjoja/ananasta/mangoa/mitä ikinä jogurttinokareisiin, palasta, dippaat tummaan suklaaseen ne köntsät, pakkaseen = tadaa
Sitten sellaisen tai kaksi otat namiksi.
Itse olen kyllä kokenut helpommaksi vain syödä sen herkkusuklaan tai keksit kahvin kanssa kun mieli tekee. Kompensoin syömällä muuten terveellisesti ja kävelemällä joka paikkaan sekä harrastamalla liikuntaa. Kuitua syön paljon ja hyviä rasvoja ja marjoja ja kalaa, kanaa, pähkinöitä, hedelmiä... Tietyt herkut on ainoa pahe, juomanakin aina vesi niitä päivän yhtä tai kahta kahvikupillista lukuunottamatta. En jaksa uskoa että 4-5 krt viikossa nautittu pieni herkku on terveyteni tuho.
Itse teen makeannälkään hedelmärahkaa. 200 g vähärasvaista rahkaa, 1 omena, puolikas banaani, vähän sokeria ja hasselpäkinärouhetta päälle. Tai sitten mustikka-appelsiinirahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Terveelliset elämäntavat:
Terveellinen ravinto
Riittävä ja laadukas uni
Sokeri pois, päihteet pois, ruutaika minimiin
Päivittäinen meditaatio ja liikunta
Sauna ja kylmäaltistus
Auringonvalo
Sitähän tässä kysyttiin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku missä pistät banskua/marjoja/ananasta/mangoa/mitä ikinä jogurttinokareisiin, palasta, dippaat tummaan suklaaseen ne köntsät, pakkaseen = tadaa
Sitten sellaisen tai kaksi otat namiksi.
Itse olen kyllä kokenut helpommaksi vain syödä sen herkkusuklaan tai keksit kahvin kanssa kun mieli tekee. Kompensoin syömällä muuten terveellisesti ja kävelemällä joka paikkaan sekä harrastamalla liikuntaa. Kuitua syön paljon ja hyviä rasvoja ja marjoja ja kalaa, kanaa, pähkinöitä, hedelmiä... Tietyt herkut on ainoa pahe, juomanakin aina vesi niitä päivän yhtä tai kahta kahvikupillista lukuunottamatta. En jaksa uskoa että 4-5 krt viikossa nautittu pieni herkku on terveyteni tuho.
No, mun suklaansyönti on luokkaa fazerin sininen levy/päivä. Kyllä se on jo aika epäterveellistä eikä sitä mikään hyvien rasvojen ja kalan syönti kompensoi.
Itse pidän erilaisista kekseistä. Yksi iso keksi riittää. Keksejä voi tehdä itse. Jolloin niistä saa myös terveellisiä.
Ei mitään. Elämä on lyhyt, joten se kannattaa viettää suklaata nauttien.
Ei mikään sokeripommi ole terveellinen, jos sitä syö liikaa. Toisaalta mitä tahansa voi syödä vähän. Jos tosissasi etsit jotain, millä korvata päivittäinen levy suklaata, ei se tule ikinä olemaan terveellistä.
Kun mun tekee mieli suklaata niin juon kuuman kaakaon joka tehdään siihen leivontakaakaohon jossa ei ole sokeria. Veteen teen ja lisään tarvittavan määrän kermaa. Hyvää on.
Päärynä, päärynää! Sen ravintoarvot ovat todella terveelliset ja kuinka hyvää .
Syön hyvin usein päärynöitä, ovat kypsänä juuriherkkua.
Kermavaahto johon sekoitat kaakaojauhetta ja vähän vaniljasokeria.
Rahkaa vähän ajattelin